Hallo allemaal,
Met interesse heb ik de discussie gevolgd over wat er toch met Top Speed gebeurd is. Na het lezen van de reacties heb ik besloten om 1 x te reageren.
In de eerste plaats hebben wij als producent van het programma na het maken van 321 programma's opeenvolgend (na 120 afleveringen van het programma Op Stap Met... en ruim 200 Top Speed's) een half jaartje gas terug genomen om ons voor te bereiden op onze grote stap richting de Oosterburen. Die rust was nodig, omdat het maken van Top Speed met een uiterst klein team (van nooit meer dan 2 of 3 personen) nogal wat krachten vergt. Waar 99% van de offroadrijders 1 tot maximaal 3 grote rally's rijden per jaar, doen wij er minimaal 12 tot 15 en maken naast het rijden van de rally (Ja, ook de cameramannen) ook nog eens een programma, waarbij na het af- of uitstappen (we doen ook klassieke rally's en ofroad rally's met de auto) nog geïnterviewd moet worden en er moet worden ingespeeld op actuele situaties. Dit doen we met heel erg veel plezier, waarbij wij (voornamelijk ik) helaas niet altijd de tijd hebben om aan iedereen uit te leggen waarom we bepaalde dingen doen en ook niet altijd de tijd hebben om bij anderen te buurten. Het grappige van de negatieve commentaren die ik gelezen heb is, dat ik met de meesten ven deze personen weinig tot niets te maken heb gehad en eigenlijk nauwelijks woorden heb gewisseld. Ook wij weten dat waar wij komen er met argusogen naar "de mannen van de televisie" wordt gekeken en we wat dat betreft vooraf al met 1-0 achterstaan. maar laat ik duidelijk zijn; wij zijn ingehuurd (door de organisatoren en/of hun sponsoren) om een mooi programma te maken van evenementen die zonder ons nooit op de Nederlandse televisie zouden verschijnen. In alle gevallen van bijvoorbeeld de offroad rally's (die klein begonnen toen wij erbij kwamen) is het aantal deelnemers het jaar daarop minimaal verdubbeld. En dat heeft grotendeels te maken met het feit dat wij de rally's op een positieve manier brengen vanuit het hart van een rally. Dat ik daarbij als "quasi deelnemer" meerijd in het veld, heeft het overgrote voordeel dat ik op plaatsen kan filmen waar camerateams nooit kunnen komen. Dat ik daarbij in sommige gevallen op tijdstippen dat het kan van de motor afstap of een deel van een etappe niet rijd, is denk ik een gewone verstandige actie, want de critici, die schamper opmerken dat ik delen niet rijd, hebben waarschijnlijk nooit gezien dat ik, om mooie beelden te maken, mijn motor misschien wel 20 keer op een dag uit het zand heb moeten tillen en de week na de finish van de betreffende rally, wanneer de meesten een paar weken tot maanden hebben om te herstellen en/of alles te verwerken, weer in een volgende rally bezig ben. Dat ik dus soms afstap is, geloof ik geen wereld zonde. Dat ook ik voor mijn ritten moet trainen tussendoor is natuurlijk ook duidelijk, want je kunt bijvoorbeeld niet totaal ongetraind van Parijs naar dakar rijden. Het mooiste voorbeeld van scepticisme was wel dat ik na 130 uur trainen op de Oirschotse Heide voor mijn voeten geworpen kreeg dat ik niet zelf op de motor zat tijdens de promotie-opnames. Dit werd het hardste geroepen door mensen die er helemaal niet bij waren. Het leuke is ook, dat ik zelf nooit beweerd heb een goede rijder te zijn. Kijk maar eens goed naar de beelden en constateer dat ik mezelf een enthousiaste amateur ben. In alles wat ik doe. dat ik daarbij met het mooiste materiaal mag werken en overal aanwezig mag zijn, is misschien wel een verdienste. Dat ik in die jaar inmiddels meer dan 60.000 rallykilometers achter me heb, is misschien ook wel een teken aan de wand.
