Alles hangt er wat vanaf waarvoor je de motor gaat gebruiken en je verlangens en..... vooral je geldbeugel!
Maar, naar mijn bescheiden mening kan je als amateurrijder (met een normaal persoonsgewicht) meer dan voldoende uit de voeten met de standaard vering die op meeste moderne enduros is gemonteerd.
Enkel... deze standaard vering moet dan ook perfect voor zowel elk verschillend terrein als voor eventueel bijgeplaatste accessoires elke keer opnieuw worden afgeregeld en tevens goed blijvend worden onderhouden!
Veel rijders kunnen dit maar niet snappen en geven vaak onnodig geld uit. Beter zouden ze investeren in een les van hoe je nu best je vering zelf afstelt.
Dit zou waarschijnlijk wel ten nadele zijn van de beugel van menig "professionele suspension tuners" maar wel een groot voordeel voor de meeste amateurrijders van normaal tot zelfs hoog niveau.
Begrippen zoals ingaande demping, uitgaande demping of veervoorspanning zijn vaak door de amateur niet gekend... laat staan dat we dan nog zouden gaan lullen over linear of progressief
Ikzelf ben al heel tevreden dat ik me kan beredden met mijn eigen zelfaangeleerde (volgens werkplaatshandboekprocedure) afstellingsmogelijkheden..... maar ik ben dan ook maar een amateurke van niets
maar durf toch af en toe nog wel eens een uitdaging als rijder aangaan zowel op ongekend off-road terrein als op een vaste crosspiste.
Oude vossen verliezen wel hun haren.... maar hun manieren (streken) niet