Er blijkt een slag in het voorwiel te zitten
Wat voor slag? Hoogte? Breedte? Hoe groot?
Van een paar millimeter heb je offroad amper last. Zolang het maar geen centimeters zijn.
en de remschijf is aan vervanging toe
Wederom: hoe erg aan vervanging toe? Zitten er scheuren van gaatje naar gaatje in en ziet-ie blauw, of is-ie alleen maar ingesleten?
Stel dat zo'n ding nieuw 5mm dik is en de slijtagegrens is 4,5mm dan durf ik er nog best tot de 4mm mee te rijden. En verder ook nog wel. Het word een ander verhaal als je het ding vollaait met bagage en ermee de bergen ingaat.
Mijn vraag is: is de DR geschikt voor serieus offroad werk
Het is en blijft toch 80% poppetje op de motor, 8% banden, 8% vering en 4% de rest. Ofzoiets
. Er lopen hier genoeg mensen rond die het op zo'n DR600 rondjes rondom de gemiddelde 450cc-enduro piloot rijden.
Het is zowiezo een goed plan om 'm te houden. Rijden is 1 ding, maar als je serieus offroad gaat rijden is er ook serieus onderhoud, schoonmaken en sleutelwerk nodig. uitvinden hoe je zo'n motor nou heel houd kun je beter met een oude DR doen dan een gloednieuwe EXC.
en is het de moeite en het geld waard om te investeren in o.a. een nieuwe complete voorvork (van nieuwer type, met progressieve veren en beter remsysteem)?
Nee. Progressieve veertjes kan nog wel; 80 euro veren, 20 euro olie, en je bent klaar. Maar ik zou geen honderden euro's uit gaan geven aan een of andere superduper voorkant.
Ik sta nu voor de keuze verder te investeren in deze machine
Slim investeren.
Want met de investering (bovengenoemde + kettingset en banden) ben ik voor m'n DR incl. aanschaf toch al gauw 1400 euri verder.
(noppen)Banden hebben zowiezo een beperkte levensduur, dus die kun je amper als 'investering' zien. Setje Kenda K760's of Michelin AC10's kosten je de kop niet overigens.
Kettingset, remblokken, etc. idem. Met zand en modder verslijt het allemaal als een gek. Koop desnoods gewoon zo'n Regina kettingset op Ebay ofzo.
En met de krappe DR markt in NL zie je daar niks meer van terug in de verkoop.
Je koopt een motor, gaat 'm bekrassen en afraggen, en je maakt je druk over de wederverkoopwaarde?