Even voor de duidelijkheid ,een lambda sensor is een o2 sensor .
Deze meet de hoeveelheid lucht (zuurstof) die nog in de uitlaat gas zit .
Meestal staat er meer info beschreven bij een fout code (bij uit lezen met diagnose test kast) ,
bij voor beeld /spanning laag /spanning hoog /mengsel arm /mengsel rijk en nog veel meer ellende.
Als je die informatie heb is het makkelijker zoeken.
9 van de 10 keer zit het probleem in het brandstof/lucht mengsel en meet de lambda sensor een waarde die niet kan, en dan zet i een fout.
Er zijn veel dingen die een fout mengsel kunnen veroorzaken ,hier een paar
1: valse lucht (lucht lekkage in de inlaat na de gas klep of na de luchtmassa meter als i die heeft) kijk alle vacuĆ¼m slangen goed na of ze goed zitten of spuit met remmen reiniger op de inlaat onderdelen en daar mag de motor dan niet op reageren.
2:brandstof systeem /druk te laag of te hoog /vervuild /knik in slangen /injector storingen
3:verkeerde meting van sensoren/ koelvloeistof temp sensor /luchtmassa meter (maf sensor ,zit niet vaak in een motor)/ inlaat spruitstuk druk sensor(map sensor) deze zal je wel hebben/
4:lekkage uitlaat voor de lambda sensor
5:slechte verbranding van mengsel /bougie stuk /ontsteking /bougie kabel's , lambda sensor zal dan te arm aan geven
Als de sensor 4 draden heeft is ie verwarmt anders heeft i er maar 1 dan haalt i zijn massa van de uitlaat en motor,daar gaat het ook nog wel eens wat fout
de meeste lambda sensor's werken op +- 50mv tot +- 990 mv dit is goed te meten met een multi meter als je de kleur draden maar weet
De meeste merken houden onder de 450 mv arm aan en er boven rijk .
Sommige merken werken tussen 1 en 5 volt (erg weinig).
En de aller nieuwste lambda sensor's valt thuis bijna niet meer aan te meten met een multi meter.
Ik ben vast nog wel wat vergeten ,maar daar denkt iemand anders wel weer aan
Je heb in nu een paar dingen waar je naar kan kijken
paul