Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Wie kan me helpen: Eerste schreden op off/all road gebied.  (gelezen 2065 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 87
Ik ben van plan om binnen niet al te langen tijd een WR250R te kopen.
Mijn plan is dan ook om in het weekend voorzichtig te beginnen met offroad rijden.
Het liefst zou ik dit georganiseerd doen maar ook zou ik graag mijn omgeving verkennen (zuid-holland).

Aangezien ik echt een noob ben op dit gebied vroeg ik me af of er wat tips zijn. Bijvoorbeeld met welke ritjes kan ik beginnen, hoe kan ik de paadjes in mijn regio leren kennen etc...?

Tussen door nog even een vraagje over de wr250r kan je hier iemand een beetje fatsoenlijk mee achterop nemen? en dan niet uren toeren over de snelweg maar gewoon wat rustige binnen door wegen?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1664
Re: Wie kan me helpen: Eerste schreden op off/all road gebied.
« Reactie #1 Gepost op: 27-02-2010, 17:18 »
Een tip van een andere beginner: Koop een motor die je alleen weer recht kunt tillen! ;)
Neem een gsm mee voor als je alleen bent en vast komt te zitten op de één of andere manier (en je niet bewusteloos bent).
Neem voldoende water mee, want je verliest heel wat vocht tijdens zo'n rit.

Verkennen is de boodschap: Alle wegen die je niet kent zeker inslaan en zien waar je uitkomt. Na vele ritten kan je uit al die probeersels een mooie rit brouwen...

Vergeet ook niet beschermende kledij te dragen, want als je valt met een motor is het meestal wel wat harder dan met een fiets.

En vergeet niet te genieten, jouw tempo is het beste tempo. 8)

Er zitten hier echt ouwe rotten die je waarschijnlijk nog veel beter tips kunnen geven.
Treebird Boomverzorging
www.bomen-snoeien.be

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Wie kan me helpen: Eerste schreden op off/all road gebied.
« Reactie #2 Gepost op: 27-02-2010, 17:44 »
in zuid holland hoef je niet te zoeken... misschien als je op een eiland zit maar de rest van zuid holland is niet ongeasfalteerdt............
 
Ga eens naar de maasvlakte, betaal je 10 euro heb je meteen een zware baan maar iedereen ridjt wel indezelde richting.
of de kuil in ijmuiden. maar let opniet iedereen rijdt inde zelfde richting.
Kijk hier goed op dit forum ritjes zat.
wordt lid vande knmv en doe mee met de off the road ritjes, maar schrik niet als er 500 mede offroaders staan.......
 
belangrijkste tip koop goede laarzen kniekappen en body protector.
 
 

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 87
Re: Wie kan me helpen: Eerste schreden op off/all road gebied.
« Reactie #3 Gepost op: 27-02-2010, 17:55 »
Een tip van een andere beginner: Koop een motor die je alleen weer recht kunt tillen! ;)
Neem een gsm mee voor als je alleen bent en vast komt te zitten op de één of andere manier (en je niet bewusteloos bent).
Neem voldoende water mee, want je verliest heel wat vocht tijdens zo'n rit.

Verkennen is de boodschap: Alle wegen die je niet kent zeker inslaan en zien waar je uitkomt. Na vele ritten kan je uit al die probeersels een mooie rit brouwen...

Vergeet ook niet beschermende kledij te dragen, want als je valt met een motor is het meestal wel wat harder dan met een fiets.

En vergeet niet te genieten, jouw tempo is het beste tempo. 8)

Er zitten hier echt ouwe rotten die je waarschijnlijk nog veel beter tips kunnen geven.

Thanks. Met dat tillen zit het met een wr250r wel goed denk ik. Wat betreft het inrijden opzich wil ik dat wel doen alleen ben ik nog een beetje "bang" om paden etc.. op te rijden die of van iemand anders zijn of waar je niet mag rijden etc...

Wat betreft mijn regio ik woon net in zuid-holland ;) richting gorinchem (Hardinxveld-Giessendam). dus opzich zit ik ook zo in brabant, richting loon-op-zand, oosterhout etc... Dus die kant kan ik ook nog altijd op. Wat betreft een crossbaan heb ik zelf 1 gelukje die zit hier iets van 500m vandaan. Dus opzich zou ik daar mijn eerste zand kunnen proeven.

