Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: cross-stuur voor allroadmotor  (gelezen 12100 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 132
cross-stuur voor allroadmotor
« Gepost op: 25-02-2010, 20:20 »
Beste mensen,

Ik heb een Ténéré ('09) met standaard stuur waar ik stuurverhogers op ga zetten.

Nu zie ik in meerdere fimpjes en foto's over aanpassingen, dat men het stuur vervangt door een (bv.) Renthal cross/enduro stuur.
Wat is hiervan het voordeel, waarom zou dat beter zijn? Heeft het te maken met de hoek van de handvatten of starheid van het stuur of zo?

Er is hier vast iemand die mij hierover meer kan vertellen...

Zij die reageren: Uw bijdrage wordt zeer gewaardeerd :D



Offline member

  • *****
  • Berichten: 696
Re: cross-stuur voor allroadmotor
« Reactie #1 Gepost op: 25-02-2010, 20:21 »
je hebt helemaal niks aan deze reactie, maar ik ben er ook erg benieuwd naar de antwoorden..
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former. (Albert Einstein)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: cross-stuur voor allroadmotor
« Reactie #2 Gepost op: 25-02-2010, 20:39 »
Het grootste verschil tussen een 'wegmotor' stuur en een cross stuur is de "kromming":
De kromming is hoe ver de uiteinden van het stuur naar binnen gedraaid staan.

Een cross stuur is nagenoeg recht: De uiteinden van het stuur, en dus ook je handen staan bijna 90 graden ten opzichte van de motor: Hierdoor staan je ellebogen automatisch naar buiten gedraaid, en je staat meer boven het stuur.
Bij wegmotor stuur staan de uiteinden naar binnen gebogen: Hierdoor gaan je ellebogen naar binnen, tegen het lichaam aan. verder ligt het draaipunt stussen je handen dus was achter het balhoofd (zo'n koe-hoorn tourstuur zoals op een Pan zit bijv is daar een extreem voorbeeld van.)

Doordat het cross stuur rechter is kan je het ook makkelijker naar voren kantelen, als je het wat verder van je af wil hebben. Hierbij verandert de stand van je handen niet veel. Zou je dit proberen met een weg-stuur, dan gaan de uiteinden omhoog wijzen en je handen raar geknikt staan: 100% garantie op polsblessures!

Ieder merk heeft er zijn eigen aanduideingen voor... maar bij Renthal/KTM:

SX -> recht, cross
MX -> iets kromming: rally/enduro
EX -> adventure: standaard stuur voor de 640

Op iedere sturen site (bijv Renthal.com) vind je overzichtjes met alle hoeken en maten van de sturen.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 132
Re: cross-stuur voor allroadmotor
« Reactie #3 Gepost op: 25-02-2010, 20:49 »
fantastisch!

voor een Dr. Bean heeft u (immers: Dr. ... :P ) zeer tevredenstellende kennis van zaken.

maar alle gekheid op een stokkie; ik ben een stuk wijzer en een stap dichter bij het aanschaffen van een 'echt' stuur... bedankt daarvoor!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: cross-stuur voor allroadmotor
« Reactie #4 Gepost op: 25-02-2010, 20:59 »
Zo heb ik bijv op de LC8 een MX stuur zitten: Dat geeft je meer controle door de rechtere positie tov het originele stuur en een betere verstelbaarheid en houding. Nadeel is dat bij 200km/h j eecht je ellebogen tegen je lijf aan moet gaan klemmen omdat ze anders gaan flapperen  ;D ;D


Maar misschien zijn er nog wel meer redeneringen  aan te voeren: Ik ben geen crosser he!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 132
Re: cross-stuur voor allroadmotor
« Reactie #5 Gepost op: 25-02-2010, 21:10 »
Ja, ik zit ook aan een MX stuur te denken; ik ben op zoek naar alle eigenschappen die je noemt.

behalve de flapperende armen, maar ik ga ook niet met 200 km/u rijden, haal ik niet eens... 8)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1595
Re: cross-stuur voor allroadmotor
« Reactie #6 Gepost op: 25-02-2010, 22:02 »
Off-the-road.de heeft Renthal in verschillende modellen en diktes, compleet met verhogers en eventueel adapter die zo op de 660 kunnen.
Marcel

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: cross-stuur voor allroadmotor
« Reactie #7 Gepost op: 26-02-2010, 13:19 »
Ik heb ook een renthal stuur op mijn Tenere gezet, terwijl ik er niet eens offroad mee ga...
Maar voor het sprotievere rijden op straat vond ik de kromming van het originele stuur al te veel van het goede...
 
