Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Vizier vs Crosshelm/bril  (gelezen 7941 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 74
Vizier vs Crosshelm/bril
« Gepost op: 27-04-2009, 23:07 »
Tegenwoordig zie je steeds meer mensen met een crosshelm met vizier rijden. Ik ben van plan om meer offroad te gaan rijden en wil dit om comfort -en veiligheidsredenen niet meer met mijn systeemhelm doen. Die wordt gewoon zeiknat en ik wil deze liever gewoon op de weg gebruiken. Ik wil wel graag weten wat de voor -en nadelen zijn van een crosshelm met vizier of crosshelm in combinatie met een crossbril.
 
Ik wil wel graag weten wat het beste compromis is als je ook een reis(je) wilt maken.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 126
Re: Vizier vs Crosshelm/bril
« Reactie #1 Gepost op: 27-04-2009, 23:15 »
Met het kopen van mijn Ténéré, koos ik voor de Airoh S4.
Het vizier is fijn, maar voldoet zonder pinlock niet om door vochtige mist of regentoestanden te rijden, of met een zware adem aan het rode licht te staan. Dus zwierde ik het vizier eraf en draag nu constant de crossbril.
Ik ben heel tevreden over deze combinatie. Enkel bij kou weer, regen of hagel een goede buff over de weke aangezichtsdelen nodig... ;)
Wanneer hobby's elkaar ontmoeten.... www.flandersfieldsoutrider.be

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3542
Re: Vizier vs Crosshelm/bril
« Reactie #2 Gepost op: 28-04-2009, 07:48 »
Ik heb een Shoei combi met Pinlock en ik ben er erg tevreden mee, bij allroad ritjes draag ik hem altijd maar als het wat heftiger wordt met veel water, zand, modder etc dan draag ik mijn crosshelm met bril.
Waarom veel geld uitgeven voor een combi als je het vizier er toch af haalt, dan kan je net zo goed een crosshelm nemen. Overigens zie ik niet waarom een crosshelm o.i.d. veiliger zou zijn dan een systeemhelm.
Big....is history ..... 640 ook, 690EnduroR ook, nu een Yamaha T7 en een CRF450 2006 en een CRF 450 Rally 2007

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Vizier vs Crosshelm/bril
« Reactie #3 Gepost op: 28-04-2009, 08:06 »
Blader ook eens door het topic "helmen" daar staan ook allerlei ervaringen over vizieren en crossbrillen.
 
Systeemhelm open houden tijdens het offroad is wel gevaarlijk (evenals een pothelm wat dat betreft), ik ken een meisje die met open systeemhelm voorover met haar neus op haar windschermpje vloog en dat was geen prettig gevolg  :-X

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4278
Re: Vizier vs Crosshelm/bril
« Reactie #4 Gepost op: 28-04-2009, 08:58 »
crossbril == stofbril!
Wanneer het erg stoffig is dan is het moeilijk om de ogen droog te houden met alleen vizier.
Mijn allroad hellumpie heeft genoeg ruimte om ook een bril te kunnen gebruiken wanneer het vizier open staat. Dat is voor mij ideaal.
Wanneer ik echt alleen offroad rij pak ik nog mijn oude alleen cross helm. Voor alleen straat wil ik ook nog wel eens de integral pakken die toch de stilste helm blijft om mee te rijden.
 
Je hoort het al.. ook bij helmen is de ideale compromis een garage vol  :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 493
Re: Vizier vs Crosshelm/bril
« Reactie #5 Gepost op: 28-04-2009, 09:27 »
Hé Steven dan moet je die bril wel bij je hebben hè (peelrijders rit :P)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4278
Re: Vizier vs Crosshelm/bril
« Reactie #6 Gepost op: 28-04-2009, 11:05 »
 :-X   Heb ik wel vaker last van, dat ik wat vergeet.
 
Daar wel weer geleerd waarom die bril zo belangrij is met offroad rijden :) Ik had na een week nog prut in mijn ogen, even het vizier open gezet en dan een lading prut in mijn gezicht gekregen  ;D . Een bril zet je niet even open omdat ie beslagen of verregend is.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Vizier vs Crosshelm/bril
« Reactie #7 Gepost op: 28-04-2009, 11:31 »
Zonder de rest van de reacties gelezen te hebben:
 
Een crossbril is gemaakt om je ogen te beschermen in een open helm. Die open helm is bedoeld om  beter door te tochen, waardoor je minder zweet in zwaar terrein. Op plekken waar je niet veel zweet (zoals bijv. op de snelweg) heeft open helm in principe geen meerwaarde. Daar zou je dus voor een gesloten helm (=met visier) kunnen kiezen.
 
De mensen met een combinatie helm zie ik vaak over de snelweg naar een ritje rijden (met visier) en tijdens de rit hun crossbril gebruiken met het visier open.
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 126
Re: Vizier vs Crosshelm/bril
« Reactie #8 Gepost op: 28-04-2009, 11:59 »
Ik heb een Shoei combi met Pinlock en ik ben er erg tevreden mee, bij allroad ritjes draag ik hem altijd maar als het wat heftiger wordt met veel water, zand, modder etc dan draag ik mijn crosshelm met bril.
Waarom veel geld uitgeven voor een combi als je het vizier er toch af haalt, dan kan je net zo goed een crosshelm nemen. Overigens zie ik niet waarom een crosshelm o.i.d. veiliger zou zijn dan een systeemhelm.

