Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Test BMW Dakar motoren Frans Verhoeven  (gelezen 22464 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2374
  • Zand , zand en nog eens zand !!!
Test BMW Dakar motoren Frans Verhoeven
« Gepost op: 29-08-2010, 12:29 »
Vanmorgen hebben Frans en ik de twee Dakar motoren getest in de bossen rond Poppel , de BMW met Vodafone nummer is de motor van Frans Verhoeven , de BMW met de witte kuip is de motor van David Fretigne , nieuwe aanpassingen zijn , snellere nokkenas, definitieve langere achterbrug , gewijzigde kroonplaat en extra oliefilter links boven het schakel pedaal , zie de foto's :
 
 
 
 

 
Bovenste twee foto's de definitieve verlenging van de achterbrug + 3,5 cm.
 

 
Oliefilter , zorgt ervoor dat de olie die tegen de onderkant van de zuiger gespoten wordt nogmaals gefilterd wordt.

 

 
Xenon koplamp met daaronder de olie koeler.
 
 

 
De rechtse BMW is voorzien van de snellere nokkenas.
 
 

 
In de bossen rond Poppel , de BMW waar ik opzit is duidelijk veel agresiever dan de motor van Frans , dus de nokkenas geeft een enorm verschil , de top blijft overigens gelijk van beide en vanmorgen op een lang zandpad gestest , maar liefst 161 km per uur.
 
 

 
Jac maakt wheelie op de motor van David Fretigne ( Frans kan beter rijden dan fotograferen  :D )
 
Yamaha WR250F 2015

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
  • Im so cheap, i should have a KLR
Re: Test BMW Dakar motoren Frans Verhoeven
« Reactie #1 Gepost op: 29-08-2010, 12:56 »
Heerlijk hoor Jac!! Lucky you!! :)
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2374
  • Zand , zand en nog eens zand !!!
Re: Test BMW Dakar motoren Frans Verhoeven
« Reactie #2 Gepost op: 29-08-2010, 13:02 »
Heerlijk hoor Jac!! Lucky you!! :)

Thanks Antal , jij moet gewoon met ons meegaan naar Libya , dan mag je ook BMW's testen.
Yamaha WR250F 2015

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
  • Im so cheap, i should have a KLR
Re: Test BMW Dakar motoren Frans Verhoeven
« Reactie #3 Gepost op: 29-08-2010, 13:07 »

Thanks Antal , jij moet gewoon met ons meegaan naar Libya , dan mag je ook BMW's testen.

Ik ben ingeschreven  ;D Zelfs al aan mijn conditie begonnen (band opgepompt van mijn fiets  ;) ) Nu alleen nog service team regelen  :)

(ps. waarom staat er Husqvarna op het blokje?  ;D )
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 94
  • G 450 RR
Re: Test BMW Dakar motoren Frans Verhoeven
« Reactie #4 Gepost op: 29-08-2010, 13:10 »
Mooi werk!
Wel effect bereiken jullie met de langere achterbrug? Is de motor dan stabieler op hogere snelheid?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Test BMW Dakar motoren Frans Verhoeven
« Reactie #5 Gepost op: 29-08-2010, 15:55 »
er staat inderdaad husqvarna op het linkerdeksel.
Mooi dat de technische kunde van Speedbrain/Husqvarna en ollanders zo samensmelt tot een ultieme machine :)

Maarre dat roostertje voor de oliekoeler zou ik niet gerust op zijn. Daar is toch wel iets beters voor te bedenken.


Mooie foto's Jaq! En geweldig dat je onse een kijkje gunt in de keuken én ontwikkeling van deze rallyemachine  :)

Offline member

  • Africa Twin & VW Buggy 2.0L
  • *****
  • Berichten: 540
Re: Test BMW Dakar motoren Frans Verhoeven
« Reactie #6 Gepost op: 29-08-2010, 18:53 »
Mooi hoor!!
ik ben voorlopig nog maar even een af(ge)vallige.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2374
  • Zand , zand en nog eens zand !!!
Re: Test BMW Dakar motoren Frans Verhoeven
« Reactie #7 Gepost op: 29-08-2010, 20:16 »
Ik ben ingeschreven  ;D Zelfs al aan mijn conditie begonnen (band opgepompt van mijn fiets  ;) ) Nu alleen nog service team regelen  :)

(ps. waarom staat er Husqvarna op het blokje?  ;D )

Ja ik wist dat je had ingeschreven , maar ik bedoelde dat je in de service met ons mee gaat !
BWM Husqvarna is tegenwoordig hetzelfde en onderdelen zijn dus uitwisselbaar , Husqvarna had deze aanpassing al gemaakt en past dus op het BMW blok , waarom iets maken wat al bestaat , vandaar.

Post Merge: 29-08-2010, 19:17
Mooi werk!
Wel effect bereiken jullie met de langere achterbrug? Is de motor dan stabieler op hogere snelheid?

Inderdaad , veel stabieler bij hoge snelheid .

Post Merge: 29-08-2010, 20:18
Maarre dat roostertje voor de oliekoeler zou ik niet gerust op zijn. Daar is toch wel iets beters voor te bedenken.


Dat wordt inderdaad nog aangepast , rooster is al klaar maar nog niet gemonteerd.
Yamaha WR250F 2015

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Test BMW Dakar motoren Frans Verhoeven
« Reactie #8 Gepost op: 30-08-2010, 21:27 »
Gaaf Jac dat je ons zo in detail op de hoogte houdt van dit project!
Hoe meer mooie ontwikkelingen, hoe duidelijker het wordt hoe groot de achterstand van Frans eigenlijk was gedurende de vorige Dakar (en hoe knapper zijn prestatie)!
 
