Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Vering...linear of progressief?  (gelezen 4813 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 929
Vering...linear of progressief?
« Gepost op: 26-04-2010, 16:20 »
Even een weetvraagje. :D

Wat is nou wijs om op een enduro te zetten waarmee je OTR ritten rijd, crossbaan, rally en wat spielerij, allround zeg maar. Lineare of progressieve veren??

Voor en achter of een variatie? Wat is waar geschikt voor?

Wil die KTM heel snel laten aanpakken maar zit een beetje met deze vraag....wat is geschikt.


Gr. Johan.
Past: Suzuki T500 "74, Suzuki DR800S "96, Aprilia ETV1000 "02, Honda NX250 "91---Now: Honda XR250R "92, Honda NPS50 "08, KTM 250EXC-F "07, Yamaha XT660Z "09!!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Vering...linear of progressief?
« Reactie #1 Gepost op: 26-04-2010, 16:31 »
ik zou het over laten aan de veringsspecialist waar je je vering laat doen.
Dan zeg je, hoi ik ben Johan weeg xx kilo(kaal en met bepakking xx kilo) ben amateur/gevorderd/profi en rij met name cross/offroad/rally(doorhalen van van toepassing is.)
er komt een grote tank op en nog wat ander spul.
wat raad je me aan?

vraag twee, graag de setup opschrijven en graag 2 setup's eentje voor offroad en eentje voor cross.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 929
Re: Vering...linear of progressief?
« Reactie #2 Gepost op: 26-04-2010, 17:06 »
Doe ik ook! Maar ik ben gewoon benieuwd hoe dat nou zit. Schieuwnierig zeg maar... :D
de 1 zegt linear en de ander progressief....tsja..

En heb meerdere opties om het te laten doen...HK, Reiger, van Laar en Verpalen heeft een adresje (ex werknemer HK)
Volgende maand gaat ie aangepakt worden!


Gr. Johan.
Past: Suzuki T500 "74, Suzuki DR800S "96, Aprilia ETV1000 "02, Honda NX250 "91---Now: Honda XR250R "92, Honda NPS50 "08, KTM 250EXC-F "07, Yamaha XT660Z "09!!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 376
Re: Vering...linear of progressief?
« Reactie #3 Gepost op: 26-04-2010, 18:53 »
Alles hangt er wat vanaf waarvoor je de motor gaat gebruiken en je verlangens en..... vooral je geldbeugel!
 
Maar, naar mijn bescheiden mening kan je als amateurrijder (met een normaal persoonsgewicht) meer dan voldoende uit de voeten met de standaard vering die op meeste moderne enduros is gemonteerd.
 
Enkel... deze standaard vering moet dan ook perfect voor zowel elk verschillend terrein als voor eventueel bijgeplaatste accessoires elke keer opnieuw worden afgeregeld en tevens goed blijvend worden onderhouden!
 
Veel rijders kunnen dit maar niet snappen en geven vaak onnodig geld uit. Beter zouden ze investeren in een les van hoe je nu best je vering zelf afstelt.
 
Dit zou waarschijnlijk wel ten nadele zijn van de beugel van menig "professionele suspension tuners" maar wel een groot voordeel voor de meeste amateurrijders van normaal tot zelfs hoog niveau.
 
Begrippen zoals ingaande demping, uitgaande demping of veervoorspanning zijn vaak door de amateur niet gekend... laat staan dat we dan nog zouden gaan lullen over linear of progressief :-X
 
Ikzelf ben al heel tevreden dat ik me kan beredden met mijn eigen zelfaangeleerde (volgens werkplaatshandboekprocedure) afstellingsmogelijkheden..... maar ik ben dan ook maar een amateurke van niets ;)  maar durf toch af en toe nog wel eens een uitdaging als rijder aangaan zowel op ongekend off-road terrein als op een vaste crosspiste. :-X
Oude vossen verliezen wel hun haren.... maar hun manieren (streken) niet ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Vering...linear of progressief?
« Reactie #4 Gepost op: 26-04-2010, 19:00 »
laat nu net de veervoorspanning niet in orde zijn.... en de veer die erop zit (achter) is te laag.
dan kun je afstellen wat je wilt maar red je het niet.
beter een keer de vering laten doen op je gewicht en rijstijl, dan kun je daarna zelf met de setup oefenen.
wel je basis setup noteren zodat je daar op kan terug vallen.
Er is niet een setup voor alles, voor offroad staat het anders dan voor de crossbaan.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 376
Re: Vering...linear of progressief?
« Reactie #5 Gepost op: 26-04-2010, 23:41 »
laat nu net de veervoorspanning niet in orde zijn.... en de veer die erop zit (achter) is te laag.
dan kun je afstellen wat je wilt maar red je het niet.
beter een keer de vering laten doen op je gewicht en rijstijl, dan kun je daarna zelf met de setup oefenen.
wel je basis setup noteren zodat je daar op kan terug vallen.
Er is niet een setup voor alles, voor offroad staat het anders dan voor de crossbaan.

