Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Welke motorfiets  (gelezen 5509 keer)

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 5
Welke motorfiets
« Gepost op: 30-12-2009, 16:53 »
Hoi allemaal,

In september vertrek ik met de motor op reis, nu ben ik van plan om mij een allroad motor aan te schaffen zodat ik nog wat tijd heb om de fiets wat aan te passen en te leren kennen.
Mijn budget voor de motor is beperkt dus het zou een tweedehands moeten worden met nog niet al te veel kilometers. Mijn budget ligt rond de 2000 a 2500 euro.
Na wat onderzoeken kom ik uit bij 3 (waarschijnlijk voor de hand liggende) modellen.

Kawasaki KLR
Yamaha XT
Honda NX dominator

Ik kom er dus niet uit welke het zal worden, hij moet overal kunnen komen maar echt veel off road werk zal er niet bijhoren.
Is er enig kwalieitsverschil tussen de 3, vind je voor elk model overal even gemakkelijk wisselstukken enz.

Ik hoor het wel,

Bedankt






Offline member

  • *****
  • Berichten: 4277
Re: Welke motorfiets
« Reactie #1 Gepost op: 30-12-2009, 17:02 »
Kawa KLE,
Honda Transalp of oude twin,
 
Waarom heb je alleen de 1 cylinders staan?
 
Je moet wat meer vertellen over je reis doel,
 
Ik zou bijvoorbeeld de NX250 ook heeel hoog op je lijstje zetten met dat budget!
 

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Welke motorfiets
« Reactie #2 Gepost op: 30-12-2009, 19:20 »
Met een XT kom je overal. Makkelijk te onderhouden en omdat er veel mee gereist wordt, zie je hier en daar ook nog reserveonderdelen (wij hebben nog een benzinedop in Gambia gescoord  ;) ). Heb zelf onderweg weinig klx en nx gezien. Wat je moet kiezen hangt ook van je doel af en wat je onderweg gaat doen aan offroad.
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 822
Re: Welke motorfiets
« Reactie #3 Gepost op: 30-12-2009, 19:52 »
XT, om het kort te houden. Bewezen fiets en  :stupid:
450EXC, KLX250S EFI

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 74
Re: Welke motorfiets
« Reactie #4 Gepost op: 30-12-2009, 20:15 »
Ik ben dan niet echt objectief omdat ik m zelf heb, maar een Twin voor 2000 euro met voor 500 euro een beurtje en wat aanpassingen is een perfecte motor.

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 5
Re: Welke motorfiets
« Reactie #5 Gepost op: 30-12-2009, 20:22 »
Ja,
men reis gaat richting India, verwacht dan ook alle soorten wegen tegen te komen. De exacte reisroute moet nog uitgestippeld worden.
Het moet een zo eenvoudig mogelijke motor worden, ben wel gewoon om wat aan brommertjes te sleutelen maar het grotere werk is nog niet aan mij besteed.
Als je  verder de prijs vergelijkt tussen een recente xt 600 met weinig kilometers en een oude Africa Twin met al heel wat meer op de teller gaat de keuze al sneller naar die Xt.

bedankt voor de reacties tot hiertoe...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Welke motorfiets
« Reactie #6 Gepost op: 30-12-2009, 20:58 »
Ja,
men reis gaat richting India,

Enfield? Komt helemaal tot zijn recht in India. http://www.graasuitgever.nl/

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: Welke motorfiets
« Reactie #7 Gepost op: 30-12-2009, 21:08 »
Ik heb hier nog een XT te koop staan, heeft zich al bewezen op een Africa reis, is o de juiste plekken verstevigd, grote tank (de Gambiatank gaat retour vorige eigenaar ivm emontionele binding  ;D)

Na de reis is het een en ander gereviseerd (maar daar kan Corné meer over vertellen) en heeft sindsdien eigenlijk te weinig gereden (ik stap toch liever op de AT)

Oh, en hij valt zeker binnen je budget  ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 195
Re: Welke motorfiets
« Reactie #8 Gepost op: 30-12-2009, 21:56 »
Ja,
men reis gaat richting India, verwacht dan ook alle soorten wegen tegen te komen. De exacte reisroute moet nog uitgestippeld worden.
Het moet een zo eenvoudig mogelijke motor worden, ben wel gewoon om wat aan brommertjes te sleutelen maar het grotere werk is nog niet aan mij besteed.
Als je  verder de prijs vergelijkt tussen een recente xt 600 met weinig kilometers en een oude Africa Twin met al heel wat meer op de teller gaat de keuze al sneller naar die Xt.

bedankt voor de reacties tot hiertoe...


een africa twin gaat makkelijke de 100.000 over daar gaat nooit wat stuk aan behalve de benzine pomp. Als je langere afstanden over voornamelijk begaanbare wegen rijd zou ik voor de africa twin gaan. Als je rustig aan doet en echt zo basic mogelijk de XT

Offline member

  • *****
  • Berichten: 986
Re: Welke motorfiets
« Reactie #9 Gepost op: 30-12-2009, 23:20 »
Ook ik ben een beetje bevooroordeeld, en zou voor een dergelijke reis kiezen voor de AT (of misschien nog wel een alpje). Oerdegelijk, eenvoudige techniek, en een tweecilinder rijdt toch net even iets rustiger als een 1-pitter.

