Yamaha luistert naar de verkoopaantallen: de BMW GS is al jaren een van de best verkopende motoren in Nederland en de rest van Europa en dat ondanks zijn prijs. De Suzuki V-Strom is een andere verkooptopper, met een veel vriendelijker prijs.
Veel allroad imago, minder allroad eigenschappen (zeker niet op de Nederlandse modder- en zandpaden).
Dat is dus de markt waar Yamaha zich op richt. Het verbaast me eigenlijk dat ze niet jaren eerder met de nieuwe Super zijn gekomen.
Dat is ook waar de GS en de ST op gericht zijn. Mensen die wel graag een avontuurlijk imago willen, maar voor de rest niet van het asfalt willen. Dat is een markt voor het type, 1 keer per jaar naar de Ardennen en voor de rest van het jaar een avontuurlijke motor in de schuur hebben staan. Is dat erg? Neuh.... iedereen zijn voorkeur. En de ST is echt een super tour machine volgens mij. Dat gaat écht heel prettig reizen worden.
Ik vind het alleen jammer dat ze een type als de Tenere hiervoor gebruikt hebben. Juist de Tenere stond bekend als een echte all-road.
Ik snap ook niet echt waarom ze perse in elke review willen laten zien hoe goed de ST off-road is.... terwijl alle ontwerp beslissingen laten zien dat dat niet de intentie van de machine is.
Anyhow... ik wil héél graag een keer proefrijden op een ST.Maar kopen.. nee.