Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Lichtgewicht accu's; iemand ervaring?  (gelezen 16339 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Lichtgewicht accu's; iemand ervaring?
« Reactie #30 Gepost op: 21-05-2010, 06:39 »
Een DRZ met een digitaal klokje heeft lekstroom.

Bij mijn DRZ was die gedemonteerd.

Als je 30 keer start dan is de Super-B ook leeg hoor en dan kan je gewoon een druppellader aansluiten; binnen 30 minuten is hij dan weer opgeladen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Lichtgewicht accu's; iemand ervaring?
« Reactie #31 Gepost op: 21-05-2010, 09:16 »
nee: een druppellader laad geen grote stroom. Om een 2,5Ah accu in 30 minuten op te laden heb je gewoon een 5A lader nodig.

En ja, al die accu's zijn LiFePO4 (lithium ijzer fosfaat) technology accu's: maar de verschillende frabrikanten gebruiken cellen van verschillende producenten/merken: En daar zit kwaliteitsverschil in.
Dus je kan ze allemaal stukladen met een gewone loodacculader.

De makers van deze accu's (Turntech, superB etc) bouwen dus een accu uit losse cellen die ze inkopen: Kwaliteit van de cellen verschilt, maar ook de kwaliteit van het totaal: Hoe goed zitten de cellen aan elkaar, hoe goed zijn de connecties, en is er evt electronica toegevoegd (bescherming tegen fout laden/ontladen etc)

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2349
Re: Lichtgewicht accu's; iemand ervaring?
« Reactie #32 Gepost op: 21-05-2010, 09:27 »
Dus ze hebben allemaal een aparte lader nodig?

Of een lader nodig is, is een tweede. Weinig verlies, dus kan lang stilstaan. En als je ook een kicker heb, hoef je de accu nooit helemaal leeg te starten (tenzij je niet kunt kicken, zoals ik).

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Lichtgewicht accu's; iemand ervaring?
« Reactie #33 Gepost op: 21-05-2010, 09:39 »
ALS je gewoon geen lekverbruikers hebt (en bij een standaard enduro/cross etc is dat zo) dan hoef je je geen zorgen te maken... en blijft ie gewoon 3 maanden goed zonder bij laden! (itt een loodaccu)

Digitale klokjes van tellers etc verbruiken meestal heeeeel erg weinig, zolang er geen verlichting in zit etc.

Heel makkelijk uit te vinden overigens: Zorgt dat alles uit is op de motor; Koppel gewoon een keer je accu los, en meet stroom tussen accupool(+) en de kabel die er aan zat. Meet met een multimeter die ook nog goed mA's kan meten. <1 mA => 2500 uur bij een 2,5Ah accu: 2500h ~ 105 dagen... (en je mag ze niet helemaal leeg laten lopen.. dus -20% ofzo)
bij 100uA lek kan je hem gewoon een jaar laten staan....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3436
Re: Lichtgewicht accu's; iemand ervaring?
« Reactie #34 Gepost op: 21-05-2010, 09:46 »
Is het dan niet beter om je accu telkens even af te koppelen als je m niet gebruikt? Dan kan ie nooit leeglopen. 
 
En wat is er dan zo speciaal aan hun lader, zit daar electronica in tegen overladen??
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1984
Re: Lichtgewicht accu's; iemand ervaring?
« Reactie #35 Gepost op: 21-05-2010, 13:10 »
Dus ze hebben allemaal een aparte lader nodig?
Turntech en E-batt stellen dat er geen aparte lader nodig is. Overigens kreeg ik een mailtje van Turntech dat er misschien wel een prijsje te maken is. Na het weekend meer; eerst even de bmw uitlaten (op wegbanden; in de Eiffel)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Lichtgewicht accu's; iemand ervaring?
« Reactie #36 Gepost op: 21-05-2010, 15:14 »
De accu van mijn KTM word er ook niet beter op, en da's best een duur kreng.
 
