Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: BMW G650x Challenge vergeleken met KTM 690 enduro  (gelezen 18842 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4383
Re: BMW G650x Challenge vergeleken met KTM 690 enduro
« Reactie #30 Gepost op: 19-02-2010, 07:47 »
Waarom zijn die 690's nog zo duur? :'(

Probeer em uit bij de dealer en je weet waarom  ;D.

Op mobile.de staan ze voor 6000 euro.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: BMW G650x Challenge vergeleken met KTM 690 enduro
« Reactie #31 Gepost op: 19-02-2010, 14:37 »
1 proefrit gehad 2 to go  8)
 
Spijtig dat hij zo slecht is bevallen, zo zie je maar de beleving van een motor van de een is die van een andere nog niet..
 
Ik kan gelukkig vrijwel geen van je klachten onderschrijven.
Zitcomfort en zitpositie vind ik juist vele malen beter op de Xc dan op de 690, trillingen heb ik vrijwel geen last van, misschien ben ik eea al te lang gewend, maar mijn 660Tenere trild een stuk harder, op een 620 en 640 werd ik gek van de trillingen en de 690 heb ik niet lang genoeg op gereden..
Dat de luchtschok je een wipje omhoog geeft bij het stoppen voor een kruispunt heb ik ook wel eens last van gehad, was ik idd alweer vergeten, kan ook niet bedenken wat daar aan te doen is, alleen dat bij verschillende luchtdruk het minder erg was.
Qua sturen/rechtdoor willen heb ik ook heel andere gevoelens en de meesten die ik ken met een Xc vinden het ook een geweldige stuurfiets, ik heb in de voorpoten vanwege veel weggebruik wel wat meer olie gedaan om de voorkant wat straffer en progressiever te maken, ik vond ´m in het begin ook wat teveel duiken en daardoor minder stabiel in de bochten, die extra olie had dat verholpen. Qua handelbaarheid is goede veringinstelling wel erg belangrijk denk ik. Toen ik voor het eerst een proefritje op een Xc ging mqken was ik ook niet onder de insruk, omdat de eigenaar alles zo hard mogelijk had ingesteld, dat was met een offroadritje en ik had het idee dat ik alle kanten op stuiterde....
 
Ga ook eens een proefritje maken op een 620/640, die zou je voor hetzelfe budget moeten kunnen krijgen en ga gezwoon eens een proefritje op een 690 maken, zodat je weet of die meerprijs de moeite waard is om nog even te blijven zoeken, tot je er eentje neer je zin/prijs vind.

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: BMW G650x Challenge vergeleken met KTM 690 enduro
« Reactie #32 Gepost op: 19-02-2010, 16:30 »
Hee hoi!
 
Ik ben het helemaal met Roos eens. Volgens mij heb je geen beste X-c meegehad. Toen ik je verslag gister las klopte dat totaal niet met mijn eigen ervaring.
 
Dingen als vering en demping moet je op iedere motor zo goed en zo kwaad al het gaat naar je eigen behoefte instellen. Als het balhoofd wat strak staat of ingeslagen is, wil zelfs een fiets rechtdoor..
 
Dat het vermogen betrekkelijk rustig vrijkomt is bij langere ritten juist een verdienste. Je wil niet de hele dag knallen. Het is een rasechte off-road (en geen all-road!) die naar onder en naar boven in dat segment goed meekomt en met die 55 ofzo pk zit het wel snor hoor. Méér dan genoeg.
 
Je moet ook niet gaan testen op om het even welke andere motor en dat naast je SM leggen. Dat is appels met watermeloenen vergelijken.. Stel jezelf de vraag: Wat wil ik? dus wat moet die kunnen?. En dan accepteren dat je misschien even niet op een Ka-Te-eM wordt gezien toch?
 
