Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: te veel aan benzine?  (gelezen 6474 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2528
te veel aan benzine?
« Gepost op: 30-03-2009, 04:18 »

Hallo  onderstaand verhaal betreft een honda dominiator uit 89(nx650)

ik kom er niet meer uit Exclamation
motor een tijdje terug weggezet met een (bijna) lege tank.
nu wilde ik weer es lekker gaan baggeren dus gisteravond wilde
ik gaan tanken maar helaas accu leeg.
hup aan de lader en vanmorgen met goede moed de domi gepakt.
helaas..... niet te starten.
dus startkabels erbij en starten.
en ja hij loopt maar loopt niet lekker door.

dus naar de pomp gelopen en eerst maar es volgetankt.
een druk op de knop en lopen Laughing

nou rijden dan maar
nee dus Crying or Very sad
niet harder als 5 km p/u
en dat met vol gas.
zonder gas blijft het ding niet lopen.

okay zadel eraf tank eraf
carb eruit
carb schoongemaakt met name de chocke
goed nagekeken.

alles terug monteren en starten maar.
een druk op de knop en lopen.
helaas weer niet harder als 5 km p/u Crying or Very sad

als ik tijdens dat sukkelen de benzinekraan dichtzet
loopt die door, en als de benzine bijna op ,is lijkt het
of die normaal wil gaan rijden ,maar dan is de
benzine dus op en slaat die af (LOGISCH).

het lijkt dus wel een teveel aan benzine maar
die carb had ik dus net gercontroleerd.

en bij de vorige rit was er dus niks aan de hand
perfect rijdend weggezet.

ligt het nu aan de carb of is de cdi beschadigd met
doorstarten aan de auto.

cdi doormeten kan ik niet want
a ik heb geen multimeter
b als ik die aanschaf toch niet weet hoe dat werkt Embarassed

heeft iemand een idee Idea

zo niet moet die helaas naar een garage
en ik vrees dat dat een dure aangelegenheid wordt

mvgr rene

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4375
Re: te veel aan benzine?
« Reactie #1 Gepost op: 30-03-2009, 08:02 »
In het begin dacht ik: simpel oude benzine. Maar ik neem aan dat je de carbs echt grondig hebt gecontroleerd. Dus alle sproeiers doorgebalzen en vlotterbakje geleegd. Als je hem rijdend weg hebt gezet kan het toch niet veel zijn. CDI kan niet kapot gaan van startkabels en daar valt door jou ook niks aan te meten (wel door specialistische bedrijven). Kijk alle verbindingen eens na op corrosie.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: te veel aan benzine?
« Reactie #2 Gepost op: 30-03-2009, 08:32 »
blijft je chokeklep hangen?? Luchtfilter dicht? Klinkt alsof je mengselverhouding niet klopt. Hoe ruikt het bij je uitlaat?? Als je daar veel onverbrand ruikt weet je weer iets meer.

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: te veel aan benzine?
« Reactie #3 Gepost op: 30-03-2009, 09:40 »
Lijkt op een vlotterprobleem. Omdat-ie wel goed loopt als de benzine op niveau komt in de vlotterbak ("bijna op" zoals je zegt). Vrijwel zeker geen electra/CDI. Vlotter zelf blijft hangen of de vlotternaald sluit de aanvoer niet goed af door vervuiling.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3428
Re: te veel aan benzine?
« Reactie #4 Gepost op: 30-03-2009, 09:41 »
Komt er wel brandstof bij de carburateur? Bobine en bougie zijn nog goed/schoon/contacten niet gecorrodeerd??
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1454
Re: te veel aan benzine?
« Reactie #5 Gepost op: 30-03-2009, 12:08 »
Ik had ooit een keer een doekje,wat ik onder de buddy meenam, in m'n lucht aanzuiging gehad ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: te veel aan benzine?
« Reactie #6 Gepost op: 30-03-2009, 12:18 »
En je bougie, hoe ziet die eruit na dat rijden met 5km/u? Pikzwart en roetig? Zeiknat van de benzine? Zeiknat van de olie?

Vlotterniveau is makkelijk te controleren met een doorzichtig slangetje aan de vlotterbak-aftap. Dan schroefje open en slangetje omhoog; dan kun je zien hoe hoog de benzine in de vlotterbak staat.