Bijkomend voordeel van een alu stuur is, je valt ´m minder snel krom.. Al regelmatig gezien en een keer zelf meegemaakt, dat zo´n stalen stuurtje bij de minste val gelijk plooit. Een alu stuur moet je toch echt al heel erg hard mee vallen wil dat plooien. Maar... een stalen stuur buig je weer wat makkelijkr terug en een alu wat minder (logisch)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: cross-stuur voor allroadmotor
« Reactie #8 Gepost op: 26-02-2010, 15:30 »
Bijkomend voordeel van een alu stuur is, je valt ´m minder snel krom.. Al regelmatig gezien en een keer zelf meegemaakt, dat zo´n stalen stuurtje bij de minste val gelijk plooit. Een alu stuur moet je toch echt al heel erg hard mee vallen wil dat plooien. Maar... een stalen stuur buig je weer wat makkelijkr terug en een alu wat minder (logisch)

 :stupid:

Heel belangrijk als je van plan bent je brommert ook eens neer te leggen (al dan niet vrijwillig): met een renthal stuur kun je meestal de eindstreep wel halen. Een stalen stuur kan makkelijker breken: doorrijden is er dan niet meer bij...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: cross-stuur voor allroadmotor
« Reactie #9 Gepost op: 26-02-2010, 15:42 »
Nog niet gelezen:
Een recht stuur = cross rijdt staand ook veel beter:
1. omdat de handvaten meer naar voren komen
2. omdat de hoek van de handvaten beter staan tijdens het staand rijden.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 132
Re: cross-stuur voor allroadmotor
« Reactie #10 Gepost op: 26-02-2010, 17:32 »
Ik heb ook een renthal stuur op mijn Tenere gezet, terwijl ik er niet eens offroad mee ga...
Maar voor het sprotievere rijden op straat vond ik de kromming van het originele stuur al te veel van het goede...
 
Bijkomend voordeel van een alu stuur is, je valt ´m minder snel krom.. Al regelmatig gezien en een keer zelf meegemaakt, dat zo´n stalen stuurtje bij de minste val gelijk plooit. Een alu stuur moet je toch echt al heel erg hard mee vallen wil dat plooien. Maar... een stalen stuur buig je weer wat makkelijkr terug en een alu wat minder (logisch)

Ok, welk type Renthal heb je erop gezet want ik weet niet zo goed welke maten ik moet aanhouden(hoogte vooral), of is dat een kwestie van langs een MX-zaak rijden en uitproberen? En ik heb mijn stuur al krom...hij ligt regelmatig op zijn kant, er moet tenslotte wel mee gereden worden 8) enne...dan moet je ook wel eens een keertje gaan liggen kroelen.. :P
Post Merge: [time]vr 26 feb 2010 17:32:38 GMT-1[/time][/color][/size]
Nog niet gelezen:
Een recht stuur = cross rijdt staand ook veel beter:
1. omdat de handvaten meer naar voren komen
2. omdat de hoek van de handvaten beter staan tijdens het staand rijden.

ja dat is inderdaad wat ik wil

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: cross-stuur voor allroadmotor
« Reactie #11 Gepost op: 26-02-2010, 18:39 »
Wat evt een beperking kan vormen is dat een recht stuur soms tegen de kuip/instrumenten kan gaan komen. Let daar op.

Ik denk dat je met een Renthal MX2 goed uitbent voor allroad werk.

Let natuurlijk ook op welke klem je nodig hebt: 22mm of 28mm-tapered.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: cross-stuur voor allroadmotor
« Reactie #12 Gepost op: 26-02-2010, 23:00 »
ik had een magura SX maar na een vapartij was ie krom...
toen heb ik deze gekocht.
 
protaper evo henry reed
 
 

 
en die bevalt erg goed, voelt lekkerder aan dande magura sx.
wist niet dat een stuur best wel verschil kon uitmaken.
 
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11359
Re: cross-stuur voor allroadmotor
« Reactie #13 Gepost op: 28-02-2010, 20:03 »
De starheid die die dwarsstangetjes geven tussen de beide stuurhelften, helpen 'm volgens mij ook wel eens omzeep bij een zware crash. Zeker als je dat combineert met een alubeugel in je handkappen dan kan er vaak nog maar 1 punt lekker flexen en dat is het breukpunt.

Ik rij nu altijd zonder zo'n middenstokje.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 929
Re: cross-stuur voor allroadmotor
« Reactie #14 Gepost op: 28-02-2010, 21:00 »
Ik heb op mijn Tenere een Renthal Dakar stuur gezet met 35mm risers. Dat is wel de max qua kabellengte.
Het stuur is best hoog en breed, met een mooie geometrie.
(stuur heet soms ook Renthal Enduro High, code 613)
Ik ben 1.93 en standaard was ie te klein. Nu is ie super! Goed controleerbaar, zittend als staand. Stuk minder vermoeiend.
En hij is breder dan het originele stuur, meer controle over de motor.
Foto:


Ik rij er Off-Road mee en bevalt super! Ik wil nog 3-4 cm hoger(roxrisers) als ik een hoger zadel heb, maar dan moet ik de remleiding, gaskabel en misschien de koppelingskabel met een langere set vervangen. Die moet ik dan allemaal laten maken...hmmm....


Gr. Johan.

Linkje met alle 7/8 Renthal sturen en maten: http://www.renthal.com/File/apps1.asp?tabtype=5&productid=0&appid=MOTOCROSS/ENDURO&zone=&biketype=&manufacturer=&model=&bikedate=
Past: Suzuki T500 "74, Suzuki DR800S "96, Aprilia ETV1000 "02, Honda NX250 "91---Now: Honda XR250R "92, Honda NPS50 "08, KTM 250EXC-F "07, Yamaha XT660Z "09!!