Succes in ieder geval.. ;)
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1664
Re: BMW G650x Challenge vergeleken met KTM 690 enduro
« Reactie #33 Gepost op: 19-02-2010, 17:38 »
Ik zal inderdaad de ophanging naar mijn goesting moeten instellen, en als ik wat meer tijd en know-how had gehad zou ik dat zeker doen. Dus van die trillingen die via het zadel/zitvlak naar het gezichtsveld werden doorgegeven hadden jullie geen last?
Misschien dat de bandenspanning (sahara bandjes) te hoog was? Ik weet het niet.
Ik heb bij de importeur eens gehoord achter een testrit met de 690 en daar ga ik binnekort eens mee rijden, alsmede een lc4 adventure begin maart. Ik ben benieuwd 8)

Wat die oranje kleur betreft Harm...ik rij nog maar een jaartje oranje (in een BMW rallye pak dan nog wel!!) en moet niet perse in't oranje gezien worden hoor...ik ben een belg hé, geen nederlander ;D ;) (PS: Ik heb helemaal geen SM, maar een SuperEnduro)

Vandaag nog eens een stevige endurorit gedaan met enkele 450cc'ers en ik heb m'n SE nog eens flink de sporen kunnen geven... :) Zeer leuk allemaal, maar ontzettend vermoeiend om die kerels bij te houden 8)

Treebird Boomverzorging
www.bomen-snoeien.be

Offline member

  • *****
  • Berichten: 297
Re: BMW G650x Challenge vergeleken met KTM 690 enduro
« Reactie #34 Gepost op: 19-02-2010, 21:45 »

Vandaag nog eens een stevige endurorit gedaan met enkele 450cc'ers en ik heb m'n SE nog eens flink de sporen kunnen geven... :) Zeer leuk allemaal, maar ontzettend vermoeiend om die kerels bij te houden 8)



Watje, dat viel toch goed mee....  ;D :D :-*

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1664
Re: BMW G650x Challenge vergeleken met KTM 690 enduro
« Reactie #35 Gepost op: 19-02-2010, 23:05 »
Watje, dat viel toch goed mee....  ;D :D :-*

Op een duits stukje speelgoed zal dat wel meevallen ;D Maar op een Oostenrijkse brok oergeweld is't serieus werken geblazen ;)
Treebird Boomverzorging
www.bomen-snoeien.be

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1664
Re: BMW G650x Challenge vergeleken met KTM 690 enduro
« Reactie #36 Gepost op: 04-03-2010, 19:58 »
Allright! Vandaag testgereden met een KTM 690 enduro.... :) En ik heb genoten van 't begin tot 't einde. Wat een power dat dat lc4-blokje maakt, en ongelofelijk 'smooth' injectiesysteem. Er hing een Akra-demper op en de klank mocht er ook zijn.
Qua stabiliteit op de weg kan ik echt zeggen dat dit goed zit, ik vond hem minder trillen dan de Xchallenge die ik heb bereden, zowel in de handvaten als in het zadel. Het zadel zat voor mij veel beter en dwong mij niet in één bepaalde zitpositie zoals de xchallenge.
Het gewicht is ongeloofelijk voor een dual-sporter, zo licht en toch stabiel op de weg tegen hoge snelheid...helemaal niet zenuwachtig.

Offroad ben ik maar kort geweest, dus kan daar niks zinnigs over zeggen eigenlijk.


Treebird Boomverzorging
www.bomen-snoeien.be

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: BMW G650x Challenge vergeleken met KTM 690 enduro
« Reactie #37 Gepost op: 05-03-2010, 08:45 »
Ben het wel met je eens hoor op alle gebieden, maar het zadel gaat toch ongemakkelijk worden na een tijdje, nu sta ik meestal met off road, dus ik doe er voorlopig niets aan. Er schijnt een comfort zadel op de powerparts lijst te komen... heb al een plaatje gezien.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1664
Re: BMW G650x Challenge vergeleken met KTM 690 enduro
« Reactie #38 Gepost op: 05-03-2010, 09:12 »
Tja...die enduro-zadels zijn niet echt gemaakt om lang op te zitten natuurlijk, daar kan ik van meespreken. Maar ik heb op Advrider een manier gevonden om je zadel zelf aan te passen om het comfort wat te verhogen, maar ik doe nu toch niet echt lange (zittende) ritten en dat is geen prioriteit voor me. Van belang is dat het zadel qua vorm en houding veel beter bij me past dan dat van een Xchallenge.

Na een nachtje slapen blijft die éénpitter-ervaring  van gisteren in m'n gedachten...m'n dilemma is bijna opgelost! ;) :)
Treebird Boomverzorging
www.bomen-snoeien.be

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: BMW G650x Challenge vergeleken met KTM 690 enduro
« Reactie #39 Gepost op: 05-03-2010, 13:28 »
Ray heeft voor mij mijn zadel opnieuw gemaakt: Iets hoger, iets breder achteraan, en vooral sterker langs de zijkant (want daar gaat ie gewoon stuk, door het klemmen).

nu testen bij de rally, maar het eerste ritje wat ik er mee gedaan heb beviel het prima al!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: BMW G650x Challenge vergeleken met KTM 690 enduro
« Reactie #40 Gepost op: 27-05-2010, 21:57 »
Probleempjes met de G650X:

Der „bonus“-Zuschauerfall. Gefährlicher Unfall durch Materialfehler?

