Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Welke olie in LC4 Adventure? Half of vol synt.?  (gelezen 1884 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 26
Welke olie in LC4 Adventure? Half of vol synt.?
« Gepost op: 03-08-2009, 11:00 »
1 september vertrek ik op mijn LC4 Adventure voor mijn reis naar Kaapstap. Nu heb ik nog een aantal vraagjes en ik hoop hier de antwoorden te krijgen:
 
10W60 vol synth. wordt voorgeschreven door KTM. Is het mogelijk om toch een half synth. olie te gebruiken? Kan me voorstellen dat het vrij lastig is om half synt te vinden in afrika.
 
Weet iemand welke bandenlichters het makkelijkste/beste zijn voor onderweg?
 
Groeten,
 
Jaap
 
 
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4384
Re: Welke olie in LC4 Adventure? Half of vol synt.?
« Reactie #1 Gepost op: 04-08-2009, 07:51 »
Olie is altijd een moeilijk verhaal, iedereen heeft er z'n eigen favorieten. Gebruik iig olie die voldoet aan de specificaties. Zo vaak hoef je toch niet olie teverversen of ga je 10.000 km rijden?

Bandenlichters, ik heb er 2 van 20 cm en dat gaat prima, oefen wel een keertje thuis. Verkrijgbaar bij louis.de of polo
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: Welke olie in LC4 Adventure? Half of vol synt.?
« Reactie #2 Gepost op: 04-08-2009, 07:55 »
Ik heb wel eens gelezen dat je wel van half syntheet kan overstappen naar vol, maar terug niet doordat de dopes in de volsyntheet de half sneller doen afbreken. Als er eenmaal vol in gezeten heeft moet je daar dus bij blijven.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Welke olie in LC4 Adventure? Half of vol synt.?
« Reactie #3 Gepost op: 04-08-2009, 08:26 »
Ik heb begrepen dat KTM volsyntheet van Motorex voorschrijft.
Dit ivm een speciale legering van een bus/lager bij het koppelingshuis.
 
Ro van Snelmotoren was daar erg duidelijk over ;)
Die is nu lekker op vakantie, anders had ie het wel zelf gemeld hier ;)
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • Berichten: 2464
Re: Welke olie in LC4 Adventure? Half of vol synt.?
« Reactie #4 Gepost op: 04-08-2009, 11:09 »
Vol is gladder dan half of mineraal.
Voor hogere belastingen (hoogtoerige multicilinderblokken) wordt vaak volsyntheet gebruikt. Onze "thumpers" hebben eigenlijk te weinig inwendige krachten (dit ligt iets genuanceerder als het nu klinkt) om ten volle te profiteren van deze eigenschappen. Het helpt natuurlijk wel (een beetje) om de inwendige wrijving wat te verminderen.
Bij het inrijden (na cilinder/zuiger-swap) wordt voor mijn blok minerale olie geadviseerd omdat synthetisch zoals gezegd te glad is waardoor e.e.a. niet mooi inloopt.
Daarom (in mijn geval) inrijden met mineraal en daarna gewoon weer over naar volsynthetische glibberflabberflupzooi. Hierdoor wordt ie (in ieder geval de laatste keer dat ik overschakelde van mineraal naar syntheet) voelbaar losser.
Ferd z'n verhaal ken ik ook, zelfs dat het in gaat vreten op je keringen, maar anderen zeggen weer dat dat allemaal niet zo'n kwaad kan... :-\
Old bikers never die, they just smell that way...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 322
Re: Welke olie in LC4 Adventure? Half of vol synt.?
« Reactie #5 Gepost op: 04-08-2009, 21:01 »
  Kan me voorstellen dat het vrij lastig is om half synt te vinden in afrika.

In Westafrika was het vorig jaar sowieso lastig olie voor motoren te vinden, dus ik zou zeker niet te kieskeurig zijn.....Geen idee natuurlijk of dat ik de rest van Afrika ook zo is.

Aan de andere kant .... wat is schadelijker  ? Met de allerbeste kwaliteit olie beginnen en daar een paar duizend kiliometer teveel mee rijden (hangt er natuurlijk vanaf hoeveel kms je gaat maken) of halverwege troep erin moeten gooien....
what doesn't kill me only makes me stronger

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 66
Re: Welke olie in LC4 Adventure? Half of vol synt.?
« Reactie #6 Gepost op: 04-08-2009, 21:59 »
Ik zou er motul 300v 15w50 ingooien.
Ik heb er 10 jaar lang mee gereden in een lc4, er er zeker 50000 km mee gereden!
Blok is nooit los geweest, olie verbruik 0.
Ik liet het er soms wel 5000km inzitten, en dan was het nog niet echt zwart.


greetz
Beste off-road gebied in de NL, Twente!!!!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Welke olie in LC4 Adventure? Half of vol synt.?
« Reactie #7 Gepost op: 06-08-2009, 00:05 »
Verzin eens één goede reden om af te wijken van de olie door de leverancier is voorgeschreven?
Van KTM is bekend dat ze volsyntheet van Shell en Motorex voorschrijven.
Voor de prijs hoef je niet naar een andere olie over te gaan (een fractie van de prijs van een volle tank).
En als er niets anders te krijgen is (in Africa) dan is alles toch goed?
Wij hebben er immers toch geen verstand van (ook niet als je al 200.000km met motor x en olie y gereden hebt!
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 66
Re: Welke olie in LC4 Adventure? Half of vol synt.?
« Reactie #8 Gepost op: 06-08-2009, 08:05 »
Verzin eens één goede reden om af te wijken van de olie door de leverancier is voorgeschreven?
Van KTM is bekend dat ze volsyntheet van Shell en Motorex voorschrijven.
Voor de prijs hoef je niet naar een andere olie over te gaan (een fractie van de prijs van een volle tank).
En als er niets anders te krijgen is (in Africa) dan is alles toch goed?
Wij hebben er immers toch geen verstand van (ook niet als je al 200.000km met motor x en olie y gereden hebt!

Wordt gesponsord door shell (vroeger) en motorex.....


Beste off-road gebied in de NL, Twente!!!!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 26
Re: Welke olie in LC4 Adventure? Half of vol synt.?
« Reactie #9 Gepost op: 06-08-2009, 11:50 »
Bedankt voor de antwoorden.
 
Ik vertrek 1 september vanuit amsterdam naar Kaapstap via de oostkust van Afrika. Dus ik moet een paar keer olie verversen.
 
Heb gister bij Goedhart Belray 10W50 mee gekregen, terwijl ze me eerst 10W60 van Motorex meegaven..... Weten het zelf ook niet echt dus.
 
Gooi komend weekend die Belray 10W50 erin. Neem 2 liter mee voor onderweg en de rest zie ik daar wel.
 
Nogmaals bedankt en mocht iemand nog een gouden tip hebben dan hoor ik dat graag natuurlijk!
 
Groeten,
 
Jaap
 
 
 
 
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 180
Re: Welke olie in LC4 Adventure? Half of vol synt.?
« Reactie #10 Gepost op: 06-08-2009, 12:56 »
Onze reis door Afrika naar Kaapstad is al wel weer een tijd geleden (1996), maar destijds konden wij geen specifieke motorfiets olie vinden. ik denk dat dit nu nog het ieval is, daar er weing echte motoren daar rond rijden. Wij kochten voor onze DR's altijd de beste kwaliteit auto olie (toen Total). let op de specificaties van de fles. de DR's liepen zonder problemen, alleen wat meer koppelingslip, omdat auto olieen niet voor natte kopplingen gemaakt zijn. maar belangrijker is dat er altijd wel olie te vinden is.