Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: hoe kleur tracks in mapsouce veranderen?  (gelezen 2759 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
hoe kleur tracks in mapsouce veranderen?
« Gepost op: 12-08-2009, 19:13 »
ik heb allemaal leuk weggetjes in mapsource gezet die ik aan elkaar wil knopen tot een route, maar ik heb ze allemaal wit... is er een trucje om ze een andere kleur te krijgen, wit blijkt niet zo handig...  een voo reen kan wel, maar het zijn meer dan 100 stukjes...
offroadmotorloos. even.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 821
Re: hoe kleur tracks in mapsouce veranderen?
« Reactie #1 Gepost op: 12-08-2009, 20:12 »
dit kun je het  best doen in de gps zelf.
Bij Garmin in het menu tracks kun je elke track z'n eigen kleur geven.
Ik weet niet welke gps je zelf hebt.
Grz,
Peter

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1311
Re: hoe kleur tracks in mapsouce veranderen?
« Reactie #2 Gepost op: 12-08-2009, 20:13 »
Hoi JW, volgens mij moet je eerste de tracks samenvoegen (met de knop "tracks samenvoegen" of via het menu "extra - tracks samenvoegen (J)"). Dan maakt MS er één nieuwe track van, en van die samengevoegde track kun je de kleu veranderen via de trackeigenschappen (track aanklikken en dan menu - "bewerken - trackeigenschappen" of rechtermuisknop). Verschillende tracks aanklikken en dan in één keer de eigenschappen wijzigen gaat niet.
Gr Marcel

Post Merge: 12-08-2009, 20:18
Oja, zou ik bijna vergeten:
als je het allemaal klaar hebt, de track mijn kant op mailen; kijk ik het even na....  ;D
KTM 790 Adventure R - KTM 250EXC

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3629
Re: hoe kleur tracks in mapsouce veranderen?
« Reactie #3 Gepost op: 12-08-2009, 22:42 »
zo was ik ook eerst bezig, stukken track tekenen. Toen zag ik de onderlingende weg niet meer, welke kleur die heeft. Heb ze toen (tracks ) transparant gemaakt. Dat zag er al beter uit. Zo kon ik de onderliggende groene paden goed zien

Ik ben daarna overgestapt op waypoints maken, na een tip van anderen, in combinatie met mark op je gps. aan het begin van het pad en eind van het pad.
Er zijn ook van die paden, die je maar van een kant mag berijden.
Zo zijn er tijdelijk gesloten paden. Welke een ander symbool krijgen of bij gevaar "een koeieoversteekplaats draad" een uitroepteken krijgen. Dus ook tijdelijk gesloten, voor het melken of meerdere dagen voot het grazen op een andere weide.

Nu heb ik eigen waypoint symbolen, in verschillende categeorien in Mapsource. Deze omgezet naar Poi .cvs met poiloader voor garmin. En zo heb ik ze nu in de topomap NL staan of CN. Als Poi.
Tevens de .gpx omgebouwd naar .kml, deze poi voor google earth.

Nu als ik een paden verken kan ik met  --- mark--- en de eigen waypointsymbool--- aanmaken in de 60 csx welke gelijk corespondeert met de waypointsymbolen in mapsource.

In de lijst links, heb je een track of symbool aangeklikt kan je met ctrlA--tegeljk indrukken alles selecteren om te kopieren of de eigenschappen te veranderen ( alleen werkt dat net niet bij tracks),dit werkt ook niet bij de benaming.


ctrl vasthouden en een voor een in de lijst aanklikken werkt ook  of alles selecterenctrlA en dan ctrl vasthouden en een voor een een paar deselecteren.

Zie iets:

http://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=5813.0
dan weet je gelijk ook welke paden je al gecontroleerd hebt.

het is makkelijker aan een stuk een track te tekenen dan al die tracks aan elkaar te plakken, is mijn ervaring

alleen die trackstukjes die niet in topo nl als pad aangegeven staan heb ik behouden als track.stukjes en die heb ik evengoed een groen waypointsymbool gegeven


Nu werk ik op de volgende manier met deze eigen symbolen

http://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=6951.0

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
Re: hoe kleur tracks in mapsouce veranderen?
« Reactie #4 Gepost op: 12-08-2009, 23:09 »
t isnog een hele studie. maar bedankt voor de uitgebreide info, hier komen we wel wat verder mee
offroadmotorloos. even.

