Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Onderhoudsvriendelijke machine gezocht  (gelezen 17967 keer)

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: Onderhoudsvriendelijke machine gezocht
« Reactie #30 Gepost op: 06-12-2009, 13:56 »
Topictitel zegt het al. Na nu toch diverse motoren geprobeerd te hebben zoek ik een onderhoudsvriendelijke motor; die ik zo nu en dan eens uit de schuur kan trekken voor een rondje door de omgeving, (Utrecht; dus vooral verhard) maar die ook geschikt is voor een Enduro of eventueel een rallye. Het toverwoord hier is onderhoudsvrij. Ik lever op een 450 motor graag 10 pk in voor een onderhoudsinterval van 5000 km. Startmotor is essentieel.
In aanmerking lijken te komen:


Iemand nog meer suggesties?


690
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Onderhoudsvriendelijke machine gezocht
« Reactie #31 Gepost op: 06-12-2009, 14:44 »
Nouja, mis nog onderhoudsintervallen.

Kleppenstellen
nieuwe olie

Voor een E (net zelf olie gewisseld):
- elke 6.000 nieuwe olie en elke 18.000 een nieuw filter (1.8 Liter olie gaat erin)
- elke 24.000 kleppen stellen.
 
Ik hanteer zelf kleinere intervallen. Voor de luchtfilter geven ze ook soortgelijke intervallen op, maar je snapt zelf vast wel dat je die eigenlijk na elke offroadrit ff schoen moet maken...
 
Over het vervangen van zuiger staat nix in het boek. De drz guru's (Hoelio en Noppy) weten dat vast wel. Heb er zelf als meer dan 150 uur opzitten.
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Onderhoudsvriendelijke machine gezocht
« Reactie #32 Gepost op: 06-12-2009, 23:14 »
Iemand heeft al eens de zuiger bekeken bij 80.000 km op zijn moto. Niets aan de hand. Dat ding rijdt ergens in Singapore rond als motor van een koerier.

Het enige wat hij er op aan te merken had is dat het klokje maar tot 99.999 ging. Inmiddels staat hij rond de 140.000 zonder revisie.

Ik vermoed dat het chassis bij ons eerder overlijdt :D

Het blok van de WR-R is nog niet veel kilometerervaring mee in de markt, maar ik denk dat die minstens net zo goed is. Grote plus is de 6e versnelling. Die mis je echt bij de DRZ. Er is een gespecialiseerd forum voor, waar je je licht eens kunt opsteken: http://wr250rforum.forumotion.com/

Dit is ook een interessante site: http://www.wrrdualsport.com/

Na jaren ervaring schakel vooral op de weg nog wel eens mis van zijn 5 naar zijn '6'. Offroad heb ik er meer gevoel voor...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1876
Re: Onderhoudsvriendelijke machine gezocht
« Reactie #33 Gepost op: 07-12-2009, 08:01 »
ik stond voor dezelfde keuze en twijfelde tussen de wr250r en de drz400s en e

de e viel af vanwege gemis cockpit, volledige verlichting en 6e versnelling
de s viel af vanwege zwaarder en gemis 6e versnelling
 
het is dus de wr250r geworden  :D  dat ding rijdt super soepel (bijna geen trillingen, ook niet op de weg met noppen) en heeft een lang onderhoudsinterval (olie doe ik om de 2500km vanwege veel offroad, kleppen weet ik niet of ik dat ooit hoef te doen :P )
 
in de diepe blub en mul zand moet je hem wel wat meer op toeren houden om genoeg trekkracht te behouden. ook is de standaard tandwielverhouding (13/43) te hoog zodat dat ding 160km/u op de teller kan  ::)  meeste mensen beginnen eerst met 12/43 te experimenteren en dan als de kettingset op is over te schakkelen naar 13/46 of 13/47 met de nieuwe kettingset.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Onderhoudsvriendelijke machine gezocht
« Reactie #34 Gepost op: 07-12-2009, 13:52 »
Ik had de DRZ400S en heb nu de DRZ400E (die ik toch ook maar ga verkopen, omdat ie niet meer van stal is geweest sinds ik de Xchallenge heb)
 
De echte voordelen van de E tov S merkte ikzelf pas op de crossbaan, die koplamp en tellerpartij van de S weegt toch wel wat, als je het gaat vergelijken op de crossbaan. In echt technisch gepruts merk je het ook wel, maar twijfel nog steeds of het het waard is met het gemis van fatsoenlijk licht en tellerpartij en subframe.
 
