Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: KTM electrische motor in 2011 beschikbaar  (gelezen 13838 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11051
  • In order to go faster - go slower
Re: KTM electrische motor in 2011 beschikbaar
« Reactie #15 Gepost op: 09-05-2010, 07:35 »
Het enige dat werkt is een setje propellors in je voorwiel en een fietsdynamo er tegenaan.

Vergeet niet regelmatig je motor af te bokken en om te draaien als de wind draait!

Met kernenergie, waar ik op zich ook geen groot voorstander van ben,heb je van al deze emissieproblematiek geen last. Wel weer een ander afvalprobleem, maar dat kunnen we toch weer makkelijk afstorten in die CO2-putten, die toch al onder wat woonwijken bestaan?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11051
  • In order to go faster - go slower
Re: KTM electrische motor in 2011 beschikbaar
« Reactie #16 Gepost op: 10-12-2010, 18:48 »
Waarom zou je niet gewoon thuis waterstofgas kunnen fabriceren in kleine hoeveelheden?

Direct overpompen per kleine hoeveelheid naar de brandstofcel en de volgende ochtend kan je weer rijden voor 2€.

De actieradius is ook al heel behoorlijk, dus meer geschikt als rallyfiets. En het waterprobleem is ook opgelost; het spul dat uit de uitlaat komt is direct drinkbaar!

http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/4353853.stm

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5356
  • LC8 LC8 LC8
Re: KTM electrische motor in 2011 beschikbaar
« Reactie #17 Gepost op: 10-12-2010, 19:17 »
een klein nadeel aan dat waterstof gasvormig:

1 m3 waterstof (gasvormig, kamertemp) geeft je bij verbranding zo'n 1.2 MJ , terwijl
1 l benzine je zo'n 32 MJ geeft

dus je hebt zo'n 30 kubike meter waterstof nodig om 1 litertje benzine te vervangen...

Dus je moet het wel eerst door een compressor halen ( en een beetje veilig graag)
Als je het dat 700x kleiner maakt (700 bar!) dan heb je 'nog'maar 4 liter nodig tegen 1 liter benzine.

En euhm... om die 30MJ aan waterstof te maken (vergelijkbaar met die 1e liter benzine), heb je nog wel effe 9 kWh (1kWh=3.6MJ) aan stroom nodig a 20 ct... dus idd ongeveer 2 euro...
en nog de stroom voor de compressor natuurlijk!

ALS je nergens verliezen hebt en alle omzettingen 100% zijn... : maar helaas is de praktijk meestal 50% per stap.

EN Dan moet je vervolgens al die stroom weer gaan maken met een paar grote dieselgeneratoren...  ;) ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11051
  • In order to go faster - go slower
Re: KTM electrische motor in 2011 beschikbaar
« Reactie #18 Gepost op: 10-12-2010, 19:22 »
Ik zou het niet erg vinden om hem thuis aan het net te hangen voor 10€ per rit, om vervolgens lekker 160 km te kunnen rijden.

Waar komt jouw berekening dan op uit voor bijv. 16 L waterstofgas?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5356
  • LC8 LC8 LC8
???
« Reactie #19 Gepost op: 10-12-2010, 19:29 »
ZONDER alle omzettingsverliezen, kwam ik op 1euro80 per liter...
(heel makkelijker.. electra (thuis) en benzine (aan de pomp, incl tax!)) zijn ongeveer even duur per energiewaarde.

Maar je moet een boel doen om dat waterstof zo te krijgen... en dus zal het eerder 5 euro per liter zijn.

