Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Ervaring met 278 :-) en mini laptop/pda  (gelezen 3845 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Ervaring met 278 :-) en mini laptop/pda
« Gepost op: 21-09-2009, 12:22 »
Afgelopen week eens lekker een weekje in Spanje wezen rijden.
Voor de eerste keer alleen maar tracks mee genomen en zelfs de kaart thuisgelaten.
Lekker van Wikilock allemaal trtacks gedownload en rijden maar dachten we.....

Ooops;
- eerste beperking; er kunnen maar 15 tracks in een 278
   (wat aan de krappe kant is voor een weekje rijden).
- tweede beperking was dat het aantal trackpunten maar 10.000 is.
- derde beperking was dat er maar 700 trackpunten per track kunnen zijn.

Gelukkig hadden we dat van te voren allemaal via dat reuze handige programma Mapsource gecomprimeerd zodat het toch niet echt een groot probleem was.

Nadat ik de eerste dag gereden had gaf hij echter ook geen kruimelspoortje meer weer. Zelfs met ondersteuning van BramBram kreeg ik het niet opgelost.
Waarschijnlijk weer te veel trackpunten in gebruik.

Wie nu denkt dat ik niet tevreden ben over dit apparaat heeft het helemaal verkeerd.
Het is echt een geweldig apparaat!
Super helder scherm en alle functies snel genoeg bereikbaar.
Met Citynavigator heb je echt in no-time de juiste route / tankstation / hotel gevonden.

Jammer dat het extra geheugen niet kan worden gebruikt voor extra tracks en trackpunten.
Als iemand een handig plug-in kent waarmee ik extra geheugen kan aanspreken op dit apparaat dan zou dat super zijn.

Anders ga ik een volgende keer toch een klein mini-netbookje aanschaffen waar Mapsource en een hele hoop andere tracks op staan.
Bovendien kan ik dan lekker complete tracks bewaren in plaats van gecomprimeerde.
Iemand een goede tip voor een lichtgewicht mini netbookje met SSD, USB, , wifi enz?
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1597
Re: Ervaring met 278 :-)
« Reactie #1 Gepost op: 21-09-2009, 12:52 »
Alles goed gegaan begrijp ik uit je post.
Zelf heb ik altijd een (oude IPAQ3950) PDA mee om onderweg tracks te kunnen laden en het tracklog weg te schrijven. De 278 is één van de weinige met een serieele poort dus dat gaat feilloos.
Bij Icarussolutions een stekkertje laten maken en G7toCE op de PDA installeren. Werkt perfect.



Marcel

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Ervaring met 278 :-)
« Reactie #2 Gepost op: 21-09-2009, 14:07 »
Citaat
Iemand een goede tip voor een lichtgewicht mini netbookje met SSD, USB, BT enz?

Heb zelf deze, kleinste XP machientje.
http://www.umpcworld.nl/N_frame.html?http://www.umpcworld.nl/Raon-Digital-Everun-STD-S32SH-met-HSDPA--N_art_471.php
Niet supersnel maar draait MapSource probleemloos. Ook handig als backup voor foto's, mail, weerberichten en forum volgen.
Weegt 600 gram of zoiets. Je moet wel goeie ogen hebben maar dat geldt voor al die kleine schermpjes. Voordeel boven PDA/Smartphone is dat-ie gewoon echt XP draait.
 
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Ervaring met 278 :-)
« Reactie #3 Gepost op: 21-09-2009, 18:48 »
Whow da's wel helemaal een kleine en een lichte zeg!
Maar wat een prijs  ::)
Ik kwam niet verder dan deze ASUS:  http://www.laptopshop.nl/product/72598/asus-eee-pc-t91-wit.html#specificaties

Alletwee hebben ze een SSD.