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: te veel aan benzine?
« Reactie #7 Gepost op: 30-03-2009, 19:40 »
is je vlotter nog wel "waterdicht" dat die ook drijft? of loopt ie vol en verzuip ie daardoor?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2528
Re: te veel aan benzine?
« Reactie #8 Gepost op: 01-04-2009, 18:32 »
heren bedankt voor het meedenken en de antwoorden.
helaas heb ik nog geen tijd gehad om de aangedragen
ideen te controleren cq uit te voeren.
 
edit luchtfilter had ik al gecontroleerd en dat is okee

ook dit weekend zal het er niet van komen.
als alles weer naar behoren werkt zal ik het hier
laten weten.
mvgr rene

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: te veel aan benzine?
« Reactie #9 Gepost op: 05-04-2009, 17:48 »
Je zegt het zelf al: als de benzine bijna op is.. nadat je de kraan dicht gezet hebt, dan loopt ie in eens wel goed (heel effe... totdat dan de benzine echt op is):

- CDI moet dus goed zijn, evenals bougie
- hij krijgt dus veel te veel brandstof en te weinig lucht:

-> Vlotter blijft hangen en vlotterbak loopt over/ veel te vol, of:
-> CV carburateur werkt niet, membraan droog en gescheurd.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2528
Re: te veel aan benzine?
« Reactie #10 Gepost op: 08-04-2009, 20:10 »
okay een update
 
bobine goed
bougie goed
vonk goed
cdi goed
spanningsregelaar goed
 
compressietest slecht :'(
2.2
dus zuiger of zuigerveer naar zijn grootje????
 
Ik blijf het vreemd vinden ???
paar weken terug echt perfect rijdend weggezet.
bovendien heb ik vorig jaar na de ms1k de cilnder laten
honen en een nieuwe zuiger ivm overmatig olieverbruik.
daarna max 2500km gereden :-\
 
hamvraag is nu
is het nog de moeite waard om opnieuw geld in
een 20 jaar oude domi te steken.
(zal wel moeten nog geen geld voor iets anders :(
 
 
mvgr rene

Offline member

  • *****
  • Berichten: 718
Re: te veel aan benzine?
« Reactie #11 Gepost op: 08-04-2009, 20:50 »
Misschien ingeslagen of lekkende kleppen? Kleppen te strak? Zuiger lijkt me sterk na 2500km tenzij ie zonder olie heeft gelopen of vanaf het begin een verkeerde passing heeft gehad. Misschien is tijdens het stilstaan een zuigerveer vast komen te zitten.

Ik zou de kop lichten en kleppen lektest doen (giet wat benzine in de inlaat en uitlaat kanalen en kijk of ie lekt in de kop).
Als dat goed is de cilinder eraf en naar de zuiger + veren kijken.
De check (als je het zelf kan..) kost je hooguit een pakkingset en wellicht een paar zuigerveren.

Zo'n dominator vind ik wel een speciaal fietsje en als ie verder goed is ie het wel waard denk ik.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2528
Re: te veel aan benzine?
« Reactie #12 Gepost op: 08-04-2009, 21:20 »
kleppen staan goed
en olienivo is ook uitermate zorgvuldig
bijgehouden.(na eerste cylinder revisie had ik geen zin
in een tweede, die er nu mischien toch aan zit te komen.
 
rene

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: te veel aan benzine?
« Reactie #13 Gepost op: 08-04-2009, 22:03 »
Da's balen Rene,
Net m'n zuiger /cilinder vervangen, olie verbruik 1/350km.. zuiger op slijtage limiet, olie schraapveer op..
Maar liep nog als een dolle tot m'n laatste BIG event.. halverwege niet harder dan 110km/h.. maar wel goed trekken..
Denk flip.. zuiger enzo echt op, andere geregeld, blok er uit en rotordeksel er af..
Blijkt de daar uitgaande bedrading op een paar plekken kaal en bijna door te zijn, vermoed dat dat meer de oorzaak was van het ontbreken van de topsnelheid >:(
 
Om even aan te geven dat het soms iets anders is dan je verwacht..
 
Wat hoort de compressie te zijn? en gemeten met koude of warme motor?
Wat zegt het WPHB daar over?
 
Het lijkt me gewoon stug dat je een goed lopende motor weg zet en dat de zuiger/veren in de tussen tijd slijten? [tenzij je een jong broertje heb ergen tussen de 12/18 jaar]
 
Zou het dan eerder in de benz gedeelte zoeken, hangende choke, lekkend vlotterbak/vuil bij de naald..
Probeer het voor de grap eens zonder luchtfilter bv.. loopt ie beter weet je al wat meer..
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: te veel aan benzine?
« Reactie #14 Gepost op: 09-04-2009, 15:50 »
tja compressie 2.2 bar?? Das niet eens een gebroken zuigerveer: Das gewoon een groot gat!

Mogelijk: Nokkenasketting over geslagen, kleptiming four -> Klep tegen zuiger -> krom, weg compressie.

Heb je die nokkenasketting ook vervangen? (die gaan zo'n 60 tot max 80 dkm mee)