Het uitgangspunt tijdens onze opnames is om juist zonder financiële afspraken met deelnemers te kunnen filmen om zo de in dit forum grappigerwijs genoemde "RTL Praktijken" te voorkomen. Wij hebben daar 1x vanaf moeten stappen, omdat er bij de organisatie niet genoeg geld was om het door onze sponsoren beschikbaar gestelde budget aan te vullen. Dat was voor ons de eerste en tevens de laatste keer. Ik was er sowieso al niet voor, maar om de rally toch te kunnen brengen, hebben we het eens geprobeerd. En waar ook bij RTL (ik geloof dat ik die wereld een beetje ken) , ontstonden deze ook bij ons. Die problemen hebben we overigens met meer dan genoegdoening weten op te lossen, waarna dit systeem bij ons voorgoed uit de werkwijze is geschrapt.
Het mooie aan onze werkwijze is dat wij ter plekke kunnen uitzoeken met wie wij het programma maken. Dat dit de leukste en meest sprekende types zijn, mag natuurlijk duidelijk zijn. En dat sommige mensen er niet in voorkomen is dan een jammerlijk gevolg. Ook zijn de posities op de ranglijsten geen vraagstuk voor ons, omdat nummer 65 misschien wel een leuker en typerender verhaal heeft over de rally dan de nummers 1,2 of 3.
Wij willen de kijker laten genieten van het plezier dat een groep (meestal) mannen hebben en bij hen het gevoel oproepen dat ze ook aan zo'n evenement mee zouden willen doen.
Dat mijn aanwezigheid vaak opvallen en druk is, dat heeft louter te maken met het feit dat je als presentator nou eenmaal niet als een zoutzak voor de camera kan gaan staan als een in zich zelf gekeerd persoon. Voor degene die dit niet in eerste instantie doorhebben; " Dat is een rol die je als presentator moet spelen en zegt niets over de persoon die je bent. en om die rol te kunnen spelen, moet je in een bepaalde huid kruipen".
Na het halve jaar rust zijn we inmiddels begonnen aan opnames in drie talen voor drie verschillende gebieden; 1. Top Speed wordt gewoon weer uitgezonden via de commerciële regionale zenders in Nederland. 2. Top Speed wordt vanaf 2011 in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland uitgezonden. 3 Top Speed wordt vanaf 2011 in Scandinavië uitgezonden. de programma's zijn nagenoeg identiek, maar worden voorzien van verschillende voice-overs en gepresenteerd in 3 talen (die gewisseld worden).
We hebben inmiddels ook een nieuwe website
www.topspeedtv.eu, die vanaf 2011 ook een Duitse en engelse versie zal kennen en de internet afleveringen zijn vanaf nu ook in HD te bekijken.
In de toekomst zullen we vooral bij de kleinere internationale evenementen aanwezig zijn om zo het format dat ons succes heeft gebracht uit te bouwen. Dat we daarbij niet altijd vrienden maken, of dat we soms afscheid moeten nemen van organisaties of medewerkers, waarmee we achteraf toch niet die juiste klik hebben, hoort er nou eenmaal bij.
Feit is dat we een leuk programma maken dat nog steeds goed gewaardeerd wordt.
Mocht er iemand zijn die een vraag heeft, ons wil uitnodigen voor een evenement, of alsnog zijn gal wil spuwen, doe dat dan aub via mijn email adres martinutberg@mac.com. Maar zet wel je echte naam erbij.
Helaas heb ik weinig tijd om dit forum te volgen, omdat ik naast het deelnemen aan alle evenementen in de tussenliggende periodes bezig ben met afhandelen, montages en voorbereiding op de volgende evenementen.
Ik hoop velen van jullie in de toekomst weer te zien bij een van de vele grandioze rally's die de offroadwereld rijk is.
Met vriendelijke groeten,
Martin Utberg