Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: KTM bouwt speciale Dakar motor voor 2011  (gelezen 15187 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3434
KTM bouwt speciale Dakar motor voor 2011
« Gepost op: 05-06-2010, 10:44 »
Gevonden op Oliepeil
KTM biedt een speciale 450cc rally motor aan voor de Dakar in 2011, de 450 KTM Rally. Het gaat hier niet om een omgebouwde crossmotor maar om een speciaal voor de rally gebouwde motor. De rally motor is race klaar bij aflevering, weegt slechts 150 kg zonder benzine, heeft een benzinetank met een inhoud van 35 liter en heeft een vergroot oliereservoir.
Deze nieuwe rally KTM is niet goedkoop. Het prijskaartje wat aan deze motorfiets hangt toont een bedrag van maarliefst € 56.000,-. Voor dat geld krijgt de koper het volgende: een nieuwe motorfiets van € 29.300,-, 2 motorblokken voor €5.000,- in het geval je er een paar opblaast, spuitwerk in je sponsorkleuren ter waarde van € 1.000,- en natuurlijk het inschrijfgeld voor de Dakar wat €14.900,- bedraagt. Daarbij komen natuurlijk de kosten voor onderhoud, monteurs, begeleidingstruck etc. Waarschijnlijk komt KTM later met een compleet pakket waar dit bij inbegrepen is.
Geïnteresseerden kunnen tot 15 juni een 450 KTM Rally bestellen.
Dakar-2011
 
http://www.nieuwsmotor.nl/motorsport/7615-ktm-bouwt-speciale-dakar-motor-voor-2011.html
 
http://www.lerepairedesmotards.com/actualites/2010/actu_100604-ktm-450-rally.php
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: KTM bouwt speciale Dakar motor voor 2011
« Reactie #1 Gepost op: 05-06-2010, 21:41 »
€ 56.000  ;D
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: KTM bouwt speciale Dakar motor voor 2011
« Reactie #2 Gepost op: 05-06-2010, 22:53 »
Whow da's interessant.
Ben heel benieuwd of het een aangepast LC4 blok of een EXC blok is geworden.
Jammer dat er nog nergens echte foto's staan.
Zag alleen nog onderstaande spec's.
Daaruit maak ik op dat het geen aangepast  EXC blok is.
Slechts 1 oliepomp, dus geen gescheiden olie systeem (zoals bij EXC).
En die 10W60 is denk ik een indicatie voor een zwaar belast blok.
Jammer dat er geen oliehoeveelheid bij de spec. staat.
Ik gok op 2.8 liter...
  Moteur 
  • Monocylindre, 4-temps
  • Cylindrée 449 cc
  • Alésage / course 97 / 60,8
  • Puissance non communiquée
  • Couple non communiqué
  • Démarrage / batterie Démarreur électrique / 12 V 8.6 Ah
  • Transmission 5 vitesses, embrayage à prise directe ( dog clutch )
  • Injection Keihin FCR-MX 41
  • Arbre à came en tête avec culbuteurs à rouleaux
  • Lubrification sous pression avec des pompes Eaton 1
  • Huile moteur Motorex, entièrement synthétique, SAE 10W-60
  • Transmission finales 15: 48
  • Refroidissement liquide
  • Embrayage multi-disques à commande hydraulique
  • Gestion électronique : Keihin DC
Châssis 
  • Cadre chrome-molybdène Cadre treillis,
  • Boucle arrière de cadre autoportante, réservoir en plastique
  • Guidon en aluminium, conique, Ø 28 / 22 mm
  • Suspension avant WP-USD Ø 48 mm
  • Suspension arrière WP-Monoamortisseur avec Pro-Lever réglable 300 / 310 mm
  • Freins avant Brembo à deux pistons, étrier flottant, disque de frein Ø 300 mm
  • Frein arrière Brembo simple piston, étrier flottant, disque de frein Ø 240 mm
  • Jantes avant / arrière : roues à jantes en aluminium 1,60 x 21''/ 2,50 x 18''
  • Pneus avant / arrière 90/90-21 "; 130/80-18"
  • Chaîne X-Ring 5 / 8 x 1 / 4 "
  • Angle de chasse > 62,5 ° directeur
  • Empattement 1535 ± 15 mm
  • Garde au sol 320 mm
  • Hauteur de selle 980 mm
  • Capacité du réservoir. 35 litres
  • Poids ( prête à courir) : moins de 150 kg (sans carburant)
Met injectie dus...... (jammer).
En verder:
 
Opvallend dat er een lichtere voorvork in zit (48 mm i.p.v. 52
mm). Maar goed met 15 kg minder gewicht kan dat natuurlijk.
 
Vering met pro-lever en dus niet met PDS...
 
Wielbasis toegenomen (1535 t.o.v. 1510).
 
Nog steeds lekker hoog 980mm.
 
