Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: KTM 250 EXC-F ervaringen.  (gelezen 32537 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 929
Re: KTM 250 EXC-F ervaringen.
« Reactie #30 Gepost op: 13-03-2010, 17:38 »
Ah! Net zo duur als een nieuwe van 2 cm hoger. :)

Hoe hoog had je 'm laten verhogen? Zit zelf te denken aam ongeveer 4cm, breder en wat zachter.


Gr. Johan.
Past: Suzuki T500 "74, Suzuki DR800S "96, Aprilia ETV1000 "02, Honda NX250 "91---Now: Honda XR250R "92, Honda NPS50 "08, KTM 250EXC-F "07, Yamaha XT660Z "09!!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: KTM 250 EXC-F ervaringen.
« Reactie #31 Gepost op: 13-03-2010, 20:42 »
Ik heb het destijds zelf gedaan. Foam van Guts Racing besteld met een overtrekje.

Uurtje werk met de niettang en het zat keurig. Nooit een rimpeltje ingekomen.

Als je er niet uitkomt dan wil ik je wel helpen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 929
Re: KTM 250 EXC-F ervaringen.
« Reactie #32 Gepost op: 13-03-2010, 21:53 »
Ben wat opties aan het bekijken qua zadel...ik heb er een paar. Opvullen is er ook 1! Maar Marten kwam ook met een hele mooie.

Goh...word toch steeds zenuwachter van die KTM....hoop voor te krijgen! :)
En kwam er vandaag achter dat dit motorblok gewoon stalen kleppen heeft en keiharde klepzittingen itt de baancrosser met titanium kleppen.


Gr. Johan.
Past: Suzuki T500 "74, Suzuki DR800S "96, Aprilia ETV1000 "02, Honda NX250 "91---Now: Honda XR250R "92, Honda NPS50 "08, KTM 250EXC-F "07, Yamaha XT660Z "09!!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 929
Re: KTM 250 EXC-F ervaringen.
« Reactie #33 Gepost op: 28-03-2010, 18:59 »
Hoe zit dat nou met de achterveer??

Ik heb een progressieve veer  erop zitten, maar verpalen zegt dat er een liniaire ophoort?

Wat  is wijsheid?
En hoe hebben jullie de clickjes staan van de vering?  Vind 'm best stug of hoort dat zo?
(Tsja kompleet nieuwe wereld,  hehehe)


Gr. Johan.                      
Past: Suzuki T500 "74, Suzuki DR800S "96, Aprilia ETV1000 "02, Honda NX250 "91---Now: Honda XR250R "92, Honda NPS50 "08, KTM 250EXC-F "07, Yamaha XT660Z "09!!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: KTM 250 EXC-F ervaringen.
« Reactie #34 Gepost op: 28-03-2010, 19:05 »
de hoeveelhied van deklikjes is afhankelijk van hoeveel olie/lucht en hoe de shims zijn.
Dus kun je alleen vergelijken met andere motoren  250 exc 2007 die precies dezelfde specs hebben inde voorpoten.
 
Ga eerst een goed rijden offroad voordat je gaat pielen.
Hoe die op de weg voelt is niet van belang.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: KTM 250 EXC-F ervaringen.
« Reactie #35 Gepost op: 28-03-2010, 19:33 »
Volgens mij zijn enduromotoren bij uitstek met linkarm uitgerust omwille van de progressieve demping. Zo'n lineaire PDS kan natuurlijk voor enduro / off-road beter met een progressieve veer uitgerust worden om het gemis van een linkarm te compenseren.

Op de crossbaan zal zo'n lineair karakter vast goed van pas komen. Daar zal je het voordeel van een linkarm misschien niet zo goed merken.

Grappig trouwens, ik weet niet beter dan dat PDS staat voor Progressive Damping System ;D

Hoe zit dat nou met de achterveer??

Ik heb een progressieve veer  erop zitten, maar verpalen zegt dat er een liniaire ophoort?

Wat  is wijsheid?
En hoe hebben jullie de clickjes staan van de vering?  Vind 'm best stug of hoort dat zo?
(Tsja kompleet nieuwe wereld,  hehehe)


Gr. Johan.                      

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: KTM 250 EXC-F ervaringen.
« Reactie #36 Gepost op: 28-03-2010, 21:03 »
maar als je een progressieve veer stop in een PDS is dat dan niet dubbelop?
Anyways, gaat eerst eens rijden, kijk wat wel en niet bevalt en ga over een tijd naar een veerspecialist en zegt wat je wilt, die lost het dan op.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 822
Re: KTM 250 EXC-F ervaringen.
« Reactie #37 Gepost op: 29-03-2010, 14:19 »
Link is juist voor cross belangrijk , KTM gaat niet voor niets met de SX over op dat systeem. Voor Enduro blijft het tot nog toe bij het "oude". Is ook niets mis mee als alles fatsoenlijk is afgesteld. En juist daar begint het ;)
Veren op je gewicht is je uitgangspunt en dat komt toch wel redelijk nauw bij de KTM. Als dat klopt begint het feest met de demping. Is afhankelijk van wat jij voelt en wil voelen is dus puur een persoonlijke voorkeur. En dan nog welke ondergrond/omstandigheid; zand, modder, bevroren of harde ondergrond. Aantal clicks is dus nooit vanzelfsprekend.Er is voor jezelf een basis en van daaruit pas je alles op de omstandigheid aan. En dat geldt voor een enduro weer in iets mindere mate als voor een crosser omdat bij de cross de baan snel veranderd. Pas als de vering goed staat kun je hard gaan en als je hard gaat kun de vering weer gaan wijzigen  ::)

En of die progressieve veer voor jou werkt, daar kom je pas later achter.
Idd eerst gaan rijden
450EXC, KLX250S EFI

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: KTM 250 EXC-F ervaringen.
« Reactie #38 Gepost op: 29-03-2010, 15:28 »
Wat ik begrepen heb is dat PDS een soort van 'wegafhankelijk' systeem is. Dus geen constante demping, maar eentje met een kaboutertje erin die de boel aanpast aan de omstandigheden.
 
