Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: KTM bouwt speciale Dakar motor voor 2011  (gelezen 15190 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 248
Re: KTM bouwt speciale Dakar motor voor 2011
« Reactie #45 Gepost op: 04-11-2010, 20:19 »
Citaat
Hier in Friesland koop je daar een huis voor!  :P

Oh ja, waar dan ,niet hier in de omgeving van Drachten ;D
gehad: Maico mc250, suzuki gsx400f, kawasaki zxr750, kawasaki z750, husqvarna te510, honda cr500, suzuki rm250, honda xr250, yamaha tt350.

nu: yamaha yz400f en yamaha xt550 en montesa cota 310 ook allen met kenteken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 822
Re: KTM bouwt speciale Dakar motor voor 2011
« Reactie #46 Gepost op: 04-11-2010, 20:33 »
Als er 5 in gaan ipv 6, kunnen die ook iets breder worden; betrouwbaarheid. Of misschien heeft de ATV std al wat bredere tandwielen.
450EXC, KLX250S EFI

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: KTM bouwt speciale Dakar motor voor 2011
« Reactie #47 Gepost op: 04-11-2010, 20:36 »
Ja dat denk ik ook. En versterkt nog meer mijn vermoeden......
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 822
Re: KTM bouwt speciale Dakar motor voor 2011
« Reactie #48 Gepost op: 04-11-2010, 21:09 »
ATV bak = 450 XC-F
XC-F is een EXC met het crossblok en 5 speed.
Vraag me alleen af of het dan ook een close ratio bak is, of  dat de zaak zo "gegeared" dat je een hoge top hebt.
450EXC, KLX250S EFI

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1791
Re: KTM bouwt speciale Dakar motor voor 2011
« Reactie #49 Gepost op: 04-11-2010, 21:30 »
Wat een mooi ding op die foto van KTM!
Trouwens opvallend;
De uitlaat zit aan dezelfde kant als de ketting.. heb ik nog nooit gezien (geloof ik)
Waarom is dat geachte techneuten onder ons!?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: KTM bouwt speciale Dakar motor voor 2011
« Reactie #50 Gepost op: 04-11-2010, 21:41 »
geen idee, de 690 heeft dat ook ende g650x bmw ook, en sommige 610 husky's ook als ik me neit vergis.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: KTM bouwt speciale Dakar motor voor 2011
« Reactie #51 Gepost op: 05-11-2010, 07:23 »

Hmmm ik blijf het toch verrassend vinden.
Geen 6, maar een 5 gear box en ook nog eens uit een ATV.
Volgens mij het bewijs dat de huidige EXC blokken (met gescheiden oliecircuit) niet zo betrouwbaar zijn... (....dat ze er een rally mee willen rijden ;-).

Of de olie is makkelijker te koelen met één oliekoeler; ander heb je er 2 nodig. Zit er eigenlijk een oliekoeler op?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1876
Re: KTM bouwt speciale Dakar motor voor 2011
« Reactie #52 Gepost op: 05-11-2010, 07:42 »
Zit er eigenlijk een oliekoeler op?

kijk eens onder de koplamp:

 
 :P

Offline member

  • *****
  • Berichten: 898

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: KTM bouwt speciale Dakar motor voor 2011
« Reactie #54 Gepost op: 05-11-2010, 14:00 »
wel jammer dat ze alles op het 690RR frame gebouwd hebben... daardoor past het waarschijnlijk allemaal net niet op de productie 690R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: KTM bouwt speciale Dakar motor voor 2011
« Reactie #55 Gepost op: 05-11-2010, 14:35 »
De uitlaat zit aan dezelfde kant als de ketting.. heb ik nog nooit gezien (geloof ik)
Waarom is dat geachte techneuten onder ons!?
Ik weet niet of ik een geachte techneut ben, maar een beetje speculeren wil ik wel  ;) 
 
Op mijn EXC zit er ook zo'n mooie uitsparing/deuk in de uitlaat om ruimte te maken voor de remklauw. Ik kan me voorstellen dat ze een nog grotere hekel hebben aan de ketting.
 
