Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Onderhoudsvriendelijke machine gezocht  (gelezen 17966 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1984
Onderhoudsvriendelijke machine gezocht
« Gepost op: 05-12-2009, 13:50 »
Topictitel zegt het al. Na nu toch diverse motoren geprobeerd te hebben zoek ik een onderhoudsvriendelijke motor; die ik zo nu en dan eens uit de schuur kan trekken voor een rondje door de omgeving, (Utrecht; dus vooral verhard) maar die ook geschikt is voor een Enduro of eventueel een rallye. Het toverwoord hier is onderhoudsvrij. Ik lever op een 450 motor graag 10 pk in voor een onderhoudsinterval van 5000 km. Startmotor is essentieel.
In aanmerking lijken te komen:

- Suzuki dr-z 400 (is zo'n E type ook onderhoudsvrij, of moet je de S hebben)
- Yamaha WR (ik weet hier eigenlijk niets van; maar bijvoorbeeld de 250R lijkt wel aan de omschrijving te voldoen)

Iemand nog meer suggesties?



Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • Berichten: 2464
Re: Onderhoudsvriendelijke machine gezocht
« Reactie #1 Gepost op: 05-12-2009, 14:00 »
Nope... :D
 
(Weet niet veel van de onderste, maar de bovenste... :o :P ::) :-* :) 8) )
Old bikers never die, they just smell that way...

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2348
Re: Onderhoudsvriendelijke machine gezocht
« Reactie #2 Gepost op: 05-12-2009, 14:35 »
Tsja, wat is onderhoudsvrij. Een ketting van een DRZ moet ook gewoon schoongemaakt worden na een zandrit en de modder gaat er ook niet vanzelf af. Bij enduro's of rally's zeggen de intervallen uit de boekjes natuurlijk niet veel meer.
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1820
Re: Onderhoudsvriendelijke machine gezocht
« Reactie #3 Gepost op: 05-12-2009, 15:19 »
waar blijft steven zijn reactie over die prachtige 250?  ;) go steven.

frank

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Onderhoudsvriendelijke machine gezocht
« Reactie #4 Gepost op: 05-12-2009, 16:38 »
690?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 594
Re: Onderhoudsvriendelijke machine gezocht
« Reactie #5 Gepost op: 05-12-2009, 16:47 »
Stond anderhalf jaar geleden voor exact hetzelfde dilemma. Heb toen afgezien van een DRZ. Met name omdat ik een motor wilde die ook te gebruiken is op de crossbaan. Helaas nog steeds niet gedaan.
Rij nu met een WR450F en woon ook in omgeving Utrecht. En kan de motor zeker aanraden. Regelmatig olie verversen en goed schoonmaken na een natte rit. Voor de rest gaat het goed. Nog geen verder onderhoud gehad. Heb er recreatief mee gereden. Zo'n 2000km.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 487
Re: Onderhoudsvriendelijke machine gezocht
« Reactie #6 Gepost op: 05-12-2009, 16:59 »
Hoe meer enduro, hoe meer onderhoud,
Hoe meer weg , hoe minder onderhoud.

                    -DRZ400S--------DRZ400E--------WR450F
Onderhoud:--------+++-----------------++-------------------+---------------------
Enduro:---------------+-------------------++-------------------+++------------------

Dus. 8)
Grtz,
Herr DRénérZéele

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4388
Re: Onderhoudsvriendelijke machine gezocht
« Reactie #7 Gepost op: 05-12-2009, 17:03 »
690?
Zeker als je echt stukken weg wilt rijden. Set andere wielen erbij en beesten maar. Volgens het boekje 5.000km met olie en 10.000 voor kleppenstellen (wat prima zelf te doen is). Staat er ook nog een te koop hier.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1311
Re: Onderhoudsvriendelijke machine gezocht
« Reactie #8 Gepost op: 05-12-2009, 17:14 »
Wat dacht je van een HP2? Nagenoeg geen onderhoud (zeker niet aan de ketting....  ;) ) en met drie setjes wielen kun je de weg op, een all-road doen of een enduro. Wat je wilt. Alleen niet te vaak vallen, want optillen is best zwaar. Je mag best een keer proefrijden op die van mij; had je trouwens tijdens de Brabo ook wel even kunnen doen.
KTM 790 Adventure R - KTM 250EXC

