Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Dakar: Africa of Zuid Amerika??  (gelezen 3921 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Dakar: Africa of Zuid Amerika??
« Reactie #15 Gepost op: 17-06-2010, 19:40 »
Ik denk dat Afrika niet meer gaat gebeuren. De Dakar organisatie is namelijk redelijk komkommerciëel en er valt gewoon in Z-Amerika meer te verdienen. Daar kopen de mensen petjes en shirtjes, en zijn TV rechten voor big bucks te verkopen. In Afrika hebben de meesten niet eens TV en kopen ze ook al geen merchandising.

De 'terroristische' dreiging die ze destijds kregen was meer een politieke actie richting Frankrijk die daar een akkefietje met een van de landen hadden. Dat is veel vaker de achtergrond van enige dreiging richting reizigers dan 'echt' terrorisme.
Wat het bikkel gehalte betreft is Z-Amerika nét zo zwaar natuurlijk. Met de invoering van de Sentinel is er geen kans meer dat je werkelijk verdwaalt in de zin van dat je 3 dagen in de Sahara zwerft met 1 flesje water. Dus wat dat betreft is er weinig verschil. Ok, de verbindingswegen zijn wat beter en de kampen waarschijnlijk ook beter uitgerust. Maar feit blijft dat je de hele dag op de brommerd of in de truck zit en er vallen er volgens mij nog steeds evenveel uit als voorheen. Het is niet alsof het een 'walk in the park' is geworden. Klinkt wel leuk aan de koffietafel, maar dat is het beslist niet natuurlijk.

Ik geloof dat je niet helemaal begrijpt waar je het over hebt.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 62
Re: Dakar: Africa of Zuid Amerika??
« Reactie #16 Gepost op: 17-06-2010, 21:26 »
Ik geloof dat je niet helemaal begrijpt waar je het over hebt.
Dat is in ieder geval goed onderbouwd. Bedankt voor je inzicht!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Dakar: Africa of Zuid Amerika??
« Reactie #17 Gepost op: 17-06-2010, 21:54 »
Een sentinel is niet om je te zoeken als je kwijt bent maar voor degene die achter je zit om te laten weten dat hij wil je wil passeren.
Verder bagataliseer je het gevaar in afrika, de race is een aantal keren doelwit geweest van terrorisme. De auto van Koen Wouters zat vol met kogelgaten. De terroristische dreiging in Afrika is zeer reeel kijk maar eens op de website van minbuza. Dat staat daar echt niet om toeristen te pesten. Het probleem was dat de rally in Afrika niet meer verzekerbaar was en terroristen het op de race gemund hadden/hebben. En dat is verdomd waar, geloof mij maar. Er zijn niet veel mensen die dit persoonlijk uit de mond van een terrorist gehoord hebben maar ik wel dus. Zowel Mauretanie als Mali kunnen de veiligheid van de rally niet garanderen. Je neemt aan dat er meer te verdienen valt in Zuid Amerika, maar dat is speculatie. Ik denk ook dat de rally niet meer in Afrika zal plaatsvinden maar om andere redenen dus. In ieder geval niet meer in de traditionele landen Marokko, Mauretanie, Mali en Senegal. Maar dat is pure speculatie.