Maar dan wel een liter op 700 bar druk he!!

dus die 16 liter tank die jij wil, moet wel tegen 700 bar kunnen (das 4x zo dik als een normale gasfles zoals van een lasapparaat ofzo...)
Ooit een 20 of zo'n heel klein 10 liter gasflesje getilt van een lasapparaat ???
 ;)
en met die 10 liter gasfles kom je dus net zo ver als met 2,5 liter benzine... niet genoeg voor 1 rondje OTR  :D

En wat is er mis met die benzine... als je die fossiele brandstof toch gebruikt om de waterstof te maken?? (en dan zelfs 4 a 5x zo veel er van te gebruiken omdat je het allemaal moet omzetten enzo? )

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11051
  • In order to go faster - go slower
Re: KTM electrische motor in 2011 beschikbaar
« Reactie #20 Gepost op: 10-12-2010, 19:42 »
Hmm,

Ook niet echt ideaal dus...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5356
  • LC8 LC8 LC8
Re: KTM electrische motor in 2011 beschikbaar
« Reactie #21 Gepost op: 10-12-2010, 19:52 »
nee... heel algemeen:

Het nadeel van gassen, die niet vloeibaar worden bij een beetje druk, is dat je ze onder enorme druk moet meenemen, wil je het volume een beetje in de hand houden.

Dat geldt voor aardgas, voor waterstof etc.

LPG (Propaan) is bijvoorbeeld wel handig omdat dat vloeibaar wordt: En als het vloeibaar wordt dan neemt het volumen ineens ontzettend veel af.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 11051
  • In order to go faster - go slower
Re: KTM electrische motor in 2011 beschikbaar
« Reactie #22 Gepost op: 11-12-2010, 17:42 »
Misschien komt het toch nog goed met dat electroproject van KTM:

http://www.nu.nl/auto/2397416/accudoorbraak-in-israel.html

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5356
  • LC8 LC8 LC8
Re: KTM electrische motor in 2011 beschikbaar
« Reactie #23 Gepost op: 11-12-2010, 20:29 »
De accu technologie van nu moet nog ongeveer 10x beter en dan kan het ... dat lijkt veel, maar kijk zelf eens hoe de accutechnologie de laatste jaren gegroeid is toen de mobiele telefoon kwam.
Dus ik denk  zeker dat het kan.

en dan hebben de 'hybrides' (ik haat dat woord... want het zijn nog steeds niet meer dan accu-ondersteunde brandstofmotoren) wel het voorwerk gedaan en dan gaan we onherroepelijk naar:

een auto met aan ieder wiel een (lineaire electromotor), die als rem en aandrijving dient: 4 wiel drive en brake, geheel electronisch gestuurd... (nu al makkelijk te realiseren)

En dan zal je voorlopig toch nog een energiebron moeten hebben die uit brandstof electra maakt, gewoon onboard! En de miniturbine is daar ideaal voor (die dingen bestaan al lang overigens, prachtige dingen met volkeramische hoge temperatuur rotors uit 1 stuk enzo)

Voor een motorfiets niet zo interessant... Maar als dat de accutechnologie en electromotordesign  een beetje boost, dan is dat electro-endurotje er zo!


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1921
  • KTM 790R / Husqvarna WR360
Re: KTM electrische motor in 2011 beschikbaar
« Reactie #24 Gepost op: 12-12-2010, 10:52 »
Ik zag laatst een 'militaire' brandstofcel. Ding was een rechthoekige doos, en gebruikte methanol als ingaande brandstof. Verdere specs kreeg ik niet los vanwege topsiekret enzo, maar gezien de niet bepaald kinderachtige hoeveelheid koeling en electriciteitskabels formaatje laskabel zal de output niet kinderachtig geweest zijn.
 
