Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: balhoofdlagers  (gelezen 2239 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4382
balhoofdlagers
« Gepost op: 12-05-2010, 21:04 »
Wie heeft de gouden tip om de onderste balhoofdlager van de pen te krijgen. Ben al begonnen met doorslijpen, maar ben bang dat ik te ver ga. Heb em nu in de vriezer liggen, maar betwijfel of dat werkt omdat de pen en het lager krimpen.
 
De schaal krijg ik er ook niet uit. Vanaf de bovenkant heb je niks om op te slaan,dus ook maar doorslijpen? Bovenste schaal was er met 3 klappen met een pijp uit, maar daar hebje ook een mooi randje.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2397
Re: balhoofdlagers
« Reactie #1 Gepost op: 12-05-2010, 21:18 »
warm stoken

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: balhoofdlagers
« Reactie #2 Gepost op: 12-05-2010, 21:25 »
Als je de buitenring er niet uitkrijgt kun je een lasrupsje op het loopvlak van het lager leggen. Bij afkoelen krimpt het lager en tik je het er zo uit.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: balhoofdlagers
« Reactie #3 Gepost op: 12-05-2010, 21:32 »
Buitenste korf zowiezo los slijpen of knippen zodat je de rolletjes en buitenste ring kunt verwijderen. Binnenring doorslijpen tot het laatste beetje ijzer, en dan het zaakje een tik geven met een beitel in de slijpgroef. Dan springt dat stuk ijzer 'ping' open, en kun je 'm eraf trekken.

Schaal kon ik tot nu toe gewoon van bovenaf eruit tikken met een stuk ijzer omdat er wel een randje was. Maar doorslijpen met een Dremeltje zal ook wel werken. Moet je echter wel een stuk voorzichtiger mee zijn dan met het lager op de balhoofdpen, want dat stuk ijzer springt niet stuk omdat er wat spanning op zit.

Hitte werkt goed op die onderste schaal.

Als je een lasapparaat ter beschikking hebt is de truuk van Arjen het simpelste.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4382
Re: balhoofdlagers
« Reactie #4 Gepost op: 13-05-2010, 09:20 »
Buitenste korf had ik er al af, dus nu maar voorzichtig verder slijpen en met de beitel aan de slag. Snap ook niet waarom ze die onderste schaal zo maken dat je geen randje overhoud. Heeft een dealer hier wat speciaals voor?
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 822
Re: balhoofdlagers
« Reactie #5 Gepost op: 13-05-2010, 10:46 »
Als die schaal eruit is, meteen maar twee stukjes weg vijlen/slijpen zodat het de volgende keer makkelijker gaat?
Ik heb zo met een BMW lopen emmeren. Van boven af is er niet aan te komen ivm een verdikking en ook geen rand.
Eerst van onderuit met een smalle scherpe beitel tussen rand lager en aanslag van het lager in het balhoofd (als je het rand kunt noemen). Zo een paar keer rond tikken waardoor er wat meer ruimte komt en toen met de bandenlepel  van bovenaf het eruit getikt. Ook meteen maar 2 gleuven erin gemaakt voor de volgende keer, wie dat ook mogen zijn.
450EXC, KLX250S EFI

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1982
Re: balhoofdlagers
« Reactie #6 Gepost op: 13-05-2010, 11:12 »
lasrupsje werkte bij mijn bmw.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4382
Re: balhoofdlagers
« Reactie #7 Gepost op: 13-05-2010, 11:17 »
Heb geen lasapparaat, maar het is eindelijk gelukt. Wat een K#T klus zeg. Lager van pen gekregen door een bijtel tussen onderste kroonplaat en lager te slaan en stug blijven volhouden.

Schaal uiteindelijk eruit gekregen door van onderaf met een staaf metaal van een meter net op het randje kracht te zetten, aan de voorkant kon ik er net een klauwhamer tussen krijgen. Toen ie wat kwam was het randje groot genoeg om vanaf boven te meppen. Nu liggen de nieuwe schalen en de pen in de vriezer, hopelijk gaat onderdeel B makkelijker.

