Ik zat ook te wikken en te wegen tussen een 690 en de Xchallenge.......
Mijn keuze voor de Xchallenge is uiteindelijk gevallen omdat ik al eerder 80.000 km met een rotax blokje heb gereden en daar al uiterst tevreden over was en de betrouwbaarheid een stuk hoger inschat dan de 690. Na 80.000 km verbruikte het blokje nog steeds geen druppel olie. Nu kan er nog niet veel gezegd worden over de betrouwbaarheid van de 690, omdat dat een compleet nieuw blok is, dus wie weet blijkt dat ook wel zo'n km vreter te zijn...
De Xc heeft wel onderhoudsintervallen van 10.000 km, die van de 690 weet ik niet zeker, maar ik dacht een stuk minder..
Het verbruik ligt bij de Xc gemiddeld op 1 op 25, bij lang snelweg gebruik van 140 k/u is het wel eens gezakt naar 1 op 19 en bij lange stukken 90 km/u heb ik ook al 1 op 30 gehaald.
Daarnaast was ik meer aangetrokken tot de Xchallenge vanwege de zithouding en zitcomfort, Het zadel is van voren heel smal voor het sprotievere stuur en offroadwerk en naar achteren toe wordt ie een stuk breder, voor de langere afstanden, een vriend van mij heeft de 690 en klaagt steen en been over het zadel. Daarnaast is de afstand zadel/stepjes heel groot waardoor je heel relaxed zit, op de 690 voelde ik mij een stuk opgepropter zitten.
Ik vind het vermogen heel lekker, meer dan voldoende en zeer vriendelijk. Maar.... ik rij dus al heel lang met 1pitters en heb niet zo die eeuwige wens naar meer zoals velen die ik ken.....
Ik heb er ondertussen bijna 30.000 km op zitten, van zwaar offroad, offroad reizen met volledige kampeeruitrusting, tot lange woon werk kilometers en op alle gebieden kom ik geen vermogen tekort heb ik niet meer last van wind dan op een andere kuiploze motor en heb ik geen last van pendelen.
Offroad vind ik um zalig, makkelijk maar ruim genoeg vermogen, pakt vanuit elk toerengebied lekker op en prutteld moeiteloos de stijlste hellingen op. Het gewicht is lekker laag (net zoals de 690 waarschijnlijk) en de voorkant is lekker licht. De luchtveer heeft mij qua rijeigenschappen nog niet teleurgesteld, misschien dat het met kort op elkaar liggende hoge knippen beter kan, maar zo vaak rij ik die niet... Op de lage korte knippen zoals de OTR van Handel had ik juist weer minder last van de "remknippen". Maar ik moet bij dit alles zeggen dat ik geen super "wilde" rijder ben en dat naargelang er een grotere expert op gaat zitten de veer misschien wel tekort gaat komen (alhoewel alle experts de veer van de 690 ook al snel aanpassen) De voorpoten ijn goed instelbaar, en voeldoen goed voor mijn gevoel (misschien iets straffere veren of een mm meer olie erin) ik heb nu een tijdje met KTM950SE voorpoten erin gerden omdat ik een buitenpoot had beschadigd, maar zet nu terug de originele erin omdat ik niet aan die enorme draaicircel van de SE poten kan wennen, ik ben al een paar keer omgekukeld, omdat ik ineens de stuuruitslag had bereikt....
Tijdens een van mijn offroadreizen deed de luchtveer me niets tekort en was zelfs enorm comfortabel en het voordeel is, dat je met zware bagage gewoon even de veer wat harder oppompt en als je ergens even zonder bagage wil knallen laat je de veer gewoon weer even af. Het bijgeleverde pompje die onder het zadel weggewerkt zit kan de veer tot 9 a 10 bar oppompen, kost wel een beetje moeite, dus als het even kon reed ik even een bandencentrale binnen (bij benzinepompen hebben ze meestal niet genoeg bar)
Maar ik heb er uiteindelijk ook een op maat gemaakte (lees kortere) ohlins shock opzitten, mijn luchtveer liep heeeel langzaam leeg. Nu had ik echt een compleet afgetrapte Xc gekocht van het enduropark in Wales en de plastic beschermflap had in de luchtbalg zitten schuren, dus of dit nu op ten duur met alle veren gebeurd of dat het kwam omdat deze motor stevig mishandeld was weet ik niet. Van HP2's ken ik ondertussen vele verhalen van afgebroken luchtveren, maar van de Xc nog geen een.... Dus of de slechte reputatie van de luchtveer van de HP2 of de Xc afkomt....
Ik gebruik trouwens al vele reizen de ortlieb zadeltassen en heb daarvoor simpelweg een buis getrokken van het bagagerekje naar het laagste punt van het frame en ondanks met veel kilo's bagage stevig over de stenen en rotsen knotsen is er nog niks kapot. (behalve wat al eerder is gezegd een deukje in de velg)
Oh ja, minste investeringen zijn idd een grote carterplaat, mijn mishandelde Xc had ook allemaal butsen en scheurtjes in de zijdeksels. En daarnaast moet je gelijk de alu schakelpook vervangen met een stalen, de alu pook is harder dan de schakelas, dus bij een ongelukkige val op een steen oid kan je je schakelas kosten ipv een pook. De originele stalen pook van een F650GS <2008 past erop en ik heb gehoord dat de pook van de nieuwe tenere er ook op past.
Zoals je leest ben ik nog steeds superhappy met mijn Xc en zou niet willen ruilen met een 690, maar als voor jou minder gewicht en meer PK's belangrijker zijn dan alle andere voor en nadelen, kan je best nog even doorsparen
(ik zou iig niet voor een Ktm620/640 gaan)
Vraag trouwens Richard eens naar zijn ervaringen met de 690, hij heeft er ondertussen ook al zo'n 25000 km op zitten en gebruikt hem ook even veelzijdig als ik.