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3629

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1311
Re: hoe kleur tracks in mapsouce veranderen?
« Reactie #6 Gepost op: 13-08-2009, 09:05 »
Nu heb ik eigen waypoint symbolen, in verschillende categeorien in Mapsource. Deze omgezet naar Poi .cvs met poiloader voor garmin. En zo heb ik ze nu de topomap NL staan. Tevens deze .gpx omgebouwd naar .kml deze poi voor google earth
Goeie tip, Dutchy! Eigenlijk wel net zo handig voor een topo-map. Veel paadjes ziet MS niet als weg (zie plaatje), maar van POI naar POI is handig. Ik zal ook geen gaan kijken of ik hiermee aan de slag kan. Bedankt!
KTM 790 Adventure R - KTM 250EXC

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3629
Re: hoe kleur tracks in mapsouce veranderen?
« Reactie #7 Gepost op: 13-08-2009, 11:09 »
Alleen heb ik nog wel een probleem!


En dat is de benaming, dat geldt zowel voor waypoints als voor tracks.

Het hernoemen van grote groepen waypoints.

ctrl A als selecteren en dan eigenschappen is de naam niet an block te veranderen. Wel waypoint symbool en categorie.

Wanneer je twee .gdb Mapsource bestanden met waypoints hebt en deze wil je samenvoegen naar een bestand.
en je hebt in het ene bestand dezelfde namen voor bv meerdere waypoints staan als in het andere bestand voor de waypoints, dat wat, in symbool maar ook in lat/long wel van elkaar afwijkt. En je bent aan het kopieren en plakken om samen toevoegen. Dan vraagt hij wilt u het bestand vervangen.

Als het om een enkele waypoint gaat is het niet erg om een voor een te hernoemen, maar een set waypoints voor wel of niet allroad bestaat gauw uit duizenden waypoints.

Zoek dus nog een methode om dat voor mekaar te krijgen.!!!!!!!!!!
Netzoals bij plaatjes hernoemen, het plaatje een andere naam geven en het volgend plaat wordt dan automatisch doorgeteld 001 002 003 etc

Dit geldt ook als je samen gegevens zou uitwisselen, bestanden zou samenvoegen. Hoe pas je de bemaming op elkaar aan.




Post Merge: [time]do 13 aug 2009 10:37:04 GMT-1[/time]
TIP:

Zet je voorkeuren eerst goed voor je gaat waypoint tekenen.
Heb ik een paar keer mapsource er nieuw opgezet en vergeten de voorkeuren weer hetzelfde in te stellen, daardoor ook allerlei verschillende benamingen.
Als je dan binnen een bestand werkt .gdb , dan blijft men gewoon doortellen 001 002, eventueel met naamvoorvoegsel ervoor, ongeacht welke symbool en categorie je invoert.
In een ander bestand gaat hij weer met all001 all002 benamen, en zodoende krijg je ook dezelfde benamingen.

Dus altijd binnen hetzelfde bestand werken!!!!

Ben ik dus wel eens vergeten, en dan krijg je dus die naamverschillen.
en tevens als je uit je gps de waypoints haalt hebben ze een naam, en je wil dat bestand weer samenvoegen met het bestand wat je totale werkbestand is. Hoe dan te werk gaan?

Waarom:  Als je nu een waypoint tekent, kan je cursor op een kaartkenmerk staan en neemt hij die naam over voor je waypoint
bij de volgende waypoint noemt hij die naam 002 en zo verder. Maar pak je net een ander kenmerk dan gebruikt hij weer die naam.

Tevens zal hij het standaard symbool gebruiken en dan moet je elke keer naar onderen scrollen om je eigen waypoint te selecteren.
Wanneer je een vinkje zet bij zie onderstaand voorbeeld dan krijg je gelijk bij het tekenen de juiste waypoinstsymbool.

Tevens kan je je de waypoint een unieke naam geven door een naamvoorvoegsel te gebruiken voorbeeld All of initialen.



Tegelijk kan je je categorie aan klikken.



Dit kan je later categorie ook an block veranderen.

