Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Hoe werkt een hydraulische rem?  (gelezen 2654 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
Hoe werkt een hydraulische rem?
« Gepost op: 20-07-2010, 22:30 »
Ik heb van m'n trial de rem even helemaal los gehaald en schoongemaakt. Ook de remvloeistof verwijderd en nieuwe bijgevuld. Ik krijg echter geëmotioneerd remdruk. Is het zo dat het ventieltje in de remklauw alleen lucht zou moeten laten ontsnappen? Dat is niet zo en verklaart wellicht mijn probleem, of zie ik iets over het hoofd. Na 200 keer de rem  in knijpen heb ik nog geen druk... 
offroadmotorloos. even.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Hoe werkt een hydraulische rem?
« Reactie #1 Gepost op: 20-07-2010, 23:03 »
Voorrem of achterrem?
 
Pomp een paar x, hou de hevel ingedrukt en draai het ventiel open en dicht, herhaal tot dat er olie uitkomt.. blijf dan nog ff doorgaan tot er geen luchtbelletjes meer uitkomen..
Of spuit met in injektiespuit olie door het ventiel [ ontluchtingsnippel]
 
Maar als je de basis al niet kent blijf van je remmen af of doe eens googelen tot je weet hoe het moet..
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 696
Re: Hoe werkt een hydraulische rem?
« Reactie #2 Gepost op: 20-07-2010, 23:10 »
Toen ik stalen remleidingen heb gemonteerd kreeg ik voor ook geen remdruk, heb me helemaal de ziekte gepompt.

Paar keer pompen, hendel ingedrukt houden en ontluchten, dit ontelbaar keer herhaald..

Volgende dag injectiespuit op ontluchtingnippel gezet, van de onderkant remvloeistof erin gespoten tot het er bij het reservoir uit kwam..
Toen was het klusje in een halve minuut geklaard!!
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former. (Albert Einstein)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Hoe werkt een hydraulische rem?
« Reactie #3 Gepost op: 20-07-2010, 23:42 »
Een compleet leeg remsysteem op druk zetten gaat erg lastig, van onder af doorspuiten gaat dan makkelijker.
 
Als je alleen de klauw los haalt zet duw dan de remhevel in en zet deze zo vast met een ti-rap.. dan kan de olie niet uit het reservior en remleiding lopen  ;)
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Hoe werkt een hydraulische rem?
« Reactie #4 Gepost op: 21-07-2010, 06:53 »
Je kunt ook even de klauw bij je zadel (als je heb dan) en dan nog eens pompen en ontluchten. Dan kunnen alle belletjes goed ontsnappen.

Je kunt ook een touwtje aan het rempedaal binden en onder spanning zetten. Klauw 24u bij het zadel en dan is na enige tijd alle lucht ontsnapt richting onluchtingsnippen. Je hoeft dan nog maar één keer te ontluchten en dan is het klaar.

Maar bij Nissin kan het zijn dat er tóch nog wat lucht in zit en dan moet je de klauw op een bepaalde manier draaien zodat de lucht de uitgang kan vinden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Hoe werkt een hydraulische rem?
« Reactie #5 Gepost op: 21-07-2010, 07:40 »
Zo'n vacuum ontluchtingsapparaat van Hein Gericke werkt echt fantastisch. Daarmee trek je de olie+lucht bij de remklauw er uit.

Maar wat is:
Ik krijg echter geëmotioneerd remdruk.

moet je er van huilen?  :'(

Offline member

  • *****
  • Berichten: 696
Re: Hoe werkt een hydraulische rem?
« Reactie #6 Gepost op: 21-07-2010, 08:26 »
moet je er van huilen?  :'(

Dat zat ik me ook al af te vragen..
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former. (Albert Einstein)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Re: Hoe werkt een hydraulische rem?
« Reactie #7 Gepost op: 21-07-2010, 09:29 »
Ik klop ook een beetje op de klauw met een kunstof hamer , dan komen de belletjes ok wat makkelijker eruit .
 
Olaf

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
Re: Hoe werkt een hydraulische rem?
« Reactie #8 Gepost op: 21-07-2010, 09:50 »
Zo'n vacuum ontluchtingsapparaat van Hein Gericke werkt echt fantastisch. Daarmee trek je de olie+lucht bij de remklauw er uit.

Maar wat is:
moet je er van huilen?  :'(

haha, bedankt voor de reacties, een Ipad heeft 1 nadeel: de spellingscontrole werkt te pas en te onpas.  als je "bijna helemaal" verkeerd spelt maaktie er kennelijk dit van...


het gaat overigens om de voorrem van en BETA 270 trail. ( dus geen zadel noppy :)  )  Net gekocht, hij remde wel maar slecht, toch zijn de remschoenen nie versleten. Koppeling was ook niet best, bleek helemaal geen vloeistof in het reservoir te zitten. Rem wel maar weinig. Eeerst sputterde hij wel wat maar nu reageert ie bijna helemaal (gemotioneerd) niet meer op het intrekken van de rem.

als ik het allemaal goed lees; via de remklauw proberen war vloeistof erin te blazen met een spuit tot de lucht er bij het reservoir uit is gekomen?
offroadmotorloos. even.

Offline member

  • Modje
  • *
  • Berichten: 2587
Re: Hoe werkt een hydraulische rem?
« Reactie #9 Gepost op: 21-07-2010, 09:59 »
Moet wel zeggen dat trialmotoren niet de sterkste remmen hebben van zich zelf. Volledig blokkeren is ook niet wat je wilt als je een berg afrijdt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 696
Re: Hoe werkt een hydraulische rem?
« Reactie #10 Gepost op: 21-07-2010, 13:16 »
als ik het allemaal goed lees; via de remklauw proberen war vloeistof erin te blazen met een spuit tot de lucht er bij het reservoir uit is gekomen?

Klopt!
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former. (Albert Einstein)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
Re: Hoe werkt een hydraulische rem?
« Reactie #11 Gepost op: 21-07-2010, 20:40 »

Klopt!

Klopt!

Dit is gelukt! Werkte perfect, moest wel even met een rietje de spuit verlengen, want voor die tijd heb ik m'n hele terras volgespoten met hydr olie, maar het was de moeite waard. Thnx,
offroadmotorloos. even.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 849
Re: Hoe werkt een hydraulische rem?
« Reactie #12 Gepost op: 21-07-2010, 21:32 »
Heb je voorlopig ook geen last van onkruid meer op het terras  :-X

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Hoe werkt een hydraulische rem?
« Reactie #13 Gepost op: 21-07-2010, 22:07 »
Spoel de tuf en het terras goed na met water.. remolie tast de lak aan maar spoelt weg met water.
 
Mooi dat het gelukt is!
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 66
Re: Hoe werkt een hydraulische rem?
« Reactie #14 Gepost op: 29-07-2010, 18:32 »
"hoe werkt een hydrolische rem?"
wel goed.....