Dat staat dus los van de veer zelf; de veer is een ander ding dan de demping.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 929
Re: KTM 250 EXC-F ervaringen.
« Reactie #39 Gepost op: 29-03-2010, 16:07 »
Het systeem zelf is niet progressief, de veer zit recht op de achterbrug zonder link. Er zit nu een progressieve veer op en lijkt mij niet zo verkeerd met het van alles en nog wat Off-Road gebruik. Vaak de crossbaan op en enduro rij ik er niet mee.
In het boekje staat dat ie een ridersag moet hebben tussen de 95 en 105mm. Hij is nu 90mm, en ze wouden 'm afstellen op 70mm voor mij. Is dat niet TE stug? ???
Voor veert ie eigenlijk best goed. Achter vind ik 'm erg hard denk ik. Lijkt wel of ie soms de klap niet mooi opvangt. Net even een klein stukje getest...hmmmm...kweetnie. ???

Op de weg veert ie wel als een speer, maarja daar hoort ie eigenlijk niet thuis. ;)
Maar 's goed testen in de Kuil en wat gereedschap mee om wat af te stellen.

Maar is mijn ridersag achter goed? Staat nu op 90mm en het boekje zegt 95-105mm... :-\


Gr. Johan.

Ps: hebben jullie het voorwiel wel eens laten balanceren? Zit aardig wat onbalans in, beetje hobbelpaard effect op de verbindingstukjes op de weg. Voorvork beweegt ook onder het rijden.
Past: Suzuki T500 "74, Suzuki DR800S "96, Aprilia ETV1000 "02, Honda NX250 "91---Now: Honda XR250R "92, Honda NPS50 "08, KTM 250EXC-F "07, Yamaha XT660Z "09!!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: KTM 250 EXC-F ervaringen.
« Reactie #40 Gepost op: 29-03-2010, 16:27 »
je riders sag(dynamische) moet in verhouding met je static sag zijn.

bijv static sag = 38mm en daarbij moet de dynamic sag tussen de 95-105mm zitten.
lukt het niet om tussen de 95-105 te komen voor de 38mm (een voorbeeld kijk ff wat er bij jouw ktm moet staan) dan moet je een andere veersterkte erop zetten (of afvallen of bij eten/drinken).

Maar ga dat pas doen als je je grote tank erop hebt zitten en je roadbook etc, das ook extra gewicht...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 929
Re: KTM 250 EXC-F ervaringen.
« Reactie #41 Gepost op: 29-03-2010, 16:49 »
Dus toch. Bij mij in het boekje moet ie tussen de 95 en 105mm zitten. Hoe komt ie dan bij 70?
Binnenkort maar even de schokdemper eruit wippen en de veer een stuk losser zetten (staat nu max ingedraaid) en dan maar weer meten. beetje spelen met de Rebound, kijken wat ik zelf goed vind rijden.
Compressie hoef je niet heel veel aan te doen toch?

En als ie afgebouwd is, dan maar langs HK of Reiger voor precisieafstelling.


Gr. Johan.
Past: Suzuki T500 "74, Suzuki DR800S "96, Aprilia ETV1000 "02, Honda NX250 "91---Now: Honda XR250R "92, Honda NPS50 "08, KTM 250EXC-F "07, Yamaha XT660Z "09!!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: KTM 250 EXC-F ervaringen.
« Reactie #42 Gepost op: 29-03-2010, 16:54 »
je rebound en compressie heeft niks te maken met je sag.
dat is alleen de sterkte van de veer.
Eerste moet de sag goed zijn daarna pas rommelen met de klikkers.
(Maar misschien is er wel een goede reden waarom ze hem op 70 wilde zetten, zou je kunnen navragen.)
en daarbij geld dat static sag (fiets zonder berijder tov fiets met wiel van de grond) waarde x heeft bij dynamic sag(fiets met berijder) tussen waarde y en z.

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: KTM 250 EXC-F ervaringen.
« Reactie #43 Gepost op: 29-03-2010, 16:57 »
Ja, maar die waarde in het boekje, is dat met die progressieve veer?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 929
Re: KTM 250 EXC-F ervaringen.
« Reactie #44 Gepost op: 29-03-2010, 17:11 »
Staat er niet bij...maar ik denk liniair. Zo te zien zit die er ook standaard op. (voor 75-85kg)

Ik heb nu een WP 250 6.6-8.6kg/mm(en max ingedraaid) er onder zitten en ik weeg met uitrusting denk 100-105kg, zonder 88kg.

Leuk al die instellingen... ::) ;)


Gr. Johan.
Past: Suzuki T500 "74, Suzuki DR800S "96, Aprilia ETV1000 "02, Honda NX250 "91---Now: Honda XR250R "92, Honda NPS50 "08, KTM 250EXC-F "07, Yamaha XT660Z "09!!