Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: BMW G650x Challenge vergeleken met KTM 690 enduro  (gelezen 18846 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1454
Re: BMW G650x Challenge vergeleken met KTM 690 enduro
« Reactie #15 Gepost op: 15-02-2010, 17:05 »
Ik heb begrepen dat Martijn zijn 640 Adv. wil verkopen, is dat nog zo?
Dan koop je een prachige machine ;)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: BMW G650x Challenge vergeleken met KTM 690 enduro
« Reactie #16 Gepost op: 15-02-2010, 17:37 »


Post Merge: 15-02-2010, 16:27
In Apeldoorn staat er een, 640 adventure, op marktplaats, met garantie geloof ik

Hier op het forum (Harold) staat ook wat aangeboden.... als je tussen de regels door leest in ieder geval.

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: BMW G650x Challenge vergeleken met KTM 690 enduro
« Reactie #17 Gepost op: 15-02-2010, 18:21 »
Hoi,
 
Ik heb net 2500km door Marokko afgelegd op een 2010 standaard G650 X-challenge (waarvan 2000 off-road). Degenen die Marokko kennen, Merzouga-Mhamid-FoumZguid-Tantan-PlageBlanche. Veel stenen dus!
 
Voor een 1-pitter loopt hij als een naaimachine. Als je uit het zand blijft, 1:25 met 9,5 liter aan boord. In zand verbruik tot 25% meer. Tot 100km/u op asfalt en in terrein stuurt en veert hij uiterst precies en betrouwbaar. De voorvork is volgens mij een standaard Showa USD die verstelbaar is. De luchtveer achter heb is uitermate comfortabel en voldoet prima. Ik zie hem niet zo snel kapot gaan, maar das glazen bol-werk uiteraard. De stuurhouders zijn standaard vrij hoog dus je zult niet snel stuurverhogers nodig hebben.
 
Hij heeft het vermogen en gasrespons van een Dominator. Hij is dus best lief dus. De velgen zijn niet hufterproof: drie deuken in de voorvelg in 1 trip, met harde banden gereden. Het voortandwiel is veel te groot waardoor je niet de juiste snelheid/toerental kunt kiezen. Kleiner is beter! Wat hij vaak deed bij mij was, bij zacht onbedoeld aantikken van de versnellingspook door de motorbewegigingen, tussen versnellingen in gaan staan. En de standaard carterbeschermer schiet hopeloos tekort. De zijkanten van het blok zijn volledig exposed, dus valpartijen en opgeworpen stenen zijn een voortdurend risico. Ik heb al 2-comp. pasta moeten smeren daar!
 
Hij heeft een klein gereedschapsetje wat wel voldoet maar standaard onder je zadel vandaan valt omdat het strapje waarmee hij vastzit breekt. Als je hem afspuit blijft er water onder je zadel bovenop de electronica staan. Oliefilter wisselen is een smeerboel, zelfs als je hem op zn kant legt.
 
Ik vond het op zich wel een prima ding. Hij kan eigenlijk alles. Ik heb ook op een CRF 450X daar gereden en daar valt ook over te zeiken hoor.
 
Wat ik niet zou doen, is een motor kopen die je op voorhand wil gaan verbouwen. Dat wordt duur en kun je beter iets anders kopen (doelende op de luchtveer bijvoorbeeld).
 
Bepaal voor jezelf vooral wat voor rijder je bent, en wat je wil gaan doen. Laat ik het zó zeggen: een CRF past beter op de crossbaan, en een 650X beter in Marokko.
 
Van de KTMs weet ik verder niets, maar daar is op dit forum niet echt een ervaringsgebrek aan!
 
Suc6 met wikken en wegen.. ;)
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1664
Re: BMW G650x Challenge vergeleken met KTM 690 enduro
« Reactie #18 Gepost op: 15-02-2010, 20:21 »
Man, wat een respons hier! Heerlijk leesvoer...en het zet me zeker aan het denken. Als ik zo lees dat de Xchallenge 'lief' is, krijg ik toch sterk het gevoel dat het me wat te tam gaat worden na een superenduro. Ik heb al gereden op een KTM 450exc, en ik hield wel van de power die vrijkomt...vrij explosief en maakt lekker toeren. Is de Rotax daar wat mee te vergelijken of voelt het allemaal wat docieler en saaier aan?
Ik weet namelijk nog een xchallenge staan met volledige akrapovic uitlaatlijn, zou dat wat "feller" aanvoelen?