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1984
Re: Onderhoudsvriendelijke machine gezocht
« Reactie #9 Gepost op: 05-12-2009, 17:52 »
@Gezwinde en Silbertanne: fantastische machines, geldt ook voor bijvoorbeeld de BMW 650, maar voor mij te zwaar. Voor roadbookritten en langere ritten heb ik ook nog de BMW R100GS. Die blijft wel.
De WR450F heeft zo ongeveer net zoveel onderhoud nodig als een KTM 450EXC en daar begon ik mij toch aan te ergeren. Verder zijn die machines ook wat minder soepel in het rijden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1311
Re: Onderhoudsvriendelijke machine gezocht
« Reactie #10 Gepost op: 05-12-2009, 18:07 »
En de BMW G450 dan? Volgens mij komt die ook nog eens met twee jaar garantie. Ik vind het wel een mooi ding, maar ook best prijzig....
KTM 790 Adventure R - KTM 250EXC

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4277
Re: Onderhoudsvriendelijke machine gezocht
« Reactie #11 Gepost op: 05-12-2009, 18:20 »
klinkt alsof je toch eeecht een keer kennis moet maken met een WR250r.
Het loopt enven snel op de weg als je ktm exc, je heb alleen iets minder 'punch' boven de 100. meer schakelen maar ook meer actief rijden in het onverharde dus.
5000 olie/42000 kleppen stellen :) ding is gemaakt voor je!  :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Onderhoudsvriendelijke machine gezocht
« Reactie #12 Gepost op: 05-12-2009, 18:25 »
En de BMW G450 dan? Volgens mij komt die ook nog eens met twee jaar garantie. Ik vind het wel een mooi ding, maar ook best prijzig....

ding is net zo prijzig (zelfs goedkoper) als een exc wrf....
en zelfde onderhoud, die garantie is wel erg kostbaar...

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 36
Re: Onderhoudsvriendelijke machine gezocht
« Reactie #13 Gepost op: 05-12-2009, 18:48 »
XR 400
Erg sleutelvriendelijk: kleppen stellen op zijn ouwerwets (dus zonder stelplaatjes), luchtkoeling. Niet denderend veel topvermogen maar de paarden staan al bij een laag toerental voor je klaar zodat ie heeeel soepeltjes en gemakkelijk rijdt. Geen accu en E-starter maar makkelijk aan te kicken. Kortom een no-nonsense geval.

Op de weg is ie niet zo goed als bijvoorbeeld een TTr 600, LC4 of wr250r tenzij je de gearing aanpast maar dan rijdt ie weer minder goed in het zand.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Onderhoudsvriendelijke machine gezocht
« Reactie #14 Gepost op: 05-12-2009, 18:57 »
S of E maakt niet zo veel uit qua interval, wel het feit dat je off-road rijdt. Graag iedere 1.000 km oliewissel en hij is je een levenlang dankbaar.

Qua vering en frame is de WR250R natuurlijk veel moderner. De WR is ook handelbaarder. Hij lijkt de helft lichter als je de achterpartij op moet tillen.

Rallyrijden in het buitenland (Afrika?). Dan is de radiateur toch wel klein bemeten; je hebt er maar 1 ipv 2, maar gelukkig ook een ventilatortje.

Indien je wat kortere benen hebt dan is de Yamaha een aanrader; die is standaard af fabriek te verlagen zonder extra onderdelen.

Daar staat tegenover dat de prijs van onderdelen van de DRZ laag is en in overvloed verkrijgbaar. Je kunt het zo gek niet bedenken of het is op eBay of Marktplaats te koop. Bij de Yammie is dat anders, aangezien het een veel jongere motor is.

Ik wens je veel wijsheid ;)

Topictitel zegt het al. Na nu toch diverse motoren geprobeerd te hebben zoek ik een onderhoudsvriendelijke motor; die ik zo nu en dan eens uit de schuur kan trekken voor een rondje door de omgeving, (Utrecht; dus vooral verhard) maar die ook geschikt is voor een Enduro of eventueel een rallye. Het toverwoord hier is onderhoudsvrij. Ik lever op een 450 motor graag 10 pk in voor een onderhoudsinterval van 5000 km. Startmotor is essentieel.
In aanmerking lijken te komen:

- Suzuki dr-z 400 (is zo'n E type ook onderhoudsvrij, of moet je de S hebben)
- Yamaha WR (ik weet hier eigenlijk niets van; maar bijvoorbeeld de 250R lijkt wel aan de omschrijving te voldoen)

Iemand nog meer suggesties?