Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: KTM LC4 klepspeling  (gelezen 17339 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
KTM LC4 klepspeling
« Gepost op: 30-08-2009, 13:27 »
Ik ben nu bezig met het onderhoud van de 640Adv op nulstand te brengen. Daar hoort ook de klepspeling controleren bij.

Ik vond op AdvRider een goeie handleiding om dat te doen: http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=55445

Ik controleer nu de inlaatkleppen, en daar zit meer dan 0.5mm speling op  :( .
 Daar word ik niet vrolijk van. Er zat ook een tikje in, maar geen '>0.5mm' tikje voor zover ik het geluid van een LC4 blok kan beoordelen.

Zou ik mogelijk iets fout kunnen doen bij de controle? Zo ja, wat?

Kan het me haast niet indenken; als ik geen klepspeling mat zou ik nog een foutje gemaakt kunnen hebben met de motor in het juiste BDP zetten, maar bij teveel klepspeling meten kun je amper wat fout gedaan hebben lijkt me. Maar ik vraag het toch maar effe na voordat ik straks een blok in de soep draai.

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: KTM LC4 klepspeling
« Reactie #1 Gepost op: 30-08-2009, 15:02 »
FF bougie er uit en met een schroevendraaier de zuiger voelen, dan weet je zeker dat je BDP hebt.

Verder zou ik ze gewoon op maat stellen (0,10 koud waarschijnlijk?) misschien was het heeeeeel lang niet gebeurd?
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: KTM LC4 klepspeling
« Reactie #2 Gepost op: 30-08-2009, 15:12 »
Je weet hoe een 4 takt werk en waneer de zuiger op OT staat, bij de inlaatkleppen is er geen sprake van een decompresie hendel die evt de boel kan beinvloeden.
 
Dus staat gewoon te ruim, hoop dat het idd lang niet gedaan is of niet goed..
 
Anders is of de tuimelaar ingesleten of de nokkenas, en dat kan wel lekker tikken/ratelen.
 
Zou de kleppen gewoon goed stellen, rond draaien en controleren, als ze goed zijn rustig de zuiger steeds een stukje verzetten en voelen of er ineens meer speling is op de tuimelaar [ gewoon met de hand op en neer drukken] , als iets is ingesleten merk je dat meestal aan een extra speling op een bepaald moment van de zuiger slag..
 
Hoop dat er niks versleten is  ;)
 
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: KTM LC4 klepspeling
« Reactie #3 Gepost op: 30-08-2009, 16:19 »
Uitlaatklepjes stonden wel goed. Eentje was aan de krappe kant, maar da's muggeziften.

De krukas langzaam ronddraaien via achterwiel is niet zo simpel; het spul schiet ineens een stuk door. Een een afdekkapje dat ik los kan draaien zodat ik een dop op de drukas kan zetten heb ik nog niet gevonden.

Ik heb de inlaatklepjes maar gewoon op 0.15 gesteld en de boel weer samengebouwd. Ben d'r toch vrij zeker van dat ik niks verkeerd gedaan heb; kleppen stellen kon ik bij een XL, KLX en GS ook. En zo'n KTM 640 Adv kan toch amper anders zijn, behalve dan dat je nergens normaal bij kunt zonder de halve brommer te slopen.

Tijdens het proefritje (lekker blok hoor, die LC4!) liep de motor normaal en de tik was weg. Als-ie binnenkort weer terugkomt weet ik wel hoe laat het is; dan kost het me een nieuwe nokkenas en die rollagertjes op de tuimelaars.

Bij de oliewissel vorige week ofzo zat er wel wat metaal in de zeefjes en aardig wat prut aan de aftappluggen. Maar niet zodanig dat ik me nou zorgen ga maken.

Ik heb alleen nog een rinkel in de koppeling die me niet zint. Ontkoppelen maakt niks uit voor de rinkel, wel verandert de toon iets. Ding werkt wel normaal, alleen verschuift het koppelpunt dichter naar het stuur naarmate je langer rijd. Zet je 'm even stil, dan is het weer normaal. Koppelingsvloeistof heb ik al gewisseld.

Iemand toevallig daar ook nog wat zinnings over te zeggen?

En dan nog een vraag: waar kun je het beste online KTM-onderdelen en Motorex olie bestellen? Die pakkingen tussen de kleppendekseltjes hebben hun beste tijd wel gehad, als ik het achterwiel los haal ga ik er vast achter komen dat de dempingsrubbers ook een aardig eind op zijn, en mijn voorraad Motorex is ver op.

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: KTM LC4 klepspeling
« Reactie #4 Gepost op: 30-08-2009, 16:28 »

De krukas langzaam ronddraaien via achterwiel is niet zo simpel; het spul schiet ineens een stuk door. Een een afdekkapje dat ik los kan draaien zodat ik een dop op de drukas kan zetten heb ik nog niet gevonden.


Ik doe dat met de kickstarter. Door de aut. decompressie komt-ie ook automatisch op/dichtbij BDP te staan.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1949
Re: KTM LC4 klepspeling
« Reactie #5 Gepost op: 30-08-2009, 18:39 »
Ik heb alleen nog een rinkel in de koppeling die me niet zint. Ontkoppelen maakt niks uit voor de rinkel, wel verandert de toon iets. Ding werkt wel normaal, alleen verschuift het koppelpunt dichter naar het stuur naarmate je langer rijd. Zet je 'm even stil, dan is het weer normaal. Koppelingsvloeistof heb ik al gewisseld.

Iemand toevallig daar ook nog wat zinnings over te zeggen?

