Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Onderhoudsvriendelijke machine gezocht  (gelezen 17994 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1984
Re: Onderhoudsvriendelijke machine gezocht
« Reactie #60 Gepost op: 08-12-2009, 21:01 »
ik heb zojuist een mailtje naar CCM gestuurt, die maken dit: http://www.ccmmotorcyclesuk.com/bikes-main/models.html de 404 heeft (naar ik begreep) een drz blok

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 57
Re: Onderhoudsvriendelijke machine gezocht
« Reactie #61 Gepost op: 08-12-2009, 22:00 »
Nou heb ik een KTM 640E te koop staan is redelijk onderhoudsvrij 5000 km kan je goed mee door het zand /blubber e.d. is rally waardig en rijdt op snelweg ook nog, lijkt mij de ideale motor voor je ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1984
Re: Onderhoudsvriendelijke machine gezocht
« Reactie #62 Gepost op: 09-12-2009, 09:05 »
OK, om nu te voorkomen dat er ook een Yamaha XTZ in dit draadje opduikt. Het maximale drooggewicht voor een in aanmerking komende motor is 130 kg: En ziet; dan blijven er nog maar twee over.


                   DR-Z (E)    WR250     
kw               36             22,6         
kg                117            126         
veerweg v     290            275         
veerweg a     295            275         
prijs (nw)      niet            5450(09)   
                                    7550 (10)

De CCM zou nog wat kunnen zijn, maar verder: Zijn deze machines zonder concurrentie?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Onderhoudsvriendelijke machine gezocht
« Reactie #63 Gepost op: 09-12-2009, 09:14 »
Ja, de rest die onder die gewichtsgrens zit heeft korte onderhoudsintervallen.

Nogmaals het tekort aan CC's van die WR250R is in 3 uurtjes tijd op te lossen door een big bore van bijv. Athena te monteren. Het onderhoud wordt daar niet veel intenser van. Wél het feit dat je off-road rijdt en daardoor meer fijnstof in de motor ademt.

De DRZ's draaien uitererst betrouwbaar op een big bore. 440 CC is betrouwbaar, pas bij 470 cc en hoger beginnen betrouwbaarheidslproblemen op te treden.

Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • Berichten: 2464
Re: Onderhoudsvriendelijke machine gezocht
« Reactie #64 Gepost op: 09-12-2009, 09:43 »
Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, en het is goed dat je het mes in de shortlist zet maar:
Een "E" is prima hoor, maar een "S" (of in mijn geval zelfs een "SM-met noppen"  :D ) is zéér eenvoudig onder de 130 kgs te krijgen, daar hoef je niet eens je best voor te doen...
 
Het enige nadeel van een Soes is wel dat er zo ontieglijk veel aftermarket-shit voor te koop is dat je uiteindelijk (als je hieraan niet kunt weerstaan  ::) ) toch nog een dure fiets hebt...
Old bikers never die, they just smell that way...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Onderhoudsvriendelijke machine gezocht
« Reactie #65 Gepost op: 09-12-2009, 09:54 »
Voor de Yamaha geldt dat inmiddels ook hoor Juul.

Als je me 3.000 Euro geeft dan koop ik in één avondje stuurdemper, radiatorbrace(s), roterende steps, stuurverhogers, framebeschermers, carbon beschermplaten op alle plekken die je kan denken, titanium uitlaat, li-ion accu, Safari tank.

De fiets van Steven heeft daarbij ook nog eens Haan naven, super bling!

Ik zou die S overigens niet te snel afschrijven, want die heeft een echt subframe waar bagage op kan. Dat heeft de E weer niet. De WRR weer wel.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1984
Re: Onderhoudsvriendelijke machine gezocht
« Reactie #66 Gepost op: 09-12-2009, 10:53 »
Ik schrijf de S ook nog niet af; maar dan wel als S in E-trim.

Maar toch: bizar eigenlijk dat al die enduro's zo gebouwd worden dat ze bijzonder onderhoudsgevoelig zijn. Niet alleen onderhoudsgevoelig, maar ook slijtagegevoelig; je ziet zelden een enduro motor met meer dan zo'n 10 á 15k op de klok, en dan zijn ze meestal al aan de derde revisie toe.

10 pk minder in een 450 en je hebt ineens én een veel soepeler motor én een veel langere levensduur. Die blokken worden ook wel gebouwd, maar dan hangen ze in een straatfiets. Zonde!

Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • Berichten: 2464
Re: Onderhoudsvriendelijke machine gezocht
« Reactie #67 Gepost op: 09-12-2009, 11:07 »
...en wordt je bij een enduro-wedstrijd gewoon allerlaatste... ;D
 
Dat is het zo'n beetje, in die wedstrijdfietsen zijn de marges gewoon veel kleiner. Als er dan iets niet klopt (beetje te weinig olie, iets teveel speling op het een of het ander, of...) en het is "break-down-time"... :'(
 
Bij een (bijvoorbeeld!!!) DR-Z is het niet gelijk desastreus  ::)  als er een beetje teveel of te weing olie in het blokkie zit of dat je klepspeling 0,02mm verloopt.
Old bikers never die, they just smell that way...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1984
Re: Onderhoudsvriendelijke machine gezocht
« Reactie #68 Gepost op: 09-12-2009, 16:50 »
...en wordt je bij een enduro-wedstrijd gewoon allerlaatste... ;D
maar da's nu juist het punt; we rijden toch niet voor een plek?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Onderhoudsvriendelijke machine gezocht
« Reactie #69 Gepost op: 09-12-2009, 17:36 »
Maar toch: bizar eigenlijk dat al die enduro's zo gebouwd worden dat ze bijzonder onderhoudsgevoelig zijn. Niet alleen onderhoudsgevoelig, maar ook slijtagegevoelig; je ziet zelden een enduro motor met meer dan zo'n 10 á 15k op de klok, en dan zijn ze meestal al aan de derde revisie toe.
 