Offline member

  • Modje
  • *
  • Berichten: 2587
Re: Dakar: Africa of Zuid Amerika??
« Reactie #18 Gepost op: 17-06-2010, 22:08 »
Daarnaast wordt west afrika op dit moment een broeinest van colombiaanse drugmaffia. Omdat directe transporten naar veel worden gecontroleerd wordt uitgeweken naar west afrika. En ze nemen zoveel geld mee dat ze bijna complete regeringen kunnen omkopen. landen als guinee bissau zijn narco staten aan het worden. Om daar veilig doorheen te kunnen zal je als organisatie veel geld moeten neertellen. En net als arjen zegt, iets hoger de sahara in en je komt de idealistische groeperingen tegen die geweld niet schuwen.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 62
Re: Dakar: Africa of Zuid Amerika??
« Reactie #19 Gepost op: 18-06-2010, 00:11 »
Een sentinel is niet om je te zoeken als je kwijt bent maar voor degene die achter je zit om te laten weten dat hij wil je wil passeren.
Ehhh...misschien bedoelde ik de iritrack, of hoe dat ding ook heet. Elke deelnemer heeft een GPS kastje en als ze 5 min. stilstaan, roept een operator je op. Reageer je niet, komt de chopper je halen. Er zit ook een noodknop op. Druk je die in, komt er een chopper.
Citaat
Verder bagataliseer je het gevaar in afrika, de race is een aantal keren doelwit geweest van terrorisme. De auto van Koen Wouters zat vol met kogelgaten. De terroristische dreiging in Afrika is zeer reeel kijk maar eens op de website van minbuza. Dat staat daar echt niet om toeristen te pesten. Het probleem was dat de rally in Afrika niet meer verzekerbaar was en terroristen het op de race gemund hadden/hebben. En dat is verdomd waar, geloof mij maar. Er zijn niet veel mensen die dit persoonlijk uit de mond van een terrorist gehoord hebben maar ik wel dus. Zowel Mauretanie als Mali kunnen de veiligheid van de rally niet garanderen. Je neemt aan dat er meer te verdienen valt in Zuid Amerika, maar dat is speculatie. Ik denk ook dat de rally niet meer in Afrika zal plaatsvinden maar om andere redenen dus. In ieder geval niet meer in de traditionele landen Marokko, Mauretanie, Mali en Senegal. Maar dat is pure speculatie.
Ik basseer me niet op propoganda van ministeries, maar op verhalen van de mensen die daar wonen, experts op het gebied van reizen in Afrika (Chris Scott oa, aantal mensen op de Hubb) en die zeggen toch iets anders. Er zijn inderdaad gebieden in Afrika waar terroristen zitten. Ook zitten er criminelen/smokkelaars/rebellen hier en daar. Ik zeg nergens dat Afrika 100% veilig is. Niet elk kogelgat komt van een terrorist. Als je dat graag wilt geloven, moet je vooral de Telegraaf nemen als je bron van info over Afrika. Maar zeg niet dat ik niet weet waar ik het over heb.

Neem ook het koloniale verleden van een aantal Europese landen in overweging en de gedragingen van bepaalde groepen toeristen in Afrika. Spanjaarden worden bv in Marokko gehaat omdat ze massaal (het is hun achtertuin, en voormalige kolonie, en ze beschouwen het nog steeds als hun speelplaats) daar komen om te crossen. Ze nemen zelf alles mee en trekken als een zwerm sprinkhanen over het land. Ze laten alleen teringzooi achter. Dat zet kwaad bloed. Gelukkig schieten ze in Marokko niet op je ;)
En zo zijn er meer appeltjes die men hier en daar met Westerlingen te schillen heeft. Als je je bv bedenkt dat Duitsland en Engeland tientallen jaren lang geweigerd heeft om mee te werken aan het opruimen van de mijnen die ze er zelf hebben gelegd in 40-45...pas na 2000 heeft men spullen aan Egypte geleverd (volgens mij moesten ze zelfs nog betalen ook) om het te doen. Er zijn nog steeds stukken waar je niet moet komen.

Dit soort kleine dingetjes (en nog meer, ik weet de helft niet eens) maken niet elke westerling in heel Afrika welkom. Dus naast de terroristen (die er idd zijn) is er ook gewoon een aversie tegen de neo-koloniale houding van de westerlingen. Dus zijn er lieden die dat maar al te graag misbruiken om op die manier een statement te maken. Ik denk dat men in Afrika toch wel baalt van het wegvallen van de Dakar. Het was toch weer een beetje aandacht, wat geld etc. dat binnen kwam. Maar toch blijf ik van mening dat de organisatie van de Dakar Z-Amerika veel interessanter vindt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3434
Re: Dakar: Africa of Zuid Amerika??
« Reactie #20 Gepost op: 18-06-2010, 09:59 »
.... Reageer je niet, komt de chopper je halen....

Van West Coast Customs? Met spinners, goldflake special paint en bijpassend mouwloos t-shirt.
 
