Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Verwerkingstemperatuur van PE  (gelezen 8589 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Verwerkingstemperatuur van PE
« Gepost op: 23-10-2005, 23:09 »
Ik wil een plastik tank "een beetje" gaan vervormen.
Weet iemand de theoretische verwerkingstemperatuur van dit materiaal (HDPE)?
Ik zoek dus niet het advies om maar een beetje te gaan stoken met een fohn ofzo  :-X
- Bij welke temperatuur wordt het materiaal plastisch vervormbaar?
- Welke temperatuur moet ik niet overschreiden?

Bedankt en groeten,

Fr@venture
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Verwerkingstemperatuur van PE
« Reactie #1 Gepost op: 24-10-2005, 00:10 »
Ik wil een plastik tank "een beetje" gaan vervormen.
Weet iemand de theoretische verwerkingstemperatuur van dit materiaal (HDPE)?
Ik zoek dus niet het advies om maar een beetje te gaan stoken met een fohn ofzo  :-X
- Bij welke temperatuur wordt het materiaal plastisch vervormbaar?
- Welke temperatuur moet ik niet overschreiden?

helaas is er niet 1 temperatuur. verschilt nogal van geval tot geval (van density en crosslinking). Het verwerkingstraject/temperatuur  heet "glastemperatuur".

in de praktijk voor PE waarschijnlijk rond de 100-110 graden.
Maar hoe weet je zeker dat het HDPE is? acerbis tankplastic is volgens mij meestal idd PE, lijkt veel op wat Nalgene maakt.

je kan het gecontroleerd warmmaken door te verwarmen met warme vloeistof (olie bijv.) dat gaat subtieler dan een beetje fohnen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Verwerkingstemperatuur van PE
« Reactie #2 Gepost op: 24-10-2005, 06:18 »
Ik heb op de MTS ooit kunststof leren lassen. Dat was met een speciale fohn, die je heel nauwkeurig kon regelen in temperatuur. Misschien kun je ergens zo een apparaatje lenen, alhoewel ik betwijfel of die genoeg warmte ontwikkelen om een groter deel dan alleen een laspuntje te verhitten.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Verwerkingstemperatuur van PE
« Reactie #3 Gepost op: 24-10-2005, 22:30 »
Bedankt, da's alvast een begin :-)

Om ff wat specifieker te zijn, het gaat om de achtertank van een KTM (je weet wel.....) en hij komt van Acerbis.
Het is volgens mij geen LDPE, daar is het veel te hard voor.

Er zal toch wel ergens een handige tabel te vinden zijn????
(ik kan 'm alleen niet vinden).




Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Verwerkingstemperatuur van PE
« Reactie #5 Gepost op: 24-10-2005, 22:43 »
Heb ergens wat liggen, geloof ik, zal eens kijken. Misschien kan ik het nog vinden. Op een temeratuur zou ik niet hopen, daar is kunststof te divers voor...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Verwerkingstemperatuur van PE
« Reactie #6 Gepost op: 24-10-2005, 23:00 »
Ze zeggen van de Acerbistanks altijd dat je ze makkelijk wat groter kan maken door ze te monteren, er dan echt heet water (kokend) in te doen, en ze dan met een handpompje wat op te blazen zodat ze wat boller worden: Aflaten koelen onder durk e-voila!

anders gezegd: Bij 100 graden wordt het net effe een beetje plastisch, goeneog om een klein vormverandering te bewerkstelligen.

Ik zou het persoonlijk met fitesolie proberen: lekker goedkoop en ook  makkelijk net boven de 100 te krijgen.
voor PVC vormen heb ik dat meermalig zeer succesvol gebruikt. Het experiment met mijn lexaan lc8 ruit ging wat minder goed... traject was te klein: 145-150 graden: vingerbrandwerk!


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Verwerkingstemperatuur van PE
« Reactie #7 Gepost op: 24-10-2005, 23:15 »
'n heetgaslasapparaat, dat wat het!

Sort fohn met een zeer nauwkeurig regelbare flow en temp. Alleen kon ie maar een plekje van ca 1 cm2 verhitten...


Maargoed, wellicht heb je er iets aan, anders ben ik weer blij dat ik weet hioe het apparaatje ook alweer heette..

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Verwerkingstemperatuur van PE
« Reactie #8 Gepost op: 25-10-2005, 22:46 »
zoiets?
http://www.machinist-materials.com/comparison_table_for_plastics.htm

Jaaaa, kijk dat bedoeleknu!!

Continious Service Temperature         180 F = 82 C
Deflexion Temperature                     151 F = 66 C
Melt temperarture niet opgegeven, maar als ik naar een bepaald type HDPE kijk zie ik daar 250 F = 121 C staan.

Ik denk dat ik met een nauwkeurige fohn rond die 120 graden C moet zitten. Een beetje experimenteren nu.
Maar het is dus geen 200 graqden of hoger.
Met die fohn wil ik de achtertank een beetje deformeren zodat ik het achterframe van mijn KTM niet hoef te modificeren (met een slijpschijf te lijf hoef te gaan).