Ein leidenschaftlicher Motorradfahrer hatte sich an unsere Redaktion gewandt, weil er kaum glauben konnte, was mit seinem krachneuen Motorrad passiert war, und er außerdem seitdem mit BMW im Clinch liegt.

Garin L., 40 Jahre alt, ist ein erfahrener Zweiradfahrer. Seit 18 Jahren fährt er Motorrad. Und auf diesen Tag, den 12. April 2007 hat er schon ein halbes Jahr lang sehnsüchtig gewartet. Es soll die Erfüllung eines lange gehegten Traumes werden. In Form einer eigenen BMW G650X Country, die er gerade erst fabrikneu von der BMW Niederlassung Saarbrücken abgeholt hat. Und mit der er direkt einen Ausflug macht. Doch dann passiert das für ihn unfassbare. Als er in Sulzbach auf die Hauptstrasse abbiegt, sackt die Maschine wie von Geisterhand zuerst rechts und dann links ab. Garin L. verliert die Kontrolle über das Motorrad und schlittert unter ihm festgeklemmt über die ganze Straße. Nur durch ein Wunder passiert ihm außer einer Rippenprellung und Schürfwunden nichts.

Als er anschließend die Maschine sieht, traut er seinen Augen nicht. Die Hinterradschwinge ist auf beiden Seiten komplett durchgebrochen. So etwas passiert bei Motorrädern eigentlich so gut wie nie. Und vor allem nicht bei einer solch geringen Geschwindigkeit. Für ihn steht fest, daß dies der Grund für den Unfall gewesen sein muss. Zumal auch ein Zeuge das merkwürdige Verhalten des Kraftrades gesehen hat. BMW sieht den Fall jedoch anders. Aus deren Sicht ist Garin L. zuerst gestürzt und dadurch die Hinterradschwinge gebrochen, oder ihm sei die Maschine vor der Fahrt eben umgefallen.

Vertuschung?
Kulanter Weise bietet man ihm und seiner Anwältin aber im Rahmen der Gewährleistung die Rückzahlung des Kaufpreises an. Schmerzensgeld und Schadenersatz wolle man jedoch nicht zahlen. Link vermutet, dass BMW den Fall vertuschen will und sich vor der Produkthaftung und einer damit verbunden kostspieligen Rückrufaktion aller Motorräder des gleichen Typs, drücken will. Deshalb beantragt er bei Gericht ein "Selbstständiges Beweisverfahren". Zwei Gutachten werden erstellt, deren Kosten er jedoch selber tragen muss. Und diese bescheinigen Garin L. sogar, dass das Material der Schwinge zu viele Lufteinschlüsse hat, und dadurch natürlich weniger stabil sein könnte. Was zuerst da war - der Unfall oder der Bruch der Hinterradschwinge in Folge des Unfalles - darauf wollen sich selbst die Gutachter nicht festlegen. Am 8. Februar 2010 wird das Verfahren in Saarbrücken vor Gericht verhandelt. Wer letztendlich Recht hat, und auch Recht bekommt, ist noch völlig unklar.

Bron: http://www.sr-online.de/fernsehen/453/1006186-3.html

Tsss :-X

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: BMW G650x Challenge vergeleken met KTM 690 enduro
« Reactie #41 Gepost op: 27-05-2010, 22:24 »
een g650x country is geen g650x challange...
maar dat terzijde

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: BMW G650x Challenge vergeleken met KTM 690 enduro
« Reactie #42 Gepost op: 27-05-2010, 22:43 »
Dan hoop ik maar dat ze verschillende achterbruggen hadden...

...maar wat vind je ervan dat ze zoiets in de doofpot proberen te stoppen?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2548
Re: BMW G650x Challenge vergeleken met KTM 690 enduro
« Reactie #43 Gepost op: 28-05-2010, 05:29 »
dat zou nou duidelijk moeten zijn toch.?
dat artikel is van april 2007, en diende het nog bij het gerecht.
er zal toch onderhand wel een uitspraak zijn.
 
rene