Het grootste verschil tussen een 'wegmotor' stuur en een cross stuur is de "kromming":
De kromming is hoe ver de uiteinden van het stuur naar binnen gedraaid staan.
Een cross stuur is nagenoeg recht: De uiteinden van het stuur, en dus ook je handen staan bijna 90 graden ten opzichte van de motor: Hierdoor staan je ellebogen automatisch naar buiten gedraaid, en je staat meer boven het stuur.
Bij wegmotor stuur staan de uiteinden naar binnen gebogen: Hierdoor gaan je ellebogen naar binnen, tegen het lichaam aan. verder ligt het draaipunt stussen je handen dus was achter het balhoofd (zo'n koe-hoorn tourstuur zoals op een Pan zit bijv is daar een extreem voorbeeld van.)
Doordat het cross stuur rechter is kan je het ook makkelijker naar voren kantelen, als je het wat verder van je af wil hebben. Hierbij verandert de stand van je handen niet veel. Zou je dit proberen met een weg-stuur, dan gaan de uiteinden omhoog wijzen en je handen raar geknikt staan: 100% garantie op polsblessures!
Ieder merk heeft er zijn eigen aanduideingen voor... maar bij Renthal/KTM:
SX -> recht, cross
MX -> iets kromming: rally/enduro
EX -> adventure: standaard stuur voor de 640
Op iedere sturen site (bijv Renthal.com) vind je overzichtjes met alle hoeken en maten van de sturen.