Maar dat is idd de Iritrack. En ik meen te weten dat Arjan zelfs meer ervaring met boeven heeft dan Cris Scott, en de mensen van HUBB bij elkaar
 
Maar politiek even daar gelaten, de Dakar hoort in Afrika, vind ik. Alleen zie ik het er niet meer van komen
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 371
Re: Dakar: Africa of Zuid Amerika??
« Reactie #21 Gepost op: 18-06-2010, 10:38 »
Niet elk kogelgat komt van een terrorist. Als je dat graag wilt geloven, moet je vooral de Telegraaf nemen als je bron van info over Afrika. Maar zeg niet dat ik niet weet waar ik het over heb.
Persoonlijk zou het me niet veel uitmaken van wie de kogel komt: terrorist, smokkelaar of ander soort crimineel.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 857
Re: Dakar: Africa of Zuid Amerika??
« Reactie #22 Gepost op: 18-06-2010, 11:45 »
Ben in Turkije ivm de Transanatolia, zit een dagje roadbooks te schrijven en kan t niet laten ff te reageren:

De traditionele 'Dakar'landen zoals Mali en Mauretanie zijn niet veiliger of onveiliger dan pakweg een jaar of tien terug, incidenten met leger, smokkelaars en bandieten en/of terroristen zijn er altijd geweest en zullen er altijd zijn. Zoals Arjen aangeeft, de verzekering speelde een rol bij de beslissing Dakar 2008 niet door te laten gaan. In de Franse media wordt sowieso veel meer en uitgebreider bericht over de toestand in West-Afrika. Het toerisme ligt in Mali en Mauretanie volledig op z'n gat. (aldus Justus Buma die in Atar al jarenlang een camping runt en tours organiseert en die ik ieder jaar bezoek met Heroes Legend)
ASO is natuurlijk een mooi doelwit, en zorgt in geval van een incident voor wereldwijde publiciteit.
Commercie speelt natuurlijk wel een grote rol, Zuid-Amerika is veel interessanter dan Afrika. (de lokale bevolking in Afrika zie je niet langs de specials) Heel veel zendtijd op tv, dus interessanter voor sponsoren, en veel overheidsfondsen voor ASO. En ook Volkswagen(die bv. de uitzendingen op Eurosport financiert) en BMW hebben een voorkeur voor Zuid-Amerika, wat voor ASO wel meetelt natuurlijk.

Avontuurlijk is Dakar allang niet meer, waar het ook gehouden wordt. Driekwart van de deelnemers rijdt op sporen, navigeren is er niet bij, en met alle middelen die er zijn is hulp nooit ver weg. (Ook in Marokko ben je nooit alleen, of je nu wilt of niet.)  Dat er ongelukken gebeuren doordat mensen verdwalen, of dat er geen goede medische zorg is, is voor ASO in deze tijden niet te verkopen en dus is het maar goed dat er altijd een helikopter in de buurt is.

In Zuid-Amerika wordt het echter wel erg moeilijk om de 'schijn' van avontuur op te houden, met al die mensen langs de route 'in the middle of nowhere'. De specials zijn zwaar en mooi, mensen langs de route en in de steden erg enthousiast, dus daar is niets mis mee. Maar wat mij betreft hoort de Dakar ook in Afrika thuis. Maar goed, tijden veranderen, en misschien moeten we niet teveel terug kijken.....

Begin jaren negentig reden we op de motor zonder gps en mobiel door de Sahara, dat was wat mij betreft echt avontuur. Je had soms geen idee waar je was, en het ging allemaal net met brandstof en water. Maar voor mensen die in jaren 60 en 70 door de Sahara trokken was dat weer een ander verhaal, zij moesten het ook nog eens doen met onbetrouwbare voertuigen.... Zo is t altijd wat natuurlijk. 8)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: Dakar: Africa of Zuid Amerika??
« Reactie #23 Gepost op: 18-06-2010, 12:39 »
lang verhaal

ik denk dat je niet weet wie Arjen is.

Post Merge: 18-06-2010, 12:48
O en ik stem voor rusland en china

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 62
Re: Dakar: Africa of Zuid Amerika??
« Reactie #24 Gepost op: 18-06-2010, 15:24 »
ik denk dat je niet weet wie Arjen is.
En dan? Is het zo'n bak onzin dan wat ik zeg? Naar mijn bescheiden mening is het echt geen onzin. En volgens mij bevestigd die meneer hierboven precies dat wat ik zeg.

Kom met feiten, onderbouwingen e.d.en niet met gevatte oneliners om mijn verhaal onderuit te halen. Ik leef niet om gelijk te krijgen, maar a)jij weet niet wie ik ben en wat ik weet en hoe ik dat weet en b)heb ik me aardig verdiept in Afrika. Ik ben geen expert, maar ik ben ook niet onwetend. Het valt me wat dat betreft op dat de gemiddelde westerling geen flauw benul heeft van de gevoelens in die landen mbt het kolonialisme en 'onze' houding in die landen. Uiteraard doet niet elke westerling dat, maar sommigen gedragen zich nog steeds koloniaal (al was het alleen maar in hun ogen) en dat speelt een belangrijke rol.
En wat betreft terrorist/geen terrorist: uiteraard maakt het niet uit wie op je schiet, maar de situatie wordt in de gemiddelde westerse media voorgesteld alsof Bin Laden zélf aan het knallen is. En dát is grote onzin.