Grondspeling nog steeds 320mm
 
Transmissie 15:48  t.o.v.   16:44 (bij de oude 690 rally)
(ook meer keuzein tandwielen)
 
Balhoofdhoek 62.5 graden is erg lui. Geen idee wat de 690 rally heeft.
 
Achterband 130/80 18 lijkt definitief afscheid van Michelin...
 
Extra tank in het kunststof achterframe :-)
 
Ik zeg; wat ben je lekker bezig KTM!
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: KTM bouwt speciale Dakar motor voor 2011
« Reactie #3 Gepost op: 06-06-2010, 11:00 »
COrne
 de fiets zelf kost 29000.
 neem je de het rallypakket met 2 exrte blokken inschrijving dakar etc etc. dan is het 59000.
nog steeds een paar tientjes teveel voor mij ::) ::) ::) , ook voor de 29000

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: KTM bouwt speciale Dakar motor voor 2011
« Reactie #4 Gepost op: 06-06-2010, 11:11 »
"Injection Keihin FCR-MX 41"
 
Klinkt niet als (het Nederlandse woord) injectie maar als de bekende vlakschuifcarburateur.
 
Maurice

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1079
Re: KTM bouwt speciale Dakar motor voor 2011
« Reactie #5 Gepost op: 06-06-2010, 12:26 »
 :stupid:


Keihin FCR-MX 41
Leven is makkelijker dan je denkt, maar moeilijker als je denkt.

Offline member

  • Modje
  • *
  • Berichten: 2587
Re: KTM bouwt speciale Dakar motor voor 2011
« Reactie #6 Gepost op: 06-06-2010, 12:32 »
bedoelen ze niet gewoon dat de benzine toevoer door een keihin wordt verzorgd?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: KTM bouwt speciale Dakar motor voor 2011
« Reactie #7 Gepost op: 06-06-2010, 13:19 »
Boring maal slag is hetzelfde als de 450SX (en die is blijkbaar anders dan de 450EXC, had ik niet verwacht).
 
Maurice

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: KTM bouwt speciale Dakar motor voor 2011
« Reactie #8 Gepost op: 06-06-2010, 20:28 »
Boring maal slag is hetzelfde als de 450SX (en die is blijkbaar anders dan de 450EXC, had ik niet verwacht).
 
Maurice

Hé dat is scherp opgemerkt.
Zouden ze dan het nieuwe SX blok gepimpt hebben met een scheut meer olie?
En....volgens mij heeft de SX ook geen gescheiden oliesysteem...toch? Wie weet 't zeker?
 
Tja en wat de Carburatie / Injectie betreft.
Ik zou het ook wel heel verrassend vinden als er injectie op zou komen.
Maar dat woord injection betekend toch echt injectie.
 
Ben heel benieuwd hoe het uiteindelijk zal zijn.
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: KTM bouwt speciale Dakar motor voor 2011
« Reactie #9 Gepost op: 06-06-2010, 22:06 »
misschien gewoon het nieuwe 350 blok, maar dan met een ander drijfstangetje en een 450SX opbouw? (ktm is goe dmet combineren van onderdelen van andere modellen), met injectie (zoals de nieuwe crossers, en waaromniet: ideaal! door zuiniger te rijden bespaar je zo 10kg aan benzine!)

690 frame... dan hebben ze al bijna alles klaar.

150kg vind ik nog steeds niet zo schokkend: Vraag is vooral, wat er dan op zit? Als dat rijklaar met alle navigatie, roadbook etc is, dan is het heel mooi, maar ik ben bang dat dat alleen de motor is. Dan had ik toch wel iets meer winst gehoopt, van 690 naar 450.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: KTM bouwt speciale Dakar motor voor 2011
« Reactie #10 Gepost op: 06-06-2010, 22:17 »
race motor is rallyklaar dus ik verwacht dan ook 150 kilo met alle toeters en bellen erop.
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: KTM bouwt speciale Dakar motor voor 2011
« Reactie #11 Gepost op: 06-06-2010, 22:19 »
mja.. iedere motor bij KTM is ready to race... dus ook klaar voor de rally met alles er op en er aan?

mmm eerst zien, dan...

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 15
Re: KTM bouwt speciale Dakar motor voor 2011
« Reactie #12 Gepost op: 13-06-2010, 09:45 »
Ik denk als je een eigen motor ombouwd voor de rally dat het goedkoper kan.
Kijk bij de bekende adressen zoals Rally XL bijvoorbeeld.

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: KTM bouwt speciale Dakar motor voor 2011
« Reactie #13 Gepost op: 13-06-2010, 15:28 »
Er was eerder sprake van dat het 450SX de beste basis was... Dubbele nokkenassen op dat ding?
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3434
Re: KTM bouwt speciale Dakar motor voor 2011 - eerste foto!!
« Reactie #14 Gepost op: 19-09-2010, 22:48 »
Eerste foto!!

 
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R