Raid de l'Amitié 2010
Van 29 april, tot en met 9 mei wordt de 23e Raid de l'Amitié verreden. Een rally voor motoren, quads en auto's.
De start is in Agadir en gaat van daaruit alleen maar zuidelijker, de
westelijke Sahara in.
De Raid de l'amitie, ook wel de dakar voor amateurs genoemd, is een rally waar niet snelheid maar navigatie centraal staat. Hoe dichter je bij de, door de organisatie berekende, afstand komt, hoe minder strafpunten je krijgt. Het gevolg van deze opzet is dat je tijdens het rijden van de etappes zelf je plan kan maken. Je hoeft namelijk niet binnen een bepaalde tijd klaar te zijn. Genoeg tijd om de Marokkaanse cultuur op te snuiven, de plaatselijke culinaire hoogstandjes te proeven en met de lokale bevolking thee te drinken.
Desalniettemin moeten er per dag redelijk grote afstanden worden afgelegd op uitdagend en divers terrein. En aangezien er na het rijden ook nog dingen moeten gebeuren (roadbook, banden, onderhoud) moet er tussen het eten en drinken door, toch wel stevig worden doorgereden.
De Raid kent
verschillende manieren om te participeren. De 'courte' en de 'classique', die elk weer een 'light' versie hebben. Bij 'courte' sluit je je bij de organisatie aan bij het startpunt van de rally, in dit geval in Agadir. Vervoer van en naar Agadir dien je zelf te regelen. Bij 'classique' sluit je je al aan in het zuiden van Frankrijk, vanwaar je samen met de organisatie met de boot naar Tanger gaat, waar je zelf weer over de weg naar het startpunt moet rijden.
Bij deze 'standaard' versies zitten hotels inbegrepen. Bij de 'light' versies is dit niet het geval. Toch is de 'light' versie het populairst. Niet alleen omdat deze goedkoper is, maar ook omdat Marokko een uitstekend land is om de overnachten in de buitenlucht. Vaak werd er vorig jaar niet eens een tent opgezet, de sterrenhemel is genoeg. Ontbijt en avondeten wordt verzorgd door de organisatie, maar blijf van de zuurkool af!
Op het moment dat je aansluiting hebt gevonden bij de organisatie kan je daar een rallykist, een extra set wielen en een grote plunjebaal meegeven, die door de organisatie wordt meegenomen naar het einde van de etappes (er zijn marathon-etappes, waar de rallykist niet kan komen).
De organisatie biedt vervoer voor de motoren aan vanaf verschillende opstapplaatsen. Zo kan je de motoren in
Crépy-en-Valois inleveren en zelf naar Marokko toe vliegen (agadir heeft een luchthaven). De organisatie heeft meerdere auto's met medische mensen rondrijden, en bij de checkpoints zit medisch personeel. Ook rijden er bezemwagens mee, dus je motor komt altijd weer in het kamp terecht en dus ook weer in Agadir.
De organisatie is Frans, de communicatie is in het Frans, de gedachtengang is Frans, de sfeer is Frans. Veel kan en mag, weinig moet. Veel is niet duidelijk en zal het ook nooit worden. Maar voornamelijk zijn het allemaal mensen met hart voor de motorsport, de rally en de deelnemers. Het is niet altijd even makkelijk communiceren, maar binnen de groep nederlanders die ook dit jaar weer gaan zijn genoeg mensen die goed Frans kunnen spreken en al veel ervaring hebben met de organisatie.
Vorig jaar waren we met 10 Nederlanders, waarvan 8 van de
DTA. 3 XTZ660's, 1 TTR600, 4 KTM640 Adventure's, 1 KTM 690 en 1 BMW F650 Schalber.