dit klopt perfect, de afstelling van de veervoorspanning van de achterveer is dan ook het eerste waar je mee begint.
 
en zoals ik al plaatste.... "met een normaal persoonsgewicht" val je binnen de grens van een standaard enduromotor-veer.
 
het is toch ook mijn schuld niet.... dat die hollanders allemaal zo groot en zwaar gebouwd zijn :P ;) :-X
 
ik zal mij in het vervolg beter verwoorden :)
Met een "normaal gewicht en een normale lengte" 8)
 
Oohh.... nu begrijp ik ineens waarom de Fransen ons volkje "Les petittes Belges" noemen..... en ik die dacht dat ze met ons kleine landje lachten ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Vering...linear of progressief?
« Reactie #6 Gepost op: 27-04-2010, 00:17 »
progressief is meestal beter als je sterk wisselende omstandigheden hebt, en dsu een vering wil die heerlijk zacht is, en toch die grote klappen op kan vangen: dus bij enduro en bij rally.

KTM gebruikt 2 systemen: voor de achterdemper

PDS progressieve demping (dan heeft een progressieve veer erbij niet zo veel nut meer).
een link systeem: Hierdoor wordt de lineaire veer en schokbreker progressief ingedrukt: Daar moet je dus geen progressieve veer op gaan zetten, dat is dubbelop.

Voor de voorvering is de demping meestal al progressief, evt kan je een progressieve veer monteren, maar dat geeft lang niet altijd het gewenste effect: Ter beoordeling van de spelialist of die specifieke veerpoot met afstelling baat heeft bij een progressieve veer.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 929
Re: Vering...linear of progressief?
« Reactie #7 Gepost op: 27-04-2010, 00:49 »
De veer zit bij mij vast op de achterbrug, geen linksysteem. Zie wel op de demper PDS?
Past: Suzuki T500 "74, Suzuki DR800S "96, Aprilia ETV1000 "02, Honda NX250 "91---Now: Honda XR250R "92, Honda NPS50 "08, KTM 250EXC-F "07, Yamaha XT660Z "09!!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Re: Vering...linear of progressief?
« Reactie #8 Gepost op: 27-04-2010, 10:52 »
Mijn KTM 690 laten doen een paar maanden geleden zwaardere veren en shims aangepast op mijn wensen en gebruik , amateur met van alles wat , ben echt tevreden .
Prijs 395euro , nieuwe veren voor achter plus olie en gas , en andere shims .
Vind het een super investering .
Linieare veren maar voor mijn gewicht (95kg ) plus komende opbouw met extra tanks en roadbook etc .
Super comfotabel en slaat niet door dus wat wil je nog meer .
Goede specialist moet je toch kunnen helpen met je keuze .
 
Groeten Olaf
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1326
Re: Vering...linear of progressief?
« Reactie #9 Gepost op: 27-04-2010, 23:16 »
Heb vering ook eerst weggebracht toen ik mijn KTM vorig jaar nieuw kocht. De standaard veer was voor mij te licht :'( Scheelde echter veel minder dan de nieuwe veer die ik op mijn 640 had laten monteren: daar werd het een hele andere motor door en had ik dus veeeel eerder moeten doen.
(In de 30 jaar die ik motor rijd nooit naar de vering gekeken, behalve als er olie uit liep.....)

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Vering...linear of progressief?
« Reactie #10 Gepost op: 28-04-2010, 22:20 »
Zelfs bij een lineaire veer is de voorvork al progressief door het kleiner worden van de luchtkamer bij het inveren. Maakt het nog ingewikkelder.  :P

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 112
Re: Vering...linear of progressief?
« Reactie #11 Gepost op: 16-05-2010, 19:18 »
Wat? He?, de vraag vering linear of progressief.......?

Kan dit nauwelijks geloven, deze vraagstelling, tenzij het een twinshock forum zou zijn, of ben ik nu zo slim? nee, mis ik iets, misschien?
Ben benieuwd?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Vering...linear of progressief?
« Reactie #12 Gepost op: 16-05-2010, 19:21 »
Nou, dat is niet zo raar. Johan heeft een WP-demper, zonder linkarm, dus geen progressiviteit.

Hoe ze dat wel realiseren in een PDS-systeem is een andere vraag.