Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Poging tot dialoog met de jagers / België  (gelezen 1231 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1664
Poging tot dialoog met de jagers / België
« Gepost op: 13-08-2010, 23:03 »
Wel...ik ben deze avond een avondrit gaan doen in de streek rond Turnhout en Merksplas en was mij heerlijk aan't ontspannen. Af en toe een mul zandpaadje waar de gas even openkon, soms een klein paadje in 1ste of tweede versnelling...de avondzon die stillaan onder begint te gaan en een warme wind op je smoel met af en toe een klein druppelke regen, kortom een ritje zoals 't moet zijn.
Tot ik ergens stopte aan een waterke aan de rand van enkele kleiputten om wat van de stilte en 't gevoel van ruimte te genieten. Na 5 minuten stopten er twee auto's en kwamen twee dreigende schimmen op me afgestapt. Ik opende het gesprek met een vriendelijk goeienavond, maar werd meteen bot toegesnouwd wat ik daar deed en dat ik meteen m'n papieren moest laten zien en dat zij boswachters waren. Ik bleef rustig en antwoordde beide heerschappen dat ik me terdege bewust was van het feit dat ik mocht rijden waar ik had gereden en dat er geen verbodsborden of barelen waren gepasseerd op mijn tocht, en dat ik volledig in orde was met alle papieren, dat spreekt vanzelf.

De toon van het ene heerschap veranderde al, maar de andere bleef maar herhalen dat ik niet mocht crossen daar. Ik was vrij zeker van mijn stuk en liet me niet intimideren en praatte wat verder. Na zo'n kwartier heen en weer gepraat bleken de heerschappen jagers te zijn (en geen dieners der wet!!) die dat gebied in't oog houden en die niet houden van enige rustverstoorders, zoals daar zijn Mountainbikers, sommige wandelaars, quad-rijders, en op kop van de death-list: De Crosser! 

Mijn pogingen om uit te leggen wat het verschil was tussen wildcrossers en enduristen (die de Codever-artikelen zo goed mogelijk poden na te leven) waren redelijk vruchteloos. De ene wenste me met redelijk wat cynisme veel succes met m'n "Dialoog" en de andere bleef maar herhalen dat hij volgende keer de arm der wet erbij zou halen ("Want die vinden da da hier oek nie allemaal zoemor kan, en we hebben aa sporen"). Ik vertelde beide heerschappen dat we mekaar waarschijnlijk terug zouden zien en dat we wel zouden zien wat er dan zou gebeuren, dit alles zonder enige sarcastische bijbedoelingen.

Dit had ik natuurlijk wel pas gezegd, na gepolst te hebben of ze soms schoten op crossers of prikkeldraad spanden   :D ;) 

Het is een klein landje en we leven allemaal zeer dicht op elkaar. Diegenen die dan op de één of andere manier even wat open ruimte opzoeken, vliegen dan soms redelijk vlug in mekaars haren. Ik weet niet wat de toekomst gaat brengen voor de enduristen onder ons, maar het ziet er niet rooskleurig uit. Ik kan alleen maar hopen dat een vriendelijke en open houding steeds goed is voor de reputatie van alle enduristen.

Dit wilde ik via deze weg toch even kwijt.

See you off the road!

Bert
Treebird Boomverzorging
www.bomen-snoeien.be

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2922
Re: Poging tot dialoog met de jagers / België
« Reactie #1 Gepost op: 14-08-2010, 23:00 »
Tjah, idd laat je niet van je recht afpraten...door een paar boswachters jagers mede natuur genieters.. ;)
Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1681
Re: Poging tot dialoog met de jagers / België
« Reactie #2 Gepost op: 17-08-2010, 18:47 »


Volgende keer kenteken noteren en naar de sterke arm. Zeggen dat cq je uit geven voor boswachter/boa/politieagent etc terwijl je dat niet bent is strafbaar  ;)


Gerrit :)