Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: todo or not todo: investeren in DR600 '85  (gelezen 3567 keer)

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 6
todo or not todo: investeren in DR600 '85
« Gepost op: 18-06-2010, 22:47 »
Beste mensen,

Onlangs heb ik een DR600 van '85 gekocht als mijn eerste allroad. Er blijkt een slag in het voorwiel te zitten en de remschijf is aan vervanging toe, helaas niet opgemerkt bij de koop. Mijn vraag is: is de DR geschikt voor serieus offroad werk en is het de moeite en het geld waard om te investeren in o.a. een nieuwe complete voorvork (van nieuwer type, met progressieve veren en beter remsysteem)?

Wat versta ik onder 'serieus offroad'? Tja, moeilijk te zeggen zonder offroad ervaring. Ik zou graag het offroaden vaardig worden zodat ik leuke allroad/offroad  ritten kan gaan rijden, ook in het buitenland. Bij voorkeur met langere afstanden en competitie uiteindelijk.

Ik sta nu voor de keuze verder te investeren in deze machine, of verkopen en een andere motor te nemen. Want met de investering (bovengenoemde + kettingset en banden) ben ik voor m'n DR incl. aanschaf toch al gauw 1400 euri verder. En met de krappe DR markt in NL zie je daar niks meer van terug in de verkoop. Maar als het mij veel plezier en leuke km's op kan leveren vindt ik het wel de moeite waard.

Voor wat het waard is: ben zelf 176 en 68kg.
DR600 heeft een tankje van 20 liter, drooggewicht 141kg en geen e-start.

Adviezen zijn welkom! Maken progressieve veren veel verschil, gebrek aan e-start groot nadeel? Tenzij je enduro gaat rijden zal dat toch meevallen?


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: todo or not todo: investeren in DR600 '85
« Reactie #1 Gepost op: 18-06-2010, 22:54 »
ik mis een poll, maar zeg kliko

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 6
Re: todo or not todo: investeren in DR600 '85
« Reactie #2 Gepost op: 18-06-2010, 23:00 »
ik mis een poll, maar zeg kliko

Alternatief? Motivatie?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: todo or not todo: investeren in DR600 '85
« Reactie #3 Gepost op: 18-06-2010, 23:03 »
Alternatief? Motivatie?
Kijk eens wat je voor 1400 euro kunt kopen. En kijk dan eens wat je voor 600 euro meer hebt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3434
Re: todo or not todo: investeren in DR600 '85
« Reactie #4 Gepost op: 18-06-2010, 23:05 »
Als je geen off-road ervaring hebt is dit niet direct de makkelijkste fiets om het op te leren, maar als je m toch al hebt zou ik in ieder geval een recht  voorwiel scoren en gewoon maar lekker gaan rijden. Geld aan kettingen en tandwielen etc ben je op elke fiets kwijt.
Voor lange afstanden en avontuurlijke vakanties is ie ideaal, voor competitie niet, maar het kan wel. Goede vering scheelt een slok op een borrel, maar een moderne enduro wordt het nooit .
 
Dus ik zeg .... gaan met die banaan
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2923
Re: todo or not todo: investeren in DR600 '85
« Reactie #5 Gepost op: 18-06-2010, 23:35 »
Gewoon mee gaan rijen, en ervaren wat offroad is......dat kan zelfs op deze fiets...probeer maar eens...
Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: todo or not todo: investeren in DR600 '85
« Reactie #6 Gepost op: 19-06-2010, 07:27 »
Recht wieltje en schijf moet te vinden zijn bij een onderdelenboer/sloop.

Voorvork zou ik zo laten, misschien nieuwe olie er in. En dan eens gaan rijden (op andere bandjes). Dan zie je wel of je het echt leuk vindt en wat je dan met deze fiets wil en wanneer.

Geen e-start is prima mee te leven.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: todo or not todo: investeren in DR600 '85
« Reactie #7 Gepost op: 19-06-2010, 10:21 »
ik mis een poll, maar zeg kliko

Ha, ha ha! Ik zou zeggen, gewoon rijden zoals ie is, crossbandjes erop, beetje ervaring opdoen en dan de kliko of een of andere student gelukkig mee maken en dan iets serieuzers kopen. Maar er zijn ook mensen die met zo'n ding de hele wereld rond geweest zijn...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: todo or not todo: investeren in DR600 '85
« Reactie #8 Gepost op: 19-06-2010, 10:26 »
Lekker eerst een paar maanden mee gaan rijden, je hebt 'm nu toch! Dan pas weet je of je volgende motor een echte hard-enduro moet worden of dat je het eigenlijk helemaal niet zo leuk vindt. Uiteraard moet je er rekening mee houden dat je met dat gewicht en die banden in het mul zand en modder niets te zoeken hebt. Begin lekker op de betere onverharde paden en mijdt nat gras en zo.
 
Als je motor goed start heb je helemaal geen e-start nodig - totdat je zware ritten gaat rijden. Als je al moe bent en met je resterende krachten je motor rechtop gezet hebt, is kickstarten niet grappig. Maar zover moet je met je DR toch niet komen.
 