Ik geef je gelijk qua geld uitgeven, dus ik investeerde niet in een tweede helm of een pinlocksysteem, maar draag meestal de bril ipv het vizier tijdens woon-werk verkeer en bij allroad gebruik, gewoon uit praktische overwegingen. Dit systeem heeft me nog nooit in de steek gelaten, onder eender welke omstandigheden.
Het vizier gaat er zeker enkele keren terug op voor de "toeristische-luie-langzaam-terrasje-meisjeachterop-daguitstapjes", tijdens de zomermaanden. :D
O ja, in verband met de veiligheid. De klep van de S4, houdt bij mij althans, prima het zonlicht tegen, waardoor ik nooit echt nog behoefte heb aan een zonnebril. Persoonlijk vind ik dit veiliger dan een systeemhelm met zonnebril of gekleurd vizier.
Wanneer hobby's elkaar ontmoeten.... www.flandersfieldsoutrider.be

Offline member

  • HP2
  • Member
  • *
  • Berichten: 136
Re: Vizier vs Crosshelm/bril
« Reactie #9 Gepost op: 28-04-2009, 18:18 »
mijn helm met vizier is zwaarder dan de crosshelm met bril

en idd is 't bij hard werken prettiger om wat meer frisse lucht binnen te krijgen :)
Met vriendelijke groet,

Albert J. Siemers

"Assumption is the mother of all fuck-ups"

Offline member

  • *****
  • Berichten: 161
Re: Vizier vs Crosshelm/bril
« Reactie #10 Gepost op: 18-06-2009, 15:21 »
Hoi, ik heb ook deze Airoh, maar nog geen crossbril(letje) kunnen vinden dat erin past terwijl de visier er not op zit. Omhooggeklapt uiteraard  :P
Iemand al iets gevonden dat past?
 
Ik heb een Shoei combi met Pinlock en ik ben er erg tevreden mee, bij allroad ritjes draag ik hem altijd maar als het wat heftiger wordt met veel water, zand, modder etc dan draag ik mijn crosshelm met bril.
Waarom veel geld uitgeven voor een combi als je het vizier er toch af haalt, dan kan je net zo goed een crosshelm nemen. Overigens zie ik niet waarom een crosshelm o.i.d. veiliger zou zijn dan een systeemhelm.
Grz. Jeroen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: Vizier vs Crosshelm/bril
« Reactie #11 Gepost op: 03-09-2009, 18:07 »
de marushin x-moto
heb ik ook een paar jaar mee gereden 8)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Vizier vs Crosshelm/bril
« Reactie #12 Gepost op: 04-09-2009, 12:47 »
Ik rij alleen nog maar met combi helm, ik was begonnen met een Airoh Tiger (voorloper van de S4) een budget helm die me een goed idee gaf of ik het prettig vond en dat was zo, dus toen ik spotgoedkoop aan een Arai TourX kon komen heb ik dat gelijk gedaan en het kwaliteitsverschil is toch duidelijk merkbaar.
De Airoh gebruik ik nog steeds voor WW-verkeer (gewoon omdat ik daar alle oude spullen gebruik om het "op te rijden") Die Airoh voldoet in principe maar is errug warm tijdens het offroaden en het vizier sluit niet goed... Op de snelweg wil bij sterke wind het vizier wel eens langzaam een stukje opengaan en bij regen krijg ik met vizier dicht veel spetters in mijn gezicht (ofwel door de spleet van het vizier of door het rooster van de kinnebak)
 
De Arai is toch wel een stukje kwaliteit, het vizier sluit naadloos af als je hem dichtdoet en bij zware weersomstandigheden kan je hem zelfs "dichtklikken" waardoor ie echt goed vastzit, daarnaast heeft de kinnebak/neusdeel, een afsluitbaar rooster, zowel van binnenuit als van buitenaf, dus als je minder lucht nodig hebt en des te meer afsluiting voor stof en wind/regen kan je die helemaal afsluiten.
 
Ik ben pas terug van 2 weken offroad door Portugal, waar het in het hoogseizoen enorm stoffig is en ik heb geen enkele keer een crossbril op gezet, door het vizier goed te sluiten en het neusstuk dicht te doen, kwam er amper stof in mijn ogen, neus en mond (die laatste 2 zijn anders moeilijk af te vangen door een crossbril) enkel als er ineens extreem veel stof was kwam er wel eens wat stof langs, maar zoveel stof is toch een teken dat je meer afstand moet houden, omdat je niks meer ziet.... Voor die extreme gevallen heb ik wel een crossbril bij (op dit moment een scott voor brildragers), die ook uitstekend in de helm past met vizier open.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1079
Re: Vizier vs Crosshelm/bril
« Reactie #13 Gepost op: 04-09-2009, 12:56 »
Het grootste verschil is dat je de kussentjes in een crosshelm makkelijk kunt verwijderen en wassen.

In een meer road georienteerde helm zit de binnenvoering meestal vast in de helm. Dus moeilijker schoon te maken na een hevige modderrit.


Daarbij staat een crossbril natuurlijk veel stoerderderder.
Leven is makkelijker dan je denkt, maar moeilijker als je denkt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: Vizier vs Crosshelm/bril
« Reactie #14 Gepost op: 04-09-2009, 15:18 »
Het grootste verschil is dat je de kussentjes in een crosshelm makkelijk kunt verwijderen en wassen.

In een meer road georienteerde helm zit de binnenvoering meestal vast in de helm. Dus moeilijker schoon te maken na een hevige modderrit.


Daarbij staat een crossbril natuurlijk veel stoerderderder.

bij de meeste helmen kan je de voering uitnemen om te wassen(zelfs bij de lidle helmen)