Wat betreft de drukte hoe meer zielen hoe meer ik kan leren :D. Voorbij rijden doen ze me toch wel.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 986
Re: Wie kan me helpen: Eerste schreden op off/all road gebied.
« Reactie #4 Gepost op: 27-02-2010, 17:56 »
Idd, ZH is vrijwel niets te vinden buiten maasvlakte.
Maar je zit wel zo in Brabant :)
Daar is nog wel het nodige te vinden.

Verder:
- zorg voor goede kleding/protectie
- rij nooit alleen !! Want als het echt mis gaat kun je misschien zelf niet meer bellen. (We hopen het niet, maar liever iemand erbij die kan bellen)
- Rustig aan beginnen
- een ervaren rijder vragen voor wat tips/aanwijzingen als je samen rijdt.

En gewoon veel plezier maken ;)

Rij nooit sneller dan je beschermengel vliegen kan...
Honda '95 Africa Twin in Rally uitvoering. Beta 520 RR 2011

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Wie kan me helpen: Eerste schreden op off/all road gebied.
« Reactie #5 Gepost op: 27-02-2010, 18:56 »
Een 250 lijkt me wat licht met z'n 2e... merkte het al goed met een 650.
 
En alleen rijden, ach beter van niet maar doe het zelf vaak, zo ben ik zelfs begonnen.. in m'n gewone motor pak en helm en rustig aan..
 
Maar doe ff zoeken naar een ofroad training, leuk en leerzaam en een goed begin.. had ik mischien ook moeten doen  :D
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 87
Re: Wie kan me helpen: Eerste schreden op off/all road gebied.
« Reactie #6 Gepost op: 27-02-2010, 19:07 »
Een 250 lijkt me wat licht met z'n 2e... merkte het al goed met een 650.
 
En alleen rijden, ach beter van niet maar doe het zelf vaak, zo ben ik zelfs begonnen.. in m'n gewone motor pak en helm en rustig aan..
 
Maar doe ff zoeken naar een ofroad training, leuk en leerzaam en een goed begin.. had ik mischien ook moeten doen  :D
Ik snap inderdaad dat het erg licht maar het is ook niet zo dat ik heel vaak ga doen. Het gaat er gewoon om dat ik sporadisch mijn vriendin mee achterop kan nemen. Ik heb inderdaad al naar wat offroad trainingen gekeken. Misschien is dat ook wel goed voor het opbouwen van wat socialen contacten ;).

Maar wat ik ook zie is dat er veel jaarlijks terug kerende offroad ritten zijn. Weten jullie daar misschien van welke voor een beginner goed te doen zijn. Of zijn ze dat eigenlijk allemaal wel als je op eigen tempo rijdt?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Wie kan me helpen: Eerste schreden op off/all road gebied.
« Reactie #7 Gepost op: 27-02-2010, 19:21 »
Altijd je eigen tempo rijden!
De meeste legale roadbook ritten in NL zijn te doen voor een beginner in je eigen tempo, helemaal op een WR 250  ;)
 
Schrijf je in voor een Ad Ketelaar rit, geef bij het topic hier aan dat je een beginner bent en graag met iemand mee rijd en iemand meld zich wel..
En vertel het bij het inschrijfen ook ff aan Ad, die vraagt het dan ook nog ff..
 
Als de Jostie band van de BIG Club er is kan je daar wel aanhakken ;)
 
Doe zelf eerst wat rij ervaring op voor dat je zelf een roadbook plaatst.. hou in het begin je ogen maar op het pad ;)
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 87
Re: Wie kan me helpen: Eerste schreden op off/all road gebied.
« Reactie #8 Gepost op: 27-02-2010, 19:55 »
Altijd je eigen tempo rijden!
De meeste legale roadbook ritten in NL zijn te doen voor een beginner in je eigen tempo, helemaal op een WR 250  ;)
 
Schrijf je in voor een Ad Ketelaar rit, geef bij het topic hier aan dat je een beginner bent en graag met iemand mee rijd en iemand meld zich wel..
En vertel het bij het inschrijfen ook ff aan Ad, die vraagt het dan ook nog ff..
 
