Dag 8Zondag 13 juniZo het zit er weer op voor Frans en zijn concurenten , vandaag weer een heel goede dag , tweede plek met een gemiddelde snelheid van 80,75 km per uur , Casteu nog net achter zich weten te houden , de eerste plek vandaag was voor de portugees Luis Correira.
Eindstand van de Vodafone Estoril Marakech rally :
1 Helder Rodrigues op Yamaha WR 450
2 Ruben Faria op KTM 690
3 Pauolo Goncalves op BMW GX450
4 David Casteu op Sherco 450
5 Frans Verhoeven op BMW GX450
Dag 7Zaterdag 12 juniBeste dag voor Frans vandaag , tweede plek achter Faria die als eerste eindigde vandaag met zijn 690 KTM , dus prachtig resultaat als je met een 450 CC machine de tweede plak pakt met een gemiddelde snelheid van 81,59 km , algemeen vijfde ( vierde 450CC machine ) , vooralsnog mag deze test met de Speedbrain BMW G450X RR geslaagd te noemen. Morgen weer voorin eindigen zou een mooie afsluiter zijn van deze rally.
Dag 6Vrijdag 11 juniVandaag ging het wat minder met Frans , toch zijn 5e plek algemeen vast weten te houden na een dagklassement vandaag ook 5e , echter met in het algemeen klassement nu een achterstand op ( 4e ) David Casteu van 1 uur en 14 minuten , vermoedelijk vandaag ergens een probleempje gehad , te zien aan de gemiddelde snelheid , Helder Rodrigues de nummer 1 van vandaag had een gemiddelde snelheid van 86,52 km , Frans 60,76 , dat is niet de normale
gang van zaken , Frans kan normaal gesproken Helder wel bijhouden , we wachten op nieuws uit Marokko.
Dag 5Donderdag 10 juniFrans startte vandaag op plek 3, na Casteu (Sherco) en Faria (KTM 690). Na plm 20km voelde Frans nattigheid (letterlijk), zijn benzine dop was verdwenen. Als snel vond Frans in de berm wat bruikbaar materiaal waarmee hij de tank opening weer kon afdichten, de volgende tankstop was pas bij km 150, en daar zou Boy Olieslagers (zijn vaste monteur nu) ook weer zijn met een nieuwe dop. Door dit tijdverlies werd hij ingehaald door Goncalves en Rodriguez.
Frans, enigszins getergd door dit voorval, zette de spurt erin en al voor km 119 had hij Goncalves en Rodriguez al weer ingehaald. Casteu, waar hij nu al vlak achter reed, twijfelde op een gegeven moment over de navigatie, en dat was het moment waarop Frans ook Casteu kon verschalken. Frans kwam zodoende als eerste over de finish. In het dag klassement werd hij derde en in het algemeen klassement staat Frans nog 4e. Echter gisteren was de afstand tot Nr 3 nog 7 minuten, nu is dat nog maar 2'36", en de afstand tot de nr 2 (Casteu) is nog maar 3'20" !!!
Nog zo'n dag en de 2e plaats komt in zicht!
De ICO van Frans registreerde vandaag een topsnelheid van 160km/h, niet gek voor een 450!
Dag 4Woensdag 9 juni3e plaats voor Frans, weer een uitstekende dag! Het laatste deel van de route was Frans ontketend en haalde hij alle toppers (oa Concalves, Rodriguez en Faria) nog in waardoor hij gelijk met Casteu (de winnaar vandaag) over de finish kwam. In de dagklassering werd Frans 3e en is nu naar de 4e plaats algemeen opgeklommen.
Onderweg is Frans nog zijn voorspatbord verloren die door een overstekende kei kapot geslagen was, de remleiding hing daardoor los en om dat te verhelpen verloor Frans enkele minuten. De motor doet het echter uitstekend. Rijwiel gedeelte en motorblok functioneren fantastisch.
Omdat we aan deze rally meedoen om te testen (mooie uitslag is natuurlijk meegenomen...) wordt er geen motorblok gewisseld zolang er geen indicaties van problemen zijn. En dat is nog steeds het geval!
De route van vandaag was in totaal 736 km waarvan 255km liaison, een zware etappe voor mens en machine dus!.
Dag 3 Dinsdag 8 juniFrans heeft een uitstekende dag gehad, zonder enig probleem, en is als 4e geeindigd, nog ruimschoots voor toppers als Faria (5e) en zelfs 3 minuten sneller als Casteu (6e). De 5e plaats in het algemeen klassement is behouden.
Mario Patrao (Suzuki) heeft gewonnen, maar met zijn motorcross achtergrond (en zonder navigatie ervaring) kon hij in Portugal nog goed meekomen omdat je daar volgens Frans nog aardig op zicht kon rijden. Straks in Marokko moet er wel genavigeerd worden en zal Patrao het moeilijker gaan krijgen. Goncalves (Portugal) van Team Bianci Prata op BMW is vandaag 2e geworden. Inmiddels is team Bianci Prata ook overgestapt op de Frans/BERRT brandstoftank! De nu gemonteerde oliekoeler functioneert tot nu toe naar behoren, maar de zware etappes in de duinen moeten nog komen!
Dag 2Maandag 7 juniMaandag 7 juni had Frans enige tijd last van een niet goed functionerende remklauw, waardoor hij wat tijd verloor. Desondanks eindige Frans op een 5e plaats in het algemeen klassement.
De rally is te volgen op:
http://www.estorilportimaomarrakech.com/ Dag 1Zondag 6 juniZondag 6 juni was de start en leverde weinig problemen op voor Frans, een 4e plaats algemeen was het resultaat.
Met dank aan BERRT , een en ander te volgen op
www.fransverhoeven.com