Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: WR250R Eerste Hulp bij Klussen  (gelezen 2603 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 87
WR250R Eerste Hulp bij Klussen
« Gepost op: 08-03-2010, 07:54 »
Zo gister eindelijk de WR250R opgehaald en ze is nu van mij ;).Gisteren al wat gereden en het rijd bijzonder fijn(boven verwachting).Ook passagiers vinden de motor erg prettig zitten achterop. Maar goed nu moet het echte werk gaan beginnen en aangezien ik nog steeds een noob ben
vraag ik jullie hulp / tips bij de volgende 2 klussen.

Als eerste wil ik haar van top tot teen schoongaan maken. Dus alle kappen, de velgen het motorblok, stuur, plastic alles. Ook ben ik van plan om de kappen zelf te verwijderen om ze nog bter schoon te maken.
Hoe doen jullie dit? Mijn plan is om gewoon eerste te beginnen met het af sproeien met koud water, daarna een lekker sopje en vervolgens weer afsproeien. maar wat kan ik het beste gebruiken voor het blok en de velgen, want als ik de fora lees heeft iedereen daar zijn eigen middeltje voor van WD40 tot diesel.

Daarna wil ik ook de ketting schoonmaken en opnieuw invetten. wat kan ik hier het beste voor gebruiken zowel voor de schoonmaak als voor het invetten? Mochten jullie nog tips of trucs hebben ik hoor het graag.
Ook heb ik gemerkt dat de bediening van het knipperlicht wat stroef gaat wat kan ik hier het beste in/op spuiten?

Mijn 2e klusje wordt het achterlicht. Op dit moment zit alleen nog maar het rem/achterlicht op de motor. Maar ik zou hier graag een nieuwe unit op zetten met knippers. Ik heb al gekeken naar de Edg2 van DRC maar ik moet zeggen dat ik die niet heel veel tegen kom in Nederland. Dus misschien weten jullie nog een andere
oplossing? en wat zijn jullie ervaringen met online shops in Nederland, welke zijn er goed en leveren snel?Ook bij deze klus als je tips of trucs hebt hoor ik het graag.
Laatste vraag  mijn voor knipperlicht knippert nu erg snel, komt dit doordat er geen achterknipperlicht meer aanhangt of is dit iets anders?

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2347
Re: WR250R Eerste Hulp bij Klussen
« Reactie #1 Gepost op: 08-03-2010, 09:10 »
Mbt snel knipperen: waarschijnlijk is het een LED-knipperlict waar eigenlijk nog een relais tussen moet.

Mbt schoonmaken: dat laat je de verkoper toch doen  :P
Ik spuit alleen het vuil eraf, poetsen is bij een off-road echt onbegonnen werk. Bovendien lachen ze je steeds uit bij een off-road rit als je met een glimmende motor aan komt zetten.  :D

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 87
Re: WR250R Eerste Hulp bij Klussen
« Reactie #2 Gepost op: 08-03-2010, 09:15 »
Mbt snel knipperen: waarschijnlijk is het een LED-knipperlict waar eigenlijk nog een relais tussen moet.

Mbt schoonmaken: dat laat je de verkoper toch doen  :P
Ik spuit alleen het vuil eraf, poetsen is bij een off-road echt onbegonnen werk. Bovendien lachen ze je steeds uit bij een off-road rit als je met een glimmende motor aan komt zetten.  :D
Hehe, ik wil haar gewoon 1x goed schoonmaken en met siliconen spray inspuiten. en daarna ga ik dat natuurlijk niet elke x doen.
 
en wat betreft het knipperlicht voor zit volgens mij nog gewoon de orginele verlichting en die knippert nu ook snel (dat is wel zonder achterknippers)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: WR250R Eerste Hulp bij Klussen
« Reactie #3 Gepost op: 08-03-2010, 09:45 »
Het snelle knipperen komt om dat er nu maar 1 knipper op het relais zit wat hem belast, als je de achterste knippers er ook op zet doen ze het normaal.
 