Ik reed altijd lange reizen met de motor, met bagage en bijrijdster, maar nu met een jong dochtertje erbij zijn de motoractiviteiten tijdelijk verschoven en komt het erop neer dat ik de occasionele trip doe met wat vrienden, waar we vrij kamperen en goed genieten van de  vrijheid en de natuur. Ook doe ik sinds kort offroad-uitstapjes in de buurt en dit wil ik meer gaan doen. Soms ga ik de motor ook voor m'n werk nodig hebben, dus een pure crosser is geen optie.

De superenduro die ik nu nog heb, vind ik de meest intrigerende machine die ik ooit heb bereden en dit gaat de motor zijn die ik over enkele jaren terug ga willen als ik wat meer centen overheb, maar nu moet er dus iets goedkopers voor in de plaats.

De lc4 adventure lijkt voor mij momenteel teveel op het reisaspect gericht, juist iets wat me op dit moment minder uitkomt. Maar de componenten die eropzitten, spreken mij wegens de ervaring met de superenduro heel hard aan, en het is een heel knappe machine met meer uitstraling dan de 640 enduro.. De lc4 enduro heb ik nog nooit bereden, dus misschien moet ik dat maar gaan doen.

Laat die info maar komen, ik ben zeer benieuwd naar Max (Kool) z'n bevindingen en die van Roos...

Treebird Boomverzorging
www.bomen-snoeien.be

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: BMW G650x Challenge vergeleken met KTM 690 enduro
« Reactie #19 Gepost op: 15-02-2010, 20:54 »
Ik zat ook te wikken en te wegen tussen een 690 en de Xchallenge.......
Mijn keuze voor de Xchallenge is uiteindelijk gevallen omdat ik al eerder 80.000 km met een rotax blokje heb gereden en daar al uiterst tevreden over was en de betrouwbaarheid een stuk hoger inschat dan de 690. Na 80.000 km verbruikte het blokje nog steeds geen druppel olie. Nu kan er nog niet veel gezegd worden over de betrouwbaarheid van de 690, omdat dat een compleet nieuw blok is, dus wie weet blijkt dat ook wel zo'n km vreter te zijn...
De Xc heeft wel onderhoudsintervallen van 10.000 km, die van de 690 weet ik niet zeker, maar ik dacht een stuk minder..
Het verbruik ligt bij de Xc gemiddeld op 1 op 25, bij lang snelweg gebruik van 140 k/u is het wel eens gezakt naar 1 op 19 en bij lange stukken 90 km/u heb ik ook al 1 op 30 gehaald.
 
Daarnaast was ik meer aangetrokken tot de Xchallenge vanwege de zithouding en zitcomfort, Het zadel is van voren heel smal voor het sprotievere stuur en offroadwerk en naar achteren toe wordt ie een stuk breder, voor de langere afstanden, een vriend van mij heeft de 690 en klaagt steen en been over het zadel. Daarnaast is de afstand zadel/stepjes heel groot waardoor je heel relaxed zit, op de 690 voelde ik mij een stuk opgepropter zitten.
 
Ik vind het vermogen heel lekker, meer dan voldoende en zeer vriendelijk. Maar.... ik rij dus al heel lang met 1pitters en heb niet zo die eeuwige wens naar meer zoals velen die ik ken.....
Ik heb er ondertussen bijna 30.000 km op zitten, van zwaar offroad, offroad reizen met volledige kampeeruitrusting, tot lange woon werk kilometers en op alle gebieden kom ik geen vermogen tekort heb ik niet meer last van wind dan op een andere kuiploze motor en heb ik geen last van pendelen.
 
Offroad vind ik um zalig, makkelijk maar ruim genoeg vermogen, pakt vanuit elk toerengebied lekker op en prutteld moeiteloos de stijlste hellingen op. Het gewicht is lekker laag (net zoals de 690 waarschijnlijk) en de voorkant is lekker licht. De luchtveer heeft mij qua rijeigenschappen  nog niet teleurgesteld, misschien dat het met kort op elkaar liggende hoge knippen beter kan, maar zo vaak rij ik die niet... Op de lage korte knippen zoals de OTR van Handel had ik juist weer minder last van de "remknippen". Maar ik moet bij dit alles zeggen dat ik geen super "wilde" rijder ben en dat naargelang er een grotere expert op gaat zitten de veer misschien wel tekort gaat komen (alhoewel alle experts de veer van de 690 ook al snel aanpassen) De voorpoten ijn goed instelbaar, en voeldoen goed voor mijn gevoel (misschien iets straffere veren of een mm meer olie erin) ik heb nu een tijdje met KTM950SE voorpoten erin gerden omdat ik een buitenpoot had beschadigd, maar zet nu terug de originele erin omdat ik niet aan die enorme draaicircel van de SE poten kan wennen, ik ben al een paar keer omgekukeld, omdat ik ineens de stuuruitslag had bereikt....
 