Voorwiel en remschijf kunnen je de kop niet kosten, via Marktplaats of op een sloop. Veel brommers uit die tijd worden gesloopt, dus met wat geluk ben je onder 100 Euro klaar. (gebruikte) nopjes eronder en gaan!
 
Maurice

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2374
Re: todo or not todo: investeren in DR600 '85
« Reactie #9 Gepost op: 19-06-2010, 18:26 »
Kei leuke beginners fiets , gewoon klaar maken en lekker mee gaan rijden.
Yamaha WR250F 2015

Offline member

  • *****
  • Berichten: 898
Re: todo or not todo: investeren in DR600 '85
« Reactie #10 Gepost op: 19-06-2010, 19:24 »
Gewoon rijden ,zijn "oer"degelijke motoren ophanging is niks mis mee en in modder en mul zand geraak je echt met gemak door (mits de juiste banden)
Voordeel van deze moto,je kan er gerust mee de snelweg op voor wat langere afstanden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4384
Re: todo or not todo: investeren in DR600 '85
« Reactie #11 Gepost op: 20-06-2010, 11:19 »
O geweldig, heb je ff (moet wat foto's zoeken), hier heb ik de draad van het off road rijden weer mee opgepakt. Knip de luchtfilterbox voor 1/3 open, zet een 145 sproeier erin, de naald 2 haakjes hoger en de luchtschroef 1 slag verder open. Je herkend de motor dan niet meer. Vering geen geld aan uitgeven gewoon niet te hard over knippenpaden. Ik het er uiteindelijk 1.5 jaar veel lol mee gehad, veel roadbook ritjes mee gereden en 2 KNMV/MOM off road ritten. Nu rijdt ie ergens in Zeeland rond. Voor 150 euro had ik er een 2e bij gekocht voor onderdelen. Er past een DR500 18 inch achterwiel in, geeft je wat betere bandenkeuze.




None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1572
Re: todo or not todo: investeren in DR600 '85
« Reactie #12 Gepost op: 20-06-2010, 13:07 »
Lekker een jaartje op rijden. dan weet je beter wat je wilt. een enkele motor voor vakanties en enduro wedstrijden bestaat niet, maar compromissen zijn er zat, o.a een DR600.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: todo or not todo: investeren in DR600 '85
« Reactie #13 Gepost op: 20-06-2010, 13:18 »
Er blijkt een slag in het voorwiel te zitten

Wat voor slag? Hoogte? Breedte? Hoe groot?
 
Van een paar millimeter heb je offroad amper last. Zolang het maar geen centimeters zijn.
 
Citaat
en de remschijf is aan vervanging toe

Wederom: hoe erg aan vervanging toe? Zitten er scheuren van gaatje naar gaatje in en ziet-ie blauw, of is-ie alleen maar ingesleten?
Stel dat zo'n ding nieuw 5mm dik is en de slijtagegrens is 4,5mm dan durf ik er nog best tot de 4mm mee te rijden. En verder ook nog wel. Het word een ander verhaal als je het ding vollaait met bagage en ermee de bergen ingaat.
 
Citaat
Mijn vraag is: is de DR geschikt voor serieus offroad werk

Het is en blijft toch 80% poppetje op de motor, 8% banden, 8% vering en 4% de rest. Ofzoiets  ::) . Er lopen hier genoeg mensen rond die het op zo'n DR600 rondjes rondom de gemiddelde 450cc-enduro piloot rijden.
 
Het is zowiezo een goed plan om 'm te houden. Rijden is 1 ding, maar als je serieus offroad gaat rijden is er ook serieus onderhoud, schoonmaken en sleutelwerk nodig. uitvinden hoe je zo'n motor nou heel houd kun je beter met een oude DR doen dan een gloednieuwe EXC.
 
Citaat
en is het de moeite en het geld waard om te investeren in o.a. een nieuwe complete voorvork (van nieuwer type, met progressieve veren en beter remsysteem)?

Nee. Progressieve veertjes kan nog wel; 80 euro veren, 20 euro olie, en je bent klaar. Maar ik zou geen honderden euro's uit gaan geven aan een of andere superduper voorkant.

Citaat
Ik sta nu voor de keuze verder te investeren in deze machine

Slim investeren.
 
Citaat
Want met de investering (bovengenoemde + kettingset en banden) ben ik voor m'n DR incl. aanschaf toch al gauw 1400 euri verder.

(noppen)Banden hebben zowiezo een beperkte levensduur, dus die kun je amper als 'investering' zien. Setje Kenda K760's of Michelin AC10's kosten je de kop niet overigens.
 
Kettingset, remblokken, etc. idem. Met zand en modder verslijt het allemaal als een gek. Koop desnoods gewoon zo'n Regina kettingset op Ebay ofzo.
 
Citaat
En met de krappe DR markt in NL zie je daar niks meer van terug in de verkoop.

Je koopt een motor, gaat 'm bekrassen en afraggen, en je maakt je druk over de wederverkoopwaarde?  ::)
 
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: todo or not todo: investeren in DR600 '85
« Reactie #14 Gepost op: 20-06-2010, 14:16 »
Ergens rond Apeldoorn zit er toch een www.enduroshop.nl o.i.d., die gast die allemaal onderdelen verkoopt voor offroadmotorfietsjes van 10 jaar en ouder?