Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: sludge in kleppendeksel 640 adventure  (gelezen 2223 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1820
sludge in kleppendeksel 640 adventure
« Gepost op: 26-10-2009, 18:12 »
helup :'(

Ik vanmiddag vrolijk de motor gesloopt om even kleppen te stellen want ik vond een paar pakkingen in de reserve kist en vol goed moed begonnen, maar het voorste deksel zit vol witte smurrie ook wel sludge genoemd geloof ik.
Ook de slang die naar het frame gaat zit vol, de slang die het frame weer uit gaat niet omdat er van die zeefje inzitten(de achterste zeef trouwens in de slang naar het blok!!! ipv in de frame buis)

Ik zie het witte goedje ook vrolijk weer het blok inlopen uit die slang.

olie(de voorgeschreven dure) zit er denk ik een km of 1000 in? ketelaars weekend half braboo600 en paar dagen frankrijk bij appie.

ben vooral benieuwd of meer mensen dit gehad bij het stellen van een lc4 of niet? En wat nu nieuwe olie filters en een potje van een of ander motorreiniger erin dacht ik zelf.


Frank

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: sludge in kleppendeksel 640 adventure
« Reactie #1 Gepost op: 27-10-2009, 03:26 »
Sludge is gewoon vocht met olie en verdampt als je het blok lekker warm rijd voor een wat langere tijd.
Onstaat door korte stukjes rijden, maar aan je ritten te zien doe je dat niet..
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: sludge in kleppendeksel 640 adventure
« Reactie #2 Gepost op: 27-10-2009, 09:09 »
Sludge ontstaat idd als je water met olie mengt.
 
Normaal gesproken (zoals Zappa zegt) kan dat, maar dan heb je een beeeeetje, meestal in de ontluchtingsslang (omdat het daar in gasvorm afkoelt en neerslaat). Als je veel in extreem natte omstandigheden rijdt, kan het ook. In deze twee gevallen moet je regelmatiger je olie verversen.
 
Verder zou je kunnen zijn omgevallen in de sloot, en heb je water binnen gekregen. Of, als je watergekoeld bent, heb je ergens een koelvloeistoflek tussen een oliekanaal en een waterkanaal.
 
Het kan natuurlijk zo zijn dat het er al veel langer zit, maar dat je het nu pas hebt gemerkt.
 
Zoiets..
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1820
Re: sludge in kleppendeksel 640 adventure
« Reactie #3 Gepost op: 27-10-2009, 09:37 »
mogguh,

ja ik heb geen idee hoe lang het geleden  is dat kleppendeksel los is geweest want heb hem nog geen jaar geloof ik en jw heeft er nauwelijks op gereden dsu daar ligt het niet aan.

Ik zal het schoon maken en na een maand of zo nog eens kijken in die slang dan hoeft kleppendeksel niet los.

Hij staat tussen de ritten door wel veel stil natuurlijk dus dat helpt ook niet echt denk ik.

frank

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4275
Re: sludge in kleppendeksel 640 adventure
« Reactie #4 Gepost op: 27-10-2009, 09:54 »
dat zijn heel veel extreem korte ritjes, of een lekke waterpomp seal. Ik zo even aandacht besteden aan de 2e.
 
Vervang in iedergeval die olie EN het filter, het filter raakt heel erg verstopt van zoveel water in de olie.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: sludge in kleppendeksel 640 adventure
« Reactie #5 Gepost op: 27-10-2009, 10:51 »
Als je er veel korte ritjes mee gemaakt hebt de laatste tijd, dan zou ik me geen zorgen maken, tenzij de sludge overal zit. Op een typische condensatieplek als het kleppendeksel kan het weinig kwaad. Bij een warme motor moet het vocht uit de olie vanzelf verdampen en lost het probleem zich op.
 
Als je brommer de laatste rit wel flink heeft moeten werken, dan zou ik wel even eea checken. Als het waterpompseal een probleem is, dan moet je koelwater ook gezakt zijn, da´s ook snel te checken. Als er water van buitenaf is ingekomen, dan zou je dat moeten weten.
 
Maurice

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1820
Re: sludge in kleppendeksel 640 adventure
« Reactie #6 Gepost op: 27-10-2009, 20:11 »
de olie en filters zijn prima behalve zwart dan  ;) geen water zover ik kan zien.

Morgen even olie en filters scoren dan maar even aan kijken.

Wel uiteindelijk de kleppen gesteld maar wat een crime zeg pff. Je kunt er niet bij.De kleppen voor stonden 0.001 ipv 0.015 en inlaatkleppen niks speling. Zou wel kunnen verklaren waarom mijn ktm stationar op zijstandaard achteruit loopt al trillend...

frank

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: sludge in kleppendeksel 640 adventure
« Reactie #7 Gepost op: 27-10-2009, 22:33 »
Sorry maar weet je zeker dat je gemeten hebt in de goede as stand?
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: sludge in kleppendeksel 640 adventure
« Reactie #8 Gepost op: 28-10-2009, 00:35 »
De mijne heeft het wat op het olieglaasje; ook zo'n typisch koud plekje. Ook na een lange rit zit er nog wat wittigs op aan de bovenkant. Misschien ook in het kleppendeksel, maar de laatste keer dat ik controleerde niet iig.

Koelvloeistofniveau daalt bij mij niet, dus heel abnormaal zal het allemaal wel niet zijn.

En handige sleutelbrommers zijn het inderdaad niet nee. Zelfs olie en filters wisselen is eigenlijk al best een stevige klus.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1820
Re: sludge in kleppendeksel 640 adventure
« Reactie #9 Gepost op: 28-10-2009, 20:26 »
Citaat
Sorry maar weet je zeker dat je gemeten hebt in de goede as stand?                      

ja dat heeft wel wat zweet gekost zuiger hoogste stand en dan de slag dat ik wiel kan wiebelen zonder dat kleppen bewegen dan heb ik goed slag en wiel beetje terug ene kleppen stellen wiel beetje naar voren ander kleppen.  In jip en frank taal!

Nu nog even nieuw koelwater.

Heb deze motor al vaker onder handen gehad dan die africa twin na 55000 km rijden...

frank

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: sludge in kleppendeksel 640 adventure
« Reactie #10 Gepost op: 28-10-2009, 21:55 »
Ja een Honda heeft een dopje voor de vliegwielmoer zitten en erboven eentje voor je tijdsaanduiding daarop..
 
En Henk eigenlijk mag je nooit je krukas terugdraaien. Bestaat kans dat je nokkenasvan tijd komt te staan ten opzichte van je zuigerstand omdat je spanning zet op de verkeerde kant van die aandrijfing. Met als gevolg mogelijk inaccurate metingen..
 
Avonturier!