Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Ik heb een nieuwe brommer  (gelezen 3031 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1664
Ik heb een nieuwe brommer
« Gepost op: 19-05-2010, 10:16 »
Yes! Na enkele 'switches' is er toch een moto op m'n (modder)pad gekomen die ik even ga houden: De BMW G450X, '09 factory-replica model.

't beestje is voorzien van Akrapovic-uitlaat en is gelukkig niet te luid, en vandaag doe ik nog een klein onderhoud en "she's ready to rip!" 8)

Iemand van't forum nog tips voor deze Beierse donders? Ik heb gehoord dat de 2010-modellen een nieuwe mapping hebben meegekregen, en ik vroeg me af of iemand ze al op z'n 'ouwe' bakkie had gezet...

Ineens ook maar een body protector gehaald, want het gaat nodig zijn! ;)
Treebird Boomverzorging
www.bomen-snoeien.be

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4383
Re: Ik heb een nieuwe brommer
« Reactie #1 Gepost op: 19-05-2010, 12:22 »
Vraag Brommer.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Ik heb een nieuwe brommer
« Reactie #2 Gepost op: 19-05-2010, 12:53 »
Ineens ook maar een body protector gehaald, want het gaat nodig zijn! ;)

Om al die stenen van voorbijrazende KTM950's op te vangen?  ;)
 
Nee hoor grapje, mooie moto.

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2346
Re: Ik heb een nieuwe brommer
« Reactie #3 Gepost op: 19-05-2010, 14:33 »
Leuk, maar waarom denk je dat je deze wel een tijd gaat houden?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Ik heb een nieuwe brommer
« Reactie #4 Gepost op: 19-05-2010, 16:36 »
de 2010 mapping kan opde 2009 en 2008 brommers gezet worden...
mits.
de dealer de "nieuwë versie"vande GT1 machine heeft, deze kan dit soort dingen uploaden.
echter in Nederland zijn er vrijwel geen/ weinig n dealers die dat app al hebben.
Moet wel gemene goed worden in 2010/einde 2010.
In duitsland zijn enkel grote dealers die dat app reeds hebben en ook updates gedaan hebben.
is niet kostenloos, is iets van 30-50 euro voor de upload.
Voordeel is datde stevige motor rem minder is geworden en dat ie zuiniger rijdt.
ook schijnt ie iets minder aan uit te zijn maar dat vondt ik nooit het geval bij mij.

 de motor rem minder zou wel erg pretiig zijn als die minder is, want in rul zand is gas los direct stil.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 986
Re: Ik heb een nieuwe brommer
« Reactie #5 Gepost op: 19-05-2010, 18:49 »
Patser......


ben gewoon jaloers ;)

Rij nooit sneller dan je beschermengel vliegen kan...
Honda '95 Africa Twin in Rally uitvoering. Beta 520 RR 2011

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1717
Re: Ik heb een nieuwe brommer
« Reactie #6 Gepost op: 19-05-2010, 19:20 »
Foto! 8)
KTM 300 EXC TPI

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1664
Re: Ik heb een nieuwe brommer
« Reactie #7 Gepost op: 19-05-2010, 21:34 »
Leuk, maar waarom denk je dat je deze wel een tijd gaat houden?

Omdat ik mezelf graag dingen wijsmaak! ;D ;)
Het leven is kort en er zijn zoveel motoren...

Foto's zal ik morgen nemen!

En ik zal de Belgische dealers eens aan de tand voelen over de "up-to-date-heid" van hun toestellen zie! 8)

Post Merge: 19-05-2010, 21:36
En Roos...nu zijn er geen voorbijrazende 950's meer in de buurt, want ik heb de mijne verkocht... ;)
Treebird Boomverzorging
www.bomen-snoeien.be

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Ik heb een nieuwe brommer
« Reactie #8 Gepost op: 19-05-2010, 21:54 »
Als de vering nog orgineel is.
Static sag 35-40 mm (mag best tegende 40 zijn)
veer is voor 85 kilo
Achter comp 8 reb 16
vooor rebound 15 comp enduro 24 cross 8.
tand 14/50 en powerplug moet erop.
)dit is niet wat in je boekje staat mar wat is getest door de oa de leeuw van vlaanderen (smets J)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1664
Re: Ik heb een nieuwe brommer
« Reactie #9 Gepost op: 20-05-2010, 13:32 »
Hey thanks Brommer, dat is zeer goede info...ik ga de vering vandaag nog instellen (en zal dan ineens ook eens een fotootje schieten).

Even een beginnersvraagje: Is "ingaande slag" = compressie en "uitgaande slag" = rebound?