Post Merge: [time]do 13 aug 2009 10:54:45 GMT-1[/time]
de achtergrond is magenta  hex 255,0,255. Dit herkent de garmin gps software als transparant voor waypoint en poi in gps. Dit is software matig transparant maken, normaal bevat een .bmp symbool geen transparant pixels. In mapsource behoudt je met de laatste mapsource versies deze magenta kleur. Deze heb ik naar een witte ondergrond omgezet wat niet zo storend is.

Misschien komt er weer een updat dat ze het transparant weer veranderen

Ik zou graag de waypoints in mapsource ook transparant ondergrond geven maar weet niet hoe.

Volgens schrijven op internet werkte bij vroegere versies wel, de magenta software trick wel maar nu niet meer.

Tevens bij een versie werkte het customwaypoint gebeuren helemaal niet:
Note: Version 6.15.3 of MapSource accidentally dropped support for custom waypoint icons; version 6.15.4 puts it back. Make sure you have the most recent version.




Post Merge: [time]do 13 aug 2009 12:01:19 GMT-1[/time]
Voorbeeld in Google Earth:




=========================================================================================
Tsja, nu behoor ik vast tot een bepaalde forumcategorie.
Daar lijkt geen ontkomen aan!!!!!! ;D


Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: hoe kleur tracks in mapsouce veranderen?
« Reactie #8 Gepost op: 13-08-2009, 13:07 »
Je waypoint hernoemen zou je in een teksteditor of zelfs excel kunnen doen. Sla hiervoor je bestand op in TXT formaat. Dit is te bewerken in excel, zoeken en vervangen..........

Daarna weer in Mapsource te importeren.

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3629
Re: hoe kleur tracks in mapsouce veranderen?
« Reactie #9 Gepost op: 13-08-2009, 13:50 »
Ga ik eens proberen of dat wil, bedankt!!



Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3629
Re: hoe kleur tracks in mapsouce veranderen?
« Reactie #10 Gepost op: 24-08-2009, 12:54 »
Krijg het niet voor mekaar.

Twee vragen:
1.
Welk manier van opslag in excel moet je gebruiken om het weer in mapsource te kunnen openen?
Van belang is dat alle data, ook soort waypoint, commentaar en categorie behouden blijft.

2.

Hoe kun je een kolom welke je hebt geselecteerd heb, hernoemen?
Waarbij niet elk veld apart hernoemd moet worden.
Zodat die kolom in een keer van boven naar onder word hernoemd in 1-2-3-4-5-6-7-8-9-........
Of liever nog  ONV1-ONV2-ONV3-...................




POIedit, kan ook hernoemen.
Maar dan ben je de overige data kwijt, soort waypoint (custom), categorie,commentaar etc.
Wat juist belangrijke data zijn.

Poiedit kan geen Garmin bestanden aan die opgeslagen zijn als .gbd versie 3



Iemand een ander idee hoe???????

Post Merge: [time]ma 24 aug 2009 19:11:14 GMT-1[/time]
Vraag 2 is opgelost dankzij iemand uit een andere forum die er rapper bij was.

Nu het antwoord:
eerste veld OVH1 en tweede veld OVH2 zetten en dan beide selekteren, in onderste rechter hoekje gaan staan en dan word het blokje een kruisje en dan naar beneden slepen tot waar nodig.


oplossing:


Nu vraag 1 nog !!!!!!!


of is er tussen methode, met een of ander programma.

heb het al met gpsbabel geprobeerd, krijg het wel voor mekaar dat hij de custom waypoints herkent, maar niet de waypoint categorieen en dat is ook belangrijk.

Commentaar heb ik nog niet uitgeprobeerd.

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3629
Re: hoe kleur tracks in mapsouce veranderen?
« Reactie #11 Gepost op: 26-08-2009, 23:10 »
DUS, Alleen per waypointcategorie !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! afhandelen.
Je moet een samengesteld waypointfiles toch splitsen, in meerdere files om er POI van te maken, samen met een POIsymbool voor Garmin GPS en met Garmin Poiloader te uploaden.
En dan weer samenvoegen tot een samengesteld waypointfile.

mapsource --- opslaan .txt----openen in excel--- naam veranderen--opslaan in text (tab)--- open GPS babel----input Garmin Text (tab)---- text file selecteren----output---- garmin .gdb----opslagplaats en naam selecteren----let's go----ok-----.gdb file openen in mapsource.