Tijdens een van mijn offroadreizen deed de luchtveer me niets tekort en was zelfs enorm comfortabel en het voordeel is, dat je met zware bagage gewoon even de veer wat harder oppompt en als je ergens even zonder bagage wil knallen laat je de veer gewoon weer even af. Het bijgeleverde pompje die onder het zadel weggewerkt zit kan de veer tot 9 a 10 bar oppompen, kost wel een beetje moeite, dus als het even kon reed ik even een bandencentrale binnen (bij benzinepompen hebben ze meestal niet genoeg bar)
Maar ik heb er uiteindelijk ook een op maat gemaakte (lees kortere) ohlins shock opzitten, mijn luchtveer liep heeeel langzaam leeg. Nu had ik echt een compleet afgetrapte Xc gekocht van het enduropark in Wales en de plastic beschermflap had in de luchtbalg zitten schuren, dus of dit nu op ten duur met alle veren gebeurd of dat het kwam omdat deze motor stevig mishandeld was weet ik niet. Van HP2's ken ik ondertussen vele verhalen van afgebroken luchtveren, maar van de Xc nog geen een.... Dus of de slechte reputatie van de luchtveer van de HP2 of de Xc afkomt....
 
Ik gebruik trouwens al vele reizen de ortlieb zadeltassen en heb daarvoor simpelweg een buis getrokken van het bagagerekje naar het laagste punt van het frame en ondanks met veel kilo's bagage stevig over de stenen en rotsen knotsen is er nog niks kapot. (behalve wat al eerder is gezegd een deukje in de velg)
 
Oh ja, minste investeringen zijn idd een grote carterplaat, mijn mishandelde Xc had ook allemaal butsen en scheurtjes in de zijdeksels. En daarnaast moet je gelijk de alu schakelpook vervangen met een stalen, de alu pook is harder dan de schakelas, dus bij een ongelukkige val op een steen oid kan je je schakelas kosten ipv een pook. De originele stalen pook van een F650GS <2008 past erop en ik heb gehoord dat de pook van de nieuwe tenere er ook op past.
 
Zoals je leest ben ik nog steeds superhappy met mijn Xc en zou niet willen ruilen met een 690, maar als voor jou minder gewicht en meer PK's belangrijker zijn dan alle andere voor en nadelen, kan je best nog even doorsparen  ;)  (ik zou iig niet voor een Ktm620/640 gaan)
 
Vraag trouwens Richard eens naar zijn ervaringen met de 690, hij heeft er ondertussen ook al zo'n 25000 km op zitten en gebruikt hem ook even veelzijdig als ik.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 376
Re: BMW G650x Challenge vergeleken met KTM 690 enduro
« Reactie #20 Gepost op: 15-02-2010, 22:05 »
Bert,
 
Alles hangt altijd af van wat je met de motor precies wil gaan doen.
Maar met een All-roadmotor gezapig meecrossen je samen met je vrienden (waarvan de meerderheid dacht ik toch... enduromotoren zijn) is wel mogelijk, maar toch ben je steeds benadeeld als het een iets of wat technischer of vettiger parcours wordt.
Als het er echt snel aan toe gaat langs kronkelige paadjes of hier of daar een steile klim, dan zit je toch maar beter op een enduromachiene volgens mij.
Een enduromotoke dat volgetankt amper 120 kg weegt,die stuurt toch wel een stuk wendbaarder dan een All-roadmachiene zoals de Ktm 690 of BMW challenge.
Natuurlijk begrijp ik dat je met zo een Enduro geen reizen kan maken of er mee gaan werken.
 
