Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: BMW G650x Challenge vergeleken met KTM 690 enduro  (gelezen 18847 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1664
BMW G650x Challenge vergeleken met KTM 690 enduro
« Gepost op: 14-02-2010, 18:02 »
Omdat ik hopelijk binnenkort weer wat centjes heb, ben ik al op zoek naar een nieuwe moto voor mijn ritjes en mijn voorkeur gaat uit naar de BMW Xchallenge en de KTM 690 enduro.
Aangezien er hier op't forum mensen zijn die ervaring hebben met beide modellen, ben ik zeer benieuwd naar jullie bevindingen.
Ook zou ik m'n huidige alu koffers willen bevestigen op de motor voor de langere ritten en wilde weten wat de uitbreidingsmogelijkheden voor beide modellen zijn. Het subframe van de BMW zou niet geschikt zijn voor alu koffers, is dit makkelijk te verstevigen of moet hiervoor de (veel te dure) Touratech pannier system worden aangeschaft?

Ik heb ook m'n bedenkingen bij de Airshock van BMW en wil echt weten hoe deze aanvoelt en hoe betrouwbaar hij is op verschillende soorten terrein.
Momenteel weet ik twee machines staan van elk merk, maar het ziet ernaar uit dat ik voor de Xchallenge zal gaan en de prijs is hierin de overtuigende factor. De KTM 690 is nog steeds te duur vind ik, maar is volgens mij de meest extreme machine van de twee.

Komende van boxertwins en KTM V-twins zal ik mij qua power al moeten aanpassen, maar is de BMW in standaard uitvoering niet te tam? Zijn daar makkelijke trucs voor?

Alle info is welkom.

Cheers,

Bert
Treebird Boomverzorging
www.bomen-snoeien.be

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: BMW G650x Challenge vergeleken met KTM 690 enduro
« Reactie #1 Gepost op: 14-02-2010, 18:18 »
Tja.. leuke vergelijking:

lees om te beginnen de 690R draad eens door (maar 56 pagina's... ;))
http://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=5708.0

vering:
- KTM heeft standaard WP, maar... heel geweldig vind ik hem standaard ook niet, en ben je zwaarder dan 90kg of wil er bagage bij dan zal je toch een andere veer willen denk ik.
- De BMW heeft standaard een luchtveer, die ze er uitgooien zodra ze er offroad mee willen rijden. Trek zelf je conclusie.

- De BMW heeft een slap achterframe voor koffers zeg je zelf.
- De KTM heeft een tank acher, helemaal geen frame! Ook niet erg makkelijk om koffers aan te hangen
Ik heb al meerdere mensen gezien met beide motoren met handige orlieb zijtassen: Kan bij allebei.

fabriekopgave
BMW: 650cc; 53pk, 60Nm, 144kg droog, 10l tank, EFI
KTM:  650cc;  63pk, 64Nm, 139kg droog, 12l tank, EFI

ontloopt elkaar niet zo veel allemaal: KTM is misschien iets offroadgerichter. Alhoewel KTM ook niet weet waar ze hem moeten plaatsen: Op de site staat ie bij Offorad/Competitions/EXC(!), en bij de powerparts moet je in eens zoeken op Hard-Enduro (!!)

Voor een echte offroad/rally machine vond ik de KTM een betere basis. Maar voor een reis-offroad fiets?

Kwestie van persoonlijke keuze denk ik: Kijk verder naar onderdelen (kan je onderweg iets repareren/kopen?), dealerschap etc.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1664
Re: BMW G650x Challenge vergeleken met KTM 690 enduro
« Reactie #2 Gepost op: 14-02-2010, 19:46 »
Qua gewicht zit ik -afhankelijk van de bierconsumptie- rond de 75 kilo, dus die standaard veren zullen wel ok zijn denk ik. Als de veercomponenten van dezelfde kwaliteit als die van m'n Superenduro zijn, zal ik zeer content zijn!
Qua bepakking zal het wel meevallen, maar ik moet soms touwen en een kettingzaag meepakken (en helm en klimgordel) en dit moet toch veilig vervoerd kunnen worden op de brommer.

Toch ben ik benieuwd naar mensen die met de standaard luchtvering van de xchallenge offroad gaan en hoe deze te vergelijken is met een 'normale' shock. Mijn offroad-ervaring is zeer gering, maar ik ben wel gewoon om met een machine van 185kilo tegen vrij hoge snelheden over onverharde paden te vlammen, en heb geen zin om ineens niks tractie meer te hebben na enkele putten of ongecontrolleerd gelanceerd te raken op een jump ofzo... :o
Hoe is de voorvork van de Beamer? Is die volledig instelbaar zoals die van de KTM?

Ik neig persoonlijk naar KTM omdat ik daar zeer ondersteboven van was (m'n huidige superenduro maakte toch een ongeloofelijke indruk op me), maar ik ga voor de 690 niet genoeg centen hebben. De xchallenge daarentegen is al zeer betaalbaar ondertussen...
Treebird Boomverzorging
www.bomen-snoeien.be

Offline member

  • *****
  • Berichten: 914
Re: BMW G650x Challenge vergeleken met KTM 690 enduro
« Reactie #3 Gepost op: 14-02-2010, 20:38 »
Vraag het eens aan Roos, die heeft een bmw X en heeft met de luchtbalg gereden. en heeft nu een veer. zij kan je veel vertellen.
 
