Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Wat gebruiken jullie als zuigerveer-compressor?  (gelezen 3799 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Wat gebruiken jullie als zuigerveer-compressor?
« Gepost op: 28-08-2010, 22:10 »
Vandaag een poging gedaan om het blok van de LC4 weer in elkaar te schroeven. Dat koelvloeistof-spuiten in Marokko had een 'leuke' reden: scheurtje in de kop tussen koelkanaal en uitlaatpoort. Moeilijk/niet starten van een maand of 2 terug had ook een reden: gebroken zuigerveer. Cylinder en zuiger waren ook ver einde levensduur. Niet beschadigd, wel duidelijke loopsporen en heel goed zichtbaar tot waar de zuiger komt.
 
Nu, na anderhalf uur pielen met die achterlijke stukken paperclip die ze pistonpen-borgveertjes noemen (ik zal wel een handigheidje gemist hebben) kon de cylinder er weer op. Normaal gesproken schuif ik dan een tweetal plankjes onder de zuiger zodat-ie recht staan, laat de cylinder zakken, en door net de zuigerveer even samen te drukken met een klein schroevedraaiertje en de cylinder een tikje te laten zakken ploept-ie in de cylinder. Niet helemaal de methode, maar dat ging bij 100 brommercylinders en 2 motorcylinders altijd goed. Tot vandaag.
 
Eerste zuigerveer: geen probleem. Tweede zuigerveer: geen probleem. Derde zuigerveer: shit, steekt nog een klein stukje uit. Iets naar binnen duwen, zit-ie?, mooi. Cylinder iets laten zakken, schiet door de stictie van de andere veren heen: *krak*. Die zat toch niet helemaal, blijkbaar.
 
Het WPHB waarschuwde al dat die veer 'extremely fragile' is; blijkbaar hebben ze gelijk.
 
Hoe monteren jullie die 'extremely fragile' zuigerveren?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Wat gebruiken jullie als zuigerveer-compressor?
« Reactie #1 Gepost op: 28-08-2010, 22:14 »
Heb ik ook eens gehad. Eerst ff flink vloeken (helpt echt), nieuwe veer kopen en dan extremely carefull monteren! Het beste is natuurlijk zo'n stuk hulpgereedschap om zuigerveren te monteren, een soort hele grote slangenklem. Dat gepiel met schroevendraaiertjes werkt inderdaad 99 x en de 100e keer gaat het fout.

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2923
Re: Wat gebruiken jullie als zuigerveer-compressor?
« Reactie #2 Gepost op: 29-08-2010, 00:54 »
Zuigerveer klem

Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 718
Re: Wat gebruiken jullie als zuigerveer-compressor?
« Reactie #3 Gepost op: 29-08-2010, 10:05 »
Als je geen zuigerveer klem bijdehand hebt (is altijd beter):

Mij helpt het vaak om eerst de zuiger met zuigerveren op de werkbank in de cylinder te frotten. Is wat makkelijker dan pielen als de zuiger al in het blok op de drijfstang zit omdat je meer ruimte hebt en niet het gewicht van de cylinder hoeft te stabiliseren.
 
Daarna de zuiger goed positioneren en de cylinder plaatsen, drijfstang erin, piston pen erin. De klemmetjes erin (doek onder de zuiger om te voorkomen dat die klemmetjes in het blok vallen..). Et voila!

Als vervanging van een zuigerveer klem kan een brede ty-rap (aan een kant rechtgemaakt) ook helpen om de veren op de plek te houden tijdens montage.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1984
Re: Wat gebruiken jullie als zuigerveer-compressor?
« Reactie #4 Gepost op: 29-08-2010, 17:47 »
Stukje plaat (1 mm dik) rond de zuiger draaien; eindstukken vd plaat omzetten, zodat je daar een tang op kunt zetten; vastknijpen zodat de veren ingedrukt raken, en dan met de cylinder je provisorische zuigerveerklem naar beneden drukken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Wat gebruiken jullie als zuigerveer-compressor?
« Reactie #5 Gepost op: 29-08-2010, 22:22 »
Hmm, dat stukje plaat zie ik wel zitten. Lekker simpel.
 
Die zuiger op de werkbank in de cylinder frotten en dan monteren werkt prima als je de pistonpen-veertjes een beetje makkelijk op de plek krijgt. Dat vond ik bij de LC4 nogal tegenvallen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 849
Re: Wat gebruiken jullie als zuigerveer-compressor?
« Reactie #6 Gepost op: 30-08-2010, 08:08 »
Stevige frisdrankfles verknippen en om de zuiger heen doen, flink inolieën en 2 stevige ty-raps erom. Werkt voor mij goed en is ook lekker MacGyver

Vstrom 650 - KTM 525 EXC

Offline member

  • *****
  • Berichten: 169
Re: Wat gebruiken jullie als zuigerveer-compressor?
« Reactie #7 Gepost op: 30-08-2010, 13:19 »
Drinkfles is een optie op een Cola blikje ! (is dunner van de fles!)
Lead, follow or get out of the way !!!