Als de Jostie band van de BIG Club er is kan je daar wel aanhakken ;)
 
Doe zelf eerst wat rij ervaring op voor dat je zelf een roadbook plaatst.. hou in het begin je ogen maar op het pad ;)
Deze ritten zijn die altijd op een bepaalde datum of zijn dit roadbook ritten die je op "bestelling" gaat rijden in je eentje of samen met iemand? Oftewel kan je die altijd rijden wanneer je wilt.

Waar in de beurt worden deze ritten georganiseerd(was dit niet in de beurt van Tilburg)?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Wie kan me helpen: Eerste schreden op off/all road gebied.
« Reactie #9 Gepost op: 27-02-2010, 20:11 »
ff terug gaand op de 250 cc en met zijn tweeen...
Als zo'n beetje 3/4 van de wereld op 250cc motoren rond rijdt dan kan dat best.
 
 

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Wie kan me helpen: Eerste schreden op off/all road gebied.
« Reactie #10 Gepost op: 27-02-2010, 20:19 »
ff terug gaand op de 250 cc en met zijn tweeen...
Als zo'n beetje 3/4 van de wereld op 250cc motoren rond rijdt dan kan dat best.
 
 
Ja, 3/4 van de mensen hebben niet de beschikking over de geweldige infrastructuur zoals wij die hebben.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Wie kan me helpen: Eerste schreden op off/all road gebied.
« Reactie #11 Gepost op: 27-02-2010, 20:23 »
250cc is prima, met een beetje opkietelen kan je daar prima 10 jaar mee rijden!

Gorinchem. Ten zuiden van Vianen zijn diverse onverharde paden die je aan elkaar kunt knopen. Zoekt en ge zult vinden!

Installeer eens Mapsource van Garmin met TopoNL. Je zult verbaasd staan hoeveel stippellijntjes (onverharde paden) er nog in jouw buurt zijn!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 87
Re: Wie kan me helpen: Eerste schreden op off/all road gebied.
« Reactie #12 Gepost op: 27-02-2010, 20:32 »
250cc is prima, met een beetje opkietelen kan je daar prima 10 jaar mee rijden!

Gorinchem. Ten zuiden van Vianen zijn diverse onverharde paden die je aan elkaar kunt knopen. Zoekt en ge zult vinden!

Installeer eens Mapsource van Garmin met TopoNL. Je zult verbaasd staan hoeveel stippellijntjes (onverharde paden) er nog in jouw buurt zijn!


Mooi!, ik heb inderdaad al naar TopoNL en een 60cx zitten kijken ;) . Dit lijkt me gewoon heel erg cool om lekker wat onverharde paden aan elkaar te knopen. Ten zuiden van Vianen hebben we het dan over de hoek van Culemborg, Leerdam Geldermalsen of meer richting schoonhoven. Vianen is natuurlijk erg dicht bij mij in de buurt.

Maar goed er is nog erg veel voor mij te leren ook wat betreft gps etc... :D

En wat betreft die 250cc ik heb morgen een afspraak met StevenD om naar zijn wr250r te kijken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1664
Re: Wie kan me helpen: Eerste schreden op off/all road gebied.
« Reactie #13 Gepost op: 27-02-2010, 21:02 »
Die wr250r is een zeer schoon machien, en die van StevenD is zelfs wat gepimpt!  8)
Veel plezier met de testrit!
Treebird Boomverzorging
www.bomen-snoeien.be

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 87
Re: Wie kan me helpen: Eerste schreden op off/all road gebied.
« Reactie #14 Gepost op: 27-02-2010, 21:05 »
Die wr250r is een zeer schoon machien, en die van StevenD is zelfs wat gepimpt!  8)
Veel plezier met de testrit!
Klopt ik ben dan ook zeer benieuwd. Ik heb zo het idee dat het meer dan genoeg vermogen voor mij is om mee te doen wat ik wil en dat is het belangrijkste. Daarna eens rustig gaan kijken naar wat leuke ritjes of onverharde paden in de omgeving. Maar aan de snelheid van reacties en het aantal keer dat deze post al is bekeken heb ik zo het idee dat ik niet de enige ben :D en dat ik dus van veel mensen nog heel veel kan opsteken.