Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Supertenere 2010  (gelezen 27708 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3436
Re: Supertenere 2010
« Reactie #30 Gepost op: 21-10-2009, 17:13 »
Klopt, dit is gewoon het andere einde van het allroad spectrum.  Enerzijds heb je lichte 250cc endurootjes (waar mensen dan de wereld mee rond gaan om te laten zien dat het kan) en anderzijds dikke multicilinders (waar mensen dan enduro's mee gaan rijden om te laten zien dat dat kan).   Ieder zijn ding. En deze vind ik wel gaaf.
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Supertenere 2010
« Reactie #31 Gepost op: 21-10-2009, 17:34 »
Een 690 Adventure kun je natuurlijk zelf maken, heb ik met mijn 650Xchallenge ook gedaan, grote tank erop, kofferrekje erop en je bent klaar  ;)
 
Maar de grote allroaders afschrijven als niet allroad kunners, vind ik ook onterecht.
Ik ken persoonlijk heel veel GS'en (of beter GSrijders) die lekker terrein kunnen rijden en dat geld ook voor Africa Twins, 950/990ADV's, Superten's,etc....
 
Ik heb zelf een paar jaar met een Africa twin (200kg) offroad gereden, van simpele roadbookritjes, tot extreme baggerritten, tot zelfs de OER 2007, waar ik mij uitstekend heb vermaakt.
Maar ik heb bijvoorbeeld ook met een 800GS alle zwaarste routes van de Zuid-Afrikaanse GS-challenge gereden, dat was fantastisch... Tuurlijk we hebben vaak even moeten zweten om elkaar (de rest van mijn clubje reed zelfs met 1200's) door een droge zand rivierbedding met hier en daar van die stomme graspollen te sleuren en er is wel eens iemand omgekukeld op een stijle rotshelling, maar daar zie ik lichtgewichtjes ook niet altijd foutloos mee omgaan.
Daarna zelf nog 5 dagen op een 1200 allroad door Z-A en Swaziland getrokken en ook dat was fantastisch, niet zo technisch als de challenge ervoor, maar ook erg leuk.
 
Kortom met een zware allroad kan je ook heel veel plezier hebben in het onverharde, vooral als je met een stel gelijkgezinden bent. Dan vind ik belangrijker dat de motor een beetje tegen een valletje/stootje kan en een beetje kwaliteit vering heeft.
Uiteindelijk vond ik het voordeel van een berg vermogen ook niet opwegen tegen het onvermijdelijke meerdere gewicht, maar na de nodige trips en reizen op de DRZ was ik er ook achter dat dat toch weer net te weinig vermogen en te weinig ruimte/comfort heeft en dus uitgekomen op de 650Xchallenge en dat bevalt uitstekend. Maar ik kan er nog steeds enorm van genieten om iemand met zo'n dikke brommer aan het werk te zien (sommige mensen hebben gewoon een voorkeur voor 2cyl) en ik stap er ook graag nog zo nu en dan eens op, dus ze moeten zeker blijven bestaan/ ontwikkeld worden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 199
Re: Supertenere 2010
« Reactie #32 Gepost op: 21-10-2009, 17:57 »
Goed gezegd, Roos!  Die Yamaha-mensen houden wel van "teasen", op goed Hollands gezegd, met zo'n concept-model. Weer maar afwachten! Vooralsnog ben ik dik tevreden met mijn XT660Z '08.
Greetz, Hans.
make the world beautiful, get a tattoo!  http://dallastx.smugmug.com

visit: www.hank3.com

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Supertenere 2010
« Reactie #33 Gepost op: 21-10-2009, 18:12 »
Er zijn tegenwoordig steeds meer geslaagde moderne retro's, zie Guzzi V7, Ducati Paul Smart etc, Triumph Thruxton, Bonnie en zelfs Honda gooit nu een hele leuke CB1000 in de strijd.
Dus ik zou wel een ST1200 willen zien in de gouden Dakar-jaren stijl, een dikkere XTZ660 zou ik dan weer wat te veel voor de hand vinden liggen. Niks mis met die styling maar dat weten we al.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Supertenere 2010
« Reactie #34 Gepost op: 23-10-2009, 11:08 »
van Yamaha-motors zelf:
 
The Lord of YAMAHA Adventures Leaping forward in an instant. Blazing into the distance with grace and strength. Mixing tough, reliable cutting-edge technology and functional beauty. Tightly constructed to withstand every adventure, but with a spirit as agile and pure as the wind.

