Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Africa Twin houd in boven de 4500 toeren  (gelezen 4831 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 79
Re: Africa Twin houd in boven de 4500 toeren
« Reactie #15 Gepost op: 23-05-2009, 18:55 »
Update,
gecontroleerd zijn inmiddels ;
luchtfilter schoongemaakt
nieuw brandstoffilter
andere pomp
nieuwe bougies /bougiekabels optisch gecontroleerd
er zit nu reinigingsmiddel in de tank, eerste 30 snelweg kilometers nog geen verschil te merken.
Volgas tot een 4000 toeren geen enkel probleem, daarboven begint hij te stotteren bij volgas. Als ik gas een klein beetje minder open zet, gaat hij weer verder, maw, als ik het gas geleidelijk open doe kom ik wel tot bijv 6500 toeren. Constant 5000 toeren ofzo gaat goed, gas vol open en hij gaat stotteren, klein beetje dichter draaien en hij "schiet" weer beter vooruit....

??¿¿

Carburateurs heb ik professionele hulp bij nodig  :-X
Post Merge: 23-05-2009, 17:09[/color][/size]
Oja,
(onluchtings) slangetjes allemaal fris en vrij

Carbs, Sproeiers? Dynojet kan daar wel wat mee als je profi hulp nodig hebt.

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: Africa Twin houd in boven de 4500 toeren
« Reactie #16 Gepost op: 23-05-2009, 21:55 »
je hebt inderdaad al een hoop gedaan. Ik heb het ook eens gehad, lang geleden, maar kan helaas niet meer bedenken wat het geweest was. Wel iets met de benzine, maar dat is het al snel. Het lijkt een mengselprobleem, komen je chokeklepjes goed terug? Die kan je zonder veel problemen zelf verwijderen en eventueel schoonmaken. Ook kan je zelf de membramen controleren. Tank eraf en je ziet twee zwarte deksels op je carbs. Schroef ze los, kijk uit voor de veer.

Misschien is het ook nog iets met false lucht. Ik heb eigenlijk altijd veel problemen om de rubbers van het luchtfilterhuis weer op de carbs te krijgen. Als ze er niet goed op zitten en je draaitd de klem aan schuiven ze er vanaf. Volgens mij was dit bij mij de oorzaak, bij de eerste dag van de eerste oer nog lopen worsyelen om ze er goed op te krijgen.

Dynojet is niet nodig, dat lost dit probleem niet op

Offline member

  • *****
  • Berichten: 487
Re: Africa Twin houd in boven de 4500 toeren
« Reactie #17 Gepost op: 23-05-2009, 22:17 »
Volgens mij is dit de oude motor van tikka ,daar zit al een dynojet kit in en is toen af gestelt op een testbank van daar al die gaten in lucht box.
Eenigste probleem wat i eens heeft gehad was net als ferd de rubere slangen van carburateur naar cilinderkop .
Dan zuigt de motor te veel lucht naar binnen zonder door de carb te gaan (dus te arm).motor plofte toen ook heel erg in uitlaat.
Wat was de kleur van de boegie?
 
paul

Offline member

  • *****
  • Berichten: 488
Re: Africa Twin houd in boven de 4500 toeren
« Reactie #18 Gepost op: 24-05-2009, 10:17 »
@ Roflastc ;
van welke regio ben je  :D

@ Ferd ;
die luchtslangen verdacht ik ook al, maar de tank is er inmiddels iets van 5x afgeweest, iedere keer goed aangedrukt en netjes de slangenklemmen aangedraaid.
Carbs demonteren begin ik niet aan  ::) Choke blijft denk ik niet hangen, start perfect en loopt keurig netjes stationair. Ik start altijd met choke, en naar paar tellen helemaal dicht. Mocht ik vergeten om choke helemaal dicht te doen, rijdt hij beetje bokkerig en loopt te laag stationair.

@ Paul,
dit is idd de motor van Tikka geweest, ik rij er al weer bijna drie jaar naar volle tevredenheid mee. Geen problemen tot nu toe, enkel wat slijtage onderdelen vervangen. Motor ploft alleen (lekker) in de uitlaat bij abrupt gaslaten in de hogere toerentallen, doet ie al drie jaar, lijkt me niet verontrustend dus.
Kleur van de bougies was normaal-licht grijs. Eén bougie zag er wat vettiger uit, de rest gewoon netjes. Bougies hebben er waarschijnlijk zo'n 30.000 KM ingezeten, het was dus toch tijd voor nieuwe.