Vandaar ben ik van oordeel dat je dan beter 2 tuffers aankoopt.
Van het bedrag dat je ongeveer wil uitgeven kan je makkelijk twee motos kopen!!
Als je echt wat rondkijkt vind je voor een budget van 4000 eurokes wel ergens een degelijke enduromotor.
En als je daarboven nog eens 1500 euro uitgeeft aan een oudere maar nog degelijke All-road zoals bijvoorbeeld een Honda dominator, Africa twin,yamaha tenere,suzuki dr 650 of dr 800 enz.
Dan denk ik dat je daar veel beter mee af bent voor wat jij allemaal van plan bent.
Trouwens een all-road die maar 30 of 40duizend kilometerkes op straat heeft rondgetuft is zeker nog niet versleten. ;)
 
Dit lijkt mij voor jou de ideale oplossing.... en op termijn waarschijnlijk ook nog ge goedkoopste.
Op die manier mag er ook nog eentje een tijdje in panne staan, maar kan je toch nog na een zwaar weekend naar je werk  8)
 
Ikzelf heb nu ook terug een  lichte enduromachine (exc 450) en dit geeft me terug plezier. :P  ik ben echt hergeboren!!
En voor het rustigere all-roadwerk of voor de B4b ritjes een ouwe domminator van 1200 eurokes die ik wat naar mijn hand zette. ;)
Dat dink mag al eens vallen of paar weken vol modder hangen ;D ;D  dat is zeker niet erg.
 
groetjes en tot in den draai ;D
we moeten nog maar eens afspreken voor ritje in de buurt.
 

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 112
Re: BMW G650x Challenge vergeleken met KTM 690 enduro
« Reactie #21 Gepost op: 16-02-2010, 08:43 »
Bij onze oosterburen zijn er veel LC4 's die alleen als stadsfiets gebruikt worden...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: BMW G650x Challenge vergeleken met KTM 690 enduro
« Reactie #22 Gepost op: 16-02-2010, 10:47 »
De oude LC4 schijnt erg te trillen en onderhoud schijnt niet erg handig te zijn.

Mijn LC4 Adventure trilt inderdaad behoorlijk (of onbehoorlijk, net zoals je het noemen wilt  ::) ). Vooral op de snelweg is het na 100km tintelende vingers. Al zou het wel helpen als ik de rubbertjes tussen stuurklemmen en kroonplaat eens verving.
 
Onderhoud is inderdaad ook niet handig. Oliewisselen is best een hele klus in vergelijking met mijn vorige motoren (2 aftappluggen, 2 filters, en dan dat 'gedoe' met de voorste framebuis ontluchten). Kleppen controleren/stellen is ook niet fijn; je komt er amper bij met je voelermaatjes. Maargoed, met een kort avondje heb je het alsnog voor elkaar en het hoeft maar om de 5000km, dus zo'n drama is het nou ook allemaal weer niet. 1x vloeken, nog 1x lang over doen, en dan weet je het voort wel.
 
Voor de rest vond en vind ik de 640Adv een prima compromis als je er geen 2 of 3 in de schuur wilt/kunt hebben. Op asfalt staat-ie zijn mannetje; 600km+ asfaltritjes tussen de R1100GSsen zijn geen probleem. Het compacte kuipje en de grote benzinetank zijn dan toch wel prettig. Kruissnelheden tot zo'n 130km/u op de GPS zijn prima aan te houden zonder dat je het idee hebt dat je wat sloopt. De extra powerboost zo tegen de 5000 toeren maakt een dijkje afraggen ook net effe wat leuker.
 
Bij het gemiddelde allroadritje doet-ie het ook niet verkeerd. De motor is nog relatief licht (160kg ex. benzine meen ik), en als je de tank niet volgooit heb je de benzine laag in de wangen zitten. De WP-vering gedraagt zich ook prima. Wel is de motor vrij zwaar aan de voorkant.
 
Reizen, tsja, we zullen het binnenkort merken (tripje Marokko).
 
Echt offroad zoals enduro's en crossbaan enzo: tsja. Dan ga je vast wel last krijgen van die zware voorkant. Daar is zo'n motor ook niet voor bedoeld; dan kun je beter een CRF250 kopen oid.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1664
Re: BMW G650x Challenge vergeleken met KTM 690 enduro
« Reactie #23 Gepost op: 16-02-2010, 16:34 »
Ja, ik denk ook dat die voorkant van een lc4 adventure wat te zwaar is als je hem gaat vergelijken met m'n andere kanshebbers.

