Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: ontluchten na olieverversen lc4 adv 2002?  (gelezen 2882 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1152
ontluchten na olieverversen lc4 adv 2002?
« Gepost op: 28-07-2010, 21:24 »
Olie ververst van mijn lc4 640 adv uit 2002. Model met olie in de framebuis dus. Her en der lees ik iets over ontluchten met vulnippel uit de framebuis gedraaid. Motor laten lopen tot er olie uitkomt en dan dichtschroeven.
 
Werkplaatshandboek van haynes zegt vullen tot olie uit de framebuis komt lopen (ca 0,6l) 1,5l in blok, filter vullen voor monteren, warmdraaien zonder hoge toeren, peilen evt bijvullen klaar.
 
Wat is nu de correcte methode?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: ontluchten na olieverversen lc4 adv 2002?
« Reactie #1 Gepost op: 28-07-2010, 23:43 »
Olie af tappen, bout boven aan frame er uit, 0.6 L er in  [tot dat er olie uit loopt]  en 1.4 L in het blok....
dan hoeft er niet meer ontlucht te worden.. [ KTM Manual ]
 
Gooi er liever iets te weinig olie in dan te veel want de LC4 gooid het er uit.. bv in je luchtfilterbox
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: ontluchten na olieverversen lc4 adv 2002?
« Reactie #2 Gepost op: 29-07-2010, 08:23 »
Mijn 2003 manual beschrijft de methode met laten lopen tot de olie eruit komt en dan de vulplug erin. De howto's op Advrider ook.

Hoewel ik nog niet direct zie wat het verschil is met gewoon de framebuis vullen tot onderkant schroefdraad en dichtdraaien zal het wel een reden hebben. Misschien dat er initieel nog een beetje lucht meekomt nadat je de olie afgetapt hebt ofzo.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1949
Re: ontluchten na olieverversen lc4 adv 2002?
« Reactie #3 Gepost op: 29-07-2010, 09:07 »
Olie ververst van mijn lc4 640 adv uit 2002. Model met olie in de framebuis dus. Her en der lees ik iets over ontluchten met vulnippel uit de framebuis gedraaid. Motor laten lopen tot er olie uitkomt en dan dichtschroeven.
 

Zo doe ik het ook al jaren. Olie in het carter, in de framebuis (tot deze ogenschijnlijk vol is), dan even starten, wachten tot het uit de vulopening van de framebuis loopt. Alles dichtschroeven en gaan.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: ontluchten na olieverversen lc4 adv 2002?
« Reactie #4 Gepost op: 29-07-2010, 14:16 »
De latere types hebben een grote plug in het frame dan de eerste types, dat is gedaan om de olie in het frame te kunnen kiepen en scheelt ontluchten. Deze manier manier kan natuurlijk ook met de eerste types, maar dan heb je een injectiespuitje oid nodig.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1152
Re: ontluchten na olieverversen lc4 adv 2002?
« Reactie #5 Gepost op: 29-07-2010, 15:04 »
ik doe het met een trechter met dun slangetje en veel geduld. Ontluchten dan dus niet nodig. Thnx

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: ontluchten na olieverversen lc4 adv 2002?
« Reactie #6 Gepost op: 29-07-2010, 15:36 »
Ik heb een gat geboord in de dop van een oude oliefles, en daar een slangetje doorheen gestoken. Dan kun je gewoon knijpen, wat een stuk sneller is.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: ontluchten na olieverversen lc4 adv 2002?
« Reactie #7 Gepost op: 29-07-2010, 15:58 »
Ik heb een gat geboord in de dop van een oude oliefles, en daar een slangetje doorheen gestoken. Dan kun je gewoon knijpen, wat een stuk sneller is.
tot de slang eruit schiet. Je kunt er beter een metalen ventiel zonder ventieltje in zetten. Past precies volgens mij. 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: ontluchten na olieverversen lc4 adv 2002?
« Reactie #8 Gepost op: 29-07-2010, 17:01 »
Aan de binnenkant van de oliefles-dop heb ik volgens mij nog wel een stukje pijp in die slang gestoken. Eruit schieten gaat dus niet.
 
't kan allemaal best mooier en netter natuurlijk. Dit was zo'n zondagmiddag 'hmm, trechter gaat niet opschieten, wat zullen we eens verzinnen'-oplossing. Zoiets staat volgens mij ook in de manual beschreven.
 
Ik blijf trouwens lekker ontluchten door vullen-en-motor-laten-draaien-tot-de-olie-eruit-komt. KTM schrijft het zo voor, het is eigenlijk gewoon maar secondes meer werk, en meer dan een druppeltje olie verlies ik niet.
 
Text uit de manual (2003 LC4 Adventure):

Fill 0.6 liters of engine oil into the can and remove the plug 1 next to the
steering head. Introduce the plastic hose into the vent hole B, (see page
30) and fill 0.6 liters of engine oil into the frame’s front tube. Remove
plastic hose, start engine, and let it idle (approx. 20 seconds) until oil
escapes at the hole B. As soon as oil starts to escape, turn off the engine,
and mount the plug together with the gasket.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1681
Re: ontluchten na olieverversen lc4 adv 2002?
« Reactie #9 Gepost op: 29-07-2010, 17:14 »
Kreeg een metalen nippeltje en een stuk slang bij de mijne. 

Werkt prima......






Kan ook maar zo zijn dat het ergens anders voor is  :confused:


Gerrit :)