Ketting schoonmaken? ff lekker in de modder spelen.. gaat ie lekker van glimmen.
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 87
Re: WR250R Eerste Hulp bij Klussen
« Reactie #4 Gepost op: 08-03-2010, 09:47 »
Het snelle knipperen komt om dat er nu maar 1 knipper op het relais zit wat hem belast, als je de achterste knippers er ook op zet doen ze het normaal.

Dat idee had ik inderdaad al maar bedankt voor de bevestiging.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: WR250R Eerste Hulp bij Klussen
« Reactie #5 Gepost op: 08-03-2010, 10:52 »
Als eerste wil ik haar van top tot teen schoongaan maken.
Hoe doen jullie dit?

Met wat er maar net op voorraad is. Dasty van de Wibra voor het algemene schoonmaakwerk, de echte vette plekken eerst inssmeren met iets olieachtigs (WD40, diesel). Spaken en lastige hoekjes met een kwast waarvan de haren half ingekort zijn in de boormachine.

Citaat
Daarna wil ik ook de ketting schoonmaken en opnieuw invetten. wat kan ik hier het beste voor gebruiken zowel voor de schoonmaak als voor het invetten?

Geen ontvetter in ieder geval. Een bakje met olie en een tandenborstel doet wonderen, evenals de kwast op de boormachine.

Invetten varieert. Voor weggebruik mag het vettig spul zijn, voor offroad moet je een droog smeermiddel gebruiken.

Citaat
Ook heb ik gemerkt dat de bediening van het knipperlicht wat stroef gaat wat kan ik hier het beste in/op spuiten?

Beetje WD40 of droge kettingspray.

Citaat
Laatste vraag  mijn voor knipperlicht knippert nu erg snel, komt dit doordat er geen achterknipperlicht meer aanhangt of is dit iets anders?

Als je 1 knipperlampje per kant hebt knippert-ie inderdaad sneller.

Citaat
Hehe, ik wil haar gewoon 1x goed schoonmaken en met siliconen spray inspuiten. en daarna ga ik dat natuurlijk niet elke x doen.

Goeie zaak hoor. Vergeet ook niet om al je elektrische stekkertjes even los te trekken en er wat vaseline in te spuiten. Scheelt groene rommel op de langere duur.
Ook kan het geen kwaad om de zaken die je toch niet ziet in de anticorrosie (tectyl, ACF-50, whatever) te zetten.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 87
Re: WR250R Eerste Hulp bij Klussen
« Reactie #6 Gepost op: 08-03-2010, 11:25 »
Thanks dabit hier heb ik veel aan.
 
Wat betreft de stekkertjes dat is een erg goed idee. Ik neem aan dat ik dit doe voor ik met water etc... aan de slag ga?Aangezien ik echt niks van mijn motor afweet wordt dat wel zoek maar goed daar kan ik alleen maar van leren.
 
En afspoelen enzo doe ik denk ik ook gewoon met de kappen er nog op?
Denk dat ik dat vandaag na het werk maar eens ga doen, goed afspoelen en aan de buitenkant schoon maken en natuurlijk goed droog maken.
 
Dan kan ik morgen misschien alle kappen eraf halen

Post Merge: 08-03-2010, 19:21
Zo net even de kappen eraf gehaalt. Er zit nogal wat stof enzo onder het zadel.
Hoe halen jullie dat normaal gesproken weg?.

En ik wist niet dat wd40 de dingen zo schoon maakt, zijn er dingen waar je geen wd40 op mag gebruiken(rubber?)Ik doe het nu wel nog in een doekje en dan wrijven.

Wel heb ik hier door mijn eerst klus foutje gemaakt :D. Ik had wat wd40 op de uitlaat bocht gedaan, daarna uurtje ofzo ging ik de motor starten. Ineens kwam er veel witte rook van de motor ik dacht WTF???, maar was dus de wd40 :D.

Iemand had nog de tip om de stekkertje in te spuit met vaseline spray maar is dit wel echt nodig want ik vond het nogal vies en vet spul?

