Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Lambda perikelen  (gelezen 971 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1876
Lambda perikelen
« Gepost op: 06-05-2010, 12:46 »
Nadat mijn DL650 bijna een jaar half uit elkaar stil heeft gestaan na een mislukte vakantie in Noorwegen heb ik hem de afgelopen tijd weer in elkaar gezet en ben ik weer gaan rijden.
 
De motor reedt in eerste instantie niet lekker: horten en stoten (vooral bij constante snelheden) en bij afremmen sloeg de motor af. In eerste instantie dacht ik aan slechte brandstof aangezien de motor nog steeds de volle tank uit Zweden van juni 2009 had.
Flesje Moto Forte 1 erin en de gebruiksaanwijzing gevolgt, maar na het leegrijden van de tank nog steeds geen verbetering.
 
afgelopen weekend naar Luxemburg heen en weer gegaan en zo ruim 2 tanks met verse benzine leeggereden, maar nog steeds geen verbetering. tijdens deze snelwegrit zag ik ook voor het eerst een foutmelding op mijn display: C44 oftewel de lambda sensor.
deze melding komt alleen tevoorschijn als ik langere tijd op een constante snelheid op de snelweg rij (ongeveer 10 minuten a 120km/u). bij lagere snelheden en niet constante snelheden komt de melding niet tevoorschijn.
 
ik heb gisteren de lambda sensor losgehaald en gereinigt met remmenreiniger en gemeten of hij wel stroom krijgt en dat is het geval.
maar ook dit heeft geen verbetering gebracht.
 
het uitvallen bij afremmen heb ik opgelost door het stationair iets hoger te zetten, maar het horten, stoten en stotteren bij eigenlijk alle snelheden blijft nog altijd erg aanwezig (leuk in bochten  :(  )
 
nu is de motor door de dealer na afloop van mijn vakantie erg slordig in elkaar gezet (als in: er hingen meer dingen los dan vast) en het zou me niets verbazen als er iets niet goed teruggezet is wat deze problemen kan veroorzaken.
 
Heeft iemand hier een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn en wat ik zeker weten moet checken? het is dus OF de lambda sensor zelf (welke bijna nooit stuk gaan heb ik begrepen) of iets wat er voor kan zorgen dat de lambda sensor uiteindelijk in de problemen komt....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Lambda perikelen
« Reactie #1 Gepost op: 06-05-2010, 12:48 »
Is het een verwarmde lambda sensor?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1876
Re: Lambda perikelen
« Reactie #2 Gepost op: 06-05-2010, 12:49 »
Is het een verwarmde lambda sensor?

Service manual noemt het een Heated Oxygen sensor
dus denk het wel :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1876
Re: Lambda perikelen
« Reactie #3 Gepost op: 07-05-2010, 15:31 »
niemand?  ???

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Lambda perikelen
« Reactie #4 Gepost op: 07-05-2010, 17:30 »
Dan is de heating misschien kapot. Moet wel iets aan te meten zijn. Nieuwe sensor.?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Lambda perikelen
« Reactie #5 Gepost op: 07-05-2010, 18:16 »
Zo'n sensor heeft sowieso niet het eeuwige leven. Hoe oud is die motor?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 487
Re: Lambda perikelen
« Reactie #6 Gepost op: 07-05-2010, 18:18 »
Even voor de duidelijkheid ,een lambda sensor is een o2 sensor .
Deze meet de hoeveelheid lucht (zuurstof) die nog in de uitlaat gas zit .
Meestal staat er meer info beschreven bij een fout code (bij uit lezen met diagnose test kast) ,
bij voor beeld /spanning laag /spanning hoog /mengsel arm /mengsel rijk en nog veel meer ellende.
Als je die informatie heb is het makkelijker zoeken.
9 van de 10 keer zit het probleem in het brandstof/lucht mengsel en meet de lambda sensor een waarde die niet kan, en dan zet i een fout.
Er zijn veel dingen die een fout mengsel kunnen veroorzaken ,hier een paar
1: valse lucht (lucht lekkage in de inlaat na de gas klep of na de luchtmassa meter als i die heeft) kijk alle vacuĆ¼m slangen goed na of ze goed zitten of spuit met remmen reiniger op de inlaat onderdelen en daar mag de motor dan niet op reageren.
2:brandstof systeem /druk te laag of te hoog  /vervuild /knik in slangen /injector storingen
3:verkeerde meting van sensoren/ koelvloeistof temp sensor  /luchtmassa meter (maf sensor ,zit niet vaak in een motor)/  inlaat spruitstuk druk sensor(map sensor) deze zal je wel hebben/
4:lekkage uitlaat voor de lambda sensor   
5:slechte verbranding van mengsel /bougie stuk /ontsteking /bougie kabel's , lambda sensor zal dan te arm aan geven


Als de sensor 4 draden heeft is ie verwarmt anders heeft i er maar 1 dan haalt i zijn massa van de uitlaat en motor,daar gaat het ook nog wel eens wat fout
de meeste lambda sensor's werken op +- 50mv tot +- 990 mv dit is goed te meten met een multi meter als je de kleur draden maar weet
De meeste merken houden onder de 450 mv arm aan en er boven rijk .
Sommige merken werken tussen 1 en 5 volt (erg weinig).
En de aller nieuwste lambda sensor's valt thuis bijna niet meer aan te meten met een multi meter.
Ik ben vast nog wel wat vergeten ,maar daar denkt iemand anders wel weer aan  ;D
Je heb in nu een paar dingen waar je naar kan kijken  ::)
paul

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1876
Re: Lambda perikelen
« Reactie #7 Gepost op: 07-05-2010, 19:29 »
Even snel reactie per telefoon: het is een sensor met 4 draden en de motor is uit 2005.
Zelf zie ik alleen de c44 code, de 19e kan ik pas bij de dealer terecht (maar dat geeft niet want de vakantieplannen zijn nu toch al omgegooid)

morgen even wat dingen testen: bedankt voor de (uitgebreide) reacties!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1876
Re: Lambda perikelen
« Reactie #8 Gepost op: 23-05-2010, 12:31 »
nou ik had de afgelopen tijd zelf het een en ander getest maar kwam er niet uit, de dealer echt wel binnen korte tijd: de benzinedrukregelaar in de tank was losgeschoten van de benzinepomp  ::)
gelukkig had de monteur dit ooit een keer eerder gehad bij een ander type Suzuki dus ging hij dit al snel controleren.

de regelaar zit met een kort slangetje + clip vast aan de benzinepomp en de clip had de geest gegeven zodat het slangetje (gedeeltelijk) los kon schieten.

de motor rijdt nu dus weer prima  :)