Ik denk dat ik maar eens een keer een stel losse celletjes bestel via Ebay ofzo. Balancer en wat epoxy erbij, en ik ben klaar voor een paar tientjes.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Lichtgewicht accu's; iemand ervaring?
« Reactie #37 Gepost op: 21-05-2010, 15:18 »
De accu van mijn KTM word er ook niet beter op, en da's best een duur kreng.
 
Ik denk dat ik maar eens een keer een stel losse celletjes bestel via Ebay ofzo. Balancer en wat epoxy erbij, en ik ben klaar voor een paar tientjes.

Beluister ik hier een groepsknutselplakproject? ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Lichtgewicht accu's; iemand ervaring?
« Reactie #38 Gepost op: 21-05-2010, 16:26 »
En wat is er dan zo speciaal aan hun lader, zit daar electronica in tegen overladen??
En hoe kan het dat hij wel tegen het laadcircuit van de motor kan?
(sorry, ik herhaal mezelf, maar ik ben bang dat-ie in de motor ook zo kaduuk is)
 
Maurice

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: Lichtgewicht accu's; iemand ervaring?
« Reactie #39 Gepost op: 21-05-2010, 18:51 »
De accu van mijn KTM word er ook niet beter op, en da's best een duur kreng.
 
Ik denk dat ik maar eens een keer een stel losse celletjes bestel via Ebay ofzo. Balancer en wat epoxy erbij, en ik ben klaar voor een paar tientjes.

A123 batterijtjes zijn echt grandioos!
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Lichtgewicht accu's; iemand ervaring?
« Reactie #40 Gepost op: 22-05-2010, 09:44 »
Beluister ik hier een groepsknutselplakproject? ;D

't is niet zo ingewikkeld hoor.

- Koop op Ebay/marktplaats 4 (voor een 2.3Ah accu, enkel lichte motoren) of 8 (4.6Ah accu, de rest) LiFePO4 high-drain cellen in 26650 formaat. Bijvoorbeeld A123Systems ANR26650M1A, XCell 26650, K2 Systems 26650, etc. Je wilt ze met soldeertabs, tenzij je de beschikking hebt over puntlasapparatuur. De batterijen zelf kun je niet solderen. De cellen wegen iets van 75 gram per stuk. Voorbeeld: hier

Eventueel koop je een DeWalt 36V accupack; daar zitten 10 cellen in.

- Schakel deze 4 in serie. Indien 8: setjes van 2 parallel maken, en daarvan 4 in serie zetten.

- Maak mooie aansluitingen voor de + en de -.

- Werk het pack af. Krimpkous, een bakje, whatever.

- Aansluiten in plaats van de gewone accu.

- Klaar.


Voor de netheid moet er eigenlijk nog een overladingsbeveiliging per cel overheen. Dat zijn maar enkele componenten die ik persoonlijk niet eens op een printplaatje zet; ik zal het schemaatje wel posten. Doe je dat niet, dan is de levensduur van je accu wat minder maar werkt het wel.

Doe je het helemaal netjes, dan moet er ook nog een diepontladingsbeveiliging op en betere celbalancer. Maar dan ga je al gauw richting compleet batterijmanagementsysteem, en de 'motor-start-batterij' fabrikanten doen het ook niet zo netjes.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 63
Re: Lichtgewicht accu's; iemand ervaring?
« Reactie #41 Gepost op: 25-05-2010, 22:29 »
ha die bart, das dus duidelijk iets voor de gemiddelde klusser  ;)
 
gr. leon

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Lichtgewicht accu's; iemand ervaring?
« Reactie #42 Gepost op: 25-05-2010, 23:40 »
DaBit, heb je het al geprobeerd? welke overspanningsbeveiliging gebruik je?

Probleem is dat je bij 10A laden, ook snel 5A moet wegregelen over 1 cel... en dat is wel veeeel!