Ik ben zelf ook aan het twijfelen/kiezen tussen de bmw X en de ktm 690 als reis motor.
 
 
 
 
 
Als je nooit valt, ga je niet hard genoeg!’

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: BMW G650x Challenge vergeleken met KTM 690 enduro
« Reactie #4 Gepost op: 14-02-2010, 20:44 »
Qua gewicht zit ik -afhankelijk van de bierconsumptie- rond de 75 kilo, dus die standaard veren zullen wel ok zijn denk ik. Als de veercomponenten van dezelfde kwaliteit als die van m'n Superenduro zijn, zal ik zeer content zijn!
Qua bepakking zal het wel meevallen, maar ik moet soms touwen en een kettingzaag meepakken (en helm en klimgordel) en dit moet toch veilig vervoerd kunnen worden op de brommer.

Toch ben ik benieuwd naar mensen die met de standaard luchtvering van de xchallenge offroad gaan en hoe deze te vergelijken is met een 'normale' shock. Mijn offroad-ervaring is zeer gering, maar ik ben wel gewoon om met een machine van 185kilo tegen vrij hoge snelheden over onverharde paden te vlammen, en heb geen zin om ineens niks tractie meer te hebben na enkele putten of ongecontrolleerd gelanceerd te raken op een jump ofzo... :o
Hoe is de voorvork van de Beamer? Is die volledig instelbaar zoals die van de KTM?

Ik neig persoonlijk naar KTM omdat ik daar zeer ondersteboven van was (m'n huidige superenduro maakte toch een ongeloofelijke indruk op me), maar ik ga voor de 690 niet genoeg centen hebben. De xchallenge daarentegen is al zeer betaalbaar ondertussen...


Zoek anders een knappe 640 LC4. Veel goedkoper en die kan volgens mij de vergelijking met de BMW makkelijk aan. Vermogen genoeg, goede vering, stabiel frame, simpeler als de 690 (geen injectie)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 112
Re: BMW G650x Challenge vergeleken met KTM 690 enduro
« Reactie #5 Gepost op: 14-02-2010, 21:04 »
Keek net als jij ook met een schuin oog naar beide machines, en uiteindelijk ook op beide een testrit van circa een halfuur tot een uur gemaakt, had ook de negatieve berichte over de luchtvering gehoord van de bmw, welnu mijn ervaring, eerst de KTM
Heb deze alleen op de weg gereden, maar vondt deze qua vermogen en rijwielgedeelte hardstikke goed, t' blokje vond ik lekker pittig en je zit zo op de 140 en dan is er zat over, omdat naar mijn mening de vering en het frame zo goed zijn (ben niets anders gewent van ktm) heb je dit niet in de gaten en rij al snel veels te hard, bij de bmw was het verhaal precies andersom, ik vondt de vering erg springerig, ook op de weg, en het vermogen een beetje onder de maat, op de snelweg duurde het lang voordat je op de 110/120 zat en daarna was de fut er een beetje uit, bij die snelheden vertoonde de motor pendelneigingen, dus hield ik me een beetje in,  dan maar 100, tijdens het inhalen van vrachtwagens ondervondt ik erg veel hinder van turbulentie, daarna nog wat bospaden gepakt en ook daar stelde de vering teleur, sturen en frame was ok
Mijn conclusie, de KTM is z'n geld meer dan waard, de BMW is misschien aardig voor de beginnende motorrijder, maar als je wat ervaring hebt dan kan ook op het asfalt die luchtvering zo de oudijzerbak in, ik hoop dat je er wat aan hebt

Post Merge: 14-02-2010, 21:06

Zoek anders een knappe 640 LC4. Veel goedkoper en die kan volgens mij de vergelijking met de BMW makkelijk aan. Vermogen genoeg, goede vering, stabiel frame, simpeler als de 690 (geen injectie)

helemaal mee eens

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1664
Re: BMW G650x Challenge vergeleken met KTM 690 enduro
« Reactie #6 Gepost op: 14-02-2010, 22:30 »
Bedankt voor de vergelijking tussen beide motoren. Eigenlijk wordt er bevestigd wat ik al vreesde ivm met de air-shock en de genepen power. Het is vooral omdat ik toch al heel wat 'motor' gewend ben, dat de aanpassing aan een xchallenge wat moeilijk kan worden. Kunnen er mits aanpassing van de originele demper (zonder al te veel db-winst liefst) niet wat pk's gewonnen worden op de X?
Ik kan een recente X krijgen voor 4000€, dus voor die prijs is't wel zeer interessant, maar een extra uitlaatsysteem en een demper om het beestje wat pit te doen krijgen gaan de prijs wel in de hoogte jagen.
Hoe zit het met die 'ouwe' LC4? Niet teveel trillingen? Zijn die bakkies betrouwbaar? Zijn er speciale zaken waar ik op moet letten bij aankoop of zijn er bouwjaren die vermeden moeten worden?

