Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Lichtgewicht accu's; iemand ervaring?  (gelezen 16337 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Lichtgewicht accu\'s; iemand ervaring?
« Reactie #45 Gepost op: 26-05-2010, 13:52 »
Waarschijnlijk wel.
 
De verkoper zegt zowiezo al niks over de maximale ontlaadstroom, dus die cellen zou ik links laten liggen.   
  Post Merge: [time]wo 26 mei 2010 13:10:13 GMT-1[/time][/color][/size][/color][/size][/color][/size][/color][/size]   
  Stukje schema uit een SPICE-simulatie voor de celbalancer (nouja, het design waar ik het uit  geknipt/geplakt/gemodificeerd heb doet heel wat meer dan dat). Niet bouwklaar dus, maar voor het idee.
 

 
Wel een beetje toegespitst op mijn eigen behoeften: met SMD-componenten (TLV431 in SOT23 behuizing, weerstanden in 0603- of 0402-formaat) past eigenlijk alles behalve de 8.2 ohm/2W weerstand bovenop die BD136. Paar drupjes epoxy om alles te fixeren, en het spul gaat nergens meer naartoe.
 
Stroomverbruik in rust is bij deze variant enkele tientallen microamperes ipv enkele microamperes, maar voor motorgebruik is dat nog steeds niet spannend.
 
Een soortgelijk iets (maar dan nog simpeler) gebruikte ik samen met mijn 11.1V/800mAh/30C LiPo-accuutje als backupaccu op de KLX. Dat geheel woog samen met wat diodes, laadweerstand, epoxy en stukje aluminium voor koeling/bevestiging iets van 70 gram, en was zo groot als een lucifersdoosje. Werkte prima om koplamp, achterlicht en knippers actief te houden als de motor afsloeg.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Lichtgewicht accu's; iemand ervaring?
« Reactie #46 Gepost op: 26-05-2010, 21:18 »
Dat is een overspanningscircuit, niet echt een balancer natuurlijk.

tja, en dat heb je dan 4x nodig (voo riedere cel 1x): op een experimenteerprinjte wordt dat een zooitje + hoe warm wordt het? (als je slechts 150mA weg wil gooien (= 600mW/cel) dan heb je alleen de 431 en 2 weerstanden nodig natuurlijk.. das makkelijker. Maarja.. bij 10A laden is dat wel erg weinig he.

Probleem is echter dat het niet werkt... die cellen moet je moet je afkappen bij 3.7V laadspanning, en dan is de laadstroomnog gewoon 99% hoor... ze zijn niet echt zelfregulerend.




Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Lichtgewicht accu's; iemand ervaring?
« Reactie #47 Gepost op: 26-05-2010, 22:45 »
Dat is een overspanningscircuit, niet echt een balancer natuurlijk.

Heb je gelijk in. Het RC-volk noemt dit een 'balancer', vandaar.
Maar het doet wel een van de belangrijkste zaken: helpen voorkomen dat de cellen grof overladen worden.

Ideaal is het ook niet. Maar met een ander ontwerp wat ik nog heb liggen dat wel echt balanceert en het laadproces stuurt ben ik gelijk het gewichts- en volumevoordeel van de LiFePO4 cellen kwijt  ::)
 
Maar het is zowiezo al beter dan het 'niks' wat er volgens mij in de meeste van die LiFePO4 motor-accu's zit.

Citaat
tja, en dat heb je dan 4x nodig (voo riedere cel 1x): op een experimenteerprinjte wordt dat een zooitje

Niet op een experimenteerprintje bouwen. Dat kost alleen maar extra ruimte. Gewoon in '3D' bedraden en een kwak epoxy er overheen. Dat SOT23-je en die paar 0603-weerstanden kunnen best bovenop de transistor, de vermogensweerstand in het verlengde ervan. En dat geheel kan weer in de ruimte tussen de ronde cellen.

Citaat
hoe warm wordt het? (als je slechts 150mA weg wil gooien (= 600mW/cel) dan heb je alleen de 431 en 2 weerstanden nodig natuurlijk.. das makkelijker.

Een standaard 431 die met 150mA geen problemen heeft lust zelf ook nog wel wat stroom. Okee, maar een paar mA, maar dat tikt nog best hard aan.

En hoe warm word het? Tsja, meer dan een paar Watt raak je niet kwijt in ieder geval.

