Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: KTM LC4 klepspeling  (gelezen 17340 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: KTM LC4 klepspeling
« Reactie #15 Gepost op: 04-09-2009, 23:06 »
Nou, het is gelukkig ook maar een beetje kapot  ::)

Nokkenas rot:


Het rolletje op de tuimelaar beetje zwart en gegroefd:


En het rolletje zit ook niet helemaal recht meer op het asje...


Nouja, de tuimelaar en nokkenas uit het 2e blok moeten maar donor spelen. Ik vraag de motorzaak wel of ze op deze tuimelaar een vers rolletje willen zetten.

@mbaars: inderdaad, de KTM van Richard en jou. Nog inclusief asfaltcontact-schaafplek :)

nokkenas zit in de box
klepstoters in het andere blok :-X :-X

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: KTM LC4 klepspeling
« Reactie #16 Gepost op: 04-09-2009, 23:45 »
Nou, da's eigenlijk vrijwel onmogelijk.

Opzich zitten die blokken best vernuftig in elkaar: de nokkenasketting loopt door de olie, en transporteert het naar de kop. Daar komt het via wat gaatjes in de asjes en lagers (alles is gelagerd), en eindigt in een 'bakje'. Door dat bakje soppen dan weer de nokken die de olie ook nog alle kanten opgooien. Spetter, spatter, spater, wie zwemt er in het water, eh, olie?

Dus zelfs als je oliepompen ermee ophouden, dan nog krijgt de kop olie. En omdat alles in de lagers zit heb je niet eens zoveel olie nodig als normaal met een glijgelagerde kop.

't zal wel het 'standaardkwaaltje' zijn dat het lagertje van het rolletje op de inlaattuimelaar vastgelopen is. Een google op 'LC4 rocker roller failure' levert best wat hits op.

nokkenas zit in de box
klepstoters in het andere blok :-X :-X

Yup, had de nokkenas al gevonden, en de tuimelaar uit de 620-kop gehaald.
Morgen wat vloeibare pakking scoren en het blok goed uitspoelen. Daar zit iets of wat metaal in....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: KTM LC4 klepspeling
« Reactie #17 Gepost op: 05-09-2009, 00:24 »
Zat al te kwijlen bij je foto's.. ziet er wat moderner uit dan dat van mij  ;)
Die doet het bijna het zelfde maar heeft alleen geen glijlagers, wel het olie bad voor de as en zo..
 
Maar het BIG blok is erg betrouwbaar maar heeft 1 probleem.
Als je regelmatig een wheelie maakt of erg steile hellingen beklimpt, dus in een extreme hoek rijd en het olie pijl niet op de max zit hapt de oliepomp wat lucht.
 
En dan krijg ie het zelfde als die van jou  :(
 
Aangezien de Adv. kennelijk ook dit probleem heeft zou je bijna denken.....
 
 
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: KTM LC4 klepspeling
« Reactie #18 Gepost op: 05-09-2009, 07:17 »
Zat al te kwijlen bij je foto's.. ziet er wat moderner uit dan dat van mij  ;)
Die doet het bijna het zelfde maar heeft alleen geen glijlagers, wel het olie bad voor de as en zo..
 
Maar het BIG blok is erg betrouwbaar maar heeft 1 probleem.
Als je regelmatig een wheelie maakt of erg steile hellingen beklimpt, dus in een extreme hoek rijd en het olie pijl niet op de max zit hapt de oliepomp wat lucht.
 
En dan krijg ie het zelfde als die van jou  :(
 
Aangezien de Adv. kennelijk ook dit probleem heeft zou je bijna denken.....
 
 

nee,want de adv heeft een dry-sump systeem
de olie zit in het frame,de pomp heeft altijd olie ::)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: KTM LC4 klepspeling
« Reactie #19 Gepost op: 05-09-2009, 08:17 »
Ahh... doe mij dan maar een Adv  8)
 
Chips.. heb je hem net verkocht  >:(
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: KTM LC4 klepspeling
« Reactie #20 Gepost op: 05-09-2009, 08:26 »
Nee, de Adv is een wet-sump met ~1.3L olie in het carter. KTM gebruikt de framebuis voor extra voorraad (0.6L) en oliekoeling. De olieleiding die de olie vanaf de framebuis naar het blok transporteert gaat ook niet naar een oliepomp, maar naar de krukas.

Ik heb een theorie waarom deze roller stukgegaan is, maar ik heb nog niet gekeken of die klopt. Als je naar de nokkenas kijkt, dan zie je dat niet de hele nok de roller geraakt heeft. Er zit een randje op de nok dat niet afgesleten is.
Als nok en rolletje net neit recht boven elkaar zitten belast je het lagertje in het rolletje natuurlijk een 'beetje schuin', en daar zal-ie uiteindelijk wel niet tegenkunnen.

De exacte lokatie en axiale speling van de tuimelaars regel je met shims. Daar eens goed naar kijken bij het weer in elkaar zetten.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 727
Re: KTM LC4 klepspeling
« Reactie #21 Gepost op: 05-09-2009, 10:39 »
Hoi Dabit,
 
Op het technische vlak kan ik je geen advies geven maar ik werk redelijk dicht bij JTX dus als je ooit een (spoed)bestelling hebt rij ik er even voor je langs en haal ik de spullen op en drop ik ze dezelfde avond bij je.
 
Sterkte verder met de revisatie.
 