Kwa bekende euvels van de twin zijn brandstofpomp en spanningsregelaar de meest voorkomende pijnpunten. Branstofpomp kun je vooraf al vervangen door een vacuum pomp waarme je dat probleem kunt af vinken. Spanningsregelaar is ook een mooie vervanger voor die (naar verluid) niet meer stuk zou gaan. Daar heb ik nog geen ervaringen over gehoord, dus dat zou mogelijk inhouden dat het inderdaad werkt en niet meer stuk gaat. (Maar ik weet even niet hoe vaak die vervanging al is toegepast en hoe lang er al mee gereden wordt).

Maar ieder heeft zo zijn eigen afwegingen om voor een bepaalde motor te kiezen. Maar goed..... aan jou de keus ;)

Rij nooit sneller dan je beschermengel vliegen kan...
Honda '95 Africa Twin in Rally uitvoering. Beta 520 RR 2011

Offline member

  • *****
  • Berichten: 481
Re: Welke motorfiets
« Reactie #10 Gepost op: 31-12-2009, 08:42 »
 
Er is in Vriezenveen een echte AT specialist. Desert Motors, Berry Wichers. Hij doet allen in AT's en Transalps. Hij heeft er altijd een paar staan, heeft er ook nu een aantal op marktpaats staan, heeft er zelf mee gereisd, hij heeft van alles op voorraad en het schijnt een hele behulpzame en sympathieke kerel te zijn.
 
Mocht je een goede Dominator zoeken dan heb ik er een te koop. Is helemaal tiptop in orde, nieuwe banden, geschikt gemaakt voor het echte reiswerk (hogere ruit, vering, stuurverhogers, luchtfilter, handbeschermers etc. etc. Hij heeft slechts 30k gelopen en wat mij vooral opgevallen is van de Dominator is dat hij zo verschrikkelijk beschaafd loopt, veel mooier dan de meeste andere eenpitters. Voor € 1350,-- istie van jou.
 
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Welke motorfiets
« Reactie #11 Gepost op: 31-12-2009, 08:57 »
Die Dominators zijn onverslijtbaar! Met e-start?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 481
Re: Welke motorfiets
« Reactie #12 Gepost op: 31-12-2009, 09:11 »
Ja met e-start en met kickstart.

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 5
Re: Welke motorfiets
« Reactie #13 Gepost op: 31-12-2009, 11:29 »
Wordt er weeral niet makkelijker op. ;D
Er staat geen tijdlimiet op men reisje dus het is niet de bedoeling om elke dag een paar honderd kilometers te touren, dus dacht ik toch eerder aan die xt.
Fred en Frenz als jullie mss. fototjes hebben liggen van die fietsen mag je ze altijd eens doorsturen. Ik heb hier in België een xt tje te koop zien staan voor 2000 euro met 17000 km van 2003, ook eens effe gaan bekijken.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2548
Re: Welke motorfiets
« Reactie #14 Gepost op: 31-12-2009, 12:08 »
Ja met e-start en met kickstart.

kickstart aleen de eerste bouwjaren dwz 88 en 89-ers
denk ik toch niet jong genoeg om een wereldreis mee te maken.
wel ,
lage zithoogte
geen injectie
eenvoudige techniek
voldoende grondspeling
frame stevig genoeg voor bagage
betrouwbaar (zelfs de camel trophy rally
in peru is daarmee gereden
http://www.youtube.com/watch?v=JWxDbjj7dFo#noexternalembed.
 
ik heb er zelf een dus ben bevooroordeeld maar toch
zou ik zelf eerder met een xt op wereldreis gaan(als
ik dat OOIT zou doen)
omdat die al zoveel daarvoor gebruikt zijn dat daarmee
bewezen is dat het gewoon een uitmuntende fiets is voor
dit soort reizen,
 
ook leuk om te lezen, samen op reis, uiteindelijk
gekozen voor een xt(hem) en dominator(voor haar ivm zithoogte)
http://globies.2onweb.com/preparations/motor.html
p.s alweer niet geheel onbevooroordeeld aangezien ik
ook een xt660z heb ;D
 
MVGR RENE