(mijn knutselpakket ligt hier al ... )
vergis je niet in de afwerking!

ps.: Mijn EXC agm accutje van 7Ah van Ebay was 34 euro thuisgestuurd.... daar kan je geen LiFePO accu voor maken; en die dioet het na 3 jaar nog steeds prima, ondanks veel stilstaan.

OJA: waarom geen optimate: Dergelijke laders laden met een druppellaadstroom door tot veel te hoge spanningen; daar kan een loodaccu tegen (vinden ze vaak zelf fijn), maar een Li niet.
Motorlaadsysteem kapt bij 14,5V echt af (=3.625V/cell voor Li, precies goed voor LiFePO cellen, zie spec bij A123).

Verder: Lang niet alle Li-cellen zijn geschikt: Je hebt een grote laad en ontlaad stroom nodig: bij 2,3Ah cel heb je voor 50A startstroom al minstens 20C type cellen nodig. Verder: spelen met accu's is niet ongevaarlijk!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Lichtgewicht accu's; iemand ervaring?
« Reactie #43 Gepost op: 26-05-2010, 08:05 »
DaBit, heb je het al geprobeerd?

Nog niet; ik moet nog celletjes regelen.

Citaat
welke overspanningsbeveiliging gebruik je?

Een shuntregelaar op basis van een TL431, een (vermogens)transistor en een weerstand om de maximale balanceerstroom te beperken. 1 regelaar per seriegeschakelde cel natuurlijk.
Stroomverbruik in rust is enkele microamperes; ook wel belangrijk.

Citaat
Probleem is dat je bij 10A laden, ook snel 5A moet wegregelen over 1 cel... en dat is wel veeeel!

Valt wel mee. Als je cellen een beetje goed zijn heb je niet heel veel onbalans, plus dat de laadstroom door de cel afneemt boven de, zeg, 80% vol.

Als een van de seriegeschakelde cellen ver vol is, dan is de balanceerstroom voornamelijk nodig om de andere cellen ook vol te krijgen.

Citaat
vergis je niet in de afwerking!

Nee, dat is het lastigste. Hoewel ik de afwerking van veel van die goedkopere packs ook niet denderend vind. Die Super-B is wat dat betreft nog het beste afgewerkt.

Citaat
ps.: Mijn EXC agm accutje van 7Ah van Ebay was 34 euro thuisgestuurd.... daar kan je geen LiFePO accu voor maken; en die dioet het na 3 jaar nog steeds prima, ondanks veel stilstaan.

Is ook zo. En de gewichtsbesparing is ook al niet vreselijk spannend. Maar 't is ook een beetje professionele interesse zeg maar :)

Citaat
Verder: Lang niet alle Li-cellen zijn geschikt: Je hebt een grote laad en ontlaad stroom nodig:

Klopt ook. In de basis zijn er maar 2 LiFePO4 celsoorten: de hoge-capaciteit cellen met een capaciteit van zo'n 3Ah voor een 26650 cel, en de hoge-belastbaarheid cellen met een capaciteit van zo'n 2.3Ah per 26650 cel. Die eerste variant moet je dus niet hebben; die kan de startstroom niet leveren. Wel zouden ze prima zijn voor een backupaccuutje op een kickstart-fiets. Bij de tweede variant zitten alle fabrikanten die ik ken boven de 20C toegestane ontlaadstroom.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1525
Re: Lichtgewicht accu's; iemand ervaring?
« Reactie #44 Gepost op: 26-05-2010, 10:31 »
zie ook: http://cgi.ebay.nl/2X-26650-3-2V-3-3AH-LiFePO4-Rechargeable-Battery-w-tabs-/320518261468?cmd=ViewItem&pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4aa0608adc

2 stuks voor +/- 14 euro. exclusief een beetje verzendkosten.


Dat zijn dan de verkeerde omdat ze 3.3Ah zijn?
KTM 990 Adventure S 2006 / Yamaha WR450F 2006 / Beta 125 REV-3