Ik weet dat 1 motor in de stal altijd compromissen sluiten betekent, en ik wil gerust wel twee motoren in m'n stal, maar dat zijn dan ook weer twee machines die onderhoud, taks en verzekering vragen en dat kost me op enkele jaren toch weer heel wat meer denk ik, of heb ik het mis?

Als ik het zo hoor zal die luchtveer van de xchallenge nog wel meevallen voor het beginnerswerk dat ik ermee doe, maar ik ga eerst sowieso eens testrijden! :)
Motoren hebben inderdaad veel met passie te maken, en ik moet weten of die machine me iets doet of niet. De meeste BMW's die ik heb bereden zijn zeer betrouwbare machines geweest, maar ook ietwat saai: Ze leken veel sensatie weg te nemen van de berijder om er veel comfort voor in de plaats te stellen. Al heb ik de indruk dat dit met de laatste modellen aan het veranderen is, zie naar de G450x en de S1000rr en in iets mindere mate de Xchallenge.
Ik rij sinds een jaar met KTM en was verbaasd over de rijeigenschappen en de veerelementen uit de oranje stal! Ook het motorblok is zo verslavend. Ik had die sensatie ook wat op een EXC450, maar zie mezelf daar inderdaad geen 100km heen en terug mee naar m'n werk rijden. Dat zouden veel onderhoudsbeurten betekenen op een jaartje tijd!

Als mijn superenduro toch niet verkocht geraakt om de één of andere reden, ben ik sowieso verplicht om de nieuwe koop nog uit te stellen en tegen dan zullen er al wel wat KTM 690's in de aanbieding zijn. Als de SE wel verkocht is, dan zie ik mezelf eventueel wel nog een jaartje rondknallen met een xchallenge (als die me bevalt na de testrit) om dan volgend jaar een 690 aan te schaffen. En zo blijven we bezig natuurlijk ;) :D
Treebird Boomverzorging
www.bomen-snoeien.be

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: BMW G650x Challenge vergeleken met KTM 690 enduro
« Reactie #24 Gepost op: 16-02-2010, 20:04 »
Heb net een Adventure 640 gekocht, nog niet lang op gereden maar dat komt zo wel..
 
Hij woog orgineel opgebouwd met 20 liter in de tank tijdens de schouwing 170kg.. dat was om dat ie op NL kenteken moest..
Dat is 50kg lichter dan m'n BIG..
 
Hoe ik hem koop is met 20 liter tank, enduro koplamp aan de vork en geen subframe en cockpit voor..
 
Dus stuk lichter aan de voorkant, GPS voor de snelheid + fietscomputer er op en knallen maar..
 
Kleppen stellen kan niet lastiger zijn dan de BIG, 1 ipv 2 bouten en filters lig ik ook niet wakker van en onluchten maak ik wel makkelijker door van boven af olie er in te gooien..
 
Voor woon/werk heb ik nog 2 BIG,s en ook om af en toe aan de conditie te werken offroad  ;)
 
De keuze voor deze KTM is dat ik zonder problemen lange afstanden kan rijden naar leuke ritten en het onderhoud makkelijk te doen is voor mij.. gewoon een carb enzo..
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: BMW G650x Challenge vergeleken met KTM 690 enduro
« Reactie #25 Gepost op: 16-02-2010, 20:07 »
Als ik zo tussen de regels doorlees wil je eigenlijk helemaal niet dat je Superenduro verkocht wordt volgens mij  8)
Ik kan natuurlijk niet in je beurs kijken (en ik weet ook niet of je schuur groot genoeg is voor 2 motoren), maar nu de SE verkopen, een Xchallange voor een jaar en daarna een 690 om uiteindelijk toch weer die SE te willen lijkt me een dure oplossing... Dan schrijf je zoveel af dat je beter nu voor het echte enduro werk een afgetrapte 250/400 cc machine kopen (hoe vaak ga je dat nu werkelijk doen?) en voor de rest is de SE perfect! Maar of je met dit advies nu wat verder geholpen bent weet ik ook niet hoor! ;)

groeten, succes met de keuze (en veel plezier met de testritten, da''s ook leuk natuurlijk)

Jos

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: BMW G650x Challenge vergeleken met KTM 690 enduro
« Reactie #26 Gepost op: 16-02-2010, 20:16 »
 :stupid:

ik denk ook dat je beter je SE kunt houden, voor roadbookritjes en ww verkeer.