Throughout the 80's and 90's, YAMAHA Tenere machines have worn their Paris-Dakar Rally heritage with pride. Styled in the rally image, they will lead you to new worlds and unknown adventures
The Lord of YAMAHA Adventures was unveiled at the latest Tokyo Motor Show and introduces new levels of Art of Engineering and style to tough, long distance adventure touring. Equipped with state-of-the-art technologies like traction control, ABS and a unified brake system (UBS), the new Super Tenere is ready to take you beyond the boundaries of travel.

To be one of the first to hear all the latest Super Tenere news, sign up for the newsletter on www.super-tenere.com.
 
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 371
Re: Supertenere 2010
« Reactie #35 Gepost op: 23-10-2009, 13:29 »
Nou, het gaat dus de kant van de BMW R1200GS en consorten op. Dat betekent dat Yamaha een stevige uitdaging aangaat, want er zal wel in 1 keer een heel goed product moeten staan om kans te maken tegen de concurrentie.
En ik hoop dat Yamaha een stuk verder is dan wat we nu te zien krijgen. Of is het beter dat ze de crisis gebruiken om nog een jaartje verder schaven aan de motor?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1876
Re: Supertenere 2010
« Reactie #36 Gepost op: 23-10-2009, 13:52 »
19"/17" wielen  :(

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4390
Re: Supertenere 2010
« Reactie #37 Gepost op: 23-10-2009, 15:04 »
Daar heb je de beste bande keus in voor dit soort types.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1876
Re: Supertenere 2010
« Reactie #38 Gepost op: 23-10-2009, 15:10 »
toch had ik liever een 21" voorwiel gezien net als de 660 en de GS-ADV. achterwiel kan ik wel begrijpen :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: Supertenere 2010
« Reactie #39 Gepost op: 23-10-2009, 21:24 »
Ik snap niet wat iedereen zeurt over gewicht, op de foto's zie ie er toch echt superlicht uit hoor!  ;)
 
En goed gezegd Roos, ik sluit me er helemaal bij aan. Tuurlijk zou ik ook soms een hele rij fietsen voor de deur hebben voor elk doel, maar eigenlijk is het soms ook juist leuk om alles met 1 fiets te doen, ook al is die daar niet geschikt voor (hoewel de Lansaard op mijn AT wel wat te hoog gegrepen was ...).
 
Ik ben heel benieuwd waar Yamaha mee komt, en voor de concurrentie is het alleen maar goed.
 
groeten,
 
Jos

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Supertenere 2010
« Reactie #40 Gepost op: 25-10-2009, 15:28 »
ziet er nu al cool uit!  8)
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 487
Re: Supertenere 2010
« Reactie #41 Gepost op: 26-10-2009, 00:18 »
Ff voor de duidelijkheid, niet iedereen hoeft van mij enduro's ofzo te rijden, iedereen pakt de motor waar die het meeste pret op zal hebben, ik vind het persoonlijk alleen jammer dat het lijkt alsof de vernieuwingen binnen het allroad segment steeds meer richting het asfalt gaan en steeds minder naar het terrein. Met als goed voorbeeld mijn oude transalpje die je nog wel eens op zijn donder kon geven in (licht) terrein, maar met die nieuwe is dat allemaal toch een stuk minder. Volgens mij dan...

Maar verders: Ieder z'n ding.

Grtz,
Dick. ;)
Grtz,
Herr DRénérZéele

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Supertenere 2010
« Reactie #42 Gepost op: 26-10-2009, 11:56 »
ik vind het persoonlijk alleen jammer dat het lijkt alsof de vernieuwingen binnen het allroad segment steeds meer richting het asfalt gaan en steeds minder naar het terrein.

 :stupid:   Economisch gezien zit daar meer koperspubliek denk ik, maar hopelijk breekt Yamaha die trend. Vind de 660 een goed voorbeeld van hoe het ook kan!
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 199
Re: Supertenere 2010
« Reactie #43 Gepost op: 26-10-2009, 18:02 »
En hier het blok wat in de nieuwe Super-Tenere komt; foto via mijn dealer gekregen.
Greetz, Hans.
make the world beautiful, get a tattoo!  http://dallastx.smugmug.com

visit: www.hank3.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 493
Re: Supertenere 2010
« Reactie #44 Gepost op: 26-10-2009, 21:35 »
het segment zware toer 'allroad-die-nooit-zand-ziet' is volgens mij erg groot dus logische stap van yamaha.
en volgens mij zie ik op dat teaserplaatje iets wat lijkt op een cardan, dus ze spelen ook in op een doelgroep van *een groot merk* wat altijd trots is op hun cardannen. ;)