Voor de plaatsing van de achtertanks van een rally motor geldt een vergelijkbare uitdaging. Ik kan me voorstellen dat dan uiteindelijk de keuze gemaakt wordt om de tanks relatief ver naar voor te hangen aan de kant van de remklauw, en de uitlaat aan de kettingkant.
 
Maar mogelijk dat de veerpoot en het luchtfilter (of zit dat onder de "tank"?) ook een rol spelen.
 
Maurice

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: KTM bouwt speciale Dakar motor voor 2011
« Reactie #56 Gepost op: 05-11-2010, 15:39 »
Veerpoot komt net voor de tank langs (bijna er in!)

De tank komt niet in problemen met de remklauw, want de tank zit idd verder naar voren
De uitlaat komt wel in problemen met de remklauw, daarom vaak een deuk (zoals bij de EXCs) in de uitlaat.

Bij de 690 hebben ze links de tank kleiner gemaakt om de uitlaat in te huizen.

Bij zo'n rally heb je daar geen last van en wil je meer tank: Dan gaat de uitlaat gewoon onderlangs... buiten alles om.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: KTM bouwt speciale Dakar motor voor 2011
« Reactie #57 Gepost op: 05-11-2010, 23:44 »
Oh ja, waar dan ,niet hier in de omgeving van Drachten ;D

De uitlaat zit aan dezelfde kant als de ketting..

Zucht..... is er dan echt niemand geinteresseerd in de techniek van het KTM 450 Blok?
Volgens mij echt het meest crusiale van deze hele bike en misschien wel het meest bepalende item voor de komende Dakar.
 
Voor de kenners is bekend dat KTM een beetje worstelt met het gescheiden olie systeem. Het zou een nog betrouwbaardere motor moeten opleveren (zoals Honda) en daarom is de huidige EXC serie zo geconstrueerd.
De LC4 serie (inclusief Rally) èn de crossers hebben een niet gescheiden olie system.
De LC4 vis echter gebouwd voor lange levensduur en de crossers voor maxmale power. De EXC voor veel power met een goede levensduur.
Omdat KTM nog geen 450 cc rally blok (LC4 blok) heeft is het heel intressant te weten welke keue ze zouden maken.
Wat mij betreft zegt de keuze die ze maken iets over het vertrouwen dat ze hebben in de huidige motorconcepten.
 
En nu ze overduidelijk voor een niet gescheiden olie systeem kiezen en ook nog eens voor een cross blok, maar dan met een wezenlijk andere versnellingsbak, is dat toch enorm interessant..... toch????
 
Al was het maar omdat dat misschien weer een basis kan zijn voor een hele nieuwe serie motorblokken.
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: KTM bouwt speciale Dakar motor voor 2011
« Reactie #58 Gepost op: 05-11-2010, 23:51 »
Maar misschien zegt het feit dat je 3 extra motorblokken koopt bij je KTM rally ook wel iets over de ingeschatte levensduur ervan.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: KTM bouwt speciale Dakar motor voor 2011
« Reactie #59 Gepost op: 06-11-2010, 09:23 »
ik ben zeker wel geinteresseerd in wat KTM nu voor nieuwe blokserie gaat maken...  maar, ik vrees dat dit toch een soort tijdelijke oplossing is, omdat ze niet iets heel nieuws wilde inzetten.

een tijdelijke oplossing om een paar conceptjes te testen, in een blok wat noooit op de markt komt.

De keuze voor een 5 bak verbaast mij ook behoorlijk: Je zou zeggen dat een 6 bak best moet kunnen kwa betrouwbaarheid, de klappen uit een 450 zijn immers een stuk minder zwaar dan uit een 700cc. En voor rally heb je zeker veel range nodig.
(of ze gokken er gewoon op dat er geen smalle paadjes in zitten en maken de 1 lang, wat bij de dakar heelemaal geen gekke aanname is!)