daarnaast voor de crossbaan en OTR een KTM450/525 oid kopen voor <3 mille.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1664
Re: BMW G650x Challenge vergeleken met KTM 690 enduro
« Reactie #27 Gepost op: 16-02-2010, 23:03 »
Je hebt het goed gelezen tussen de regels...ik wil die SE helemaal niet kwijt eigenlijk! :'(
Maar ik ben jong, heb een huis gekocht en heb wat centen nodig voor die Multivan te kopen voor met het gezinnetje erop uit te kunnen trekken, en door de SE te verkopen en iets goedkopers rond de 4000€ aan te schaffen, maak ik toch enkele duizenden noodzakelijke euro's vrij!

Het leven kan hard zijn ;)  (Maar testritjes en het gedacht en gezever over iets nieuws maken dat wel goed!)



Treebird Boomverzorging
www.bomen-snoeien.be

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: BMW G650x Challenge vergeleken met KTM 690 enduro
« Reactie #28 Gepost op: 17-02-2010, 21:39 »
mja.. maar dan hoef je dus ook niet te vergelijken met een 690, want die ga je toch niet vinden voor <4000.

nieuwer is altijd beter  ;) :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1664
Re: BMW G650x Challenge vergeleken met KTM 690 enduro
« Reactie #29 Gepost op: 18-02-2010, 21:16 »
Ok, net terug van de testrit met de Xchallenge...
De verkoper had geen luchtdruk in de airshock zitten, waardoor de motor compleet doorzakte en ik het gevoel had op een Harley te zitten. :o Ik heb er dan ook sterk op aangedrongen om zelf wat lucht bij te pompen tot 100PSI, meer lukte me niet meer omdat dat heel zwaar pompen was. Wanneer ik dan ging zitten, zakte hij al een pak minder in...maar ik zou het eigenlijk graag wat stijver hebben. Ook de voorvork was zeer zacht, maar misschien is ook dat te verhelpen?

De testrit ging alleen op het verhard, want ik zou me nogal schuldig hebben gevoeld als ik de motor compleet met slijk zou hebben teruggebracht. Wat meteen opviel was het zachte aangrijpen van de koppeling en de relaxte kniepositie. Wat ik wel had, was dat ik in het zadel naar 1 positie werd gedwongen (naar voren), waardoor bepaalde lichaamsdelen wat verkrampt gingen aanvoelen. Het is dan ook een klein fietsje vergeleken met m'n SE. ;)
De voorvork en de luchtshock voelde zeer raar aan en de bike was wat onzeker bij slecht wegdek of had moeilijkheden om in 1 lijn door de bocht te gaan. Meer nog...de motor heeft een sterke neiging om rechtdoor te willen.
 Bij stops aan het licht had de airshock een dood punt, waarna hij na 1 seconde uitveerde (of inzakte, ik weet het nie meer)...een raar gevoel. Ik denk niet dat ik ga wennen aan de ophanging nu ik die van een SE gewoon ben. :-\

De power viel vrij goed mee...inderdaad een heel 'torqie' blok dat in de lage toeren al zeer stevig oppakt, maar de rotax maakt niet graag toeren heb ik de indruk. Het blokje was me inderdaad te 'tam'...maar ik ben dan ook wat gewoon. ;)

Met al deze dingen zou ik nog kunnen leven voor de prijs (4000€), maar wat vreselijk irritant was waren de trillingen die door het zadel en zitvlak naar m'n gezichtsveld werden doorgegeven. Zelfs op lage toeren en snelheden kon ik duidelijk zien dat verkeersborden 'wazig' werden door de trillingen. Met een zachter zadel zou dit misschien op te lossen zijn? Het is vooral dit fenomeen wat ik uitermate storend vond. Dit effect heb ik niet op de 450exc van m'n kameraad, dat toch ook een éénpittertje is!

Als ik het zo even bekijk, zou een aftermarket pijpje wat zorgen voor extra 'pit' (300€), een rayz zadel zou de trillingen en de dwingende zitpositie kunnen verbeteren (400€) en een öhlins shock zou de boel beter doen aanvoelen voor me. Maar dan kom ik weer veel te duur uit en de bedoeling is om geld te sparen.

Waarom zijn die 690's nog zo duur? :'(
Treebird Boomverzorging
www.bomen-snoeien.be