Het is de bedoeling om eerst die stukken van de tank die in conflict komen met het frame naar binnen te "vouwen", dan de tank op het frame te monterenen en dan de tank weer heetstoken en met perslucht om het frame blazen....

Tja, als ik 't zo lees lijkt 't heel makkelijk.

Bedankt voor alle goede tips.

Als 't gelukt is dan laat ik 't wel weten.

Groeten,

Fr@venture

 

 
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 101
Re: Verwerkingstemperatuur van PE
« Reactie #9 Gepost op: 26-10-2005, 08:44 »
Ik gebruik voor mijn werk veel HDPE, MDPE en LLDPE

Er zijn bij de verschillende producenten bergen datasheets te vinden met de eigenschappen van de verschillende PE's

http://depmdac.dsm.com/dsm/matdb/matdb.php

Er zit veel verschil in de soorten PE, maar dat spreekt voor zich
Daar het je waarschijnlijk ontbreekt aan zeer nauwkeurige apparatuur zal het toch een beetje gochelen worden en hopen dat het werkt.

Succes!

Groeten Elmar

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Verwerkingstemperatuur van PE
« Reactie #10 Gepost op: 26-10-2005, 13:18 »
Het is de bedoeling om eerst die stukken van de tank die in conflict komen met het frame naar binnen te "vouwen", dan de tank op het frame te monterenen en dan de tank weer heetstoken en met perslucht om het frame blazen....

Let wel op dat met perslucht (compressor) de druk laag houdt andres wordt het een ongecontrleerd boeltje.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Verwerkingstemperatuur van PE
« Reactie #11 Gepost op: 26-10-2005, 13:25 »
Je bedoelt dat-ie dan een boggel krijgt?  :-X
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 10
Re: Verwerkingstemperatuur van PE
« Reactie #12 Gepost op: 18-01-2011, 10:07 »
Hooi ...
 
 En Fr@venture ... is het nou gelukt met je tank? Ik ben benieuwd want ik heb gelijksoortige plannen.
 
 Alleen mijn tank moet niet groter worden, maar plaatselijk een beetje kleiner.
 Ik heb een Aprilia Pegaso Cube gekocht om deze een beetje te  'versupermotarden'. Reuze leuk, er zit al een combinatie van de  originele Aprila voorvork en een ZXR 750RR voorvork in. Heb ik een fijn  klein wieletje voor, en heul veul remklauw :-)
 Maar omdat de kroon- en balhoofdsplaten van de ZXR breder zijn dan die van de Prilia heb ik nu een stuuruitslag van net niks.
 
 De onderste plaat loopt tegen de tank aan, de tank is van kunststof en  zou m.i. vervormd moeten kunnen worden. Als ik hem over een lengte van,  zeg 10 centimeter bij 5 centimeter, een dikke centimeter zou kunnen  indeuken ... heb ik weer bewegingsruimte voor mijn stuur.
 
 Is er (inmiddels) iemand die ervaring heeft met het vervormen van  kunststof tanks? Of iemand die iemand kent? Of iemand die geen ervaring  en geen kennissen heeft, maar gewoon van zichzelf heel briljante ideeën  heeft?
 
 PS. Ik werd bij het plaatsen van dit bericht gevraagd of ik echt wel op dit bericht  wilde replyen, of dat ik niet een nieuwe wilde aanmaken, omdat het nogal  een oud bericht is. Ik gebruik dit bericht bewust omdat ander mensen me  (terecht) naar dit topic verwijzen onder het mom van; eerst zelf zoeken.   :P

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1572
Re: Verwerkingstemperatuur van PE
« Reactie #13 Gepost op: 19-01-2011, 10:51 »
Vroeger bliezen we altijd stalen Zundapp tanks op door ze gewoon aan de tuinslang te hangen (koud).
 
Als je de plastic tank vult met heet water/olie en dan aan de kraan hangt kun je goed doseren. beter dan met lucht denk ik (samendrukbaar).
 
Ik heb mijn Lexan ruitje in de oven gelegd en toen gebogen. zeer onnauwkeurig en gedoe, maar wel gelukt.
 
Gr,
 
remco

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 10
Re: Verwerkingstemperatuur van PE
« Reactie #14 Gepost op: 24-01-2011, 09:51 »
Ghe ... ik ben het gewoon gaan proberen. Tank ingeklemd op de werkbank, de black & decker verfföhn er op gezet, de tank angstaanjagend heet gestookt en in de eerste instantie met een houten hamersteel ingedeukt. Daarna een klemmetje gefabriekt met behulp van een bougiesleutel, deze had de vorm van de uitsparing die ik wilde creëren, en nog een keer heet stoken. Onder de tank staat trouwens dat hij door Acerbis is gemaakt, misschien zet ik er wel bij dat hij door Harrie is aangepast  ;D