Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Afdekkapje nodig bij voortandwiel Africa Twin ?  (gelezen 3093 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 488
Afdekkapje nodig bij voortandwiel Africa Twin ?
« Gepost op: 27-07-2010, 11:00 »
Af en toe haal ik het kapje eens weg om een hoop drap weg te halen wat via de ketting erin geslingerd word. Vaak een hoop zand, vet en dies meer. Ben al gestopt met echt vet smeren en gebruik nu een spuitbus om de ketting gesmeerd te houden. Maar er komt nogal wat viezigheid uit ! Lijkt me ook dat de ketting er harder door zal slijten, en hij schakelt altijd weer beter na een schoonmaak beurtje  :D

Dit komt eruit ;


Maar kan ik niet net zo goed dat hele kapje niet meer terugplaatsen ?, zal eea vast wat schoner blijven of iig makkelijk schoon te maken zijn.
Of heeft het beschermkapje juist wel nut ?, tegen steentjes tussen je voortandwiel en ketting, of ?

Dus eigenlijk gewoon zo laten;


en dan nu alleen nog maar het schakelpookje monteren ?





Offline member

  • *****
  • Berichten: 1597
Re: Afdekkapje nodig bij voortandwiel Africa Twin ?
« Reactie #1 Gepost op: 27-07-2010, 11:09 »
Lijkt me niet helemaal veilig zo zonder kapje.
Marcel

Offline member

  • *****
  • Berichten: 696
Re: Afdekkapje nodig bij voortandwiel Africa Twin ?
« Reactie #2 Gepost op: 27-07-2010, 11:24 »
Enduro motoren rijden volgens mij wel vaker zonder dit kapje..
Je zou ook kunnen overwegen om het kapje wat te verkleinen, dat zie je ook wel eens.. Of gaatjes erin boren..
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former. (Albert Einstein)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: Afdekkapje nodig bij voortandwiel Africa Twin ?
« Reactie #3 Gepost op: 27-07-2010, 11:50 »
In dat kapje zit een metalen beugel. Die dient er geloof ik voor om je carter te beschermen bij een kettingbreuk.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 30
Re: Afdekkapje nodig bij voortandwiel Africa Twin ?
« Reactie #4 Gepost op: 27-07-2010, 12:21 »
Asje van het schakelpookje wordt ook in het kapje afgesteund, je kering zal eerder gaan lekken als je de kap er af laat. Bij crossmotors haalden we'm dr wel altijd af maar dan wel dat metalen dingetje laten zitten voor als de ketting breekt......

Offline member

  • *****
  • Berichten: 986
Re: Afdekkapje nodig bij voortandwiel Africa Twin ?
« Reactie #5 Gepost op: 27-07-2010, 12:45 »
He Marco,

bij mij is het kapje ook weg.
Wel heb ik er een metalen 'ring' zitten om idd te voorkomen dat de ketting het blok in zou kunnen slaan bij een eventuele breuk. (Kan best zijn dat die ring normaliter idd in het kapje zit)
De keerring heb ik (ondanks diverse rally's, ritten en andere extremiteiten) nog niet lek gehad.

Hoofd reden om juist het kapje weg te laten is overigens dat een eventueel steentje welke tussen je tandwiel en ketting zou komen er makkelijk naar de zijkant uit weg kan. Dus met name voor offroad gebruik zou ik m verder niet laten zitten.

Rij nooit sneller dan je beschermengel vliegen kan...
Honda '95 Africa Twin in Rally uitvoering. Beta 520 RR 2011

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Afdekkapje nodig bij voortandwiel Africa Twin ?
« Reactie #6 Gepost op: 27-07-2010, 20:43 »
Hoi m@rco,

Dat metalen plaatje kun je uit het kapje halen en moet je in ieder geval terugplaatsen. Hij zou moeten voorkomen dat de ketting je motordeksel beschadigd mocht deze breken en eraf lopen.