Zo'n PDA is natuurlijk ook niet verkeerd.
Ik heb jaren lang een PALM T3 met mijn Garmin 3+  en 5 gebruikt met Pathaway S/W. Beviel redelijk goed.
Toch wil ik nu nèt iets meer. De voordelen die Gert noemt spreken mij wel aan. En natuurlijk het gemak om alles via Mapsource te doen.......
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Ervaring met 278 :-)
« Reactie #4 Gepost op: 21-09-2009, 19:23 »
Ik gebruik nog steeds de psion (MX5, eigenlijk de Ericsson). Alleen, het tracklog van de 196 kon ik op de PC teruglezen compleet met datum/tijd. Dat van de 278 is net effe anders of zo. Ik kan wel tracks opslaan en terugladen tussen Psion en 278 maar verlies wel de timestamps.
Jammer voor het Geotaggen van de foto's
Geen XP, geen USB, geen BT, wel CF en serieel.
2xAA NiMh => 20 uur
vorig jaar zag je ze nog steeds op marktplaats voor zo'n 75 euro.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 173
Re: Ervaring met 278 :-)
« Reactie #5 Gepost op: 21-09-2009, 20:47 »
Heb zelf deze, kleinste XP machientje.
http://www.umpcworld.nl/N_frame.html?http://www.umpcworld.nl/Raon-Digital-Everun-STD-S32SH-met-HSDPA--N_art_471.php
Niet supersnel maar draait MapSource probleemloos. Ook handig als backup voor foto's, mail, weerberichten en forum volgen.
Weegt 600 gram of zoiets. Je moet wel goeie ogen hebben maar dat geldt voor al die kleine schermpjes. Voordeel boven PDA/Smartphone is dat-ie gewoon echt XP draait.

 
Maar hoe installer je dan mapsource?
via externe CD ?
 
Ik heb ook 278 en ben ook op zoek naar handzaam reis laptop. voor navigatie en backup foto's ed
Yamaha XT600E 1992
Yamaha XT600E 1999
Yamaha XJR1300

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Ervaring met 278 :-)
« Reactie #6 Gepost op: 21-09-2009, 20:55 »
Je kunt hem thuis in je netwerk hangen (wifi) en verbinding maken met een laptop of pc met een CD/DVD-laadje. Dan start je de CD op via de Verkenner vanuit je kleine computer, de rest "as usual". Of je leent een externe CD/DVD-speler van iemand.

Post Merge: 21-09-2009, 21:00
Whow da's wel helemaal een kleine en een lichte zeg!
Maar wat een prijs  ::)
Ik kwam niet verder dan deze ASUS:  [url=http://www.laptopshop.nl/product/72598/asus-eee-pc-t91-wit.html#specificaties]http://www.laptopshop.nl/product/72598/asus-eee-pc-t91-wit.html#specificaties[/url]

Alletwee hebben ze een SSD.

Zo'n PDA is natuurlijk ook niet verkeerd.
Ik heb jaren lang een PALM T3 met mijn Garmin 3+  en 5 gebruikt met Pathaway S/W. Beviel redelijk goed.
Toch wil ik nu nèt iets meer. De voordelen die Gert noemt spreken mij wel aan. En natuurlijk het gemak om alles via Mapsource te doen.......

Die netbookjes zijn er al voor zo'n 300 euri, Acer One en zo. Ook perfect. Als je zoiets in je slaapzak rolt gaat-ie ook niet zo gauw stuk. (behalve als je er met je dronken kop op gaat liggen).
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 173
Re: Ervaring met 278 :-)
« Reactie #7 Gepost op: 21-09-2009, 21:13 »
bedankt.
 
Ik drink niet dus dat komt goed ga eens verder zoeken
Yamaha XT600E 1992
Yamaha XT600E 1999
Yamaha XJR1300

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1597
Re: Ervaring met 278 :-)
« Reactie #8 Gepost op: 21-09-2009, 21:42 »
Je gaat toch geen off road tocht maken met een netbook in je bagage? :confused:
Marcel

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Ervaring met 278 :-)
« Reactie #9 Gepost op: 21-09-2009, 22:45 »
Ikke wel hoor  :D
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Ervaring met 278 :-)
« Reactie #10 Gepost op: 21-09-2009, 23:57 »
Je gaat toch geen off road tocht maken met een netbook in je bagage? :confused:

Voor meerdaagse tochten overweeg ik dat serieus.
Het ding moet dan natuurlijk wel een beetje shockproef zijn en niet te groot.
Vandaar ook de wens om een SSD te hebben.
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: Ervaring met 278 :-)
« Reactie #11 Gepost op: 22-09-2009, 08:16 »
Ik heb een volwaardige laptop van Kohjinsha met een 7" touchscreen, zat Vista op toen ik hem binnen kreeg, maar meteen XP er op gezet. Werkt prima, heeft een conventionele harde schijf die in Libië en Tunesië al rijdend in de Toyota gewoon goed zijn werk heeft gedaan. Oh, en dan vergeet ik nog twee keer de OER met zijn super gladde wegdekken ::).