Die linker helft in onderstaande plaatje lijkt wel helemaal gefreesd (?) komt dat zomaar van een Husky af?
 
Maar eigenlijk wil ik vooral weten wat die zwarte dop is in de carterplaat?
 


 
Oliefilter , zorgt ervoor dat de olie die tegen de onderkant van de zuiger gespoten wordt nogmaals gefilterd wordt.
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2374
  • Zand , zand en nog eens zand !!!
Re: Test BMW Dakar motoren Frans Verhoeven
« Reactie #9 Gepost op: 30-08-2010, 21:45 »
Het is inderdaad gefreest en ontwikkeld voor het Husqvarna 450 blok maar past dus ook op het BMW blok.
De zwarte dop is voor een optioneel waterreservoir , en is nog in ontwikkeling , is niet zeker dat dit doorgezet gaat worden , kan nog een heel andere vorm krijgen en mogenlijk ook  nog ander materiaal.
 
Yamaha WR250F 2015

Offline member

  • *****
  • Berichten: 161
Re: Test BMW Dakar motoren Frans Verhoeven
« Reactie #10 Gepost op: 30-08-2010, 22:06 »
Hallo Jack,

Die plas waar je de wheelie maakt ziet er bekent uit.
Is dat waar de boomstammetjes rijden werd geoefend ?

Komt de beemer wel op temperatuur als het wat kouder is ?
Zal toch wel een litertje meer olie in gaan met de koeler en extra filter.
(of is het kwestie van meer gas geven   ;))

P.s. touwens, je weet het hé,l ik test ook graag andere motoren  :-X

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2374
  • Zand , zand en nog eens zand !!!
Re: Test BMW Dakar motoren Frans Verhoeven
« Reactie #11 Gepost op: 30-08-2010, 22:44 »
Hallo Jack,

Die plas waar je de wheelie maakt ziet er bekent uit.
Is dat waar de boomstammetjes rijden werd geoefend ?

Komt de beemer wel op temperatuur als het wat kouder is ?
Zal toch wel een litertje meer olie in gaan met de koeler en extra filter.
(of is het kwestie van meer gas geven   ;) )

P.s. touwens, je weet het hé,l ik test ook graag andere motoren  :-X

Inderdaad dat is de boomstammetjes plas , ja hoor , de BMW komt prima op temperatuur , die extra vloeistof zorgt er juist voor dat de temperatuur beter onder controlle te houden is , het is overigens ontwikkeld voor de Dakar met hogere buiten temperatuur en heel de dag maximale prestatie van het blok , dus meer hitte die door de koeler dus lager is.
 
Yamaha WR250F 2015

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
  • kan altijd beter
Re: Test BMW Dakar motoren Frans Verhoeven
« Reactie #12 Gepost op: 31-08-2010, 16:27 »
Ik vindt dit helemaal top zoals we hier kunnen volgen  hoe een dakar machine ontwikkeldt wordt.
 
Ga zo door, en laat in dakar maar zien wat het door jullie ontworpen fiets kan.
 
Vraag, Zou Frans een ktm/honda ook zo verbouwt hebben m,et een langere as etc of zijn dit specifiek bmw dingen.
 
Wat is het voordeel van de 450 bmw motor tov van een 450 honda/ktm/yamaha/etc.
 
Zelf denk ik injectie(maar de andee merken hebben heir al ene inhaal race mee gemaakt) ivm minder benzine verbruik?
krachtige motor. en uniek licht frame?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2374
  • Zand , zand en nog eens zand !!!
Re: Test BMW Dakar motoren Frans Verhoeven
« Reactie #13 Gepost op: 31-08-2010, 20:31 »
Ik vindt dit helemaal top zoals we hier kunnen volgen  hoe een dakar machine ontwikkeldt wordt.

  :)  Frans vind het prima , en ik zit natuurlijk dicht bij het vuur en vind het leuk om een ander met jullie te delen.
 
Citaat
Ga zo door, en laat in dakar maar zien wat het door jullie ontworpen fiets kan.

 :)  Frans en David gaan de komende Dakar alles geven en trainen vanaf nu gemiddeld 200 km per dag op de motor , daarnaast fietsen , zwemmen , fysio etc etc , ze zijn nu 100 % in voorbereiding.
 
Citaat
Vraag, Zou Frans een ktm/honda ook zo verbouwt hebben m,et een langere as etc of zijn dit specifiek bmw dingen.

 :)  Geen idee , ik ga het vragen.
 
Citaat
Wat is het voordeel van de 450 bmw motor tov van een 450 honda/ktm/yamaha/etc.

 :)  Zal allemaal wel erg dicht bij elkaar liggen , als de motoren heel blijven zal de grootste uitdaging tijdens de komende Dakar het navigeren worden , voorheen was de marge tov de waypoints 3 km en in de komende Dakar 400 meter , dus je moet heel nauwgezet navigeren ander rij je het waypoint zo voorbij . 
Injectie is in ieder geval perfect mits goed afgesteld.
Daarnaast de brandstoftank onder het zadel 29 ltr zorgt ook voor een perfect zwaartepunt en een fijne slanke rallymotor.
 
Zelf denk ik injectie(maar de andere merken hebben hier al ene inhaal race mee gemaakt) ivm minder benzine verbruik?
krachtige motor. en uniek licht frame?
Yamaha WR250F 2015

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
  • kan altijd beter
Re: Test BMW Dakar motoren Frans Verhoeven
« Reactie #14 Gepost op: 31-08-2010, 21:28 »
Gaat er een verzorger- fysio-mt mee naar Zuid Amerika.....