LEO

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: KTM LC4 klepspeling
« Reactie #22 Gepost op: 06-09-2009, 21:42 »
ik werk redelijk dicht bij JTX dus als je ooit een (spoed)bestelling hebt rij ik er even voor je langs en haal ik de spullen op en drop ik ze dezelfde avond bij je.

Bedankt voor het aanbod! Misschien heb ik het nog wel eens nodig.

Maar voor deze sessie had Hannamax in Hedel het benodigde kleine grut (olie, Threebond vloeibare pakking, etc.). Gister gehaald, vanochtend effe aan het sleutelen geweest.

De boel zit weer redelijk ver in elkaar. Vloeibare pakking poetsen blijft tijdrovend k*twerk. Nu de olie er toch uit is trek ik het koppelingsdeksel ook even los; effe checken hoe ver de platen heen zijn en kijken of die 'muis' in de koppeling niet toevallig nog iets raars is. Zal wel niet, maar die paar boutjes loshalen en even controleren is ook de moeite niet.

Wel heb ik mogelijk nog een probleem met de timing van de nokkenas.

Volgens Richard moest die net een tandje 'verkeerd' staan om op tijd te staan. Nu stonden de stipjes en streepjes inderdaad niet netjes uitgelijnd, en had ik braaf de boel gemarkeerd om de andere nokkenas precies hetzelfde te monteren. Alleen hebben die (stift-)markeringen de poetslap die langs het tandwiel kwam bij het pakkingpoetsen niet overleefd.

Tsja, geen markerkingen meer, foto van de situatie was mislukt, dus geen flauw idee hoe het stond.

Ik heb met krukas-in-bdp-vastzet-bout gemonteerd de timing nu zo gezet (volgens WPHB dus):

.

Stip op het nokkenastandwiel lijnt nu uit met de kop, streepje op de nokkenas en puntje op het tandwiel liggen tegenover mekaar.

Als ik voorzichtig de krukas draai raken de kleppen de zuiger niet, dus tot zover is het goed.

Om de stip op het nokkenastandwiel gelijk te krijgen met de rand van de kop moest ik die ook een stukje verzetten (2 tandjes). Dat zou de afwijking kunnen verklaren. Maartoch, de timing stond eerst goed, want het blok liep als een dolle.

Heren LC4-experts: Klopt deze tekening nu wel of niet? Zou klote zijn als ik staks weer die $%&$#-vloeibare pakking eraf moet krabben.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1820
Re: KTM LC4 klepspeling
« Reactie #23 Gepost op: 06-09-2009, 22:09 »

ben geen expert maar waarom vloeibare pakking??

frank

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: KTM LC4 klepspeling
« Reactie #24 Gepost op: 06-09-2009, 22:16 »
Dat schijft KTM voor tussen kop deel 1 en kop deel 2. In deel 1 zitten de kleppen, in/uitlaatkanalen en nokkenas. In deel 2 zitten de tuimelaars. Da's dus meer dan het normale kleppendekseltje, in feite is het de nokkenaslagerkap en kleppendeksel in 1.

Ik heb 't ook niet verzonnen. Een paar boutjes extra en een normale pakking heeft toch mijn voorkeur.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: KTM LC4 klepspeling
« Reactie #25 Gepost op: 06-09-2009, 23:16 »
Spuitbus Loctite 7200... pakkingsoplosser  ;)
 
De Beste volgens onze beste Ro van Snelmotoren te zeist..
 
En werkte idd erg goed bij m'n blok toen die gesplist was ivm een missende 3e versnelling
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: KTM LC4 klepspeling
« Reactie #26 Gepost op: 07-09-2009, 10:00 »
Als Ro dat zegt dan ga ik blind mee. Gelijk maar een busje besteld.

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: KTM LC4 klepspeling
« Reactie #27 Gepost op: 07-09-2009, 12:31 »
Citaat
Heren LC4-experts: Klopt deze tekening nu wel of niet?

Ik ben geen expert maar volgens mij kloppen wphb tekeningen normaliter wel... ;)
Als de merktekens bij krukas en nokkenas goed staan is het OK toch? Als de kettingspanner dan ook netjes z'n werk doet kan er niks misgaan lijkt mij.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: KTM LC4 klepspeling
« Reactie #28 Gepost op: 07-09-2009, 13:34 »
Ik ben geen expert maar volgens mij kloppen wphb tekeningen normaliter wel... ;)

Nouwww...
 
Ik heb ooit een XL600R kop in de soep gedraaid door braaf het WPHB te volgen (en zo de niet-zelfaanzuigende oliepomp droog te zetten).
En in de oudere gebruikershandleidingen van de KTM Adv staan ook een fout bij het oliepeil.
 
Er als een kip zonder kop vanuit gaan dat de geschreven text het goed heeft doe ik dus niet meer. Zelf het koppie erbij houden is altijd verstandig.

Citaat
Als de merktekens bij krukas en nokkenas goed staan is het OK toch?

Daarom heb ik het ook maar zo gezet voordat ik de vloeibare pakking erop blubberde...
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1949
Re: KTM LC4 klepspeling
« Reactie #29 Gepost op: 07-09-2009, 13:44 »
En in de oudere gebruikershandleidingen van de KTM Adv staan ook een fout bij het oliepeil.

Ik ben wel benieuwd wat dat dan is. Echter, staat er een fout in of gaat het dan om een ander bouwjaar? Niet alle 640 adventure over één kam scheren!