Opties waar wij als laatste nog aan dachten was idd richting de Carbs,  Dynojet, vervuilde sproeier, of verdeel dingetje van de bougies. Aangezien dit allemaal dingen zijn die wij zelf niet kunnen probeer ik hier eerst nog ff, anders zal ik moeten uitwijken naar de dealer hier in de regio ( Honda Overkamp Delft) of naar een Dynojet club (Rotterdam/Barendrecht).

Offline member

  • *****
  • Berichten: 357
Re: Africa Twin houd in boven de 4500 toeren
« Reactie #19 Gepost op: 24-05-2009, 21:14 »
anders zal ik moeten uitwijken naar de dealer hier in de regio ( Honda Overkamp Delft) of naar een Dynojet club (Rotterdam/Barendrecht).
Rij dan meteen langs Snelmotoren Ro. Vakman en bewoog zichzelf ook ooit voort op een Africa Twin.
Booze may not be the answer, but it helps you to forget the question.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 79
Re: Africa Twin houd in boven de 4500 toeren
« Reactie #20 Gepost op: 13-06-2009, 21:26 »

Dynojet is niet nodig, dat lost dit probleem niet op

Ik zeg niet dat hij een Dyno kit moet laten installeren maar dat de mensen daar dit probleem kunnen aanpakken. Als hij het zelf niet durft moet iemand anders het doen en daar is ,imo, dynojet het meest geschikt voor. De dealers met een dynobank waar ik ben geweest hadden vrij luie oplossingen itt Dynojet die het in 1 keer geod voormekaar kreeg.

Offline member

  • Modje
  • *
  • Berichten: 2587
Re: Africa Twin houd in boven de 4500 toeren
« Reactie #21 Gepost op: 13-06-2009, 22:06 »
Dynojet club (Rotterdam/Barendrecht).

Daar zijn de carbs toen afgesteld en de gaten in de luchtbox gemaakt. Hij had wel verstand van Twins

Offline member

  • *****
  • Berichten: 488
Re: Africa Twin houd in boven de 4500 toeren
« Reactie #22 Gepost op: 14-06-2009, 17:21 »
Inmiddels weer een paar dingen nagekeken, bougie doppen doorgemeten, naalden nagekeken, carterslang bevrijd onder de beschermkap vandaan, mocht helaas allemaal niet baten.

Heb wel voor as Dinsdag een run geboekt,
we gaan het dus zien !

Offline member

  • *****
  • Berichten: 169
Re: Africa Twin houd in boven de 4500 toeren
« Reactie #23 Gepost op: 14-06-2009, 20:54 »
Wat je nog zou kunnen proberen: met je tankdop LOS rijden.
Het zou evt. een fuellock kunnen zijn !
Lead, follow or get out of the way !!!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 488
Re: Africa Twin houd in boven de 4500 toeren
« Reactie #24 Gepost op: 16-06-2009, 19:27 »
Na vele dingen te hebben veranderd, doorgemeten en vernieuwd was vandaag dan de laatste kans  ;D, ik had een afspraak bij KMS motoren in Poeldijk, zij zijn volgens mij een van de weinige met een testbank hier in de buurt van het Westland én die nog op redelijk korte termijn een gaatje had voor een run.
Bij de run kwam naar voren dat hij hoogstwaarschijnlijk te weinig benzine kreeg, dus in de richting waar menigeen al dacht. Na de run zooitje gedemonteerd en carbs gereinigd, was niets aan te zien, alles zag er keurig uit schoon. Ook nog één bougiekabel vervangen die niet meer goed op de doppen draaide, compressie getest, alles normaal. Daarna de motor laten draaien op een extern tankje, en ding liep bijna perfect. Volgens de run mocht de motor nog net iets rijker staan, hij liep een beetje schraal.
De benzine leiding heeft al jaren een soort knikje erin, dus die ook gelijk vervangen. Daarna motor weer laten draaien op eigen pomp en toen liep hij weer perfect, dus dat kleine beetje rijker hoefde al niet meer, de pomp gaf waarschijnlijk dat beetje extra benzine.