Nu zijn er dus drie kandidaten: BMW X, KTM 690 (eigenlijk te duur), en de KTM 640...
Treebird Boomverzorging
www.bomen-snoeien.be

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: BMW G650x Challenge vergeleken met KTM 690 enduro
« Reactie #7 Gepost op: 14-02-2010, 22:45 »
max kool heeft een 650 x
wat je moet doen is een kleiner vtw nemen(op een of andere manier doet bmw dat altijd, een tand te veel) ende luchtinlaat wat vergroten(max kool kan daar meer over tertellen). De luchtvering weet ik niet volgen mij heeft max lang emt luchtveer gereden maar nu met normale veer demping.
De mensen die ik ken met  een 650x zijn tevreden.
maar ja dat zijnde 690 mensen ook.
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4383
Re: BMW G650x Challenge vergeleken met KTM 690 enduro
« Reactie #8 Gepost op: 15-02-2010, 08:16 »
Ik heb maar een klein rondje gereden op de X en werd er niet heel warm van (toen in vergelijk met m'n oude DR600 die wat vrijer ademde).

Na de proefrit op de 690 meteen de koop gesloten. Proefrit lijkt me het beste voor je, prijs 690 is idd nog wel hoog denk ik al heb je de niet-R al wel gebruikt desnoods  uit DL.

De oude LC4 schijnt erg te trillen en onderhoud schijnt niet erg handig te zijn.

None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: BMW G650x Challenge vergeleken met KTM 690 enduro
« Reactie #9 Gepost op: 15-02-2010, 08:42 »
De LC4 trilt inderdaad, maar het is allemaal zeer acceptabel als je maar niet lang op de snelweg rijdt. Het onderhoud is "gewoon" en de motor heeft zeer acceptabele intervallen. Heb eens 12.000 km in Afrika met dezelfde olie gereden en daar had de motor niets van. (er was een motor van een ander merk bij die veel olie zoop...) Olie gebruiken doen ze trouwens sowieso niet. Er zijn een paar dingetjes die aandacht nodig hebben, voor de rest uiterst betrouwbaar.
 
O ja, en hij heeft een hele korte draaicirkel zoals het hoort op iedere motor. Valt mij op dat de 690 die ook heeft maar wel een zeer grote..... Schijnt niet zo handig te zijn.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: BMW G650x Challenge vergeleken met KTM 690 enduro
« Reactie #10 Gepost op: 15-02-2010, 08:52 »
Aan de oude LC4 is het iig makkelijk sleutelen als dat een keer moet: je kunt overal goed bij en onderdelen zijn relatief goedkoop. Ook 2e hands zijn de spullen goed beschikbaar...

Geen ervaring met BMW, dus daar kan ik niet over meepraten.
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 481
Re: BMW G650x Challenge vergeleken met KTM 690 enduro
« Reactie #11 Gepost op: 15-02-2010, 09:19 »
 
Wat betreft de luchtveer van de BMW. Als die stuk gaat, en dat is best wel wat mensen overkomen, dan zakt de hele fiets door zijn hoeven en is de pret helemaal over. Niet fijn als het een beetje afgelegen is. Dus als je naar de BMW kijkt moet je de prijs van een nieuwe (andere) achterschokbreker eigenlijk meteen meecalculeren.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: BMW G650x Challenge vergeleken met KTM 690 enduro
« Reactie #12 Gepost op: 15-02-2010, 09:54 »

 
Ik ben zelf ook aan het twijfelen/kiezen tussen de bmw X en de ktm 690 als reis motor.
 
 

 8)
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1664
Re: BMW G650x Challenge vergeleken met KTM 690 enduro
« Reactie #13 Gepost op: 15-02-2010, 11:15 »
Ik ben even aan't rondkijken geweest voor een 640 lc4, maar die vind ik in vergelijking met de xchallenge van 2007 die ik in't oog heb nog vrij duur...

Een testrit op de xchallenge zal toch nodig zijn, de KTM 690 kan ik blindelings kopen denk ik, moest ik een kip hebben die gouden eitjes legt. ;)
Treebird Boomverzorging
www.bomen-snoeien.be

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 112
Re: BMW G650x Challenge vergeleken met KTM 690 enduro
« Reactie #14 Gepost op: 15-02-2010, 16:25 »
Ik zou zeker een testrit op zo'n x challenge aanbevelen, motorrijden is emotie, en die ondergaan we allemaal anders, de pluspunten van zo'n ding zijn natuurlijk het zeer lage brandstofverbruik, misschien vind het zelf wel een zeer prettige machine, de hoge aanschafprijs van een gebruikte 640 zegt al genoeg...wat goed en geliefd is blijft duur.
Persoonlijk vindt ik nog steeds een 620 of 640 een heeel goed compromis, misschien wel beste tussen betrouwbare all-road en competitie fiets, mijn ervaring is dat zo'n ding betrouwbaar is, het dansen op de jiffy (ik had de 620 zonder knop) vind ik juist karakter

Post Merge: 15-02-2010, 16:27
In Apeldoorn staat er een, 640 adventure, op marktplaats, met garantie geloof ik