Één van de eerdere Midsummer1000 heb ik nog een aantal gps III en V onderweg bijgeladen met de palmtop. Tracks in hapklare brokken in mijn 60Cx gezet, dan de palm eraan en gedownload. Later de V eraan en elke dag even de nieuwe tracklog uploaden. Werkte op zich ook goed.
Nadeel van een computer meenemen is dat je ook weer met de stroomadapters zit, die nemen toch ook wel serieus ruimte in helaas.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3641
Re: Ervaring met 278 :-)
« Reactie #12 Gepost op: 22-09-2009, 22:59 »
Mij werd een Asus Eee aangeraden voor het meenemen op de motor. Heb bij Bol een 1000 gekocht alle toeters en bellen voor de routes geïnstaleerd en knallen maar. Heb hem nog niet op de motor gehad.
Overigens had ik laatst een track met minder dan 700 punten waarbij niet allepunten werden weergegeven. Dit was vooral bij de midsummer route goed te zien omdat ik zeker wist dat er een punt moest staan die niet met de dikke lijn werd weergegeven. Als je dan inzoemt zie je wel het dunne spoor. Hebben anderen hier ook last van?
 
"Do not regret growing older. It is a privilege denied to many."
http://www.youtube.com/watch?v=eE_IUPInEuc&feature=youtube_gdata_player

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Ervaring met 278 :-)
« Reactie #13 Gepost op: 22-09-2009, 23:44 »
Ik heb een volwaardige laptop van Kohjinsha met een 7" touchscreen, zat Vista op toen ik hem binnen kreeg, maar meteen XP er op gezet. Werkt prima, heeft een conventionele harde schijf die in Libië en Tunesië al rijdend in de Toyota gewoon goed zijn werk heeft gedaan. Oh, en dan vergeet ik nog twee keer de OER met zijn super gladde wegdekken ::) .

Nadeel van een computer meenemen is dat je ook weer met de stroomadapters zit, die nemen toch ook wel serieus ruimte in helaas.

Da's idd een erg mooi apparaat, maar ook best prijzig!
Vraag is natuurlijk altijd hoe schokbestendig een harddisk is.
Voorlopig in ieder geval voldoende bij jou. En misschien heeft jou harddisk het zelfs wel erg zwaar te verduren gehad. Want ik weet dat je 'm gewoon in actie hebt gehad in een rijdende cruiser over niet echt lekkere onderrgrond.
Waarschijnlijk is dat een zwaardere belasting dan niet gebruikt in een motor tas....
Maar als ik nu mag kiezen tussen een SSD en een harddisk dan is het wel logisch om voor een SSD te kiezen. Zeker op een motor.

Ik ben wel gecharmeerd van die Asus EEE T91.
Interessante prijs <450 Euro en passieve koeling (geen vervuiling en geen geluid). Ook een touchscreen en XP geinstalleerd. Misschien wel een van de laatste apparaten die dat nog hebben.
Ik denk nog even na en dan zie ik wel.
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Ervaring met 278 :-)
« Reactie #14 Gepost op: 23-09-2009, 07:14 »
je kunt ook altijd nog een 3,5" HD zelf wisselen voor een SSD.
Bij een EEE 1005HA moet je de boel behoorlijk slopen, terwijl de meer vierkante modellen een service luikje hebben om de HD te wisselen.
 
Die 1005HA doet het wel erg lang op de accu trouwens (opgave 10 uur en daar komt ie best dicht bij)
 
Maar voor op de motor vind ik zo'n ding nog wel wat te groot.