De koppeling van de LC4 maakt inderdaad een pokkeherrie. Vooral ontkoppelt is het net een Ducati blok. Met ingetrokken koppeling is het een stuk minder. Dat hoort blijkbaar zo, het heeft bij mij ook even geduurd voordat ik eraan gewend was.

KTM-dealer. Voor jou is Cuijk ook een redelijke optie denk ik? JTX is een prima dealer. Leuke winkel ook, genoeg eye-candy als je daar langsgaat. Heeft volgens mij wel geen Motorex in het programma. Ik ga ook nog regelmatig naar KTM team west (voorheen Sommer). En daar verkopen ze olie-wissel pakketjes compleet met alle koperen ringetjes, klepdekelpakking en zo zonder dat je hoeft na te denken of het wel klopt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: KTM LC4 klepspeling
« Reactie #6 Gepost op: 30-08-2009, 19:57 »
Kom elke week langs bij Ro van Snelmotoren en controleer een stuk van de brabo 600 op 06-09-09, kunnen s'morgens afspreken bij de mac te Best..
 
Neem ik 1 of 2 4L Motorex voor je mee ;)
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: KTM LC4 klepspeling
« Reactie #7 Gepost op: 30-08-2009, 21:46 »
Ik doe dat met de kickstarter. Door de aut. decompressie komt-ie ook automatisch op/dichtbij BDP te staan.

Da's nou weer een zodanig simpele oplossing dat ik daar zelf niet aan gedacht heb  ::)
Goeie tip!

De koppeling van de LC4 maakt inderdaad een pokkeherrie. Vooral ontkoppelt is het net een Ducati blok. Met ingetrokken koppeling is het een stuk minder.

Bij mij maakt het weinig uit of ik nou wel of niet ontkoppel. Ik zal wel eens proberen een stukje geluid op te nemen; dan moet je toch eens luisteren of de jouwe hetzelfde geluidje maakt. De mijne rinkelt echt.

Citaat
KTM-dealer. Voor jou is Cuijk ook een redelijke optie denk ik? JTX is een prima dealer. Leuke winkel ook, genoeg eye-candy als je daar langsgaat.

Cuijk is opzich niet ver weg, maar losse meuk waarvoor ik geen 'verkoper-kennis' nodig heb bestel ik net zo lief online. Dan kan ik op een zaterdag tenminste sleutelen ipv naar de winkel rijden.

Kom elke week langs bij Ro van Snelmotoren en controleer een stuk van de brabo 600 op 06-09-09, kunnen s'morgens afspreken bij de mac te Best..
 
Neem ik 1 of 2 4L Motorex voor je mee ;)

En die geef ik dan even in bewaring bij de Mac om 'm na controle van de route weer op te pikken? Goed plan!  :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: KTM LC4 klepspeling
« Reactie #8 Gepost op: 30-08-2009, 22:18 »
Wat mij betreft prima, 3 zien meer dan 1.. en ik heb een beetje een blinde vlek mbt tot bordjes  :confused:
 
Als je mee wil laat dan ff weten welke dikte Motorex je nodig hebt en hoeveel..
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: KTM LC4 klepspeling
« Reactie #9 Gepost op: 30-08-2009, 22:24 »
Effe kijken hoe dat klepspelingsgedoe zich ontwikkelt. Als nokkenas en nokvolger mekaar inderdaad op aan het vreten (dat naaldlager op de volger wil nog wel eens stuk gaan geloof ik) zijn heb ik zo weer een klepspeling van hier tot tokio en een stevige tik.

En effe kijken of ik zondag nou moest klussen of niet.

Maar opzich: ik heb pas een km of 5 offroad gereden met de KTM versus dik 500km asfalt, dus het word hoog tijd dat die verhouding eens wat rechter getrokken word :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: KTM LC4 klepspeling
« Reactie #10 Gepost op: 30-08-2009, 22:42 »
Laat het maar weten voor donderdag, dan ga ik bij Ro langs  ;)
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: KTM LC4 klepspeling
« Reactie #11 Gepost op: 02-09-2009, 21:05 »
Nou, 62km na kleppenstellen is het weer een groot tikkerdetik-concert onder de tank.... :-\

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: KTM LC4 klepspeling
« Reactie #12 Gepost op: 03-09-2009, 08:05 »
Ik doe dat met de kickstarter. Door de aut. decompressie komt-ie ook automatisch op/dichtbij BDP te staan.

Ik doe dat altijd met een (lange) sleutel op het voortandwiel en 2e of 3e versnelling, vooral dicht bij het bdp is de controle beter dan met de kickstarter omdat ie dan nogal snel doorschiet na het bdp.
 
Gefeliciteerd met je KTM Adv, van Richard toch? Daar heb ik ook de nodige kilometers op gereden -1e eigenaar-  8)
Amsterdam naar Japan, Australie en Indonesie () 2007 - 20??
http://picasaweb.google.com/mbaars99

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: KTM LC4 klepspeling
« Reactie #13 Gepost op: 04-09-2009, 22:37 »
Nou, het is gelukkig ook maar een beetje kapot  ::)

Nokkenas rot:


Het rolletje op de tuimelaar beetje zwart en gegroefd:


En het rolletje zit ook niet helemaal recht meer op het asje...


Nouja, de tuimelaar en nokkenas uit het 2e blok moeten maar donor spelen. Ik vraag de motorzaak wel of ze op deze tuimelaar een vers rolletje willen zetten.

@mbaars: inderdaad, de KTM van Richard en jou. Nog inclusief asfaltcontact-schaafplek :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: KTM LC4 klepspeling
« Reactie #14 Gepost op: 04-09-2009, 22:44 »
Valt dus relatief mee, alleen raar dat dit gebeurd is..
 
Heeft waarschijnlijk toch ff geen smering gehad..
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl