Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Nieuwe Verkeerswet aangaande max. snelheid aanhangers  (gelezen 4787 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Nieuwe Verkeerswet aangaande max. snelheid aanhangers
« Gepost op: 09-04-2009, 14:47 »
http://editor.postbus51.entopic.com/newsletters/8#p23

Dit gaat ons weer een hoop bekeuringen schelen.

Afgelopen weekend was ik laat en kwam er achter dat mijn aanhanger nog altijd stabiel ligt bij 140 km/u ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1582
Re: Nieuwe Verkeersweg aangaande max. snelheid aanhangers
« Reactie #1 Gepost op: 09-04-2009, 15:47 »
Het zal wel weer azijnzeiken zijn, maar waarom niet meteen van 80 naar 100?
Die Eurlings houdt wel van een potje betuttelen volgens mij :-\
 
 
GJ 8)
Don't even bother to agree with me, I 've already changed my mind :-)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: Nieuwe Verkeersweg aangaande max. snelheid aanhangers
« Reactie #2 Gepost op: 09-04-2009, 15:52 »
hmmmm, kan ik de Xenon ook weer uit de auto halen, in de motor mag het kennelijk blijven zitten ::)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Nieuwe Verkeersweg aangaande max. snelheid aanhangers
« Reactie #3 Gepost op: 09-04-2009, 16:10 »
hmmmm, kan ik de Xenon ook weer uit de auto halen, in de motor mag het kennelijk blijven zitten ::)

Ik ben ook even naar buiten gelopen om eea te checken. Lettertjes in glas zijn verkeerd dus bingo. Voor iedere APK de oude fittingen terugzetten??

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
Re: Nieuwe Verkeerswet aangaande max. snelheid aanhangers
« Reactie #4 Gepost op: 09-04-2009, 16:11 »
of na een frontale botsing eerst ff je lampen verwijderen voor je de trauma helicopter instapt... je kent de verzekeringen tegenwoordig.  evengoed toch lekker dat je nu tegen de 100 kan rijden met je aanhangertje zonder je schuldig te voelen :)
offroadmotorloos. even.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Nieuwe Verkeerswet aangaande max. snelheid aanhangers
« Reactie #5 Gepost op: 09-04-2009, 16:29 »
Het schijnt alleen te gelden voor auto's jonger dan bouwjaar 1-1-2007.

Artikel 5.2.51

Personenauto’s moeten zijn voorzien van:
a. twee grote lichten;
b. twee dimlichten, met dien verstande dat indien het voertuig is voorzien van dimlichten met gasontladingslichtbronnen en in gebruik is genomen na 31 december 2006, deze lichtbronnen moeten voldoen aan de daaromtrent in bijlage VIII, artikelen 115 tot en met 118, gestelde eisen, alsmede voor de installatie daarvan;

Artikel 115
Gasontladingslichtbronnen zijn lampen die gevoed worden door een (veel) hogere spanning dan de boordspanning. Er is in ieder geval sprake van een gasontladingslichtbronnen indien:
a. de lichtopbrengst van het dimlicht pas een moment na het inschakelen op maximale sterkte is;
b. de voedingsspanning van de dimlichtlamp verzorgd wordt via een hoogspanningstransformator, al dan niet voorzien van het volgende symbool:

Artikel 116
Dimlichten met gasontladingslichtbronnen zijn voorzien van een goed werkende koplampreinigingsinstallatie waarmee het gehele of een deel van het lichtdoorlatende gedeelte van de koplamp wordt gereinigd. De koplampreinigingsinstallatie wordt visueel gecontroleerd, waarbij de installatie in werking wordt gesteld

Artikel 117
Bij dimlichten met gasontladingslichtbronnen blijven de gasontladingslichtbronnen ingeschakeld wanneer het groot licht brandt.

Artikel 118
1. Dimlichten met gasontladingslichtbronnen zijn voorzien van een niveauregeling, welke de verticale helling van de lichtbundel automatisch aanpast aan de belading van het voertuig.
2. Het bepaalde in het eerste lid is niet van toepassing op voertuigen waarbij de verticale helling van de lichtbundel niet wordt beïnvloed door de belading van het voertuig.
3. Aan de eis in als bedoeld in het eerste en tweede lid wordt niet getoetst tijdens de algemene periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.

