Een 690 Adventure kun je natuurlijk zelf maken, heb ik met mijn 650Xchallenge ook gedaan, grote tank erop, kofferrekje erop en je bent klaar
Maar de grote allroaders afschrijven als niet allroad kunners, vind ik ook onterecht.
Ik ken persoonlijk heel veel GS'en (of beter GSrijders) die lekker terrein kunnen rijden en dat geld ook voor Africa Twins, 950/990ADV's, Superten's,etc....
Ik heb zelf een paar jaar met een Africa twin (200kg) offroad gereden, van simpele roadbookritjes, tot extreme baggerritten, tot zelfs de OER 2007, waar ik mij uitstekend heb vermaakt.
Maar ik heb bijvoorbeeld ook met een 800GS alle zwaarste routes van de Zuid-Afrikaanse GS-challenge gereden, dat was fantastisch... Tuurlijk we hebben vaak even moeten zweten om elkaar (de rest van mijn clubje reed zelfs met 1200's) door een droge zand rivierbedding met hier en daar van die stomme graspollen te sleuren en er is wel eens iemand omgekukeld op een stijle rotshelling, maar daar zie ik lichtgewichtjes ook niet altijd foutloos mee omgaan.
Daarna zelf nog 5 dagen op een 1200 allroad door Z-A en Swaziland getrokken en ook dat was fantastisch, niet zo technisch als de challenge ervoor, maar ook erg leuk.
Kortom met een zware allroad kan je ook heel veel plezier hebben in het onverharde, vooral als je met een stel gelijkgezinden bent. Dan vind ik belangrijker dat de motor een beetje tegen een valletje/stootje kan en een beetje kwaliteit vering heeft.
Uiteindelijk vond ik het voordeel van een berg vermogen ook niet opwegen tegen het onvermijdelijke meerdere gewicht, maar na de nodige trips en reizen op de DRZ was ik er ook achter dat dat toch weer net te weinig vermogen en te weinig ruimte/comfort heeft en dus uitgekomen op de 650Xchallenge en dat bevalt uitstekend. Maar ik kan er nog steeds enorm van genieten om iemand met zo'n dikke brommer aan het werk te zien (sommige mensen hebben gewoon een voorkeur voor 2cyl) en ik stap er ook graag nog zo nu en dan eens op, dus ze moeten zeker blijven bestaan/ ontwikkeld worden.