Groeten,

Bert
Treebird Boomverzorging
www.bomen-snoeien.be

Offline member

  • *****
  • Berichten: 487
Re: Ik heb een nieuwe brommer
« Reactie #10 Gepost op: 20-05-2010, 14:24 »
Volgens mij weet je zelf het antwoord wel... ;)
Grtz,
Herr DRénérZéele

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1664
Re: Ik heb een nieuwe brommer
« Reactie #11 Gepost op: 20-05-2010, 15:02 »
Volgens mij weet je zelf het antwoord wel... ;)

Ja, ondertussen ben ik er zeker van dat m'n veronderstelling klopt en m'n vering is afgesteld. Er is wel een groot verschil tussen de vorkafstelling bij cross en enduro. Ik heb nu 10 clicks teruggedraaid op de compressie van de voorvork...(standaard)

In verband met de luchtfilter: Is de standaard luchtfilter uitwasbaar en terug te gebruiken? 't is m'n eerste eigenlijk enduro en heb hier wree weinig ervaring mee. Sommige luchtfilters moeten een oliebadje hebben ,andere weer niet...
Treebird Boomverzorging
www.bomen-snoeien.be

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Ik heb een nieuwe brommer
« Reactie #12 Gepost op: 20-05-2010, 16:26 »
klopt , er is een groot verschil tussende voorvork compressie cross en enduro, maar geloof me , dt klopt.
de meeste mensen kunnen ook wel met de enduro settign opde crossbaan ... maar met de crosssetting opde enuro/offroad dan stuiter je van boomwortels en remknippen.

ik zou het gewoon doen zoals ik het beschreven heb.
deze setting zijn ook anders dan in je bmw boekje dat je bijde motor hebt gekregen maar werken wel het beste met de standaard vering.

lucht filter is officieel gemaakt door twin air, kun je uitwassen etm "groene" lucht filter reiniger en dan weer inolieen met "groene"olie.
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1664
Re: Ik heb een nieuwe brommer
« Reactie #13 Gepost op: 30-05-2010, 10:46 »
Gisteren een maiden trip gedaan met m'n 450x, mét de instellingen die Brommer heeft doorgegeven, en de ophanging voldeed zeer goed. Enkel de voorspanning van de achterveer misschien nog wat opkrikken.

Heerlijk beestje met veel power, ook onderin, en een ongeloofelijke stabiliteit op allerlei ondergronden, zelfs bij hevig accelereren! Kleine jumps zonder probleem, en stuitert niks bij stevige hobbelsecties! Echt een zalige machine! :)

Toch enkele opmerkingen: M'n claxon/toeter/radiatorsteun is wel afgebroken :( en de koppeling maakt wel wat herrie en voelt wat gek aan (lijkt wat on/off te zijn). Ook de koppelingshendel geeft weinig feedback en is te lang, waardoor er niet met twee vingers kan worden gewerkt, en dit is zeer lastig in technische passages waar er redelijk wat koppeling-spel nodig is...

Het verbruik lag wel aan de hoge kant (7 liter op 65km), dus een extra flesje meenemen gaat een must zijn. Ik begrijp ook niet echt goed waarom bijna alle G450X'en die ik ken een waarschuwingslampje hebben voor reserve...want als dat aangaat weet je dat je na 1 minuut gaat stilvallen ??? Is hier niks aan te verhelpen?
Treebird Boomverzorging
www.bomen-snoeien.be

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Ik heb een nieuwe brommer
« Reactie #14 Gepost op: 30-05-2010, 11:17 »
de claxon toerter steun is bekend probleem. de toeter is te zwaar. Ik heb hem er af gehaalt. met enduro wel verplicht maar ik ga hem ergens anders zeten.
Met afgekrken steum nog wel 5 dagen in offroad protigal gereden zonder datde radiator raar doet.
nieuwe steun kost 17 euro en je kan hem lassen maar na 4 maanden breekt e opde las.(als je de toeter erop laat zitten)
 
koppelings hendel is idd erg lang. evt afzegen of korte kopen bij speedbrain of zo.
 
geluid koppeling is bekend maar die van mij doet het goed.
 
ewr zit een idler gear in, dat ding beschemt je blok aandrijving als je te hard teugschakeld en achterwiel blokkert,  bij meer dan 240 NM slipt ie door.
deze kan echter ook wel eens"stuk"zijn waardoor het lijk alsof de koppelng slipt.. heb dit echter alleen op AMI forums gelezen.
 
Koppeling is aan uit, heel kort  maar je kan er wel mee spelen, ik doe dat alleen op echte kruip sluip routes de rst is met 14/50 vertanding niet nodig.

Post Merge: 30-05-2010, 11:19
ps
verbruik kan ik niet over meepraten.
In portugal reed ik meestal 4-5 liter op 70 kilometer.
Heb eigenlijk nog nooit meer dan 5 liter getankt.
Bij zware off road in nederland rondje is dan 40 kilometer kom ik meestal op 4 liter uit 1:10