Ik zal wel Nivomats achter moeten monteren want ik heb geen automatische niveauregeling, niet omdat het moet, maar omdat het misschien wel wat socialer is ;D

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Nieuwe Verkeerswet aangaande max. snelheid aanhangers
« Reactie #6 Gepost op: 09-04-2009, 16:38 »
[Dit gaat ons weer een hoop bekeuringen schelen.


Welnee, je mag alleen harder voor hetzelfde geld  ;)
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1326
Re: Nieuwe Verkeerswet aangaande max. snelheid aanhangers
« Reactie #7 Gepost op: 09-04-2009, 19:09 »
 :stupid:  Vanaf 1 mei dus 110 ipv 100  :D :D
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1681
Re: Nieuwe Verkeerswet aangaande max. snelheid aanhangers
« Reactie #8 Gepost op: 10-04-2009, 11:21 »
Het schijnt alleen te gelden voor auto's jonger dan bouwjaar 1-1-2007.

Artikel 5.2.51

Personenauto’s moeten zijn voorzien van:
a. twee grote lichten;
b. twee dimlichten, met dien verstande dat indien het voertuig is voorzien van dimlichten met gasontladingslichtbronnen en in gebruik is genomen na 31 december 2006, deze lichtbronnen moeten voldoen aan de daaromtrent in bijlage VIII, artikelen 115 tot en met 118, gestelde eisen, alsmede voor de installatie daarvan;

Artikel 115
Gasontladingslichtbronnen zijn lampen die gevoed worden door een (veel) hogere spanning dan de boordspanning. Er is in ieder geval sprake van een gasontladingslichtbronnen indien:
a. de lichtopbrengst van het dimlicht pas een moment na het inschakelen op maximale sterkte is;
b. de voedingsspanning van de dimlichtlamp verzorgd wordt via een hoogspanningstransformator, al dan niet voorzien van het volgende symbool:

Artikel 116
Dimlichten met gasontladingslichtbronnen zijn voorzien van een goed werkende koplampreinigingsinstallatie waarmee het gehele of een deel van het lichtdoorlatende gedeelte van de koplamp wordt gereinigd. De koplampreinigingsinstallatie wordt visueel gecontroleerd, waarbij de installatie in werking wordt gesteld

Artikel 117
Bij dimlichten met gasontladingslichtbronnen blijven de gasontladingslichtbronnen ingeschakeld wanneer het groot licht brandt.

Artikel 118
1. Dimlichten met gasontladingslichtbronnen zijn voorzien van een niveauregeling, welke de verticale helling van de lichtbundel automatisch aanpast aan de belading van het voertuig.
2. Het bepaalde in het eerste lid is niet van toepassing op voertuigen waarbij de verticale helling van de lichtbundel niet wordt beïnvloed door de belading van het voertuig.
3. Aan de eis in als bedoeld in het eerste en tweede lid wordt niet getoetst tijdens de algemene periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.

Bovenstaande geld voor nieuwe (af fabriek) auto's die vanaf 1-1-2007 in gebruik zijn genomen en standaard zijn uitgerust met xenon etc, .

Deze eisen/regelgeving wordt per 1 mei 2009 nog eens aangescherpt met deze voorwaarden/eisen

Voor het achteraf inbouwen van deze verlichting geldt dezelfde regelgeving als voor de nieuwe auto's.  ::) :(

Eurlings bedankt  :-X
Gerrit :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3641
Re: Nieuwe Verkeerswet aangaande max. snelheid aanhangers
« Reactie #9 Gepost op: 10-04-2009, 11:41 »
Bij de belasting hebben ze de kreet: "Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker"
 
Gelukkig was het allemaal al heel duidelijk in de Wegen verkeers Wet.
Is dit wat: Makkelijker gaan wij het niet maken, wel leuker voor ons!
"Do not regret growing older. It is a privilege denied to many."
http://www.youtube.com/watch?v=eE_IUPInEuc&feature=youtube_gdata_player

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: Nieuwe Verkeerswet aangaande max. snelheid aanhangers
« Reactie #10 Gepost op: 10-09-2009, 16:23 »
Nog even een bevestiging dat je in de motor gewoon de Xenon mag blijven gebruiken:

Citaat
Xenon mag wel op de motor

Met xenonverlichting kun je het zicht op je motor enorm verbeteren. Xenon lampen hebben een veel grotere lichtopbrengst, daarnaast is de kleur van dit licht “natuurlijker”, het wordt door het menselijk oog beter waargenomen.