Van de S herinner ik mij nog dat ie volgens het boekje elke 10.000 km kleine beurt nodig had, bij offroad hanteerde ik de helft. Ik dacht dat de E hetzelfde was maar kan mij vergissen, wegens ontbreken van tellerpartij, is het toch gevoelsmatig en dat is dikwijls vaker dan wanneer je een teller hebt...
 
Hoe meer ik lees over die WR250, hoe meer ik ervan gecharmeerd raak, om dezelfde redenen dat ik nog steeds erg gecharmeerd ben van de DRZjes, groot voordeel van de WR is denk ik die 6e versnelling, die mis ik bij de DRZ vaak. Maar 250cc klinkt in mijn hoofd nog steeds als heel weinig voor de verbindingsstukjes en zuigende modder, maar dat is misschien alleen in mijn hoofd.
Maar... Die mooie WRretjes zijn nog zooo mooi nieuw, dat ze vast 2e hands ook nog lekker veel geld kosten, waardoor ik toch weer terug op de DRZ zou vallen.
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Onderhoudsvriendelijke machine gezocht
« Reactie #35 Gepost op: 07-12-2009, 14:01 »
Er is in Amerika al een Athena voor 295 cc met iets meer punch in het middengebied.

Met het lagere gewicht (na slopen) zou hij per saldo heel goed moeten kunnen meekomen op de maisplak met de DRZ, maar veel beter sturen in snelle bochten.

Maar daarnaast toch ook eens de mogelijkheid om bagage te vervoeren (subframe) en in een soort 'overdrive' over de snelweg te cruisen.

Ding is nog zuinig ook, zeker als je dat vergelijkt met de injectiesystemen van Husaberg, Husqvarna e.d. Ding is uitgebreid beschreven in het Grote WR250R-topic dat hier ook nog ergens loopt.

Offline member

  • KTM EXC 200 2010
  • Member
  • *
  • Berichten: 77
Re: Onderhoudsvriendelijke machine gezocht
« Reactie #36 Gepost op: 07-12-2009, 15:58 »
Ik zeg een exc 300 van KTM  :P  Heeft een elek. starter en qua kosten weinig onderhoud. Zo'n 2 takt kan weinig aan kapot want motorisch zit er ook weinig op  8)
Motorrijden begint bij www.jasper74.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Onderhoudsvriendelijke machine gezocht
« Reactie #37 Gepost op: 07-12-2009, 16:06 »
300exc is een dikke armen kweker. die gaat rij je bijna nooit helemaal open, behalve op een maïsplak.
De 300 was mij in ieder geval te sterk

Zelf zit ik ook te kijken naar een G450X of een Honda CRF250X er staat 1 op marktplaats met Athena kit en heeft dan 280cc.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Onderhoudsvriendelijke machine gezocht
« Reactie #38 Gepost op: 07-12-2009, 16:35 »
Ik zeg een exc 300 van KTM  :P  Heeft een elek. starter en qua kosten weinig onderhoud. Zo'n 2 takt kan weinig aan kapot want motorisch zit er ook weinig op  8)

Maar daar moet je met een tankwagen achteraan rijden. Daarnaast gaat hij volgens mij op de snelweg bij 130 km/u gewoon kapot, niet?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Onderhoudsvriendelijke machine gezocht
« Reactie #39 Gepost op: 07-12-2009, 16:50 »
Ik weet er nog eentje, een Yamaha TT600RE. Eventueel met de vering van een TT600R.

Heeft startmotor, enduro doet ie (weet ik uit eigen ervaring, in ieder geval de zonder startmotor versie), offroad idem. Rally mogelijk (weet ik van anderen), op de weg prima, ook nog zuinig.
En ook nog een hele fijne motor om een lange reis mee te maken.