Alles weer zoals voorheen, maar wat het nu exact was.....??¿¿

Maar we gaan weer RIJDEN !!   ;D

Allen bedankt voor het meedenken !

gr M@rco

Offline member

  • Modje
  • *
  • Berichten: 2587
Re: Africa Twin houd in boven de 4500 toeren
« Reactie #25 Gepost op: 16-06-2009, 19:42 »
Blij dat je weer kan rijden. Zou het het slangtje geweest zijn??
Je kan in ieder geval weer km's maken  :)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 79
Re: Africa Twin houd in boven de 4500 toeren
« Reactie #26 Gepost op: 28-06-2009, 11:24 »

Alles weer zoals voorheen, maar wat het nu exact was.....??¿¿

Maar we gaan weer RIJDEN !!   ;D

Allen bedankt voor het meedenken !

gr M@rco

Had gelijk gezegd dat er een knik in de benzineslang zat... Die slang moet wel Xliter per minuut kunnen vervoeren om aan de vraag van het blok te kunnen voldoen.  ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 488
Re: Africa Twin houd in boven de 4500 toeren
« Reactie #27 Gepost op: 28-06-2009, 13:28 »
Knik is uiteraard overdreven  8), ding deed het al bijna 3 jaar perfect met dat "korte bochtje" erin.

Toch stonden de vlotterkamers helemaal vol, en voordat alle benzine daar uit is, en uit de pomp weg, is er toch nog geen brandstof nodig van ná de pomp ? Allemaal theoretisch natuurlijk, maar als ik de benzine kraan dicht zou doen, kan ik nog 4 straten ver rijden, maar met het inhoudprobleem merkte ik in z'n tweede versnelling vóór de eerste straat al dat hij nog niet wilde.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 488
Re: Africa Twin houd in boven de 4500 toeren
« Reactie #28 Gepost op: 24-10-2009, 12:58 »
Een (hopelijk de laatste) update.
Motor heeft sinds eind Juni lekker gelopen tot een week of twee geleden, begon het gedonder weer opnieuw. Eerst wat gematigder, maar werd steeds erger !

Dus weer afspraak gemaakt bij de testbankmeneer afgelopen donderdag, hij wilde eerst kijken ipv direct een run te maken dus bij aankomst tank eraf en heeft hij even staan kijken en rommelen.
Nadenken en nog even nadenken om vervolgens de beluchtingsslang van de vlotterkamer te bekijken en te testen. En ja, verstopt !
Schoongeblazen en testritje. Liep gelijk goed, maar smoorde even later, smoren was nu anders en kwam omdat tijdens terugplaatsen van de tank de benzineslang was gedraaid. Even netjes doen en weer testrijden, VOLGAS weer doortrekken, dat was het dus !!

Ik was dus binnen no time klaar, alle dank dus voor de testbankmeneer  :D  KMS,
én dr_Bean zat dus ook in de juiste hoek  ;)

Achteraf een theorie erop los laten is wat gemakkelijker;
in het begin was de baan in Rutten behoorlijk nattig met lekker veel prut op de baan. Tijdens het rijden is er dus steeds wat troep in het slangetje gaan zitten tot de slang dus (toch !) verstopt zat. Bij de grootste vraag naar benzine kreeg de motor dus net te weinig. Alles daarna mocht geen enkele verbetering geven, maar tijdens het schoonmaken en controleren van de carbs zijn alle slangen wel allemaal los geweest, dus waarschijnlijk toch wat vuil uitkomen vallen. In combinatie met de andere dingen (reinigen, nieuwe slang van tank naar pomp) niet te achterhalen wat de exacte oorzaak was.
Nu is er dus enkel die beluchtingsslang van de vlotterkamer los geweest en schoongemaakt, veroorzaker gevonden.
Om in de toekomst deze problemen niet meer te krijgen heeft hij gelijk de slang wat ingekort (schuin afgesneden) en iets anders weggewerkt !

Wilde toch even de vraagbaak compleet maken met de oplossing, wie weet heeft of krijgt een ander dezelfde problemen.