Ik heb die kap nog wel, maar er een groot rond gat in geboord (8cm of zo) en naar achteren en onder toe uitgezaagd. Smoelt goed, behoudt de originele functie én laat de rommel, waar ook jij over klaagt, eruit.

Grtz, Brom
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 488
Re: Afdekkapje nodig bij voortandwiel Africa Twin ?
« Reactie #7 Gepost op: 28-07-2010, 08:59 »
Bedankt allen voor de antwoorden !,
heb het zooitje incl ketting weer eens netjes schoongemaakt.

Daarna de metalen "ring" teruggeplaatst en schakelpookje. Hou alleen ff nog de "krachten" op het schakelpookje in de gaten
heb geen zin in lekkende keerringen  ;)

Kapje zelf aanpassen doe ik liever niet, hou het liefst alles origineel, dus of erop, of eraf, of iets anders aangepast erop kopen.
Alleen de beugel zonder kapje ziet er alvast zoals ongeveer de bedoeling was, dacht al dat ik het eens ergens gezien had......

Offline member

  • *****
  • Berichten: 186
Re: Afdekkapje nodig bij voortandwiel Africa Twin ?
« Reactie #8 Gepost op: 29-07-2010, 02:57 »
Hou alleen ff nog de "krachten" op het schakelpookje in de gaten
heb geen zin in lekkende keerringen  ;)

Heb 7 jaar geraced met een XTZ 660 blok zonder "kapje" en nooit een lekke keerring gehad.
Plaatje terugzetten is idd wel verstandig...
Big singles kick butt!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 477
Re: Afdekkapje nodig bij voortandwiel Africa Twin ?
« Reactie #9 Gepost op: 12-08-2010, 17:10 »
Ik heb 8 jaar op een AT gereden zonder kapje(inderdaad makkelijk schoonhouden) en zonder metalen strip. Nooit één probleem gehad.
Inmiddels op de KTM 950 om dezelfde reden het kapje verwijderd.
 
jeroen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Afdekkapje nodig bij voortandwiel Africa Twin ?
« Reactie #10 Gepost op: 12-08-2010, 17:30 »
Doel van t kapje is vingers en tenen beschermen. Bij enduro/offroad ook keuringspunt.

Ik laat em lekker zitten.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1597
Re: Afdekkapje nodig bij voortandwiel Africa Twin ?
« Reactie #11 Gepost op: 12-08-2010, 18:09 »
Kijk, dat bedoelde ik ook in de tweede post. Zonder vingers kan je de modder trouwens niet eens meer tussenuit halen. Maarja dat is zonder kapje dan ook weer niet nodig.
Marcel

Offline member

  • *****
  • Berichten: 477
Re: Afdekkapje nodig bij voortandwiel Africa Twin ?
« Reactie #12 Gepost op: 15-08-2010, 15:00 »
De metalen ring paste bij mij niet meer, ik had een 17 tands voor zitten.
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 493
Re: Afdekkapje nodig bij voortandwiel Africa Twin ?
« Reactie #13 Gepost op: 16-08-2010, 11:23 »
pepdeze:
op een LC8 Adventure vtw kapje zetten van de superenduro, is één stuk met frame beschermer en werkt perfect (en vind ik ook een stuk mooier)

marco je hebt je antwoord al ;) kap eraf beugel erop, telt evenveel voor een DRZ400 of misschien nog meer. scheelt op termijn ook voortandwielen :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3436
Re: Afdekkapje nodig bij voortandwiel Africa Twin ?
« Reactie #14 Gepost op: 16-08-2010, 14:09 »
De metalen ring paste bij mij niet meer, ik had een 17 tands voor zitten.
 

Op mijn WRF400 pastte die beschermbeugel ook niet met een 16 tands voortandwiel, maar toen na 750 km MS1000 de ketting brak had ik wel spijt dat ik niet met een 15 tands was gaan rijden
 
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R