10 pk minder in een 450 en je hebt ineens én een veel soepeler motor én een veel langere levensduur. Die blokken worden ook wel gebouwd, maar dan hangen ze in een straatfiets. Zonde!

Als je echt wedstrijdsport doet ja, dan wel. Als je hobbymatig rijdt en een beetje respect voor de techniek hebt hoeft er echt niet alle honderd uur een nieuwe zuiger in. Yoshimoto in Turkije rijdt gewoon 30.000 km met de exc's en nog wel meer ook. En ook met de husabergs. Ik heb 5 jaar met een Husaberg gereden en er is geen motor te bedenken waarvan het onderhoud makkelijker is. Daar kan een DRZ echt niet aan tippen! Luchtfilter kan zonder gereedschap in 10 seconden. En die vervuilt bijna niet omdat die heel mooi onder de tank zit. Oliewissel fluitje van een set, kleppen stellen kan in 10 minuten. Oliewissel iedere 3 knmv ritjes. Neemt niet weg dat een "wedstrijd" motor allesbehalve comfortabel rijdt op de openbare weg. En een DRZ doet het (met een beetje aanpassing) offroad ook prima. Maar een DRZ op de weg "na een ritje" rijdt dus ook met noppenbanden, modder op de ketting, vorkpoten, remmen etc, dus daar heb je na het rijden net zo veel onderhoud van als met iedere andere (enduro) motor. Kortom, ik zou een enduro niet direct uitvlakken. En wees wel, het rijdt in heet terrein echt zoooo veel beter! En die 10 pk minder voor de betrouwbaarheid, die zit dus gewoon in je rechterhand! Veel succes met kiezen!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Onderhoudsvriendelijke machine gezocht
« Reactie #70 Gepost op: 09-12-2009, 17:42 »
eennsch

en wa betreft dta bij ene rally alle andere mensen ana het sleutelen zijn ende drz rijder niet....
dat hoeft dus echt niet zo te zijn.
afgelopen alentejo rally waren er 25 enduro,s en niemand had schade ivm motorschade.
de meeste deden neit eens olie verwisselen die week.
ik heb dat opde helft gedaan van de week.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Onderhoudsvriendelijke machine gezocht
« Reactie #71 Gepost op: 09-12-2009, 17:46 »
Helemaal gelijk,
misschien kunnen we voor E-jay onderhoudsvriendelijk even beter definieren.

Makkelijk kleppenstellen, olie- en luchtfilter, ketting, tandwielen wisselen is dus belangrijk, niet zozeer het interval waarop dat moet.

Kan ie gelijk weer kiezen uit alle sportenduro's [knuppel in hoenderhok] behalve G450X ivm tandwiel wisselen en nieuwe Husa ivm kleppen stellen [/knuppel in hoenderhok]

Alleen nog een dealer zoeken waarvan je een "proefbeurt" mag doen (ipv een proefrit)  ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Onderhoudsvriendelijke machine gezocht
« Reactie #72 Gepost op: 09-12-2009, 18:09 »
g450x tandwiel wissel...
dat hoeft niet.
mijn g450x heeft nu 75 uur gedrrait en achtertandwiel zier er nog steedsw goed uit.
voor tandwiel zit er55 uur in(eerste 20 uur zat er een 15 t in nu 14t) en ook die is nog lang niet aan vervangen to0e!!!
heeft ook voordelen zo,n strakke ketting.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1984
Re: Onderhoudsvriendelijke machine gezocht
« Reactie #73 Gepost op: 09-12-2009, 19:06 »
Het zal zeker zo zijn dat iemand ooit eens wel 30.000 km met een exc haalt zonder noemenswaardige stukken; ik kan het bijna niet geloven, en ik weet zeker dat het de uitzondering is die de regel bevestigd. Het gros is al bij zo'n 10.000 km aan serieus sleutelwerk toe.
Verder hebben jullie natuurlijk gelijk; na een dag baggeren moet je alles schoonmaken, en je doet er vanzelf weleens een keertje extra olie in als je de motor wat zwaarder belast hebt; met de BMW ging ik na twee dagen in de AT ook olie wisselen.

Al met al moet ik ook zeggen dat het mij tegenvalt wat er zoal leverbaar is.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Onderhoudsvriendelijke machine gezocht
« Reactie #74 Gepost op: 09-12-2009, 19:22 »
g450x tandwiel wissel...
dat hoeft niet.
mijn g450x heeft nu 75 uur gedrrait en achtertandwiel zier er nog steedsw goed uit.
voor tandwiel zit er55 uur in(eerste 20 uur zat er een 15 t in nu 14t) en ook die is nog lang niet aan vervangen to0e!!!
heeft ook voordelen zo,n strakke ketting.
wauw, ik heb m'n voortandwiel vervangen na 2 dagen kampioensrit (15 uur)

Maar ik had net gepleit dat hoe vaak er niet toe doet maar dat het makkelijk moet zijn  ;)