Kan niets zeggen (want ik weet er niets van) vwb 2008.
Kijkende naar 2009 en 2010 zie ik mooie vooruitgangen met Aprilia op offroad en dan vooral Rallye gebied met ook weer Nederlands inbreng.
Waar BEHEGO (raad waar dat voor staat) eerder de Aprilia voor Knuiman van onder tot boven heeft gebouwd, vorig jaar op zeer korte termijn (weekje rondom de kerst) Frans Verhoeven aan de start hielp met de 1 delige achtertank volgen dit jaar Honda Europe en Aprilia met hetzelfde principe. Een achtertank die tevens als subframe dient...Honda en Aprilia rijden beiden met een kleine voortank en groter achtertank., geen flauw idee wat de gewichts verdeling dan is, maar met een toetje gas kom je makkelijk over een kuiltje denk ik zo.
Jos heeft een grandioos mooie en slanke tank geproduceerd voor de Aprilia, deze steekt niet buiten de radiatoren en behoud die mooie taille
Na uren en uren van denk en meetwerk, uiteidenlijk af papier in CAD tevoorschijn gekomen, waarna als mal in 6 stukken aluminium of tafel gekomen;
Machtig om te zien wat er allemaal bij komt kijken. Qua fabricage wordt de mal met klemmen vastgezet, er gaat een of ander super poedertje in, de mal wordt verwant en rond gedraait. Het poeder hecht aan de wanden van de mal, waar de mal het heetste wordt(op de dunste punten) hecht het meeste poeder. Draaien draaien draaien, laten koelen, en voila! Een eerste tank, sterk en dik waar nodig, dunner maar nog immer taai op die andere plaatsen.
Dan heb je dus een tank, maar zonder bevestigings punten natuurlijk... Wederom handmatig meetwerk en nu de inserts op de juiste plaats in de mail tappen... Poeder erin, draaien, draaien, draaien... En daar is ze dan;
Frampje maken, voor de lol 'savond laat verbinden met de 12 liter voortank, zadeltje erop;
Nog geen 2 dagen later, per tuut tuut naar Giofil in Italie die 1 fiets (met Zanotti) speciaal opbouwt voor de test in de Pharao Rallye.
Helaas haalt Zanotti de finish niet door een zware crash, maar de tank hielt zich (net als op de BMW en recente Honda testen) voorbeeldig!
The outstanding victory of Team Aprilia Giofil is completed by the fantastic Alex Zanotti. San Marino´s rider is testing the newest “light” version of the Tuareg 4.5 and quickly found a nice feeling on it, finishing the stage in the 3rd place, 13 minutes behind Lopez.
Alex Zanotti: “I found myself confortable with the new bike. The new weigh distribution is ideal and it helps in many situations. I did not think to that I was gong fast, but at the arrival I realized that I did a great stage.”
Heerlijk te zien dat en Aprilia en een Neerlands product zich zo goed bewijzen!
Een mooi slanke Rallye fiets al zeg ik het zelf
Dit jaar zullen er in ieder geval 2 Nederlanders met de twin aan de start gaan en ik denk dat we minimaal 2 Aprilia vooraan in het veld kunnen verwachten.
Ps. ik wordt voor bovenstaande niet betaald, maar heb mensen aan het werk gezien die dit alles mogelijk maakten en dat inspireerde me voor bovenstaande proza
Ps2. Ja ik heb sinds kort een Aprilia