En als dit allemaal onzin is, please educate me, maar laat de oneliners achterwege, want dat kan ik absoluut niet serieus nemen.

BTW: ik zou - al was het alleen maar uit nostalgie - de Dakar ook het liefst weer in Afrika zien. Maar zoals ik al zei denk ik niet dat het zomaar gaat gebeuren. En dat is volgens mij puur een centenkwestie. Gelukkig zijn er nog genoeg andere evenementen die ook de moeite waard zijn. Als liefhebber is de schaal toch niet belangrijk, maar het evenement. Ook al is het niet op TV.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Dakar: Africa of Zuid Amerika??
« Reactie #25 Gepost op: 18-06-2010, 15:58 »
Uiteraard doet niet elke westerling dat, maar sommigen gedragen zich nog steeds koloniaal (al was het alleen maar in hun ogen) en dat speelt een belangrijke rol.


Hoe lang heb jij rondgereisd in Afrika?
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • Modje
  • *
  • Berichten: 2587
Re: Dakar: Africa of Zuid Amerika??
« Reactie #26 Gepost op: 18-06-2010, 17:47 »
[modbreak] Heren, iedereen heeft recht op een standpunt maar laten we niet verzanden in persoonlijke verwijten.
@Mike Phillippens: Er zijn hier de nodige mensen op het forum die persoonlijke ervaringen hebben door heel afrika en zelfs sommige met ervaring van de organisatie van de dakar. Men heeft dus wel een goed idee en ervaring wat afrika is.
@ de rest: Mike heeft recht op zijn eigen mening, of die nou stookt met die van jullie doet er niet toe. Misschien dat Mike die verder kan onderbouwen

Laten we het wel leuk houden
[/modbreak]

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: Dakar: Africa of Zuid Amerika??
« Reactie #27 Gepost op: 18-06-2010, 18:10 »
En dan?
wilt u alstublieft even op het linkje klikken meneer Mike Philippens?

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 62
Re: Dakar: Africa of Zuid Amerika??
« Reactie #28 Gepost op: 08-07-2010, 00:33 »
wilt u alstublieft even op het linkje klikken meneer Mike Philippens?
Laat maar. Zo te zien wordt het allemaal heel persoonlijk genomen en op strepen gestaan. Ik wil niemand beledigen, maar ik buig ook niet zomaar voor een reputatie van iemand als ik denk dat wat ik zeg geen onzin is. En daar blijf ik bij. Ook al heb ik niet 30.000 km door Afrika gereisd of de Dakar gereden, ik kan een mening over het continent hebben, gebasseerd op geschiedenis, politiek en de sociale ontwikkeling. En als iemand wil dat ik zijn of haar kennis/ervaring serieus neem, wil ik graag (zoals ik al opmerkte) een onderbouwing horen en niet een semi-snedige one-liner. Het lijkt me niet de bedoeling om iemand in de hoek te zetten; ik ben geen kwajongen ofzo.

Maar goed, ik laat het maar hierbij, want er steken teveel tenen uit naar mijn smaak.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3434
Re: Dakar: Africa of Zuid Amerika??
« Reactie #29 Gepost op: 08-07-2010, 00:52 »
Wauw, de Dakar is nog 6 maanden weg en we hebben het eerste konflikt al.

@ Mike - Laat je niet zo op je kop zitten, joh. Als je een mening hebt mag je m best ventileren, maar verwacht niet dat die direct als onweerlegbaar  aannemen. Je hebt je ongetwijfeld goed ingelezen (in ieder geval meer dan ik) maar uiteindelijk heb je je mening mede gebaseerd op derden (mensen van de HUBB en Chris Scott).
Verder lijkt me een opmerking als ""de terroristische dreiging is een aktie tegen Frankrijk" is nogal luchthartig. Zeker  als in het verleden echt mensen zijn beschoten (zoals Koen Wauters).

Maar ik ben het zeker met je eens als je zegt dat de dakar niet meer in Afrika terugkmt. Maar ik hoop het wel!!
.
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R