Citaat
Maarja.. bij 10A laden is dat wel erg weinig he.

Als de cellen perfect gelijk zijn hoeft er helemaal niks aan overspanningsbeveiliging of (echt)balanceren gedaan te worden. Mits de spanningsregelaar van de motorfiets zich een beetje gedraagt tenminste.

Als een cel dood is heb je de slechtste situatie. De praktijk zit er ergens tussenin.

Citaat
Probleem is echter dat het niet werkt... die cellen moet je moet je afkappen bij 3.7V laadspanning, en dan is de laadstroomnog gewoon 99% hoor... ze zijn niet echt zelfregulerend.

Als je dan de spanning op 3,7V houd gaat de stroom afnemen. Met standaard Li-ion tenminste wel. Misschien eens een goede technical manual op de kop tikken en een paar echte cellen regelen om mee te spelen. Bij het LiPootje werkte dit principe overigens prima en werden de regelaars pas warm tegen de tijd dat de maximale celspanning bereikt was (daar was de laadspanning altijd hoger dan de celspanning maar was de laadstroom ook vrij laag).

Tegen de tijd dat 1 cel op 3,6V begint te komen behoort de rest er niet ver vandaan te zitten. De overspanningsbeveiliging hoeft dus idealiter nooit, en hopelijk maar kort en niet krachtig zijn werk te doen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Lichtgewicht accu's; iemand ervaring?
« Reactie #48 Gepost op: 28-05-2010, 09:53 »
Hier trouwens nog een leverancier van LiFePO4 accupacks:
http://shop.durbahn.de/shop/en/products/Batteries_superlight_!/_A123_LiFePower-Durbahn

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Lichtgewicht accu's; iemand ervaring?
« Reactie #49 Gepost op: 29-06-2010, 21:13 »
ja , haha , heb je die prijzen er bij gezien?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Lichtgewicht accu's; iemand ervaring?
« Reactie #50 Gepost op: 29-06-2010, 22:59 »
Ik heb inmiddels een stel celletjes liggen. Ze starten prima een LC4 in ieder geval :D. Stukkie elektronica moet ik nog maken, paar matjes glasvezel er rondomheen ook. Komt wel; eerst heb ik nog wat ander motorgeklus te doen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Lichtgewicht accu's; iemand ervaring?
« Reactie #51 Gepost op: 30-06-2010, 00:00 »
meet maar eens wat er gebeurt als je een 4 cellen in serie gaat laden met een forse stroom (15A ofzo), zoals dat in de werkelijkheid ook gebeurd.

ps. hier kan je ze los kopen, met of zonder soldeerlip en evt als pack.:
http://www.akku-onlineversand.de/2300mAh
Op youtube zijn div  filmpjes te vinden hoe je zelf Cel-verbindingen kan solderen.

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: Lichtgewicht accu's; iemand ervaring?
« Reactie #52 Gepost op: 30-06-2010, 09:27 »
Hoeveel microampere heb je nodig om een 4 cylinder te starten?
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Lichtgewicht accu's; iemand ervaring?
« Reactie #53 Gepost op: 30-06-2010, 14:58 »
meet maar eens wat er gebeurt als je een 4 cellen in serie gaat laden met een forse stroom (15A ofzo), zoals dat in de werkelijkheid ook gebeurd.

Met nieuwe cellen uit dezelfde batch is die 'balancer' helemaal niet nodig. De celspanningen lopen praktisch gelijk op; er zijn alleen aardige verschillen in het 2.5V - 3V celspanning gebied.

Het gedonder begint waarschijnlijk pas als de cellen wat ouder worden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1984
Re: Lichtgewicht accu's; iemand ervaring?
« Reactie #54 Gepost op: 30-06-2010, 20:46 »

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1984
Re: Lichtgewicht accu's; iemand ervaring?
« Reactie #55 Gepost op: 16-04-2011, 19:25 »
Kwam deze tegen op e-bay: http://cgi.ebay.de/Neu-DC-12V-1800mAh-CCTV-Li-ion-Batterie-Akku-/290539854372?pt=Batterien_Akkus&hash=item43a5865a24
Hoeveel van deze zou je aan elkaar moeten knopen?
En heb je dan wat?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Lichtgewicht accu's; iemand ervaring?
« Reactie #56 Gepost op: 16-04-2011, 19:53 »
niet geschikt om je motor op te starten: Ontlaad en oplaadstroom specificatie???