In het vervolg maar netjes invetten om het half jaar, want dit wil ik voorlopig niet meer doen.

Een gleufje maken is misschien wel handig, stom dat ze dat niet gewoon standaard erin maken.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2922
Re: balhoofdlagers
« Reactie #8 Gepost op: 13-05-2010, 11:37 »
Je bent maar zo geen monteur... :D
Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: balhoofdlagers
« Reactie #9 Gepost op: 13-05-2010, 14:38 »
Heeft een dealer hier wat speciaals voor?
Heb wel eens gehoord dat ze dan heel hard vloeken  :-X
 
Je bent maar zo geen monteur... :D

Precies, je moet dan echt HEEEL HARD knnen vloeken!
 
By the way, balhoofd van KTM of Yamaha?
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4382
Re: balhoofdlagers
« Reactie #10 Gepost op: 13-05-2010, 15:57 »
Yamaha.

Tis gelukt, schalen had ik er zo in. Onderste lager koste wat meer moeite. Heb ik gedaan door de oude lager er op z'n kop op te doen en dat onderste boven in de bankschroef  ::), zo kan je op de onderkant van de kroonplaat slaan.

Ook de vorkolie vervangen (vies met veel metaaldeeltjes) en de luchtkamer netjes op 145 mm gezet (was 180 en 160).

Net proefritje en ik kan weer langzaam rechtdoor rijden.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 822
Re: balhoofdlagers
« Reactie #11 Gepost op: 13-05-2010, 18:02 »
Yamaha.

Tis gelukt, schalen had ik er zo in. Onderste lager koste wat meer moeite. Heb ik gedaan door de oude lager er op z'n kop op te doen en dat onderste boven in de bankschroef  ::) , zo kan je op de onderkant van de kroonplaat slaan.

Ook de vorkolie vervangen (vies met veel metaaldeeltjes) en de luchtkamer netjes op 145 mm gezet (was 180 en 160).

Net proefritje en ik kan weer langzaam rechtdoor rijden.


Wat sneller lukt nog niet  :-X


 :D
450EXC, KLX250S EFI

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: balhoofdlagers
« Reactie #12 Gepost op: 13-05-2010, 20:28 »
oeps.. ik had dit draadje niet gelezen: Ik heb er een trekker voor liggen (homemade).... (had het effe gevraagd he).

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4382
Re: balhoofdlagers
« Reactie #13 Gepost op: 13-05-2010, 20:31 »
Motor wil gewoon niet zo hard  ;)

Hier nog wat foto's

Ingeslepen onderste schaal (uiteindelijk niet ver genoeg geslepen)

Verwijderen onderste schaal met ijzeren staaf:

Plaatsten nieuwe onderste lager:

Nieuwe bovenste schaal:

Nieuwe onderste schaal:

Nieuwe onderste lager:


Oude vorvork drap (50.000km):


Post Merge: [time]do 13 mei 2010 19:32:54 GMT-1[/time]
oeps.. ik had dit draadje niet gelezen: Ik heb er een trekker voor liggen (homemade).... (had het effe gevraagd he).
Hoe ziet zoiets eruit? Met een aangepaste klauwhamer kom je volgens mij ook een eind.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: balhoofdlagers
« Reactie #14 Gepost op: 13-05-2010, 21:27 »
Buitenschalen kan je er gewoon uittikken met een of ander staaf.

Onderste binneschaal van de pen af is altijd het probleem: 2 punten doorslijpen en even 'breken' in debankschroef gaat soms...

Trekker: 1/2 open rondje (ala steeksleutel) die precies over de binnenschaal gaat (kegelkooi er even af knippen); 1/2 open buis met bovenaan eenplaatje met een 'pers-bout'

Geheel over de balhoofdpem heen zetten, zodat ie in het lager grijpt, evt uitvullen en als normale een trekker het lager er af trekken.

ps.: Moet wel precies passen op het lager natuurlijk: Of de mijne (voor ktm) past op die yamsel is de vraag natuurlijk. Maar goed, evt maak je er een.