Helaas zijn er nog weinig motoren “af fabriek” met deze lampen uitgerust, maar XXXXXX levert al geruime tijd prettig geprijsde ombouwsetjes, waarmee je xenon in halogeenunits kunt inbouwen. Zo kun je dus toch profiteren van de voordelen van xenon verlichting.
De laatste tijd bereiken ons echter berichten dat de politie voor deze ombouw zou bekeuren. Dat komt omdat artikel 5.2.55/8 van het nieuwe voertuigreglement, dat 1 mei 2009 van kracht is geworden, stelt dat een lampunit alleen mag zijn voorzien van het type lamp waarvoor deze is goedgekeurd. Hoofdstuk 5.2 van het reglement geldt echter alleen voor vierwielige voertuigen. Voor motorfietsen geldt hoofdstuk 5.4 van het RV. Daarin ontbreekt deze bepaling. Bij motorfietsen is de ombouw naar xenon dus nog altijd toegestaan, mits de koplamp zodanig is afgesteld dat tegenliggers niet worden verblind.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 399
Re: Nieuwe Verkeerswet aangaande max. snelheid aanhangers
« Reactie #11 Gepost op: 10-09-2009, 17:44 »
Stom, van de week in de trajectcontroles nog braaf 86 gereden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 929
Re: Nieuwe Verkeerswet aangaande max. snelheid aanhangers
« Reactie #12 Gepost op: 10-09-2009, 20:06 »
Nog even een bevestiging dat je in de motor gewoon de Xenon mag blijven gebruiken:


Maarja, Nederland he.....voor hoelang nog... :'(


Gr. Johan.
Past: Suzuki T500 "74, Suzuki DR800S "96, Aprilia ETV1000 "02, Honda NX250 "91---Now: Honda XR250R "92, Honda NPS50 "08, KTM 250EXC-F "07, Yamaha XT660Z "09!!

Offline member

  • Africa Twin & VW Buggy 2.0L
  • *****
  • Berichten: 540
Re: Nieuwe Verkeerswet aangaande max. snelheid aanhangers
« Reactie #13 Gepost op: 11-09-2009, 10:25 »
Volgens mij is Xenon in een oudere auto niet APK afkeur.  Net zoals een uitlaat met te veel herrie. Het mag niet en als je staande gehouden wordt dan kan je een prent krijgen, maar als het lichtbeeld goed is zou de auto daarmee goedgekeurd moeten worden volgens mij bescheiden mening.
ik ben voorlopig nog maar even een af(ge)vallige.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1681
Re: Nieuwe Verkeerswet aangaande max. snelheid aanhangers
« Reactie #14 Gepost op: 11-09-2009, 13:06 »
Volgens mij is Xenon in een oudere auto niet APK afkeur.  Net zoals een uitlaat met te veel herrie. Het mag niet en als je staande gehouden wordt dan kan je een prent krijgen, maar als het lichtbeeld goed is zou de auto daarmee goedgekeurd moeten worden volgens mij bescheiden mening.

Je zegt het zelf al, het mag niet en als je staande wordt gehouden krijg/kun je een prent (krijgen). Regelgeving zegt dus dat het niet mag. APK regeltjes  zijn gebasseerd op dezelfde (en ook andere) regelgeving. Zou ook een beetje raar zijn, op weg naar de APK voor je illegale xenon  8) een bon krijgen  en vervolgens bij de APK wordt het goedgekeurd.

toch  :-X

Scheelt weer dat er geen APK voor motorfietsen is  :-X ;)
Gerrit :)