(en NEE, de mijne is niet te koop)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 696
Re: Onderhoudsvriendelijke machine gezocht
« Reactie #40 Gepost op: 07-12-2009, 16:59 »
Ik zit eigenlijk ook (bijna) met zetzelfde dilemma, maar ik moet eerst even mijn 1100GS verkopen..
 
Voor erbij had ik namelijk een XR250, maar die is vlak na een revisie alnog vast gelopen..
Toen heb ik hem maar weg gedaan..
Was wel een superspeelfiets!
Heerlijk licht maar soms kwam ik wel wat vermogen tekort, ik had nog maar twee standen voor de gashendel (dicht en volgas)
 
Dus nu ben ik op zoek naar een motor die het redelijk doet op asfalt, moet soms wat kilometers maken om leuke offroad ritten te rijden.
Maar wil vooral in het zand leuk rijden, dus ga voor iets enduro achtigs..
 
Maar heb ook geen zin om na elk blokje om weer uren aan onderhoud te spenderen..
 
Zat eerst te denken aan een DRZ400s, maar die is toch alweer een flink stuk zwaarder dan wat ik van m'n XR gewend was geraakt... (dus dan een E??)
Een mooi alternatief lijkt mij een WR450, maar ben een beetje bang dat die niet zulke gunstige onderhoudsintervallen heeft..
 
De WR250 lijkt mij ook gaaf! mogelijk soms iets pk's tekort maar daar zal je denk ik maar zelden last van hebben.. Maar die zijn nog een beetje boven budget..
 
KTM 690 lijkt me ook gaaf, maar die is alweer vrij zwaar met z'n 180 kg..
 
Met een schuin oog heb ik ook al een beetje gekeken naar een 450/525 EXC, die zijn ook wel bruut.
Maar weet niet of die onhoudsvrij zijn..
 
Maar misschien moet je dat onderhoud maar gewoon op de koop toe nemen als je een echte off-road wil rijden.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former. (Albert Einstein)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Onderhoudsvriendelijke machine gezocht
« Reactie #41 Gepost op: 07-12-2009, 17:35 »
Met zo'n DRZ is het wel mooi rallyrijden. Je trekt je stofhoesje van je filter af, plaatst een nieuwe en gaat bier drinken (iedere dag).

De WRF en CRF zijn tot 's avonds laat aan het sleutelen, olie wisselen etc.

Zou mooi zijn indien de WRR dat ook kon, met slechts één radiateur.

Ik vind overigens wel het filter van de WRR klein in de zin dat hij weinig oppervlakte heeft. Veel reservefiltertjes meenemen denk ik...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 281
Re: Onderhoudsvriendelijke machine gezocht
« Reactie #42 Gepost op: 07-12-2009, 17:47 »
KTM 690 lijkt me ook gaaf, maar die is alweer vrij zwaar met z'n 180 kg..

180 kg! KTM geeft anders zelf 138,5 op, misschien dat dat ook niet helemaal klopt maar zo'n groot verschil lijkt me sterk, of je moet de rally bedoelen die zou dat wel is kunnen halen.
 
But anyhoe ik zou ook zeggen een DRZ400 of een KTM 690..
KTM 640 Adventure '03
KTM 450 EXC-F '17

Offline member

  • *****
  • Berichten: 696
Re: Onderhoudsvriendelijke machine gezocht
« Reactie #43 Gepost op: 07-12-2009, 17:52 »
Oeps.. Ik dacht dat ergens gelezen te hebben, zal ik wel wat door elkaar verward hebben...  ::)
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former. (Albert Einstein)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1984
Re: Onderhoudsvriendelijke machine gezocht
« Reactie #44 Gepost op: 07-12-2009, 19:52 »
Ik zet de 690 er eens bij
                    DR-Z (S)      DR-Z (E)    WR250       690(R)
kw                29               36             22,6          46,3
kg                132             117            126           138,5
veerweg v     290             290            275           275
veerweg a     295             295            275           275
prijs (nw)                                         5450(09)    9650

Kan de prijs van de suzuki's zo niet vinden; iemand enig idee?