Laatste ding ik heb de schakelaar voor de knipperlichten open gemaakt om hem schoon te maken, maar ik vind dat ie nog steeds erg stroef gaat hoe kan ik dit verhelpen?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4276
Re: WR250R Eerste Hulp bij Klussen
« Reactie #7 Gepost op: 09-03-2010, 08:29 »
die stroefhijd is nieuighijd in de schakelaar denk ik :) Die heb ik bijna nooit gebruikt.
Voor je uitlaatbocht doet een beetje staalwol echt wonderen, glimt zo weer helemaal op.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1876
Re: WR250R Eerste Hulp bij Klussen
« Reactie #8 Gepost op: 09-03-2010, 08:45 »
toen ik de proefrit maakte op de wrr van Steven viel me die schakelaar ook op en dacht dat het niet zo hoorde, maar de wrr die ik uiteindelijk gekocht heb heeft hetzelfde 'probleem' (en die was zelfs nog nooit off-road geweest met nog geen 600km op de teller)
ben benieuwd of het uiteindelijk soepeler zal gaan, maar echt last heb ik er niet meer van als je het gewend bent :P

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 87
Re: WR250R Eerste Hulp bij Klussen
« Reactie #9 Gepost op: 09-03-2010, 08:49 »
Ik heb hem gister avond uitelkaar gehaalt en wat WD40 in gespoten en hij lijkt nu al een stuk soepeler te gaan. Vandaag weer even inelkaar zetten en terug op het stuur.
 
Vandaag wil ik hem ook verder schoonmaken vooral onder het zadel waar alle draden, ecu, acu etc... lopen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1876
Re: WR250R Eerste Hulp bij Klussen
« Reactie #10 Gepost op: 09-03-2010, 09:00 »
als je toch bezig bent met alles loshalen: kijk ook even naar de bedrading onder de bevestiging van je achterlicht/kentekenplaat: deze schuurt bij sommige mensen door (in ieder geval bij het amerikaanse model, geen idee of die verschillen hierin met het europese model)
moet de mijne ook nog eens controleren

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: WR250R Eerste Hulp bij Klussen
« Reactie #11 Gepost op: 09-03-2010, 09:28 »
Heel goed; zo leer je je motor kennen.

Ik zou even de vorkpoten laten zakken en het balhoofd opnieuw invetten met waterafstotend kogellagervet.

Daarnaast de link-arm en achterbrug los. Als je een goede bok hebt is het 2 uurtjes werk, maar je gaat je zelf straks vervloeken als je het nu niet even doet.

Vooral die achteras even insmeren met anti-seizure vet. Als ze eenmaal vastcorroderen dan kost het veel moeite om ze er weer uit te krijgen.

Of heeft StevenD dit al allemaal preventief voor je gedaan?

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 87
Re: WR250R Eerste Hulp bij Klussen
« Reactie #12 Gepost op: 09-03-2010, 09:59 »
Heel goed; zo leer je je motor kennen.

Ik zou even de vorkpoten laten zakken en het balhoofd opnieuw invetten met waterafstotend kogellagervet.

Daarnaast de link-arm en achterbrug los. Als je een goede bok hebt is het 2 uurtjes werk, maar je gaat je zelf straks vervloeken als je het nu niet even doet.

Vooral die achteras even insmeren met anti-seizure vet. Als ze eenmaal vastcorroderen dan kost het veel moeite om ze er weer uit te krijgen.

Of heeft StevenD dit al allemaal preventief voor je gedaan?
pfff ik ben blij dat ik de kappen etc er al af krijg ;).

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1876
Re: WR250R Eerste Hulp bij Klussen
« Reactie #13 Gepost op: 09-03-2010, 10:05 »
pfff ik ben blij dat ik de kappen etc er al af krijg ;) .

met een werkplaatshandboek en een momentsleutel kom je een heel end ;)
heb ook een aantal maanden geleden het linksysteem van de schokbreker uit elkaar gehaald en gesmeerd: was toch wel nodig :P
 
hier vind je ook veel info: http://wr250rforum.forumotion.com/

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: WR250R Eerste Hulp bij Klussen
« Reactie #14 Gepost op: 09-03-2010, 10:14 »
Kom maar in keer langs in N'gein, dan help ik je wel even.