Zoiets zou waarschijnlijk nu al bruikbaar zijn, de prijs effe niet meegeteld.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11051
  • In order to go faster - go slower

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
  • rooie motors zijn sneller!
Re: KTM electrische motor in 2011 beschikbaar
« Reactie #26 Gepost op: 05-08-2011, 16:27 »
een auto met aan ieder wiel een (lineaire electromotor), die als rem en aandrijving dient: 4 wiel drive en brake, geheel electronisch gestuurd... (nu al makkelijk te realiseren)

En dan zal je voorlopig toch nog een energiebron moeten hebben die uit brandstof electra maakt, gewoon onboard! En de miniturbine is daar ideaal voor (die dingen bestaan al lang overigens, prachtige dingen met volkeramische hoge temperatuur rotors uit 1 stuk enzo)
een lineaire elektromotor? das toch meer als niet roterend maar in het platte vlak?
lijkt me wat moeilijk om op een wiel aan te sluiten

waar zijn die turbine motortjes, ik kan ze niet vinden...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5356
  • LC8 LC8 LC8
Re: KTM electrische motor in 2011 beschikbaar
« Reactie #27 Gepost op: 05-08-2011, 21:50 »
zoek maar een op 'small gas turbine" of zelfs " micro turbine"
bijv:
http://www.powermems.be/gasturbine.html
(1kW turbine en die toerentallen wil je helemaal niet weten)
en gebruikt in kleine warmte-kracht koppelingen: http://www.microwkk.nl/index.php?id=2111

de term lineair motor is idd verkeerd. Ik bedoelde bijv. een ankerloze en borsteloze motor, met permanentmagneten (meestal neodynium). dus electromotoren die je in het wiel kan gebruiken en waarmee je een platte schijf aandrijft (met permanent magneet veld of indirect opgewekt magneetveld)
ps.: das helemaal niet nieuw. de bekende Nuna zonneauto auto gebruikt bijv. ook zo'n electromotor in het wiel.

Waar het me om ging is dat je, als je 100% electrische aandrijving gaat pakken er voordelen bij krijgt: Je kan de aandrijving per wiel maken, dus geen bak nodig, geen aandrijfassen en homokineten, electronische krachtverdeling  etc.
Dat wordt allemaal simpel en je krijgt en dus een boel voordelen bij als je energie-opwekking en aandrijving niet meer mechanisch koppelt!

Een Prius (en vele andere 'hybrides') heeft dat soort voordelen niet omdat het in de basis een gewone brandstofmotor aangedreven auto is, met een electro-hulpmotortje.
Je voegt dan dus dingen toe zonder gebruik te maken van de echte voordelen.



Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
  • rooie motors zijn sneller!
Re: KTM electrische motor in 2011 beschikbaar
« Reactie #28 Gepost op: 06-08-2011, 14:13 »
je bedoelt een naafmotor, net als op de fiets (met trappers)
ik geloof dat de nuna een pancake motor in het wiel heeft zitten.
als je de stator groot genoeg maakt (diameter) kun je lekker veel koppel maken vanaf lage toeren
je zou magneten op je velg kunnen plakken dan heb je al een 17" rotor. twee rijen met spoelen aan weerskanten van je spaken en klaar is kees
nu nog iemand vinden die het ook kan bouwen  ::)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: KTM electrische motor in 2011 beschikbaar
« Reactie #29 Gepost op: 06-08-2011, 14:43 »
De accu technologie van nu moet nog ongeveer 10x beter en dan kan het ... dat lijkt veel, maar kijk zelf eens hoe de accutechnologie de laatste jaren gegroeid is toen de mobiele telefoon kwam.

Ik waag het te betwijfelen.
Vorige week ofzo hoorde ik op de radio bij BNR een 'specialist' zeggen dat de capaciteit van batterijen iedere 50 jaar verdubbelde.
Dat leek mij bijzonder langzaam en daarom ben ik op ons www op zoek gegaan naar info.
Mijn gedachte was dat als het 'serious business' is dan moet er haast wel zoiets als de wet van Moore zijn (zoals bij halfgeleiders) die deze toename in accu capaciteit voorspelt.
Na en half uur had ik nog niks bruikbaars gevonden.
Zelfs geen grafiek waarin de toename van accu capaciteit door de jaren heen was weergegeven (ook niet bij StiBa).
Ik denk dat de materie veel te moeilijk en de voortgang veel te traag gaat.

Als iemand meer bruikbare historische info heeft, posten maar!
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt