Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: DRZ rallye verbouw plannen, advies/ervaring onderdelen gevraagd  (gelezen 3567 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1152
Dit voorjaar naar marokko geweest op een ktm lc4 adventure. Piste rijden. Prima bevallen. De KTM is voor een allroad niet te zwaar met 158kg droog maar met 20kg bepakking, extra gereedschap en onderdelen en 28l benzine bleek hij op de weegschaal 218kg aan te tikken.
Met de grote tank, zeer goede vering en goede componenten en onverwoestbaar kuipwerk wel de enige standaard machine geschikt voor dit werk.
Nu heeft mijn vrouw een suzuki DRZ 400 E gekocht en die is zo lekker licht dat alles vanzelf lijkt te gaan. Ook het blok schijnt bulletproof te zijn, een KTM LC4 heeft een andere reputatie al is die van mij al 40000km betrouwbaar gebleken.
Nu borrelt bij mij het plan een DRZ 400 adventure te bouwen. Specs van de LC4 maar een 20kg lichter. Ik weet dat er grotere tanken te koop zijn voor de DRZ, met name de IMS met wangen rondom de radiator vind ik mooi, maar die zijn nogal prijzig (400,-?)
In Duitsland wordt ook een redelijk mooie rallyetopkuip gemaakt. Bevestigd aan balhoofd en makkelijk verwijderbaar. Maar samen ook weer 600 e.

http://www.off-the-road.de/lampenmasken.html?&L=1
Samen 1000 euro dus voor een grote tank en windscherm met goed licht. En heel mooi vind ik het geheel dan ook nog niet.



Echt mooi kan wel maar dit wordt wel een heel duur grapje

Op het schap heb ik nog een topkuip, kuipframe, lampenset, zadel en cockpitplaat van touratech van een lc4 adventure liggen.
Ben een beetje aan het meten gegaan en de tank en kuip lijken qua maatvoering te passen. Voordat ik de missende onderdelen ga verzamelen (tank evt 20l ipv 28l, benzinepomp, vering aanpassen e.d.) wil ik eens informeren of iemand al ervaring heeft met deze ombouw?
Zoiets lijkt me een mooie, de basis hiervan is een WR450

 
Ik mis het volgende, als je wat hebt liggen hoor ik het graag op vhondebrink@hotmail.com

28l Tank lc4 adventure
Benzinepomp
Frame rondom radiator LC4 adventure
LC4 radiator koeler

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: DRZ rallye verbouw plannen, advies/ervaring onderdelen gevraagd
« Reactie #1 Gepost op: 04-06-2010, 22:44 »
Ik heb hier iig nog een hele mooie rallykap liggen die zo op een DRZ-lamp past. Stuur maar ff een PB als je dat wat lijkt.
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1152
Re: DRZ rallye verbouw plannen, advies/ervaring onderdelen gevraagd
« Reactie #2 Gepost op: 04-06-2010, 22:46 »
Das snel, heb je een foto voor me?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: DRZ rallye verbouw plannen, advies/ervaring onderdelen gevraagd
« Reactie #3 Gepost op: 04-06-2010, 22:59 »
Zou je als je klaar bent niet bijna net zo zwaar worden?
En dat dan op een tuf die minder koppel heeft dan de KTM?
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1152
Re: DRZ rallye verbouw plannen, advies/ervaring onderdelen gevraagd
« Reactie #4 Gepost op: 04-06-2010, 23:08 »
Droog weegt de DRZ 120kg, dat scheelt 40kg met de ktm. Een tank, topkuip, lampen en wat frampjes zal wel wat wegen maar geen 40kg eerder 20kg.
 
20kg gewichtsverlies is heel wat offroad, dat compenseer je volgens mij niet met extra koppel of vermogen. (tenminste niet met mijn rijkwaliteiten) anders was de ktm 950 enduro de fiets voor de pistes

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: DRZ rallye verbouw plannen, advies/ervaring onderdelen gevraagd
« Reactie #5 Gepost op: 04-06-2010, 23:38 »
Suzuki leeg gewicht is anders dan KTM leeg gewicht... bij de KTM zit er dan alleen geen benzine in, bij Suzuki geen olie in blok en vering en geen accu en benzine.
 
Dus het verschil word dan weer wat kleiner en het kost je een hoop geld..
Als je een klein gedeelte daarvan besteed aan beter leren rijden kan je van de rest leuk op vakantie  ;)
 
Zag er vorig weekend een leuk voorbeeld van..
XT 600 uit '86 op versleten semi-noppenbanden vliegt zo een een klim op..
Een GasGas 300 2-takt op verse noppen lukt het pas de 3e x in z'n 1e versnelling.. en de eigenaar kan zeker rijden  ;)
[ maar diegene op de XT is een echte oude rot  ;)  ]
 
Gerke 30-5-10
 
Maar weet wel een leuke test, m'n Adv is uitgekleed, geen voorkuip en 20 liter tank en crosskoplamp.
Heb ook een echt 8 liter cross tankje, zou die er voor de grap op kunnen zetten.
En dan beiden een test rondje op de DRZ en de Adv.. kijken of ik spijt krijg dat ik geen DRZ heb gekocht  ;)   ;D
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: DRZ rallye verbouw plannen, advies/ervaring onderdelen gevraagd
« Reactie #6 Gepost op: 05-06-2010, 09:27 »
Ik zou vooral die voorkant zo licht mogelijk houden. Da's bij de Adventure het zwakke punt, al dat gewicht voor de voorpoten. Dan heb je in het mulle zand opeens 70-80km/u nodig om de motor stabiel te krijgen terwijl je eigenlijk 30 zou willen rijden  ::)

Voor de rest is die Adv al zo licht gebouwd als maar mogelijk is met behoud van mogelijkheden. Nog lichter en je hebt een subframe dat gaat breken, kleinere tank, geen kuipwerk, etc.

Check voor de grap ook het (natte) gewicht van een 625SXC of LC4-E eens, en vergelijk dat eens met de DR-Z.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: DRZ rallye verbouw plannen, advies/ervaring onderdelen gevraagd
« Reactie #7 Gepost op: 05-06-2010, 21:45 »
Das snel, heb je een foto voor me?

Yep. Helemaal nieuw. Kan nog gespoten worden.



Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: DRZ rallye verbouw plannen, advies/ervaring onderdelen gevraagd
« Reactie #8 Gepost op: 05-06-2010, 21:47 »
Ik heb m'n XR400 ongeveer zo aangepast (een drz zal bijna net zo licht zijn) en het eindresultaat voelt echt heel veel lichter dan een 640 adv. Dus laat die anderen maar lullen en bouw jezelf wat moois.

Zie ook m'n fotoboekenplank xr rally preparatie.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: DRZ rallye verbouw plannen, advies/ervaring onderdelen gevraagd
« Reactie #9 Gepost op: 06-06-2010, 08:51 »
Het blok van een DRZ is volgens mij stukken lichter als die van een oude LC4...
 
Ik heb een paar keer op een LC4Adv gereden en dat vond ik echt een zwaar lomp hok vergeleken met mijn DRZ met grote tank (zoals die in je bovenste foto) dus gewoon doen zou ik zeggen.
Ik snap overigens niks van die drang naar kuipjes, ik wil juist geen kuip op mijn offroad/reismotoren, maar als je dan toch iets wil pak dan die van Corne, dat weegt praktisch niets extra´s en geeft toch iets meer windbescherming..
 
Hou er ook rekening mee dat de E geen subframe heeft, dus als je daar bagage op meeneemt, moet je daar eerst iets voor verzinnen/bouwen/kopen...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: DRZ rallye verbouw plannen, advies/ervaring onderdelen gevraagd
« Reactie #10 Gepost op: 06-06-2010, 09:21 »
voor rally zou ik wel graag een kuipje willen.
ZOnder kuip kan ik tot 90-95 km/u nog enigzins relaced staan, maar wil ik sneller dan moet ik me zover naar voren duwen dat ik over mijn stuur sta, op zich niet erg, maar als er een flinke kuil komt is dta niet handig.
 met kuipje heb je toch wat wind bescherming lijkt me dus lang staan met hogere snelheid is dan aangenamer lijkt me.
 

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: DRZ rallye verbouw plannen, advies/ervaring onderdelen gevraagd
« Reactie #11 Gepost op: 06-06-2010, 21:31 »

Hou er ook rekening mee dat de E geen subframe heeft, dus als je daar bagage op meeneemt, moet je daar eerst iets voor verzinnen/bouwen/kopen...

Die zijn wel los te krijgen. Heb hier nog een voorbeeld liggen.
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 119
Re: DRZ rallye verbouw plannen, advies/ervaring onderdelen gevraagd
« Reactie #12 Gepost op: 07-06-2010, 11:23 »
In Spanje mensen gebruiken standard GasGas subframe.

Ik denk nog een rekje is veel beter alternative.

Niet te duur

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Suzuki-DRZ-400-400E-KLX-400R-Dual-Sport-rack-DRZ400-/280507395839?cmd=ViewItem&pt=Motorcycles_Parts_Accessories&hash=item414f8b2eff

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1984
Re: DRZ rallye verbouw plannen, advies/ervaring onderdelen gevraagd
« Reactie #13 Gepost op: 07-06-2010, 15:23 »
Ik ben voor een S-achterframe gegaan. Wordt zelden aangeboden overigens.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1152
Re: DRZ rallye verbouw plannen, advies/ervaring onderdelen gevraagd
« Reactie #14 Gepost op: 07-06-2010, 22:48 »
in duitsland wordt een achterframe versteviging van alu aangeboden voor 60e. Denk dat ik daar voor ga in eerste instantie. Als dat niet werkt een S-achterframe.
 
KTM tank wordt hem niet. Scheelt niet veel maar wel te veel. Maar eens kijken hoe we het gaan doen. Heeft geen haast maar wordt zeker vervolgd.